Gå til innhold

Hvordan leve på 500kr i måneden


Milanos

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

21 timer siden, Milanos skrev:

Jeg vet du har rett, men akkurat nå har jeg ikke så mange andre muligheter. Annet enn å skaffe meg jobb da, det skal jeg prøve å få meg

Nei, ullvott har ikke rett. 

21 timer siden, Ullvott skrev:

Ja, det er faktisk så enkelt at hvis du ikke får deg jobb, så er du helt nødt til å slå fra deg studiene.  

tull

Anonymkode: 3fddd...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tvist skrev:

Studenter får ikke penger fra nav. 

Jeg har levd hele mitt studie liv på nav + lånekassen. Men har gått på aap. Men kjenner og studenter som har fått til livsopphold. Usikker på hvordan det er med sosialhjelp. 

Anonymkode: 0d4b7...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, oxycodone skrev:

Leste en plass at det er mulig å overleve ved å kun spise poteter og smør 

faktisk, det visste jeg ikke. Går ut fra det er snakk om skikkelig smør

 

Ts:

2,5 kg poteter first price koster 33 kr

500 g ekte meierismør koster 43 kroner. Det er en del dyrere enn rapsolje, men har mer næring. 

Du skulle kanskje hatt en kilde på fisk, men tror ikke det er helt nødvendig.

Anonymkode: 3fddd...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ullvott skrev:

Ja, det er faktisk så enkelt at hvis du ikke får deg jobb, så er du helt nødt til å slå fra deg studiene.  

Høyresiden har  vunnet, det er ikke lik rett til utdanning i Norge lenger ser jeg fra denne tråden...

Anonymkode: 5b392...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de 500 kronene kun er til mat, så tenker jeg det går helt fint. Jeg er alene med 2 barn og vi bruker 1000-1500 i måneden på mat/husholdningsartikler.

Det er billigere å kjøpe råvarer enn hel-og halvfabrikata, forutsetter at man kan lage litt mat fra bunnen av. Det er også lurt å se på kg pris istedet for enhetspris, det kan bli dyrere der og da å handle etter kg pris, men blir billigere på sikt. Kjøper man feks en 5kg pose med ris, så koster den litt mer enn en liten eske, men man har ris mye lenger. 

Men skal det dekke regninger i tillegg går det nok ikke. Så også en annen skrev at man trenger klær å sko og hodepute.. det trenger man ikke hver måned. Det kan man ønske seg til jul og bursdag🤷‍♀️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyresiden har  vunnet, det er ikke lik rett til utdanning i Norge lenger ser jeg fra denne tråden...

Anonymkode: 5b392...12d

Hvordan kom du frem til det?

Anonymkode: 3fddd...580

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at det går an - nei.

Ja, du kan sikkert overleve på 500 kr, men å bruke 500 kr på mat i måneden er ikke å leve, spesielt hvis det skal foregå i 3 år. 

Som student er det også gøy (og litt viktig) å være sosial og få venner. Det er gøy å ta en kaffe eller øl med medstudenter, eller dra på bowling. 

Ja, du overlever på 500 kr, men du "lever" ikke.

Du må nesten finne deg et billigere sted å bo. Studenttilværelsen skal ikke bare bestå av lesing og øvinger, den burde også bestå av å bli kjent med nye folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nesten nøyaktig samme situasjon som deg som student. Satt igjen med 550 kroner til mat etter alle faste utgifter.

Kjøp ris i store sekker på 10 eller 20 kg på "innvandrerbuttikker". Ikke gå på rimi/kiwi/meny/osv. Spis det for å bli mett. Litt kjøtt ved siden av for smaken sin skyld.

Jeg hentet veldig mye gratis mat på kiwi da de ga bort alt du fant som hadde gått ut på dato. Å gå igjennom fryserne, og gjemme ting som snart går ut nederst i frysern, også komme tilbake på datoen du vet at de utgår er et veldig godt tips. Jeg hentet hjem mange kilo med kjøtt i slengen. Spis det med ris og du har mat til en hele uke for bare noen få kroner.

Anonymkode: a8437...651

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyresiden har  vunnet, det er ikke lik rett til utdanning i Norge lenger ser jeg fra denne tråden...

Anonymkode: 5b392...12d

At ikke alle har råd til å gå på privatskole er vel ikke noe nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Dere som skriver at det går an - nei.

Ja, du kan sikkert overleve på 500 kr, men å bruke 500 kr på mat i måneden er ikke å leve, spesielt hvis det skal foregå i 3 år. 

Som student er det også gøy (og litt viktig) å være sosial og få venner. Det er gøy å ta en kaffe eller øl med medstudenter, eller dra på bowling. 

Ja, du overlever på 500 kr, men du "lever" ikke.

Du må nesten finne deg et billigere sted å bo. Studenttilværelsen skal ikke bare bestå av lesing og øvinger, den burde også bestå av å bli kjent med nye folk.

Hva mener du ts skal gjøre da? Gi opp studiene fordi hun ikke kan gå på byen og drikke seg dritings eller kjøpe fancy kaffe til 70 kr hver dag?

Ja, det er noe dritt å ikke ha penger til å gå på bowling, kino og slike ting (hele oppveksten min), men du lever for det om. 

Anonymkode: 3fddd...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt er todelt. Går det an å leve på 500 kr i måneden? Nja.

Jeg ser på kvitteringene mine at jeg i blant annet eksamensperioden ligger på mellom 450-550 kr måneden når det kommer til mat, men nå har jeg også skap som er fulle av krydder, fryser med frosne grønnsaksrester, massevis av sauser i kjøleskapet, og et lite utvalg når det kommer til havregryn, pasta, couscous, byggrynsris, osv. I disse eksamensperiodene så spiser jeg jo ikke sunt eller variert, heller ikke nok. Det går i havregrøt med rosiner, eggerøre med sriracha og rødløk, frokostblanding med melk, og det er dét (muligens en snickers eller yoghurt i ny og ne mellom lesingen som helgekos). Jeg tar også multivitamin i denne perioden for å få i meg nok næringsstoffer. Det funker for 2-3 måneder, men 3 år er uaktuelt. Man går veldig matlei. Et annet element her er at på grunn av kroneprisen så vil matvareprisene øke en god del utover høsten. At jeg har klart å leve på 500 kr måneden tidligere tilsier ikke at jeg kommer til å klare det igjen til neste år. 

Kommer du til å bo i et typisk boligstrøk? Da ville jeg faktisk sett om hundelufting var en mulighet. Ikke godt betalt i det hele tatt sammenlignet med en deltidsjobb, men med et matbdusjett på 500 kr så kan selv 200-400 kr måneden utgjøre en stor forskjell. 

Anonymkode: f62c3...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du ts skal gjøre da? Gi opp studiene fordi hun ikke kan gå på byen og drikke seg dritings eller kjøpe fancy kaffe til 70 kr hver dag?

Ja, det er noe dritt å ikke ha penger til å gå på bowling, kino og slike ting (hele oppveksten min), men du lever for det om. 

Anonymkode: 3fddd...580

Derfor du er så sur, siden du hadde en dårlig oppvekst?

Det er ikke snakk om å bruke 70 kr hver dag, det er snakk om å bruke det innimellom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leilighet? Skaff deg en billig hybel så klarer du det. Må være endel eldre som har et rom de kan log ønsker å leie ut mot tryggheten av å ha noen boende hos seg. Så får du gjerne andre goder med på kjøpet, som vennskap, felles glede og nytte.

Anonymkode: 7a873...fb7

I denne tiden når folk er hysteriske og ikke tør å omgås noen, er det nok bare å glemme, dessverre. 

Anonymkode: 15a67...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Derfor du er så sur, siden du hadde en dårlig oppvekst?

Det er ikke snakk om å bruke 70 kr hver dag, det er snakk om å bruke det innimellom. 

Jeg hadde ikke noen dårlig oppvekst. Hadde en fantastisk fin oppvekst. 

Om du mener at det å ikke har råd til å bowle eller gå på kino er det samme som en dårlig oppvekst, og grunn til å gi opp studiene, så sier det en hel del om deg. 

Og nei, jeg er ikke sur. Er det noe du lett blir kanskje? På seg selv kjenner man andre, er det noe som heter. 

Anonymkode: 3fddd...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar sjanser med helsa - fysisk og psykisk - om du prøver på dette over en lengre periode. Samtidig så finner du sikkert en jobb, så til en eventuelt start er det jo greit. Jeg ville satset på egg som en nevnte tidligere i tråden - men heller gått for flere egg, meierismør, vann, bønner, linser, kjøpt sommerkoteletter eller røkt svinekam på tilbud - for variasjon i proteininntaket. Spinat i stedet for appelsinjuice for c-vitamin. 

Er det din leilighet? Kan den leies ut om du får deg en hybel nærmere skolen?

Anonymkode: 31e74...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rema sine ferdiggrillede kyllinglår (også de frosne rå har vært billige)  gir også mye mat for pengene. Du kan koke kraft på bena som gir ekstra mineraler, og da kan du lage helt greie kyllingsupper, egg-drop supper og ha mat lenge om du har fryser.

Anonymkode: 31e74...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at skolen koster OVER 85K i året å gå på? Siden du ikke har noe igjen av storstipendet/lån i august, som er på ca. 22k. Virker helt absurd å betale 85 000 i året for å gå på skolen. 

Eller, skal du kanskje studere i utlandet? Da er det for så vidt mer forståelig, men samtidig ganske syke summer.

Anonymkode: d602d...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Betyr det at skolen koster OVER 85K i året å gå på? Siden du ikke har noe igjen av storstipendet/lån i august, som er på ca. 22k. Virker helt absurd å betale 85 000 i året for å gå på skolen. 

Eller, skal du kanskje studere i utlandet? Da er det for så vidt mer forståelig, men samtidig ganske syke summer.

Anonymkode: d602d...5c4

Sier dette da du kan låne inntil 65k i året for å dekke skolepenger, og det går utenom basisstøtten.

Anonymkode: d602d...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier dette da du kan låne inntil 65k i året for å dekke skolepenger, og det går utenom basisstøtten.

Anonymkode: d602d...5c4

Ja, skolen er i overkant dyr, 100k i året. Jeg er fullt klar over at dette egentlig er altfor dyrt, noen tenker kanskje det er unødvendig. Trenger ikke høre kommentarer på dette. Snittet mitt fra VGs er lavt fordi jeg kom opp i matte alle årene og fremmedspråk. Allerede prøvd å ta opp men satt igjen med samme karakterer. Finnes heller ingen offentlige skoler som tilbyr studiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...