Gå til innhold

Hvordan leve på 500kr i måneden


Milanos

Anbefalte innlegg

Du kan nok greie å overleve relativt greit på 700 kr i måneden rent matmessig hvis du er ekstremt glad i bønner/linser/erter, tunfisk, ris, pasta, hermetiske tomater, wasa husman og makrell i tomat. Og du er kjempenøye på hvor og når du handler. Men du kommer til å trenge dopapir også, og vaskemiddel, tamponger, shampo, håndsåpe og alt mulig sånn. I tillegg må du faktisk regne med et visst innkjøp av nye klær og sko sånn på sikt selv om du kanskje har det du trenger akkurat nå, og kanskje ny stekepanne, hodepute eller til og med mobil. Kanskje må du til legen eller hente ut medisiner eller p-piller, kanskje må du ha synsundersøkelse og (nye) briller. Og hva gjør du visst du blir invitert i bryllup eller konfirmasjon? Takker du nei? Er det gratis for deg å reise hjem til familie, eller skal du aldri innom der? Skal du komme tomhendt hjem til jul? Bruker du aldri sminke? Som du ser skal livsopphold dekke mer enn bare mat, og jeg tviler på at du får 700 kr til å gå rundt uansett hvor flink du er. Du vil uansett kunne trenge en akutt legetime og antibiotikakur og vipps er ikke bare denne månedens budsjett borte, men halve neste måneds også. Du må rett og slett skaffe mere penger inn. Kanskje du kan tilby tjenester for folk? Handle for dem, lufte hunder eller gjøre hagearbeid? 

Anonymkode: b6287...895

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

First price nudler og vann, noe særlig over Det, så sliter du. 

Veldig urealistisk å tenke at en skal leve på 500 i måneden, tror ikke det går..

Anonymkode: 41af8...dc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Milanos skrev:

Skal gå privat ja. Det er riktig at man får et ekstra skolepengelån, men det dekker ikke hele beløpet jeg skal betale 

Jeg har 1000 kroner til mat i mnd. Er ikke alltid jeg bruker så mye. Handler alltid på tilbud, lager gryter, supper, pasta med pesto osv. Men jeg har satt av penger til medisiner, klær og regninger ved siden av det igjen. Tror det er umulig å leve av 500kr i mnd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd akkurat det, og det går jo, men det er ikke spesielt bra 😛

Første året mitt på videregående bodde jeg på hybel og hadde borteboerstipend, etter at husleie og telefon var betalt hadde jeg igjen 500 kr. Fikk litt større stipend i august, men det gikk jo til bøker, så hadde ikke noe ekstra der. Det gikk veldig mye havregryn, nudler, makaroni.. 
 

Mitt beste tips er å være barnevakt. Finn deg en familie eller to, eller flere, og bli fast barnevakt. Penger rett i hånden, og stort sett trivelig jobb. Det går ikke med 500 kr i måneden. Etter det første semesteret skaffet jeg meg en vaskejobb i tillegg, så kunne jeg spise normalt igjen. Gikk ned 5 kg det første semesteret der 😛

Anonymkode: f1e4f...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 pk Knekkebrød: 40kr, syltetøy:20 kr. Smør:10kr:1kg FirstPrice pølser 30kr, pasta:10 kr. Tomatsuppe 2X2 pk: 40kr, fiskepinner:20kr, grønsaksblandingfrossen 2pk:30kr 2pk kyllingklubber:60kr svinekjøttdeig 2stk: 70kr Ris:20kr potet :20kr Egg:30kr

Dette blir 390 kr. Kjøp FirstPrice og billigmerker,fordel hver enkelt ting i 4. Da har du mat for 1 mnd og kan bruke 110kr på noe du trenger /ønsker i tillegg. Som student er dette bra nok.

man:pølse/potet grønnsaker 

tirsdag:pasta+halv kjøttdeig

onsdag: tomatsuppe 

torsdag; 1/2 pk kyllingklubber /ris

fredag: fiskepinner

lørdag: potet,grønnsaker pølse og egg

søndag: ris grønnsaker, eggerøre

Gjenta uken etter

 

Anonymkode: 5e1f4...ecc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet? Skaff deg en billig hybel så klarer du det. Må være endel eldre som har et rom de kan log ønsker å leie ut mot tryggheten av å ha noen boende hos seg. Så får du gjerne andre goder med på kjøpet, som vennskap, felles glede og nytte.

Anonymkode: 7a873...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn jobbmessig: sendt e-post til alle sykehjemmene du kan tenke deg og spør om jobb, send ved en CV og en søknad. De trenger alltid vikarer og det er en jobb som er lett å kombinere med studier. Jeg gjorde det og fikk jobb med en gang :)

Anonymkode: d1f23...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først og fremst tatt en tlf til nav for å høre om eventuell støtte. Matpenger.

Utover det er tipset havregryn, firstprice nudler. 5 pk for 10(?)kr og de store nøtteposene på 800gram fra firstprice. Koster rundt 30kr. Nøtter er hvertfall næringsrikt. Firstprice egg koster 25 for 12 stk. Ville hvertfall hatt 1 egg hver/annenhver dag. 

Lykke til, men søk opp småjobber på finn! Mange som trenger småjobber som å gå tur med hund, klippe gress, maling ol. :)

Endret av Camillapb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Camillapb skrev:

Jeg hadde først og fremst tatt en tlf til nav for å høre om eventuell støtte. Matpenger.

Utover det er tipset havregryn, firstprice nudler. 5 pk for 10(?)kr og de store nøtteposene på 800gram fra firstprice. Koster rundt 30kr. Nøtter er hvertfall næringsrikt. Firstprice egg koster 25 for 12 stk. Ville hvertfall hatt 1 egg hver/annenhver dag. 

Lykke til, men søk opp småjobber på finn! Mange som trenger småjobber som å gå tur med hund, klippe gress, maling ol. :)

Studenter får ikke penger fra nav. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre foreldrene dine? Ikke kjipt ment, men trodde helt oppriktig alle kunne det? Ikke at jeg kunne det da jeg studerte, men jeg var unntaket. Studerer du i Oslo? Hva med jobbe for Foodora, trening og ekstra penger - og hvem vet kanskje du får noen rester av mat som ikke blir solgt?

Anonymkode: 5adb0...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå privat må du belage deg på å jobbe ved siden av, så enkelt er det.

Studielånet er ment for å kunne leve nøkternt på hybel mens en studerer gratis på offentlig universitet/høyskole. Ikke for å dekke inn skolepenger i tillegg om en velger å gå privat.

Å overleve på 500 kr per måned lar seg ikke gjøre. Du vil ende opp med næringsmangel. Dessuten vil du sulte om skulle få behov for et legebesøk eller noe en måned.

Om en pakke kondomer vil velte hele budsjettet, så er det viktigste å sørge for å øke inntekten.

Anonymkode: 918e2...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattighuset/ evnt  andre plasser man kan gå for matposer. Har "reddet" meg noen ganger når økonomien har vært sånn at man velger mellom mat eller medisiner. Ingen spørsmål stilt. 

Anonymkode: 35b44...37c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Studenter får ikke penger fra nav. 

Alle kan få nødpenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spørre foreldrene dine? Ikke kjipt ment, men trodde helt oppriktig alle kunne det? Ikke at jeg kunne det da jeg studerte, men jeg var unntaket. Studerer du i Oslo? Hva med jobbe for Foodora, trening og ekstra penger - og hvem vet kanskje du får noen rester av mat som ikke blir solgt?

Anonymkode: 5adb0...db5

Jo jeg kan spørre foreldrene mine. De dekker allerede mobil og treningssenter, så tipper jeg også at de vil dekke lege og medisiner. Men å spørre om penger er noe jeg sterkt misliker. Har også flere søsken som også trenger støtte når de studerer og jeg vil derfor unngå å spørre så langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tvist skrev:

Studenter får ikke penger fra nav. 

Veldig sikker på at studenter kan få nødpenger og en annen type støtte selvom man bruker lånekassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Milanos skrev:

Veldig sikker på at studenter kan få nødpenger og en annen type støtte selvom man bruker lånekassen

Du skrev at du har sparepenger? Da får du ikke fra NAV vel?

Anonymkode: 9a115...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev at du har sparepenger? Da får du ikke fra NAV vel?

Anonymkode: 9a115...bc2

Jeg får nok ikke så mye fra nav nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Milanos skrev:

Veldig sikker på at studenter kan få nødpenger og en annen type støtte selvom man bruker lånekassen

Du vil ikke få noe fra NAV hvis du er student. Du får allerede støtte via Lånekassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg inneholder alle vitaminer man trenger, bortsett fra C vitamin, noe man finner i appelsinjuice. Ris er billig energi. Da har du vel 16 kroner å leve for til dagen. 

18 egg 40 kr, (2,23 pr egg)

appelsinjuice firstprice 2 L (12 kr) (8 glass) (1,5 kr pr glass)

4 kg ris (rema 1000, 43 kr) (1,08 kr pr 100 g)

1 L rapsolje (17 kr) (66 spiseskjeer) ( 0, 26 kr pr 1 spiseskje)

 

Du trenger ca 2000 kcal å leve på til dagen

Gjennomsnittlig pr egg 80 kcal

1 glass appelsinjuice (2,5 dl)  110 kcal

100 g (ukokt) ris 357 kcal

1 ss rapsolje 133 kcal

1 Måltid: 1 egg, 1 glass appelsinjuice, 2 ss olje, 50 g (ukokt) ris: 634 kcal, pris: 4,79 kr

3 måltider: 1902 kcal , pris: 14,37 kr

 

Det er ikke umulig. Og du må ikke gi opp studiet ditt. 

Anonymkode: 3fddd...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Milanos skrev:

Ja, har leilighet tre kvarter unna skolen, hadde det vært kortere hadde jeg uten tvil dratt frem sykkelen

Her er det snakk om prioriteringer. Jeg gikk 50 min hver vei når jeg studerte. Penger spart.

Mye som er mulig om du bare vil. Du må være streng med handleliste. Handle kun en gang i uka. Finne billige varer og ha oppskrifter som gir mye mat for lite penger. 

Anonymkode: 0fa1c...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...