Gå til innhold

Hvordan leve på 500kr i måneden


Milanos

Anbefalte innlegg

skulle det bli helt krise vet jeg at foreldrene mine kommer og fyller opp kjøleskapet, men jeg vil jo helst greie det selv. Ser at flere her mener det kan gå. Er ganske så selvdisiplinert og får til ting hvis jeg vil. Så takk til tips om mat og sparemåter! Kommer godt med:)

mulig det ikke går i tre år, men da har jeg hvertfall prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å leve på 500 kr i mnd. Du har andre utgifter enn bare husleie og busskort. Mobil og Internett feks? Hva med lege og medisiner evt? I tillegg kommer jo mat og hygiene artikler som minst vil utgjøre 1000 til 1500 kr i mnd selv om du spiser en del student mat. Du må også ta høyde for at du vil kunne ha behov for klær en sjelden gang, tannlege og kanskje også frisør. I tillegg så er det jo det sosiale. Kanskje ikke nødvendig å feste hver helg akkurat, men viktig å komme seg ut litt av og til for å finne på noe. 

Du må ha en deltidsjobb ved siden av for å få ting til å gå rundt. Å jobbe en kveld i uka og annen hver lørdag burde gi deg 6000 kr i mnd ekstra i alle fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi84 skrev:

Det er ikke mulig å leve på 500 kr i mnd. Du har andre utgifter enn bare husleie og busskort. Mobil og Internett feks? Hva med lege og medisiner evt? I tillegg kommer jo mat og hygiene artikler som minst vil utgjøre 1000 til 1500 kr i mnd selv om du spiser en del student mat. Du må også ta høyde for at du vil kunne ha behov for klær en sjelden gang, tannlege og kanskje også frisør. I tillegg så er det jo det sosiale. Kanskje ikke nødvendig å feste hver helg akkurat, men viktig å komme seg ut litt av og til for å finne på noe. 

Du må ha en deltidsjobb ved siden av for å få ting til å gå rundt. Å jobbe en kveld i uka og annen hver lørdag burde gi deg 6000 kr i mnd ekstra i alle fall. 

Disse 500kr skal kun gå til mat altså, det andre er dekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Milanos skrev:

skulle det bli helt krise vet jeg at foreldrene mine kommer og fyller opp kjøleskapet, men jeg vil jo helst greie det selv. Ser at flere her mener det kan gå. Er ganske så selvdisiplinert og får til ting hvis jeg vil. Så takk til tips om mat og sparemåter! Kommer godt med:)

mulig det ikke går i tre år, men da har jeg hvertfall prøvd!

Det går ikke. Det er faktisk ikke mulig å leve på 500 kroner i mnd når du starter med tomme skap og aldri har muligheter til å fylle på med noenting. 

Anonymkode: 33c36...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 20.4.2020 den 11.36, Milanos skrev:

Jeg skal studere til høsten og har funnet ut at jeg etter innbetaling av skolepenger, leia og månedskort hos ruter, sitter igjen med 500kr av stipend/studielån. Av sparing kan jeg kanskje ta et par hundrelapper i måneden, men i utgangspunktet, er det kun hvis det er krise.

må jeg leve av rugsprø til frokost middag og kvelds eller er det mulig å spise godt med denne lille slanten av penger?

noen erfaringer?

 

16 minutter siden, Milanos skrev:

Disse 500kr skal kun gå til mat altså, det andre er dekket


Nei, ikke i følge hovedinnlegget?

Her sier du tydelig 500 kr igjen etter skolepenger, leie og månedskort.

Du vil på den ene siden ikke be foreldre om penger, men går likevel utfra at de vil dekke inn legeutgifter og medisiner?

Ingen steder nevner du andre normale, og nødvendige utgifter, som mobilabonnement, Internett, frisør, sko, klær, yttertøy, undertøy, sokker. Ikke noe Netflix, og i hvert fall ikke kino eller en pils med medstudenter.

Hva med utstyr og annet til leiligheten? Bare en enkel ting som lyspære - koster fort 50-100 kr.

Hjemreise til jul og skolens ferier?

Strøm? Innboforsikring? Reiseforsikring?

Uføreforsikring - bør du sørge for om tar en høy utdannelse i private, vil bli stor nedgang i levestandard å bli syk/ufør.

Hva om du får en kjæreste og vil ha aktivt sexliv? Skal foreldrene dine dekke preventiver? 
 

Har du levd alene før?

Det trengs penger til mye mer enn kun mat.


Det kommer til å bli veldig mye foreldrene dine må dekke, om du ikke skaffer deg inntekt ved siden av - selv om du skulle kunne klare å spise for kun 500 kr.

 

Anonymkode: 918e2...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt laget på vann og havregryn til frokost hver dag.

Nudler til middag hver dag.

Wasa husmann knekkebrød med kokt egg til kveldsmat hver dag.

Gulrøtter til mellommåltid hver dag.

Stor pose first price gulrøtter: 20 kr

2×5 pk first price nudler: 14 kr

En stor pakke havregryn: 20 kr

En pakke husmann knekkebrød: 12

To pakker first price egg: 50

Det blir 116 kr i uken, som er 464 kr i mnd. Da har du også 40 kr mer til neste måned.

Måneden etter bytter du meny, da kan du ha syltetøy på knekkebrødene, ris og first price pølser til middag, en pose first price epler til mellommåltid og cornflakes med melk til frokost.

First price epler i pose: 20 kr

First price cornflakes: 10 kr

1,75 liter melk: 30 kr

Wasa husmann knekkebrød: 12

Stor pakke first price syltetøy: 15

2 kg ris: 30

1 Stor pakke first price pølser: 30

Det blir 588 kr den måneden. Du vil ha igjen cornflakes og ris til måneden etter. Da har du allerede etter to mnd igjen litt cornflakes, ris, egg og nudler.

Måneden etter kan du ha chips med karbonader til middag, müsli med melk til frokost, banan til mellommåltid og havregrøt ti kveldsmat.

First price musli: 10 kr

1,75 liter melk: 30

To poser first price banan: 30

En pose first price pomme frites: 14

En pakke first price karbonader: 45

En pakke havregryn: 20

Det blir 596 kr den måneden.

Det går an, men du må være veldig nøye på hva du handler og hvor du handler. Anbefaler kiwi, de har veldig billige first price produkter.

Anonymkode: e9705...823

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 


Nei, ikke i følge hovedinnlegget?

Her sier du tydelig 500 kr igjen etter skolepenger, leie og månedskort.

Du vil på den ene siden ikke be foreldre om penger, men går likevel utfra at de vil dekke inn legeutgifter og medisiner?

Ingen steder nevner du andre normale, og nødvendige utgifter, som mobilabonnement, Internett, frisør, sko, klær, yttertøy, undertøy, sokker. Ikke noe Netflix, og i hvert fall ikke kino eller en pils med medstudenter.

Hva med utstyr og annet til leiligheten? Bare en enkel ting som lyspære - koster fort 50-100 kr.

Hjemreise til jul og skolens ferier?

Strøm? Innboforsikring? Reiseforsikring?

Uføreforsikring - bør du sørge for om tar en høy utdannelse i private, vil bli stor nedgang i levestandard å bli syk/ufør.

Hva om du får en kjæreste og vil ha aktivt sexliv? Skal foreldrene dine dekke preventiver? 
 

Har du levd alene før?

Det trengs penger til mye mer enn kun mat.


Det kommer til å bli veldig mye foreldrene dine må dekke, om du ikke skaffer deg inntekt ved siden av - selv om du skulle kunne klare å spise for kun 500 kr.

 

Anonymkode: 918e2...c17

Skulle nok spesifisert at det var mat jeg tenkte på. Ingen grunn til å hisse seg opp.

Tenker at frisør er noe man ikke trenger å benytte seg av som student, har heller ikke vært hos frisøren på gudene vet hvor lenge.

Deler Netflix konto med resten av familien. 

Strøm og Internett er allerede inkludert i leia.

Mobilabonnement, legeutgifter, hjemreiser og div. forsikringer blir dekt av familien.

Sexlivet kan holde seg fint uten å bruke penger på preventiver da jeg har spiral.

Utgifter som går til leiligheten vil bli delt mellom meg og de jeg leier med. Mulig det kan bli et problem om noe veldig dyrt oppstår, det ser jeg, men da får det gå av sparepengene. 
 
Man har vel ikke rå til haugevis av nye klær som student uansett? Dette kan jeg ønske meg til jul og bursdag.

Men nei, jeg har ikke bodd alene før, derfor jeg spør. Jeg vil som sagt helst ikke be foreldrene mine om penger, også derfor jeg spør. Men jeg at de er der hvis det skulle bli helt krise. 
 

Spørsmålet mitt var enkelt og greit om det er mulig å spise godt på 500kr i måneden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt laget på vann og havregryn til frokost hver dag.

Nudler til middag hver dag.

Wasa husmann knekkebrød med kokt egg til kveldsmat hver dag.

Gulrøtter til mellommåltid hver dag.

Stor pose first price gulrøtter: 20 kr

2×5 pk first price nudler: 14 kr

En stor pakke havregryn: 20 kr

En pakke husmann knekkebrød: 12

To pakker first price egg: 50

Det blir 116 kr i uken, som er 464 kr i mnd. Da har du også 40 kr mer til neste måned.

Måneden etter bytter du meny, da kan du ha syltetøy på knekkebrødene, ris og first price pølser til middag, en pose first price epler til mellommåltid og cornflakes med melk til frokost.

First price epler i pose: 20 kr

First price cornflakes: 10 kr

1,75 liter melk: 30 kr

Wasa husmann knekkebrød: 12

Stor pakke first price syltetøy: 15

2 kg ris: 30

1 Stor pakke first price pølser: 30

Det blir 588 kr den måneden. Du vil ha igjen cornflakes og ris til måneden etter. Da har du allerede etter to mnd igjen litt cornflakes, ris, egg og nudler.

Måneden etter kan du ha chips med karbonader til middag, müsli med melk til frokost, banan til mellommåltid og havregrøt ti kveldsmat.

First price musli: 10 kr

1,75 liter melk: 30

To poser first price banan: 30

En pose first price pomme frites: 14

En pakke first price karbonader: 45

En pakke havregryn: 20

Det blir 596 kr den måneden.

Det går an, men du må være veldig nøye på hva du handler og hvor du handler. Anbefaler kiwi, de har veldig billige first price produkter.

Anonymkode: e9705...823

Her har du jammen meg gjort en god jobb😍 denne matplanen skal jeg absolutt ta med videre! Tusen takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2020 den 8.31, Milanos skrev:

Jo jeg kan spørre foreldrene mine. De dekker allerede mobil og treningssenter, så tipper jeg også at de vil dekke lege og medisiner. Men å spørre om penger er noe jeg sterkt misliker. Har også flere søsken som også trenger støtte når de studerer og jeg vil derfor unngå å spørre så langt det går.

Da ber du de kutte treningssenteret, og heller betaler maten! 

Og hvis du klarer å skaffe  deg jobb, så kan du heller melde deg inn på et senter selv. 

Mat må alle ha, treningssenter er ikke nødvendig. 

Hilsen ei som er veldig glad i treningssenteret sitt, men som har råd til å betale det. 

Anonymkode: b98e2...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du de kutte treningssenteret, og heller betaler maten! 

Og hvis du klarer å skaffe  deg jobb, så kan du heller melde deg inn på et senter selv. 

Mat må alle ha, treningssenter er ikke nødvendig. 

Hilsen ei som er veldig glad i treningssenteret sitt, men som har råd til å betale det. 

Anonymkode: b98e2...656

Selvfølgelig kan jeg gjøre det ☺️ men det er ikke slik at de ikke kan gi meg penger til mat. Spørsmålet mitt var enkelt og greit om det går an å spise greit med 500kr i måneden. 
så fint at du har råd til det, gratulerer

Endret av Milanos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok nødt til å spe på med noe. Du kan sanke mye mat i naturen i sommer og utover høsten som du fryser ned/ hermetiserer. Du kan også plukke omtrent så mye bær og sopp som du klarer og selge dette videre uten å betale skatt, med loven i hånd. Du bør derimot ikke selge for mer enn 6000 til en og samme person. - Ring rundt og hør med restauranter om de kan tenke seg å kjøpe ville blåbær og annet. 

Anonymkode: 5c880...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, dropp treningssenter og sykle til skolen. Da får du kanskje 1000 kr ekstra (abonnement treningssenter og månedskort buss).

Eller mener du at du bor tre kvarters kjøretur fra skolen? Hvis du mener gange er det jo ingenting. Jeg gikk selv til skolen i tre år. Det var tre kvarter å gå hver vei. Bare deilig å gå. 

Anonymkode: 418a4...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kutte ut treningssenteret som foreldrene dine sponser, og be de sponse tilsvarende sum i måneden til mat i stedet. Da har du kanskje 800,- i stedet for 500,- til å bruke på mat.

Anonymkode: 30579...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du vet at foreldrene dine kan hjelpe deg ved behov så kan dette gå fint. Jeg ville også droppet treningssenter og heller syklet til og fra skolen som trening. 

Anonymkode: 0eaee...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det holder jo ikke til mat for en uke engang. Håper du tuller.

Anonymkode: bd3cf...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 23.39, Milanos skrev:

Selvfølgelig kan jeg gjøre det ☺️ men det er ikke slik at de ikke kan gi meg penger til mat. Spørsmålet mitt var enkelt og greit om det går an å spise greit med 500kr i måneden. 
så fint at du har råd til det, gratulerer

Svaret er nei. Du kan overleve, men ikke spise greit. 

Anonymkode: b98e2...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selg overflødige ting og klær på Tise og Finn. Lykke til - du har fått mange gode tips, så tror du skal klare dette 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...