Gå til innhold

Hvordan leve på 500kr i måneden


Milanos

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere til høsten og har funnet ut at jeg etter innbetaling av skolepenger, leia og månedskort hos ruter, sitter igjen med 500kr av stipend/studielån. Av sparing kan jeg kanskje ta et par hundrelapper i måneden, men i utgangspunktet, er det kun hvis det er krise.

må jeg leve av rugsprø til frokost middag og kvelds eller er det mulig å spise godt med denne lille slanten av penger?

noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Milanos skrev:

Jeg skal studere til høsten og har funnet ut at jeg etter innbetaling av skolepenger, leia og månedskort hos ruter, sitter igjen med 500kr av stipend/studielån. Av sparing kan jeg kanskje ta et par hundrelapper i måneden, men i utgangspunktet, er det kun hvis det er krise.

må jeg leve av rugsprø til frokost middag og kvelds eller er det mulig å spise godt med denne lille slanten av penger?

noen erfaringer?

Jeg er forresten klar over at en jobb på siden hjelper mye, skal selvfølgelig prøve å skaffe meg det, men tviler på at det er så lett nå det første halvåret med tanke på situasjonen vi er i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha månedskort? Du sparer en del på å gå eller sykle.

Anonymkode: e5df1...c49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du ha månedskort? Du sparer en del på å gå eller sykle.

Anonymkode: e5df1...c49

Ja, har leilighet tre kvarter unna skolen, hadde det vært kortere hadde jeg uten tvil dratt frem sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 kroner pr dag til mat.  Tror ikke du har råd til Rugsprø...  Det kommer ikke til å fungere på sikt da det er en del næringsstoffer du er nødt til å få i deg.  (Søk på Anette Sagen og hurtigris). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke veldig mulig. Du bør finne deg en deltidsjobb. 

Anonymkode: 02cd1...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg «fattig.student» på Instagram. Handle inn gode varer som du kan bruke på mange måltider.

Anonymkode: bcc01...417

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Milanos skrev:

Jeg er forresten klar over at en jobb på siden hjelper mye, skal selvfølgelig prøve å skaffe meg det, men tviler på at det er så lett nå det første halvåret med tanke på situasjonen vi er i

De trenger sikkert pleieassistenter på sykehjem og bofellesskap for funksjonshemmede osv. Ville hørt med kommunen og levert åpne søknader til ulike sykehjem og bofellesskap. Det er også en del som trenger brukerstyrt personlig assistent.

Anonymkode: 02cd1...cb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følg «fattig.student» på Instagram. Handle inn gode varer som du kan bruke på mange måltider.

Anonymkode: bcc01...417

Har fulgt henne en god stund, men budsjettet hennes ligger på 300kr i uken, noe som er mer enn halvparten av det jeg har pp en hel måned

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De trenger sikkert pleieassistenter på sykehjem og bofellesskap for funksjonshemmede osv. Ville hørt med kommunen og levert åpne søknader til ulike sykehjem og bofellesskap. Det er også en del som trenger brukerstyrt personlig assistent.

Anonymkode: 02cd1...cb8

Godt tips! Skal gjøre det☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo mer penger første utbetaling. Spat så mye som mulig av det og fordel det utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tvist skrev:

Du får jo mer penger første utbetaling. Spat så mye som mulig av det og fordel det utover. 

Både utbetalingen i august og januar går til skolepenger, disse månedene har jeg dermed ingen penger fra Lånekassen og alt av utgifter går fra egen lomme. Derfor får jeg ikke spart noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milanos skrev:

Både utbetalingen i august og januar går til skolepenger, disse månedene har jeg dermed ingen penger fra Lånekassen og alt av utgifter går fra egen lomme. Derfor får jeg ikke spart noe

Går du privat? 

Alle får vel en ekstra sum i både august og januar for å betale evt. skolepenger, bøker og at det er en del til overs?

Anonymkode: 457f2...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

finn en leilighet i nærheten av skole = doblet budsjett. og mye spart tid.

Anonymkode: c59d8...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det er faktisk ikke realistisk å leve på 500 kroner per måned. Du kan dumpsterdive så mye du klarer, du kan prøve å leve på bare havregryn, du kan kjøpe en og annen ting med kort holdbarhet osv, men det blir likevel for snaut. Selv om du dobler summen vil det være i minste laget. Du er nødt til å skaffe deg jobb, et billigere sted å bo eller et billigere studium. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du privat? 

Alle får vel en ekstra sum i både august og januar for å betale evt. skolepenger, bøker og at det er en del til overs?

Anonymkode: 457f2...190

Skal gå privat ja. Det er riktig at man får et ekstra skolepengelån, men det dekker ikke hele beløpet jeg skal betale 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjøpe fiskestang?

Anonymkode: c59d8...976

Heheh lurt! Får være en nødløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ullvott skrev:

Sorry, det er faktisk ikke realistisk å leve på 500 kroner per måned. Du kan dumpsterdive så mye du klarer, du kan prøve å leve på bare havregryn, du kan kjøpe en og annen ting med kort holdbarhet osv, men det blir likevel for snaut. Selv om du dobler summen vil det være i minste laget. Du er nødt til å skaffe deg jobb, et billigere sted å bo eller et billigere studium. 

Jeg vet du har rett, men akkurat nå har jeg ikke så mange andre muligheter. Annet enn å skaffe meg jobb da, det skal jeg prøve å få meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Milanos skrev:

Jeg vet du har rett, men akkurat nå har jeg ikke så mange andre muligheter. Annet enn å skaffe meg jobb da, det skal jeg prøve å få meg

Ja, det er faktisk så enkelt at hvis du ikke får deg jobb, så er du helt nødt til å slå fra deg studiene.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...