Gå til innhold

Gutteklubb m/fl. på luksustur til USA. Vitner dette om at Norge er det mest korrupte land i Norden ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Druid said:

Fordi jobben han hadde og jobben han skal bekle for Norge, i det store og det hele handler om å kjøpe seg venner.  Eneste forskjellen var at sist gang måtte han bruke 150 millioner, fra nå av rekker det med ett håndtrykk.
 

Sånn sett bekymrer det veldig hvordan saken blir kjørt, for 90 % av de som pusher denne saken VET dette, og hele mulighetsrommet for denne saken,  ligger på at folk flest ikke gjør det. Vi liker å sulle oss inn i fantasien om etisk formuesforvaltning.

Det er en voksende gruppe med uansvarlige politikere på Stortinget som ønsker direkte politisk styring av Norges Bank. Jeg klarer ikke fri meg fra å føle at noen har laget ett pressekit og sendt ned Akersgata i håp om å svekke Norges Banks selvstendighet i etterkant av en trøblete og stresset ansettelse. Og hvis det finnes spor av noe sånt, må vi få det fram fort, for timingen antyder at personen har misbrukt sin posisjon i representantskapet. Og det ville være en skandale som er 1000 ganger verre enn om vi endte opp med cowboy i NBIM..

Det kan være sant med det egentlig har ikke noe å gjøre med saken. Det ser ut som han kjøpte seg jobben. 

Og en cowboy som blåser i regler er nettop typen som skulle ikke passe på pensjonsfondet til 6 millioner mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Dette grenser på påvirkningshandel:

https://no.wikipedia.org/wiki/Påvirkningshandel

Både aktiv og passiv påvirkningshandel er straffbart. Aktiv påvirkningshandel er når en person «gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel for å påvirke utføringen av stilling, verv eller oppdrag»[2]. Passiv påvirkningshandel er når noen «for seg eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud»[2] av samme type som overfor.

 

Sånn gjøres korropsjon uten å bryte loven. Men det er uansett uetisk og svekker folkets tillit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sam3 skrev:

Ikke egentlig. Han har erfaring med "stock picking". Å drive et passiv font er noe helt annet.

Jeg tror det er lenge siden han drev stock picking i selskapet sitt. Men han skal ikke gjøre så mye av det i oljefondet heller. 

Jeg vil tro ar Olsen ønsker at han klarer to ting i tillegg til det Slyngstad var god på, (og som jeg frykter Tangen er dårlig på): 1. Synliggjøre og forsikre markedet om at oljefondet er politisk uavhengig og markedsorienterte og 2. Aktivt utfordre politikere i presset mot Styring av oljefondet. 

Alt annet er bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Druid said:

Jeg tror det er lenge siden han drev stock picking i selskapet sitt. Men han skal ikke gjøre så mye av det i oljefondet heller. 

Jeg vil tro ar Olsen ønsker at han klarer to ting i tillegg til det Slyngstad var god på, (og som jeg frykter Tangen er dårlig på): 1. Synliggjøre og forsikre markedet om at oljefondet er politisk uavhengig og markedsorienterte og 2. Aktivt utfordre politikere i presset mot Styring av oljefondet. 

Alt annet er bonus.

Det er egentlig intern kandidater som har en fordel når man tenke på det. Og når nettop disse får ikke engang intervjues.....

Politikere er ikke saken. Bortset fra Roe Isaksen som var lettkjøpt og har ikke peiling om finans så kunne ikke har vært på seminaren for å lære noe til andre.

Du kan drive så lenge du vil med Comical Alli/Kellyanne Conway type propaganda med saken åpenbare stinker. Ikke kun med hensyn til tilliten som det norske folk må ha til fondet, men også selv fondets even til å drive med det de ha gjørt i mange å med etiske rettslinjer.  Den er også kapital - opparbeidet i løpet av 30 år -  alt er nå bortkast fordi noen tror at regler gjelder kun for andre men ikke for dem. Skandaløst...

Endret av Sam3
klarhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sam3 skrev:

1.Det er egentlig intern kandidater som har en fordel når man tenke på det. Og når nettop disse får ikke engang intervjues.....

2.Politikere er ikke saken. Bortset fra Roe Isaksen som var lettkjøpt og har ikke peiling om finans så kunne ikke har vært på seminaren for å lære noe til andre.

...

1. Det er mange ganger interne kandidater stiller med handikap. Det gjorde de helt klart her. Men det er tåpelig å lyve isteden for å gjøre det etter boka. 

2. Det var ikke et finans seminar. Det er Interesant at du tror det, for jeg tror ikke det har vært skrevet noe sted; måten det har vært skrevet på har bare implisert det. Hvilket er det som bekymrer meg.

(Dette ugyldiggjør ikke teorien din. Faktisk var seminaret nesten designet for Røe Isaksen, så HVIS man tror poenget var å få en politiker på lag, så var programmet en indikasjon. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

On 4/20/2020 at 8:36 PM, kvikksand9 said:

Ikke litt sjokkert engang. Skal gi han ære for innsats. For noen holder det med bare å bli invitert til en vinkveld. 
Sier seg selv når vi søsteren til Jens Stoltenberg, Camilla er leder for FHI. 

Men slike saker finnes i alle land, i hver bransje, men kall det for hva det er. Ikke prøv med "mamma har alltid sagt at det viktig å gi tilbake"?? Spar meg. 

 

On 4/21/2020 at 7:33 PM, Druid said:

Så vidt jeg kan forstå av denne forfølgelsen av Tangen, så er det kun politikere som kan få denne jobben. evt forfremme en av fondsanalytikerene. 

Når man ofrer såpass mye for å ta imot en jobb, og møtes med en slik drittpakke, så ser ikke jeg så mange andre med god faglig  bakgrunn som kvalifiserer seg. 

Og det er synd, for det er en Tangen som vi trenger til denne jobben, ikke en som er mer opptatt av å være korrekt enn få jobben gjort.

Tull!

la meg sitere fra skare tha kronikk;

«Nicolai Tangen har en bindende ansettelsesavtale, som både gir ham rett til å eie nær halvparten av et hedgefond som investerer i de samme markedene som Oljefondet, og som gir ham lov til å ha verdier i skatteparadis. Samtidig som Oljefondet er pålagt av Stortinget å bekjempe slike skatteparadiser.»

 

dette syns du er denokratisk og åpent? 

Det kommer folk etterTangen også. Og hvis man meisler lovverk mer ovner til fordel for at offentlige midler skal sakte men sikkert dryppe over påde rike som sponser Høyres valgkamp, så hat vi tilslutt problemer med å kalle oss et demokrati.

denne debatten er prinsipielt viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rullerusk skrev:

Tull!

la meg sitere fra skare tha kronikk;

«Nicolai Tangen har en bindende ansettelsesavtale, som både gir ham rett til å eie nær halvparten av et hedgefond som investerer i de samme markedene som Oljefondet, og som gir ham lov til å ha verdier i skatteparadis. Samtidig som Oljefondet er pålagt av Stortinget å bekjempe slike skatteparadiser.»

 

dette syns du er denokratisk og åpent? 

Det kommer folk etterTangen også. Og hvis man meisler lovverk mer ovner til fordel for at offentlige midler skal sakte men sikkert dryppe over påde rike som sponser Høyres valgkamp, så hat vi tilslutt problemer med å kalle oss et demokrati.

denne debatten er prinsipielt viktig. 

La meg begynne med at denne debatten er prinsipielt viktig, men den må være åpen og redelig.

Og det er for mange rene fakta som spisses på en måte som gir meg en dårlig smak  munnen.

Det blir helt galt når man fokuserer ensidig på at Tangen har interesser i skatteparadis, og samtidig underkommuniserer at Oljefondet selv har avdelinger i ulike skatteparadiser, av akkurat samme årsak. 

Det blir feil når man spekulerer i konstruksjonen for å avgrense Tangens relasjon til sin formue: Dette er ett generelt problem som ville vært det samme med alle kandidater med Tangens kompetanse og bakgrunn. I praksis ønsker mann å begrense mulighet for at denne typen kvalifikasjoner i det hele tatt kan søke.

Det som skremmer meg mer Gruppen som nå kritiserer dette, visste at modellen ville ende opp på dette nivået. Ingen kan ha trodd at mannen skulle gi vekk alt og kle seg i sot og aske. OG dette er det kritiske: Tangen sin formue ER dette selskapet; konsekvensen av hva man krever, er at han skal gi fra seg alt. (Og jeg hadde blitt mye mer bekymret om han gjorde det.)

Jeg synes også det er altfor underkommunisert at det finnes en pågående maktkamp mellom Stortinget og Norges Bank, og det handler om forståelsen om hvordan demokratiet skal styre Oljefondet.

Det som denne krangelen legger til grunn, er at politikere i større grad skal kunne markere seg, og det krever nesten en leder med noe direkte politisk erfaring. Men da mister man fagkompetanse, og oljefondet mister noe internasjonal anseelse. Alternativet er at Olsen får fortsette å ansette basert på kvalifikasjoner og forvalte Norges Bank som et fysisk skille mellom Politikernes behov på Stortinget og NBIM sin oppgave som fonds forvalter for ett av verdens største fond som skal ha profesjonell anseelse i ett marked.   

Det man gjør med denne pressevinklingen, er at man lar en gruppe med ekstremister lede den offentlige debattten rundt som en hund for å pisse i de rette brønnene. Sånn sett synes jeg NB's representantstyret har vært altfor opptatt med å markere seg i kritikken, uten å ta innover seg hva kritikken betyr i praksis. 

Jeg savner egentlig at man slipper katta ut av sekken; jeg tror ikke bevegrunnene som førte til denne prosessen, nå kan skade NBIM mere enn det som denne åpne konflikten gjør. (Jeg har en ganske god antagelse om hvorfor vi har havnet i denne suppa, og den handler om verdien av oljefondet, så har jeg rett, betaler vi noen milliarder for åpenhet, men kansje vi skal ta det som lærepenge? )

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sam3 skrev:

Javel?

Det du linker til handler om dårlig juridisk og politisk kompetanse i finansdepartementet, inkompetanse i ett advokatselskap, (Hvilket jeg finner mer interessant, jeg tror ikke jeg har sett noe sånt før, og jeg jobber ikke engang med offentlige kontrakter. ) og jeg mistenker en for tett kobling mellom finansdepartementet og Norges Bank.

Vanskelig å se spor av korrupsjon her, hvis du ikke tenker på at Advokatkontoret har vunnet ramme kontrakt i flere relaterte offentlige etater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis
23 timer siden, Druid skrev:

Vanskelig å se spor av korrupsjon her, hvis du ikke tenker på at Advokatkontoret har vunnet ramme kontrakt i flere relaterte offentlige etater.

Det er svært uheldig at et firma har en statlig rammeavtale med ulike offentlige aktører når disse møtes på ulike sider av et forhandlingsbord. Dette er elementært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halvveis skrev:

Det er svært uheldig at et firma har en statlig rammeavtale med ulike offentlige aktører når disse møtes på ulike sider av et forhandlingsbord. Dette er elementært.

Ja, det skriver jeg i avsnittet over det du siterer. Men det har ingenting med korrupsjon å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 19.8.2020 den 9.28, Sam3 skrev:

Dette er jo klassisk. Når man først skaffer en ekstern vurdering så passer man på å velge eksterne advokater som man vet vil komme til samme konklusjon som det oppdragsgiveren ønsker.  Finansdepartementet visste at det var i advokatfirmaets interesse å komme til samme konklusjon som den Finansdepartementet ønsket så derfor ble det aktuelle advokatfirmaet brukt. 

Det er mange jurister som mener at utredningen var dårlig. https://www.borsen.no/nyheter/slakter-tangen-utredning/72760845 Så det er helt klart at hvilke jurister man valgte til å skrive utredningen ville påvirke resultatet utredningen kom til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Dette er jo klassisk. Når man først skaffer en ekstern vurdering så passer man på å velge eksterne advokater som man vet vil komme til samme konklusjon som det oppdragsgiveren ønsker.  Finansdepartementet visste at det var i advokatfirmaets interesse å komme til samme konklusjon som den Finansdepartementet ønsket så derfor ble det aktuelle advokatfirmaet brukt. 

Det er mange jurister som mener at utredningen var dårlig. https://www.borsen.no/nyheter/slakter-tangen-utredning/72760845 Så det er helt klart at hvilke jurister man valgte til å skrive utredningen ville påvirke resultatet utredningen kom til. 

Det interessante her er jo nettopp at Finansdepartementet valgte ett advokatkontor som de visste ville bli kritisert, og at de fikk ett svar de i utgangspunktet ikke ville ha. De blir kritisert for ikke å bruke justisdepartementets lovavdeling, og eneste grunnen jeg kan se, ville være fordi de ønsket ett svar lovavdelingen i justisdepartementet av natur vil være skeptisk til å gi. 

Hva de ba om, var en måte å knekke Olsen på som ikke var for tydelig, og svaret var ett 1. års jussvar som knappes sto, som hevdet det motsatte. Ironisk nok kan hele denne prosessen komme til å gjøre jobben uansett.

Jusprofessorene HAR rett: vi er i et demokrati, landet ER politikerstyrt, så ja, politikere KAN ugyldiggjøre intensjonen av sentralbankloven. På samme måte: vi KAN etablere ett dispotisk diktatur, hvis vi vil. 

Sentralbankloven som den fremstår i dag ble etablert for å hindre det vi faktisk opplever nå. Oljefondet ble lagt under Norges Bank nettopp fordi sentralbankloven legger opp grensene mellom Staten og Norges Bank. Disse brytes ned mens vi ser på. Hva vi ser på her, er første spiker i kisten for en uavhengig sentralbank, og etableringen av NBIM som ordinært AS.  Og pensjonene våre kommer til å ta en støyt, men vi kommer antagelig til å være for opptatt med å takle dag til dag økonomien.

Men vi slipper kronestyrkelser , og det er jo positivt.  

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Nicolai Tangen avvikler sitt eierskap i Ako Capital: 

Å avvikle sitt eierskap i det britiske hedgefondet som han selv grunnla, har ikke vært en enkel beslutning, forteller Nicolai Tangen. Men å trekke seg fra stillingen som ny oljefondssjef var ikke et alternativ.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3LxkR/nicolai-tangen-avvikler-sitt-eierskap-i-ako-capital-var-ikke-i-naerheten-av-aa-trekke-meg

Det er tøft gjort å gi slipp på livsverket og milliarder av kroner, og overføre det til en veldedig stiftelse.  Hatten av for Tangen.  Han reddet også trolig jobben til sentralbanksjef Øystein Olsen.

Tvilte på Tangen frem til nå, men nå har han overbevist meg om at han er rette mannen for jobben.  

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Tvilte på Tangen frem til nå, men nå har han overbevist meg om at han er rette mannen for jobben. 

Jeg har tvilt på hans egnethet til jobben, og det skuespillet vi ble vitne til nå, øker min tvil på to separate nivå.

Enten avhender han faktisk pengene, og det gjør at han setter sin egen prestisje over penger, noe man ikke ønsker i denne stillingen. Eller så gjør han akkurat det alle kritiserer han for på en smart måte, og øker risikoen for mer støy.

Jeg tror på det siste; jeg tror han faktisk tok tilbake all kontrollen over midlene sine på en smart måte, og vi får håpe han er smartere enn pressen. For vi trenger ikke denne typen støy.

Men det er i alle fall bedre enn tanken på at han dropper penger og kompetansemiljø, for å ta en underbetalt drittjobb, som han må jobbe med en hånd på ryggen og fra nå uten handlingsrom.

For det viktigste som har skjedd nå er at sentralbankloven er tilsidesatt og Norges Bank er nasjonalisert som Stortingets lille knulledukke. 

La oss håpe markedet ikke får med seg denne delen av konflikten.

Jeg kan forresten ikke se for meg at Olsen har så lite yrkesstolthet at han lar dette gå. Han må føle seg rimelig forrådt. Regner med han slutter om noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, Nimbus2000 said:

Nicolai Tangen avvikler sitt eierskap i Ako Capital: 

Å avvikle sitt eierskap i det britiske hedgefondet som han selv grunnla, har ikke vært en enkel beslutning, forteller Nicolai Tangen. Men å trekke seg fra stillingen som ny oljefondssjef var ikke et alternativ.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3LxkR/nicolai-tangen-avvikler-sitt-eierskap-i-ako-capital-var-ikke-i-naerheten-av-aa-trekke-meg

Det er tøft gjort å gi slipp på livsverket og milliarder av kroner, og overføre det til en veldedig stiftelse.  Hatten av for Tangen.  Han reddet også trolig jobben til sentralbanksjef Øystein Olsen.

Tvilte på Tangen frem til nå, men nå har han overbevist meg om at han er rette mannen for jobben.  

Du er naiv. Det er ikke så vanskelig å gi slipp på 10 milliarder hvis gevinsten er 100 milliarder, eller mer. Og det er utvilsomt planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, T-Rex said:

Du er naiv. Det er ikke så vanskelig å gi slipp på 10 milliarder hvis gevinsten er 100 milliarder, eller mer. Og det er utvilsomt planen.

Nettop....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, T-Rex skrev:

Du er naiv. Det er ikke så vanskelig å gi slipp på 10 milliarder hvis gevinsten er 100 milliarder, eller mer. Og det er utvilsomt planen.

Nå er det på tide at dere gir dere. 100 milliarder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, T-Rex skrev:

Du er naiv. Det er ikke så vanskelig å gi slipp på 10 milliarder hvis gevinsten er 100 milliarder, eller mer. Og det er utvilsomt planen.

Denne trenger utdypende forklaring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...