Gå til innhold

Gutteklubb m/fl. på luksustur til USA. Vitner dette om at Norge er det mest korrupte land i Norden ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke blitt avdekket korrupsjon, ikke som jeg har hørt om i hvert fall. Korrupsjonsanklager bør man være veldig forsiktig med å slenge ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
15 minutter siden, norw skrev:

Har ikke blitt avdekket korrupsjon, ikke som jeg har hørt om i hvert fall. Korrupsjonsanklager bør man være veldig forsiktig med å slenge ut.

Nå er det vel ingen som har hevdet  USA-turen  var  snakk om korrupsjon, men  kanskje  "bare " litt ureglementert, og nærliggende å tru at det  kunne ansjåast som smøretur.      Folk flest skjønner at de nå snakker " rundt grøtfatet" og de har fått eit forklaringsproblem.      

 Faktum  er at Norge er det landet i Norden  hvor det er avdekket mest korrupsjon, og det landet i norden hvor klasseskille har økt "dramatisk etter oljekranene blei opnet på beg. av 70 talet."    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Nå er det vel ingen som har hevdet  USA-turen  var  snakk om korrupsjon, men  kanskje  "bare " litt ureglementert, og nærliggende å tru at det  kunne ansjåast som smøretur.      Folk flest skjønner at de nå snakker " rundt grøtfatet" og de har fått eit forklaringsproblem.      

 Faktum  er at Norge er det landet i Norden  hvor det er avdekket mest korrupsjon, og det landet i norden hvor klasseskille har økt "dramatisk etter oljekranene blei opnet på beg. av 70 talet."    

Mediene opplyser i hvert fall ikke om korrupsjon, i hvert i veldig liten grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
Akkurat nå, norw skrev:

Mediene opplyser i hvert fall ikke om korrupsjon, i hvert i veldig liten grad.

Ein stor del av oljefondet er plassert i akjser, og Hrr. Tangen har selv hatt eierintrs. i aksjer og kanskje en uheldig  samankobling.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym Bruker said:

Ein stor del av oljefondet er plassert i akjser, og Hrr. Tangen har selv hatt eierintrs. i aksjer og kanskje en uheldig  samankobling.   

Dette er det som virker mest interessant for meg. Om han skal styre oljefondet må han være 100% åpen om egne eiendeler i alle former. Det kan kanskje være vanskelig når han gjør sine investeringer gjennom skatteparadiser? Ikke vet jeg, men om han ER åpen burde han være en god kandidat for jobben. At han inviterte til et arrangement et år før Yngve Slyngstad meldte sin avgang er et tynt argument for korrupsjon i mine ører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Ein stor del av oljefondet er plassert i akjser, og Hrr. Tangen har selv hatt eierintrs. i aksjer og kanskje en uheldig  samankobling.   

Men det snakkes om korrupsjon, og det bør man være veldig forsiktig med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at redaktøren i Minerva mener at dette ikke er noe å bry seg om. Han flisespikkeri rundt etikk  slik Syse også gjør. Bør ikke leder av Oljefondet inneha et gedigent etisk og moralskt kompass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Druid skrev:

Så vidt jeg kan forstå av denne forfølgelsen av Tangen, så er det kun politikere som kan få denne jobben. evt forfremme en av fondsanalytikerene. 

Når man ofrer såpass mye for å ta imot en jobb, og møtes med en slik drittpakke, så ser ikke jeg så mange andre med god faglig  bakgrunn som kvalifiserer seg. 

Og det er synd, for det er en Tangen som vi trenger til denne jobben, ikke en som er mer opptatt av å være korrekt enn få jobben gjort.

Kan du utdype dette mer? Hvorfor er han en riktig kandidat til denne jobben? Hva var det de andre manglet som han kunne fylle i stillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lin11 skrev:

Kan du utdype dette mer? Hvorfor er han en riktig kandidat til denne jobben? Hva var det de andre manglet som han kunne fylle i stillingen?

Jeg mener ikke nødvendigvis at han er den beste kandidaten, bare at det ikke finnes noen kvalifiserte kandidater som hadde tålt å bli målt mot den standarden som det legges opp til i saken.

Det finnes ingen vellykkede fondsforvaltere som aldri har brukt penger for nettverksbygging. Vi prøver å måle han på etisk og moralsk kompass, og det er i og for seg nødvendig. Men det er ikke EGENTLIG jobben. Jobben er å gjøre oss rikere.

Poenget er at dette er en drittjobb. Det er en offentlig stilling med latterlig lav lønn og store egne begrensninger, og du lever i konstant flomlys der du blir moralsk målt av idealister. Folk som måler inntektene dine i forhold til seg selv, istedet for iforhold til andre med samme jobb.

Det gjør at man burde vurdere motivasjonen for å ta jobben basert på at det ikke er rasjonelt, ikke som dette var en kremjobb som noen ville bruke korrupsjon for å få. Tangen har private ikke-økonomiske og irrasjonelle årsaker til å ta denne jobben. Og dette er faktisk det beste vi kan få, hvis vi ikke skal ansette en som ikke er faglig kvalifisert.

Det eneste kritikkverdige med denne saken er at vi fortsatt prioriterer å prøve vurdere verdien av privat motivasjon for jobboppgaver opp mot allmuen som ett korrupsjonsobjekt istedet for å ha fokus på offentlig gjennomsiktighet. Det er ikke «gutteturen» som er problemet her, men TS sin moralske synsvinkel, som i dette tilfellet er bygd på noe jeg tror er en drittpakke for å ta noen som ikke lever i samme verden som journalister, venstresiden på stortinget og Ts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Druid said:

Jeg mener ikke nødvendigvis at han er den beste kandidaten, bare at det ikke finnes noen kvalifiserte kandidater som hadde tålt å bli målt mot den standarden som det legges opp til i saken.

Det finnes ingen vellykkede fondsforvaltere som aldri har brukt penger for nettverksbygging. Vi prøver å måle han på etisk og moralsk kompass, og det er i og for seg nødvendig. Men det er ikke EGENTLIG jobben. Jobben er å gjøre oss rikere.

Poenget er at dette er en drittjobb. Det er en offentlig stilling med latterlig lav lønn og store egne begrensninger, og du lever i konstant flomlys der du blir moralsk målt av idealister. Folk som måler inntektene dine i forhold til seg selv, istedet for iforhold til andre med samme jobb.

Det gjør at man burde vurdere motivasjonen for å ta jobben basert på at det ikke er rasjonelt, ikke som dette var en kremjobb som noen ville bruke korrupsjon for å få. Tangen har private ikke-økonomiske og irrasjonelle årsaker til å ta denne jobben. Og dette er faktisk det beste vi kan få, hvis vi ikke skal ansette en som ikke er faglig kvalifisert.

Det eneste kritikkverdige med denne saken er at vi fortsatt prioriterer å prøve vurdere verdien av privat motivasjon for jobboppgaver opp mot allmuen som ett korrupsjonsobjekt istedet for å ha fokus på offentlig gjennomsiktighet. Det er ikke «gutteturen» som er problemet her, men TS sin moralske synsvinkel, som i dette tilfellet er bygd på noe jeg tror er en drittpakke for å ta noen som ikke lever i samme verden som journalister, venstresiden på stortinget og Ts.

Akkurat. Så hvorfor vil Tangen ha jobben da? Det er noe muffens her, garantert. Dette er en type som meler sin egen kake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, T-Rex skrev:

Akkurat. Så hvorfor vil Tangen ha jobben da? Det er noe muffens her, garantert. Dette er en type som meler sin egen kake.

For det første tror jeg han ble headhuntet. Det tok veldig lang tid fra Slyngstad gikk offentlig ut med at han sluttet, til Tangen ble lansert. Så Norges Bank har solgt jobben, ikke motsatt.

Tangen fremstår som en som vil markere seg som samfunnsstøttende, han vil være noe mer enn rik. Så han fremstår som å ta dette for å fremme seg som Navn.

Men ja, det er DETTE som er riktige kritiske perspektiv, ikke at han gjør det rike mennesker gjør fordi de kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Druid skrev:

For det første tror jeg han ble headhuntet. Det tok veldig lang tid fra Slyngstad gikk offentlig ut med at han sluttet, til Tangen ble lansert. Så Norges Bank har solgt jobben, ikke motsatt.

Tangen fremstår som en som vil markere seg som samfunnsstøttende, han vil være noe mer enn rik. Så han fremstår som å ta dette for å fremme seg som Navn.

Men ja, det er DETTE som er riktige kritiske perspektiv, ikke at han gjør det rike mennesker gjør fordi de kan.

Spørsmålet er om han fikk denne jobben på bare faglig grunnlag eller om det er noen som har fått egne fordeler av å spille inn navnet hans 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Apis skrev:

Spørsmålet er om han fikk denne jobben på bare faglig grunnlag eller om det er noen som har fått egne fordeler av å spille inn navnet hans 

Vel det er vanskelig å se for seg en shortlist på den jobben uten hans navn; det er ikke mange norske fondsforvaltere med såpass konsistent resultat, så om noen har fått noe, kan det umulig hatt noe å si, og fremstår mer som å salte bar asfalt på sommeren.

 

Altså  :Hva er det jobben går ut på?

* Forstå finansmarkedet og kunne legge strategiske posisjoner for formueforvaltning med fokus på organisk vekst og verdisikring. Så vidt jeg har hørt fra folk som vet hva de snakker om har han har bygd sin egen formue uten de store spekulative løpene, så jeg regner med han er kvalifisert. Som Norsk er han blant kansje 10 stykker i hele landet med den bakgrunnen. 

* Takle politikere. Ser man til Kunstsilo prosjektet, fremstår det som han har akkurat den fungerende taktiske posisjoneringen som gjør at han kan få igjennom hva han ønsker uten unødvendig bruk av makt og manipulasjon. Det er imponerende å få det prosjektet i land på tross av at alle fakta, bare fordi motparten representeres av en som fremstår som en uappetittlig, arrogant tulling. 

* motivere og ivareta medarbeider i ett fondshus som er overregulert. Vel, her kommer det store spørsmålet. Men man vet hvor han kommer fra, så det er ingen som kan ha kommet inn her å sagt, at "selvfølgelig kan han dette". Dette er unikt i verden; det er 100% sjanse han IKKE kan det, men det er noe den som får jobben uansett må lære seg.   

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Druid skrev:

Vel det er vanskelig å se for seg en shortlist på den jobben uten hans navn; det er ikke mange norske fondsforvaltere med såpass konsistent resultat, så om noen har fått noe, kan det umulig hatt noe å si, og fremstår mer som å salte bar asfalt på sommeren.

 

Altså  :Hva er det jobben går ut på?

* Forstå finansmarkedet og kunne legge strategiske posisjoner for formueforvaltning med fokus på organisk vekst og verdisikring. Så vidt jeg har hørt fra folk som vet hva de snakker om har han har bygd sin egen formue uten de store spekulative løpene, så jeg regner med han er kvalifisert. Som Norsk er han blant kansje 10 stykker i hele landet med den bakgrunnen. 

* Takle politikere. Ser man til Kunstsilo prosjektet, fremstår det som han har akkurat den fungerende taktiske posisjoneringen som gjør at han kan få igjennom hva han ønsker uten unødvendig bruk av makt og manipulasjon. Det er imponerende å få det prosjektet i land på tross av at alle fakta, bare fordi motparten representeres av en som fremstår som en uappetittlig, arrogant tulling. 

* motivere og ivareta medarbeider i ett fondshus som er overregulert. Vel, her kommer det store spørsmålet. Men man vet hvor han kommer fra, så det er ingen som kan ha kommet inn her å sagt, at "selvfølgelig kan han dette". Dette er unikt i verden; det er 100% sjanse han IKKE kan det, men det er noe den som får jobben uansett må lære seg.   

Er jo ikke nødvendigvis uenig med deg, vis han kan produsere resultater har han vel folk rundt seg som kan ivareta det moralske aspektet, det som er betenkelig her er alle offentlige tjenestemenn som plutselig har fått det travelt med å sende reiseregning når saken sprakk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Apis skrev:

Er jo ikke nødvendigvis uenig med deg, vis han kan produsere resultater har han vel folk rundt seg som kan ivareta det moralske aspektet, det som er betenkelig her er alle offentlige tjenestemenn som plutselig har fått det travelt med å sende reiseregning når saken sprakk.

Vel det er vel egentlig motsatt ; det er en mengde offentlige og NGO etater som plutselig fikk behov for å dekke inn kostnadene med representantenes deltagelse, for å hvitvaske sin egne begrensninger. Det det avdekker, er sykligheten i prinsippene om påkostning.

(Ja , det er en kjepphest; denne måten å bekjempe korrupsjon er både ineffektiv og utvanner forståelsen av problemet korrupsjon)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når vi først skulle ansette en brite til denne jobben kunne vi like godt ansatt en ordentlig brite, og ikke en i forkledning. Med en ordentlig brite ville vi visst hva vi fikk. Tangen utgir seg for å være norsk, men denne saken viser tydelig at han etter 30 år utenfor Norge ikke kjenner det norske samfunnet noe mer enn en hvilken som helst overklasse-brite. 

Som sjef for oljefondet skal man kunne mer enn å regne risiko.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
11 timer siden, Lin11 skrev:

Ser at redaktøren i Minerva mener at dette ikke er noe å bry seg om. Han flisespikkeri rundt etikk  slik Syse også gjør. Bør ikke leder av Oljefondet inneha et gedigent etisk og moralskt kompass? 

Syse kan vel ikke si noe annet, han var jo med på turen og er lønnet av Tangen. 

Når det kommer til redaktøren i Minerva så var jo forrige redaktør Røe Isaksen og dagens redaktør er mest sannsynlig kompis med Røe Isaksen. Røe Isaksen er muligens den som kommer dårligst ut i denne saken. Så ikke så rart at redaktøren i Minerva mener at dette ikke er noe å bry seg om. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til akkurat dette med kunstsiloen:

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dette snobbete kammeraderiet har påvirket politikken vi har i Kristiansand.

Man må hverken ha gått på livets harde skole, eller være milliardær for å tenke at et så dyrt kunstmuseum kanskje ikke realistisk vil trekke til seg så mange besøkende i en by som Kristiansand.. I en by som Amsterdam ja, men ikke Kristiansand.

Kan man gi uttrykk for det? Nei, selvsagt ikke. For da er men automatisk i gjengen med mobbere fra "Sørlandsnyhetene". Da stemmer man Demokratene, og da er man liksom ikke opplyst nok. Når Trine Skei Grande var på besøk i byen og ble orientert om prosjektet, så sa hun at kunstsilo kritikerne måtte ha et "forskrudd kunstsyn". Takk Trine. 

Jeg har alltid synes politikk (og kunst) er veldig spennende, men disse vennskapene, smøreturene, yacht utlånene +++ er en uting. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe han har lyst til å gå inn i historiebøkene om mannen som herpet oljefondet. 
 

han er nok ikke den beste kandidaten men han er på topp 5. 

 

Jeg har lyst til å se hva han får til. Norge går tøffe tider i møte å vi trenger en som forstår bransjen. Ikke en avdanka politiker eller noe annet rart som har partiboka i orden da jeg ønsker at mine barn og barnebarn skal få samme muligheter som vi har hatt. 
 

og den kommentaren hans med 100% arveavgift var mer myntet på hans barn og uheldig formulering. Hans barn kommer til å få både til mat på bordet og sko på bena. Det han mente med det er at penger gjør en lat. Han ville ikke ta ifra sine barn muligheten til å bygge noe selv fordi de ikke trengte. Typ rich kids on insta. For det er en uting her i verden. 

Hadde jeg selv hvert god for 1 mrd og hatt 2 barn hadde de neppe fått mer en f eks 50 mill hver. Resten hadde gått til gode formål. Det tilsvarer 90% av rikdommen. 
 

håper ikke norsk jantelov ødelegger før han får en sjanse til å vise til resultater for da bærer det raskt tilbake til det fattige bondelandet norge var og historiebøkene vil fortelle om hvordan norge var som en tenåring som arvet masse penger å blåste de vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...