Gå til innhold

Gutteklubb m/fl. på luksustur til USA. Vitner dette om at Norge er det mest korrupte land i Norden ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Halvveis

Slike smøteturer skjer vel oftere enn man tror?

Størrelsen på denne "gaven" tilsier vel at dette er kriminelt dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi diskutere pressen i denne saken, skal vi diskutere hvordan en såpass klar og åpen drittpakke ble publisert. 

Jeg har sett to eller tre aktuelle poeng i denne saken, men de har ikke på noen måte vært behandlet kritisk på en måte som kunne åpnet for journalistikk. Det har f.eks vært påpekt at han ikke var på den åpne søkerlisten, og det er kritikkverdig. Men det har ikke vært behandlet om det var mer kvalifiserte søkere enn han, hvilket fra ett hvilket som helst perspektiv skulle vært kritisk faktor. 

Stort sett har dekningen vært  typisk for drittpakker, og kritikken vært akkurat den typen som det er kritikkverdig å publisere, ned til tidenes dummeste, som var Dagens Næringsliv (sic!) som ikke vet hvordan en hodejeger fungerer.  Når DN klarer å publiserer en artikkel som problematiserer at en hodejeger kjenner objektet han selger, betyr det at de skriver i avisen at de ikke forstår hvordan en bransje fungerer, og det en bransje som faller inn under deres primære kundegrunnlag.

Dett kan ikke være slik at Presse-Norge skal være så sultet på klikk, at de dropper faglig integritet og lar seg bli brukt for trakasering, og i allefall ikke denne typen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang ber pressen om en forklaring fra millionær Olsen om hvordan ansettelsen av milliardær Tangen som skal overta for tusionær Slyngstad har foregått.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8LA0M/slyngstad-i-intern-melding-til-ansatte-jeg-er-virkelig-virkelig-lei-meg

Det er viktig at alle blir omtalt med korrekt tittel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangen i skattesak med britiske myndigheter - står det i VG.

Det fikk meg til å tenke, hvordan stiller det seg med Tangen som bor i England, og Brexit som trer i kraft senere i år? Kan ikke huske å se noen har snakket om det. Er han engelsk statsborger eller blir det andre regler i forhold til skatt for utlendinger fra og med 31. desember 2020? (Det er vel tidspunktet disse tidligere avtalene mellom Britain og EU går ut.) I februar i år kom også nyheten i England at EU hadde plassert Cayman Island på en "tax haven blacklist" - pga britenes avgjørelse.

Sikkert bare en tilfeldighet det også, som så mye annet.

Det kan godt være Tangen er rett mann for oljefondet, men hele denne ansettelsesprosessen skulle vært langt mer ryddig og transparent fra starten. Tillit er alfa og omega! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Callisto83 skrev:

Tangen i skattesak med britiske myndigheter - står det i VG.

Det fikk meg til å tenke, hvordan stiller det seg med Tangen som bor i England, og Brexit som trer i kraft senere i år? Kan ikke huske å se noen har snakket om det. Er han engelsk statsborger eller blir det andre regler i forhold til skatt for utlendinger fra og med 31. desember 2020? (Det er vel tidspunktet disse tidligere avtalene mellom Britain og EU går ut.) I februar i år kom også nyheten i England at EU hadde plassert Cayman Island på en "tax haven blacklist" - pga britenes avgjørelse.

Sikkert bare en tilfeldighet det også, som så mye annet.

Det kan godt være Tangen er rett mann for oljefondet, men hele denne ansettelsesprosessen skulle vært langt mer ryddig og transparent fra starten. Tillit er alfa og omega! 

Jeg vet ikke om Tangen har britisk statsborgerskap, men jeg vil ikke tro det har noen reell betydning. SELSKAPET er britisk, og han kommer i utgangspunktet ikke til å ha noen funksjonelle egenskaper der, når overgangsordningene er over. Dessuten kommer Norge til å være TIDLIG ute med å sikre relasjon til Storbritannia.

Det som kan bli problematisk er at britiske myndigheter har bestemt seg for å gjøre London City mer etisk forsvarlig, og kommer i større grad til å forfølge skatteparadis, en beslutning som har nesten like store konsekvenser for Storbritannia som Brexit.

Sånn sett er det nok betryggende for Tangen å komme til Oljefondet, som har operativ aksept for skatteparadis.
 

Men ja prosessen har svakheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne saken er oppblåst. Klønete håndtert, men nå er det nok skriverier om dette. Han er sikkert godt kvalifisert selvom Sting er utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kågebruker skrev:

Denne saken er oppblåst. Klønete håndtert, men nå er det nok skriverier om dette. Han er sikkert godt kvalifisert selvom Sting er utdatert.

Jeg frykter at dette ikke er en oppblåst sak, dette er en konstruert drittpakke, og den er den klareste drittpakken siden lanseringen av Lidl.

Og Norsk presse har ikke lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Lars West Johnsen skriver det bra:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/hodejegerne-1.1705116

Jeg har hatt jobber der jeg har vært på kjøper- og salgssiden, i forhold til smøring. Om enn på noe lavere nivå enn oljefondnivå. Jeg vet litt om hvordan ting foregår, og jeg blir skeptisk. Det er fordi fyren minner akkurat litt for mye om Epstein.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2020 den 11.29, Apis skrev:

Vi kaller det ikke korrupsjon men nettverksbygging 

Ja dette skjer jo på alle nivåer både i offentlig og privat sektor, fra små bedrifter til store konserner. Var selv på påspandert middag med legemiddelfirma når jeg jobbet på sykehuset for mange år siden, «fordekt» som kurs -vi hadde en liten time med legemiddeinfo før vi var på restaurant etter på med mat og drikke påspandert. Tenker det også er smøring av kunder, noe som skjer hver dag her i Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2020 at 11:18 PM, Anonym Bruker said:

Tjen penger på samme måte som Onkel SkrueNicolai Tangen den nye Onkel  "Skrue" 

Og hvem vil vi at skal bygge vår felles formue. Kyniske Skrue eller snille og naive Donald?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, GulleGull skrev:

Ja dette skjer jo på alle nivåer både i offentlig og privat sektor, fra små bedrifter til store konserner. Var selv på påspandert middag med legemiddelfirma når jeg jobbet på sykehuset for mange år siden, «fordekt» som kurs -vi hadde en liten time med legemiddeinfo før vi var på restaurant etter på med mat og drikke påspandert. Tenker det også er smøring av kunder, noe som skjer hver dag her i Norge. 

Dette er relasjonsbygging; ALL handel baserer seg på relasjonsbygging, fordi all handel baserer seg på salgsfunksjoner. Og salg handler om å bygge ett tillitsrom der du verdsetter motparten. 

Hvilket er grunnen til at alle større selskaper bygger prosesser rundt anskaffelser. Når volumet kommer opp til ett nivå, er det naivt å ikke forvente at relasjonsbygging skal ha effekt, så man bygger apparat som skal takle det. 

Resultatet er at relasjonsbyggingen blir mindre viktig. Å spandere middag på dere hadde antagelig lite reell økonomisk  effekt, spesielt fordi det faglige var så tynt.

Men det er god vedlikehold av sluttkundebasen. Derfor kan man ikke regne det som smøring, men som nettverksbygging : du får drikke deg dritings med han som du møter som selger og kollegaer som også møter denne selger, og denne typen utenomfaglig er til hjelp uansett. En dag vil de møte deg i en annen rolle, og da er det mye gevinst å kunne si, "Hei Jonas, hvordan står det til med deg og kona."   

Grunnen til at dette er fordekt som kurs, er pga norske skatteregler som ikke anerkjenner frittstående bevertning. I mange andre land, hadde du ikke opplevd noe faglig innhold. 

Forståelsen av forskjellen mellom smøring,  som er en form for korrupsjon og nettverksbygging , er dårlig forstått i Norge på lik linje med stort sett alt som har med kompensasjon å gjøre, og det har sine gode forklaringer.  

Det er et problem først når vi prøver koble vår litt spesielle situasjon, med verden rundt. Det er også en utfordring når vi prøver koble partipolitiske idealer inn i en veldig strukturell kapitalistisk modell. (hvilket er grunnen til at jeg misliker denne saken så veldig. ) 

Ett utfall er at vi overreagerer feil vei. Og når man ser på korrupsjonssakene som går i Norge, avdekker det hvorfor strategien vi velger mot korrupsjon feiler : Det er ikke mulighet for å stoppe mottaket av ytelser, og det er ikke mulig å unngå at noen vil prøve så lenge man baserer seg en modell som i all hovedsak stimulerer for omgåelser. For i dag angriper vi KUN mottakeren. 

Den eneste funksjonelle løsningen er å basere seg på full åpenhet, for det angriper giveren OGSÅ. Hvis en leverandør gir meg en feriereise og jeg ikke har lov til å motta, har begge gode muligheter for å skjule at jeg tar i mot den, og de fleste såpass godt at det er trygt.

Det er først når det må være full åpenhet om mottaket og kostbasen at dette naturlig faller ut. Og før vi velger den strategien i forhold til korrupsjon, har vi ikke gjort noen tiltak.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2020 at 11:28 AM, Druid said:

Skal vi diskutere pressen i denne saken, skal vi diskutere hvordan en såpass klar og åpen drittpakke ble publisert. 

Jeg har sett to eller tre aktuelle poeng i denne saken, men de har ikke på noen måte vært behandlet kritisk på en måte som kunne åpnet for journalistikk. Det har f.eks vært påpekt at han ikke var på den åpne søkerlisten, og det er kritikkverdig. Men det har ikke vært behandlet om det var mer kvalifiserte søkere enn han, hvilket fra ett hvilket som helst perspektiv skulle vært kritisk faktor. 

Stort sett har dekningen vært  typisk for drittpakker, og kritikken vært akkurat den typen som det er kritikkverdig å publisere, ned til tidenes dummeste, som var Dagens Næringsliv (sic!) som ikke vet hvordan en hodejeger fungerer.  Når DN klarer å publiserer en artikkel som problematiserer at en hodejeger kjenner objektet han selger, betyr det at de skriver i avisen at de ikke forstår hvordan en bransje fungerer, og det en bransje som faller inn under deres primære kundegrunnlag.

Dett kan ikke være slik at Presse-Norge skal være så sultet på klikk, at de dropper faglig integritet og lar seg bli brukt for trakasering, og i allefall ikke denne typen.  

Avdekning av skulte interesser, inhabilitet, og fjerning av viktige antikorrupsons rutiner er ikke "drittpakke". Det er fakta om mulig korrupsjon ved forvaltning av din og min pensjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Epictetus said:

Og hvem vil vi at skal bygge vår felles formue. Kyniske Skrue eller snille og naive Donald?

Siden livet er ikke en tegneserie må vi inrømme at din karikatur har ikke noe med et bred spekter a mulighetene vi egentlig kan velge fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2020 den 13.07, Anonym Bruker skrev:

Når har gutteklubben og makteliten i Norge  vert  på luksustur /  smøretur til USA spandert av påtroppende Oljefondsjef Hr Tangen.   Medan ansatte  innenfor de fleste  bedrifter knapt får anledning å ta imot en konfekteske  i julegave fra underlevrandører så har  profilerte personer innenfor næringslivet, og statsandsatte  beriket seg  på smøretur i luksusklassen  til i USA som folk flest aldri kan forstille seg.   

Er det slik at lover og regler gjelder kun for "jørgen hattemaker" medan "kong salamo" er unntatt fra regelverket ?.  Blir ikkje ikkje respekten og tilliten til makteliten fra folk flest betydeleg svekket når ein hører om slikt  ?  

Kanskje ikkje utan grunn Norge er blitt kåret til eit av de mest korrupte land i Norden 

https://www.kommunal-rapport.no/artikkel/norge_mest_korrupt_i_norden 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGjed/oljefond-tangen-floey-inn-norske-samfunnstopper-til-ni-millioners-konsert-og-superkonferanse

Ja, dette her er det verste tilfellet vi kan være vitne til at norge er mest korrupte landet i norden. Skjønner ikke at media stiller seg mer kraftig kritikk mot denne "klubben" dette her er åpenbart kameraderi og korrupsjon av den verste sorten vi har sett siden andre verdenskrig, og det kan svekke hele systemet dersom Tangen blir sjef for oljefondet vårt som er helt avhengig av og ha god tillit til sjefen. Nesten hele regjeringen bør jo være definert som inhabil mot Tangen.

Jeg vil ikke ha amerikanske tilstander der hvor kun de rike skal få sitte på med makten slik at de kan berike seg selv ytterligere med rikdom uavhengig av hva innbyggerne mener for noe om skattekutt for et eksempel. Da vil både demokratiet og velferden forsvinne. Bare å se til USA.

De som har mest penger til å kunne markedsføre seg selv mest på TV vil bli satt som kandidater og de vil jo selvfølgelig bare berike seg selv og sine nærmeste på bekostningen av resten av befolkningen.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sam3 skrev:

Avdekning av skulte interesser, inhabilitet, og fjerning av viktige antikorrupsons rutiner er ikke "drittpakke". Det er fakta om mulig korrupsjon ved forvaltning av din og min pensjon!

Det har ikke vært ett eneste oppslag i hele denne saken som har vært fokusert på punktene dine. Ikke en.

Det har vært nevnt en administrativ issue, den har ikke vært undersøkt i det hele tatt, og kun blitt brukt for å skape følelser.   

Hadde det du hevder vært situasjonen, hadde jeg vært mye mer komfortabel med pressedekningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Sam3 said:

Siden livet er ikke en tegneserie må vi inrømme at din karikatur har ikke noe med et bred spekter a mulighetene vi egentlig kan velge fra. 

Må vi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver rundt omkring det dreier seg om jantelov og misunnelse, eller at man ikke skjønner hvordan networking foregår. Skulle likt og se de samme folkene rope hurra rundt omkring i alle kommuner, hvis deres skattepenger plutselig gikk med til å finansiere en gigantisk "kunstsilo" i årene fremover. Selvfølgelig et forslag fremmet av politikerne som har lånt yachten av initiativtakeren..

"Privat offentlig samarbeid" tror jeg de kalte det. Problemet er bare at det som angår det offentlige, blir tatt på privaten. 

Jeg vil bare ha likhet for loven, og en transparent søknadsprosess. Når en lærer ikke kan ta imot en flaske vin fra foreldre, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan følge reglene lenger opp i systemet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Druid said:

Det har ikke vært ett eneste oppslag i hele denne saken som har vært fokusert på punktene dine. Ikke en.

Det har vært nevnt en administrativ issue, den har ikke vært undersøkt i det hele tatt, og kun blitt brukt for å skape følelser.   

Hadde det du hevder vært situasjonen, hadde jeg vært mye mer komfortabel med pressedekningen. 

Tvert i mot det et kjernesaken her. Og det er det de skrives om. Det hele stinker. Om det er en "drittpakke" er det kun fordi noen er så grådige at de driter på seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det er OK av pressen å sverte en person til de grader uten å kunne sette fingeren på en eneste konkret ting han har gjort galt. Seminaret var beviselig planlagt lenge før det var snakk om å ansette ny sjef for oljefondet. Det er ikke mulig at han inviterte dem for å få den jobben.

Eva Jolys eneste argument er at han har drevet med hedgefond. Alvorlig talt: Hva så? Det er verken ulovlig eller uetisk i seg selv. Er ikke jobben å forvalte et fond?

De ender vel opp med å ansette noen uten erfaring, siden LO og Dagbladet synes alt som har med aksjehandel å gjøre er suspekt. Det blir som å ansette en kokk som aldri har lagt mat før. Lykke til med det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...