Gå til innhold

Gutteklubb m/fl. på luksustur til USA. Vitner dette om at Norge er det mest korrupte land i Norden ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

On 4/28/2020 at 5:09 PM, Isambard said:

Jeg kan ikke skjønne at det er OK av pressen å sverte en person til de grader uten å kunne sette fingeren på en eneste konkret ting han har gjort galt.

 

Liksom smøring av relevant politikere og mulig arbeidsgivere er galt. 
 

Bruk av regjeringens advokat som jobbreferanse mens samme person skulle erklære din liksomsmøring lov, er galt. 
 

Og å ikke legge fra deg kontroll over penger som kan skape interessekonflikter er galt. 
 

A låte som du skjønner ikke hva problemet er etter selv de ansatte som ga «gaver» til innrømmer feil, er galt. 
 

Sistenenvte forresten er verste. Om du vil forvalte så mye penger på vegn av et folk må du i det minste prioritere sannheten og ikke kun din ego. 

Endret av Sam3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Sam3 skrev:

1.Liksom smøring av relevant politikere og mulig arbeidsgivere er galt. 
 

2.Bruk av regjeringens advokat som jobbreferanse mens samme person skulle erklære din liksomsmøring lov, er galt. 
 

3.Og ikke legge fra deg kontroll over penger som kan skape interessekonflikter er galt. 
 

4.A låte som du skjønner ikke hva problemet er etter selv de ansatte som ga «gaver» til innrømmer feil, er galt. 
 

Sistnenve forresten er verste. Om du vil forvalte så mye penger på vegn av et folk må du i det minste prioritere sannheten og ikke kun din ego. 

1. Det var ikke en relevant person i gruppen i forhold til stillingen. Norges Bank er politisk uavhengig og ansetter på egne vegne; det hadde vært en større skandale om noen av disse hadde noen funksjonell oppgave i ansettelsen.

2. Han var ikke regjeringsadvokat når han ble invitert, og hans juridiske vurderinger er korrekt. Det var ingenting problematisk med turen. Som referanse har han en ren subjektiv oppgave i en ansettelse og ville neppe kunne hatt noen vekt uansett.

3. Det er det, men denne prosessen er pågående og ikke ferdig. Den gjøres i samarbeid med de som skal vurdere det, og gitt hvor komplisert dette bildet er, forventer jeg mer nyansert presentasjon av problemet, enn det vi har sett til nå.

4. Dette handler om hvem som er vandt med drittpakker og vet hvordan man takler dem, og de som tråkker uti barbeint på instinkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nimbus2000

Norges Banks representantskap med skarp kritikk av Tangen-prosessen

– Dette har vært en tung og vanskelig sak, men det er et enstemmig representantskap på 15 medlemmer, fra Frp til SV som stiller seg bak dokumentet, sier hun til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3J0m9v/norges-banks-representantskap-med-skarp-kritikk-av-tangen-prosessen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2020 at 9:33 PM, Druid said:

1. Det var ikke en relevant person i gruppen i forhold til stillingen. Norges Bank er politisk uavhengig og ansetter på egne vegne; det hadde vært en større skandale om noen av disse hadde noen funksjonell oppgave i ansettelsen.

2. Han var ikke regjeringsadvokat når han ble invitert, og hans juridiske vurderinger er korrekt. Det var ingenting problematisk med turen. Som referanse har han en ren subjektiv oppgave i en ansettelse og ville neppe kunne hatt noen vekt uansett.

3. Det er det, men denne prosessen er pågående og ikke ferdig. Den gjøres i samarbeid med de som skal vurdere det, og gitt hvor komplisert dette bildet er, forventer jeg mer nyansert presentasjon av problemet, enn det vi har sett til nå.

4. Dette handler om hvem som er vandt med drittpakker og vet hvordan man takler dem, og de som tråkker uti barbeint på instinkt.

Så han brukte masse penger til å invitere politikere og de som har uformell innflytelse over de som bestemmer ....og har valgt jobb refereranser som var og deres kollegaer og venner....fordi de vill ikke hatt noen vekt....og betalte "hodejegeren" selv på en annen møte........men nei ingenting stinker her. Ja. Sure. OK. 

 

Du forsøker å gaslight alle i Norge. Alle forstår gødt hva dette var. Smøring og inhabilitet, pose og sekk og ganske skitte. Det norske folk fortjener better av de som skulle forvalte deres penger.

Endret av Sam3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sam3 skrev:

Bra søk.

Det funker ikke når du forsøker å gaslight alle i Norge. Alle forstår gødt hva dette var. Smøring og inhabilitet, pose og sekk og ganske skitte. Det norske folk fortjener better av de som skulle forvalte deres penger.

Gaslightning handler om å skape en virkelighet basert på følelser som fortrenger og benekter fakta. Jeg har påpekt fakta. Så hvis noen gaslighter, så er det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimbus2000 skrev:

Norges Banks representantskap med skarp kritikk av Tangen-prosessen

– Dette har vært en tung og vanskelig sak, men det er et enstemmig representantskap på 15 medlemmer, fra Frp til SV som stiller seg bak dokumentet, sier hun til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3J0m9v/norges-banks-representantskap-med-skarp-kritikk-av-tangen-prosessen

Jeg blir alltid litt bekymret når politikere skal uttale seg om næring på ett etisk nivå, men jeg er enig i at kritikken her er rimelig saklig. Jeg føler dog at det er detaljer her som antyder at det er en politisk markeringsbehov her. 

  • Representantskapet skriver at det er «svært uheldig» at fremlagt dokumentasjon ikke viser at påtroppende oljefondssjef Nicolai Tangen har brutt alle bånd til sine selskaper.

    (Jeg ser virkelig ikke hvordan dette kan gjennomføres i det hele tatt. Mannens formue er basert på eierskap. Det er ikke paller med cash eller gullbarrer. Poenget kan ikke være at alle bånd skal være brudt, men at det er overført til rent eierskap og ikke svette påvirkning mellom områdene på en etterrettelig kontrollerbar måte. Jeg er enig i kritikken om at dette burde vært avklart før han ble presentert, men det henger på punkt 3.  )
     
  • De er også kritiske til at hovedstyret i Norges Bank ikke var mer presis i sine etikk-formuleringer om avtroppende oljefondssjef, Yngve Slyngstads, USA-tur.

    (NB ønsket ikke å korsfeste Yngve Slyngstad og offentlig trakassere han. Representantskapet skal få lov å ønske seg det. Det står respekt av en arbeidsgiver som velger den vanskelige veien. Slyngstad har fortjent det.)
     
  • Representantskapet mener at bankens retningslinjene ikke er fulgt i forbindelse med ansettelsen.

    (Dette er og blir den alvorlige kritikken. Plager meg at NB ikke har fortalt mere om bevegrunnene til hva de har gjort. Jeg kan gjette, men dette er noe som det hadde vært naturlig å skissere ut helt åpent.)

     
  • De ber hovedstyret vurdere om eierskap i selskaper registrert i skatteparadiser fullt ut er forenlig med kravet om transparens.

    (Representantskapet bør i så fall starte en mer omfattende revisjon av egen praksis, gitt at Oljefondet har egne kontorer i skatteparadis, og det burde være en mer problematisk )

 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Anonym Bruker said:

https://www.dn.no/-norge-mer-korrupt-enn-vi-tror/1-1-618400

Ingen som har satt fram noen  beskyldninger  om korrupsjon mot Hrr. Tangen, 

 

Nei det er sånn at det som ellers kalles for korrupsjon er lov når man driver på stor skala og trenger ikke å føre A mot B transaksjoner. Ikke alle kan opprett en stiftelse og så "ansette" noen som samtidig jobber for deg selv om han trolig jobber for Norges Bank. 

Det er ikke definert som korropsjon når jeg kan få vennene mine til å erklare alt jeg gjør lov.

Heller ikke korropsjon når jeg invitere idioter i statsråd drakt til en guttetur (sorry "seminar" om finanse) selv om vedkommende har ikke peiling om finans og klarer ikke å følge med noe annet en hvilken nattklub skal vi dra til i kveld.

Nei, ikke korrupsjon - kun uetisk or umoralsk handlinger som til slut konstituere grov misbrukt av makt og brudd av Norges Bank sin interne anti-korrupsjonsregler.  "Kun" det.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sam3 skrev:

Nei det er sånn at det som ellers kalles for korrupsjon er lov når man driver på stor skala og trenger ikke å føre A mot B transaksjoner. Ikke alle kan opprett en stiftelse og så "ansette" noen som samtidig jobber for deg selv om han trolig jobber for Norges Bank. (Faktuelt feil)

Det er ikke definert som korropsjon når jeg kan få vennene mine til å erklare alt jeg gjør lov. (Faktuelt og strukturelt feil)

Heller ikke korropsjon når jeg invitere idioter i statsråd drakt til en guttetur (sorry "seminar" om finanse) selv om vedkommende har ikke peiling om finans og klarer ikke å følge med noe annet en hvilken nattklub skal vi dra til i kveld. (Faktuelt feil i to ulike dimensjoner)

Nei, ikke korrupsjon - kun uetisk or umoralsk handlinger som til slut konstituere grov misbrukt av makt og brudd av Norges Bank sin interne anti-korrupsjonsregler.  "Kun" det..... (Faktuelt feil)

Innen du kan komme med komme med absolutt noe som helst som inneholder faktiske forhold, er dette trakasering og ryktespredning. Du bekrefter min påstand om drittpakke i hvert eneste innlegg du skriver. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sam3 skrev:

Så han brukte masse penger til å invitere politikere og de som har uformell innflytelse over de som bestemmer ....og har valgt jobb refereranser som var og deres kollegaer og venner....fordi de vill ikke hatt noen vekt....og betalte "hodejegeren" selv på en annen møte........men nei ingenting stinker her. Ja. Sure. OK. 

 

Du forsøker å gaslight alle i Norge. Alle forstår gødt hva dette var. Smøring og inhabilitet, pose og sekk og ganske skitte. Det norske folk fortjener better av de som skulle forvalte deres penger.

Strengt tatt fortjener Norge en som du beskriver. En som bruker alle midler og får det som han vil. Vi snakker om en som er sjef for de som skal forvalte vår felles formue: det eneste vi egentlig skulle verdsette her, er kapitalisering av investeringer. Men la oss legge vekk den grunnleggende forståelsen av hvor etisk finans faktisk kan bli.
 

Poenget er følgende: 

Seminaret hadde en funksjon for Tangen i forhold til sitt alumuni; i praksis «kjøpte» han en haug med verdifulle hoder for å imponere sine gamle klassekamerater. (Dette er flåsete og spisset, men relativt riktig. )


Alt dette ble planlagt og besluttet lenge før stillingen var ledig. 

Jeg trodde dette var velkjent, men man presenterer ikke referanser man ikke er trygg på at er positiv til en selv, og som arbeidsgiver kan relatere seg til. Arbeidsgiver på sin side vurderer ikke referanser som ikke er relevant for oppgaver. Disse referansene ble telt opp som dokumentasjon av hans evne til nettverksbygging, men ansettelseskommiteen har tilgang til presse og Google. Han kunne ha droppet alle disse referansene og fortsatt vært dokumentert kvalifisert. 

Hodejegere er en egen gruppe bemanningsbyrå, som har to distinkte særegenheter: Og den viktigste er at hodejegere SELGER jobber; det er ikke Tangen som primært har tatt kontakt, det er en hodejeger som har sittet med en liste av ønskede kvalifikasjoner, søkt igjennom kontaktdatabasen sin og tatt kontakt for å overtale dem til å søke.

Noe som på dette nivået vil være nære bekjente som de har profesjonelt og ofte Personlig forhold til. Før jeg er ferdig med en bemanningsprosess, er vi som regel venner, og det er viktig for meg, for verdien din for meg er at jeg vet hvor du er, jeg kjenner dine frustrasjoner og jeg vet dine drømmer, og da har jeg alt jeg trenger til begge pitchene.

Stinker det her? Oh yes!

Det er ekstremt vanskelig å forstå Tangens motivasjon for denne jobben. Den eneste jeg kan tenke meg, er direkte udelikat. Men jeg tror jeg vet hvorfor NB lever med dette.

Pressen har kjørt en relativt styrt angrep på ansettelsen av Tangen som aktivt skjuler relevant informasjon, og like aktivt fokuserer på informasjon mange ikke har kompetanse på eller relasjon til, og med viten og vilje fremstiller det feil. 
Og de bakker av hver gang de blir eksponert med feiltolkninger.  Når DN kommer ut å «avslører» relasjon mellom hodejeger og ressurs, så er det en klar og tydelig tegn på at noen har gjort klar en papirpose, en lighter , og at den fyren man vil ta, er hjemme og barbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sam3 skrev:

Tangen kjøpte seg innflyttelse:

https://www.dn.no/marked/oljefondet/sentralbanksjefen/norges-bank/sentralbanksjefen-droppet-intervju-med-interne-kandidater-til-oljefondssjef-jobben/2-1-808709

Synd at internkadidater hadde ikke råd til spandere luksusturer til de som velger hvem får toppsjeffjobben.

1. Jeg tror ikke det er mange internkandidater på fondsavdelingen som ikke hadde råd til å spanderten luksustur på sjefen hvis de ville. Dette er ikke folk med gjennomsnittslønn.

2. Har du kilde på at Tangen spanderte luksustur på sentralbanksjefen? (Siden det VILLE være problematisk!)

3. Dette er i tråd med hva jeg har mistenkt hele tiden, og jeg tror mye av kritikken i denne saken burde ha gått på NB sin lave kvalitet på HR arbeidet. Dette er en amatør tabbe, og unnskyldes med en amatør-påstand. Men igjen ser vi ingen journalistisk oppfølging. Fordi journalisten er fornøyd med å etterlate ett inntrykk og vil ikke ødelegge det med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tangen er uansett ingen god kandidat for en såpass viktig og symbolsk jobb. Han benytter seg at skatteparadiser som er svartelistet av EU. Hans verdier strider i mot Norske verdier, og burde derfor ikke ha noe med oljefondet å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 000VF000 skrev:

Tangen er uansett ingen god kandidat for en såpass viktig og symbolsk jobb. Han benytter seg at skatteparadiser som er svartelistet av EU. Hans verdier strider i mot Norske verdier, og burde derfor ikke ha noe med oljefondet å gjøre. 

Det første er jo en reell diskusjon jeg på mange måter deler oppfatning i, men når det kommer til disse skatteparadisene, så er det de samme som Norges Bank bruker, så hvis vi skal ekskludere han på det grunnlaget, bør vi åpne for en videre diskusjon om hvilke handlingsrom Oljefondet skal ha.

Og om vi er villig til å betale prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Druid said:

1. Jeg tror ikke det er mange internkandidater på fondsavdelingen som ikke hadde råd til å spanderten luksustur på sjefen hvis de ville. Dette er ikke folk med gjennomsnittslønn.

2. Har du kilde på at Tangen spanderte luksustur på sentralbanksjefen? (Siden det VILLE være problematisk!)

3. Dette er i tråd med hva jeg har mistenkt hele tiden, og jeg tror mye av kritikken i denne saken burde ha gått på NB sin lave kvalitet på HR arbeidet. Dette er en amatør tabbe, og unnskyldes med en amatør-påstand. Men igjen ser vi ingen journalistisk oppfølging. Fordi journalisten er fornøyd med å etterlate ett inntrykk og vil ikke ødelegge det med fakta.

Hvorfor prøver du å bagatellisere at en mann, som eventuelt kan bekle et særdeles sentralt embete (stilling) i Norge, har forsøkt å kjøpe seg venner?

Uansett om disse var involvert i ansettelsesprosessen eller ikke.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvorfor prøver du å bagatellisere at en mann, som eventuelt kan bekle et særdeles sentralt embete (stilling) i Norge, har forsøkt å kjøpe seg venner?

Uansett om disse var involvert i ansettelsesprosessen eller ikke.

Fordi jobben han hadde og jobben han skal bekle for Norge, i det store og det hele handler om å kjøpe seg venner.  Eneste forskjellen var at sist gang måtte han bruke 150 millioner, fra nå av rekker det med ett håndtrykk.
 

Sånn sett bekymrer det veldig hvordan saken blir kjørt, for 90 % av de som pusher denne saken VET dette, og hele mulighetsrommet for denne saken,  ligger på at folk flest ikke gjør det. Vi liker å sulle oss inn i fantasien om etisk formuesforvaltning.

Det er en voksende gruppe med uansvarlige politikere på Stortinget som ønsker direkte politisk styring av Norges Bank. Jeg klarer ikke fri meg fra å føle at noen har laget ett pressekit og sendt ned Akersgata i håp om å svekke Norges Banks selvstendighet i etterkant av en trøblete og stresset ansettelse. Og hvis det finnes spor av noe sånt, må vi få det fram fort, for timingen antyder at personen har misbrukt sin posisjon i representantskapet. Og det ville være en skandale som er 1000 ganger verre enn om vi endte opp med cowboy i NBIM..

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Druid said:

Fordi jobben han hadde og jobben han skal bekle for Norge, i det store og det hele handler om å kjøpe seg venner.  Eneste forskjellen var at sist gang måtte han bruke 150 millioner, fra nå av rekker det med ett håndtrykk.
 

Sånn sett bekymrer det veldig hvordan saken blir kjørt, for 90 % av de som pusher denne saken VET dette, og hele mulighetsrommet for denne saken,  ligger på at folk flest ikke gjør det. Vi liker å sulle oss inn i fantasien om etisk formuesforvaltning.

Det er en voksende gruppe med uansvarlige politikere på Stortinget som ønsker direkte politisk styring av Norges Bank. Jeg klarer ikke fri meg fra å føle at noen har laget ett pressekit og sendt ned Akersgata i håp om å svekke Norges Banks selvstendighet i etterkant av en trøblete og stresset ansettelse. Og hvis det finnes spor av noe sånt, må vi få det fram fort, for timingen antyder at personen har misbrukt sin posisjon i representantskapet. Og det vil le være en skandale som er 1000 ganger verre enn om vi endte opp med cowboy i NBIM..

Jeg har faktisk ikke ord. Så det får bli til en annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.

Her er min totalt ukvalifiserte analyse over hva som har skjedd:

Når Slyngstad varslet sin avgang begynte en ansettelsesprosess i Norges Bank, der man forventet et sett med kvalifiserte søkere.  

De kom ikke.

Ettersom prosessen skled fram, ble det klarerer og klarere at NB kunne ende opp med en som var lite egnet til å sikre tillit og trygghet i markedet. Jeg blir ikke forundret om den interne kandidaten var den mest kvalifiserte før Tangen ble spurt. Tiden gikk også fort fra dem; der de helst skulle presentert arvtageren samtidig med Slyngstads avgang, endte de opp med ordinær ansettelsesprosess. Så markedet er allerede nervøst i forhold til situasjonen. 

For verdien av fondets sin skyld, burde den endelige kandidaten ha en klar profil knyttet til markedet. 

Dette forklarer mye av det som ER kritikkverdig i denne saken.

Skal jeg synse mer, så tror jeg Slyngstad fortalte Olsen at Tangen tok kontakt. Fullt mulig i en bisetning eller til og med i en debriefing (Slyngstad har hatt en enormt imponerende trackrecord på korrekthet i stillingen; jeg ville ikke bli forundret om at han tok opp en slik sak)

Og da er det naturlig at når forespørselen fra Norges Bank til selskapet kom, så var det neppe vanskelig for hodejeger å få Tangen på lag.

(Jeg kan høre Sam3 angripe tastaturet herifra...)

Poenget mitt er følgende: Tangen kunne skrevet søknaden sin for hånd med tusj, og uten noen vedlagt CV, og han ville fått jobben. Men han sendte ikke en søknad i utgangspunktet, han stilte seg ikke til rådighet.

Å tillegge han en omfattende plan om groming av en haug med mennesker, og nesten 2 års planlegging med flere nivåer og 150 millioner i utlegg er direkte latterlig, og spesielt latterlig når man ikke skriver en eneste direkte fundert beskyldning men KUN baserer seg på tekstlig retoriske virkemidler i det de skriver, retter mot ALLE andre enn han!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

 

Poenget mitt er følgende: Tangen kunne skrevet søknaden sin for hånd med tusj, og uten noen vedlagt CV, og han ville fått jobben. Men han sendte ikke en søknad i utgangspunktet, han stilte seg ikke til rådighet.

 

Ikke egentlig. Han har erfaring med "stock picking". Å drive et passiv font er noe helt annet.

Han kunne skrevet søknaden med tusj ja - til venner og bekjente, kjøpt og betalt politikkerer og med venner som referanse. Kanskje problemet er at det ser ut som han gjørde nettop det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...