Gå til innhold

To blir til tre?

FruE

Anbefalte innlegg

Hei FruE!

Bare en kjapp tur innom for å oppdatere meg på hva som skjer. Har vært uten nett i over 2 uker (Makan til bredbåndsleverandør!! :frustrert: ) så har litt å ta igjen.

Så heldig du har som går til en sånn flink jordmor! Håper hun nye er like bra.

Jeg er ikke like fornøyd med helsestasjonen jeg går til. Har vært der to ganger, tenkte å gjøre ett førsøk til, om jeg ikke synes jeg får noe ut av det da heller, tror jeg at jeg satser på å ta resten av kontrollene hos fastlegen. Fastlegen er jeg veldig fornøyd med! Han har tid til å forklare ting og jeg føler at han er oppriktig interessert i meg og min situasjon. Har vært der ganske mange ganger allerede, på grunn av sykmeldinger.

Ikke noe kjekt med kramper i leggene. Kjenner til det, ja. :sur:

Lykke til videre - kommer snart innom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GODT NYTTÅR :klem:

Og gratulerer med 25 uker!! :rosasmil:

Rett jul fikk vi endelig se magen bevege seg når babyen turnet rundt der inne!

Jøss, det er mer enn jeg kan med min mage! Ligger visst langt inne, babyen min. Og så er det vel en del "polstring" utenpå... :ler:

Selv om jeg får høre - og selv synes - at mesteparten av vektoppgangen har lagt seg på magen. Kanskje nettopp derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du har som går til en sånn flink jordmor! Håper hun nye er like bra.

Jeg er ikke like fornøyd med helsestasjonen jeg går til. Har vært der to ganger, tenkte å gjøre ett førsøk til, om jeg ikke synes jeg får noe ut av det da heller, tror jeg at jeg satser på å ta resten av kontrollene hos fastlegen. Fastlegen er jeg veldig fornøyd med! Han har tid til å forklare ting og jeg føler at han er oppriktig interessert i meg og min situasjon. Har vært der ganske mange ganger allerede, på grunn av sykmeldinger.

Synes absolutt du heller skal gå kun til fastlegen når du er så fornøyd med han! Ikke noe vitså å bruke tid og krefter på å gå til helsestasjonen hvis det ikke gir noe utbytte. Jeg skal til fastlegen i neste uke, og så til jordmor fire uker etter der. Det er vel gjerne hver fjerde uke som er vanlig etter 24 uker? Og så øker det vel enda mer på mot slutten?

Håper det går greit å jobbe 50% fremover da. Du får prøve å heve deg over arbeidsgiverens reaksjon, selv om jeg er fullstendig klar over at det ikke er så enkelt... Jeg priser meg bare lykkelig for hver dagen formen er fin, og føler meg priveligert som kan jobbe 100%. Håper bare det fortsetter sånn! Merker jo at ryggen ikke er som vanlig, men faktisk har jeg vært bedre de siste ukene enn jeg var før jul, og det er jo et godt tegn. For sikkerhets skyld går jeg til fysioterapeut en gang i uken, trygt å føle at hun følger med. I tillegg er det utrolig godt å bli knadd på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det er mer enn jeg kan med min mage! Ligger visst langt inne, babyen min. Og så er det vel en del "polstring" utenpå...  :ler:

Selv om jeg får høre - og selv synes - at mesteparten av vektoppgangen har lagt seg på magen. Kanskje nettopp derfor?

Rart hvor forskjellig vi alle er! Jeg synes ofte jeg ser mer utenpå enn jeg kjenner inni! Og jeg har også polstring altså :rodme: De ca fem kiloene jeg har lagt på meg hittil er også samlet på magen. Og akkurat det bør vi vel ikke klage over! Vi får heller nyte denne tiden da det er flott med en struttende mage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

De ca fem kiloene jeg har lagt på meg hittil er også samlet på magen.

Hmm! Jeg har blitt litt (for?) opptatt av det med vekten i det siste. Siden vi har termin omtrent samtidig går det vel an å sammenligne litt. Vekten min har gjort et hopp i det siste. Har vel gått opp ca 7 -8 kg så langt. (Men vekten min er hele tiden +/- 1 til 1,5 kg, så litt vanskelig å vite) Har ikke fått noen kommentar fra legen angående vektøkningen. Kanskje bare jeg som er litt for opptatt av det. Tenkte liksom ikke å øke så mye i vekt, bortsett fra det graviditeten fører med seg. Men hva som skyldes graviditet og hva som skyldes for mye mat - nei hvordan skal man vite det?!

Vel, ikke meningen å "spamme" dagboken din med mine vektbekymringer, kom bare til å tenke på det...

Har vognen deres kommet, forresten?

Ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvor forskjellig vi alle er! Jeg synes ofte jeg ser mer utenpå enn jeg kjenner inni! Og jeg har også polstring altså  :rodme: De ca fem kiloene jeg har lagt på meg hittil er også samlet på magen. Og akkurat det bør vi vel ikke klage over! Vi får heller nyte denne tiden da det er flott med en struttende mage!

Ja vi får kose oss med graviditeten og magen! :rosasmil:

Jeg for min del blir nok mer misfornøyd hvis jeg ikke finner tilbake til den gamle formen innen rimelig tid etter fødselen... Men har store ambisjoner om f.eks å amme mye (det tærer på fettlagrene!) og gå mange turer med vogn.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Hmm! Jeg har blitt litt (for?) opptatt av det med vekten i det siste. Siden vi har termin omtrent samtidig går det vel an å sammenligne litt. Vekten min har gjort et hopp i det siste. Har vel gått opp ca 7 -8 kg så langt.  (Men vekten min er hele tiden +/- 1 til 1,5 kg, så litt vanskelig å vite) Har ikke fått noen kommentar fra legen angående vektøkningen. Kanskje bare jeg som er litt for opptatt av det. Tenkte liksom ikke å øke så mye i vekt, bortsett fra det graviditeten fører med seg. Men hva som skyldes graviditet og hva som skyldes for mye mat - nei hvordan skal man vite det?!

Vel, ikke meningen å "spamme" dagboken din med  mine vektbekymringer, kom bare til å tenke på det...

Har vognen deres kommet, forresten?

Ha det bra!

Tror det er viktig å tenke på kosthold og å holde seg i god form også når man er gravid, men samtidig er jeg enig i at man ikke bør ha alt for stort fokus på dette. Som med det meste her i verden, er det vel en gylden middelvei som er det beste! Vi får bare krysse fingrene for en moderat vektoppgang, og at kroppen gjentar normale former innen ikke alt for lang tid etter fødselen. Noen raser jo ned i vekt etterpå, mens på andre sitter kiloene dønn fast.

Vi har ikke fått vognen enda :sur: Men den ble sendt fra Oslo i går eller i dag, så den blir nok levert på jobben på mandag håper jeg. Gleder meg veldig til å beundre vidunderet i egen stue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får kose oss med graviditeten og magen!  :rosasmil:

Jeg for min del blir nok mer misfornøyd hvis jeg ikke finner tilbake til den gamle formen innen rimelig tid etter fødselen... Men har store ambisjoner om f.eks å amme mye (det tærer på fettlagrene!) og gå mange turer med vogn.

God helg!

Det er superkos å være gravid!! På tross av vondt i ryggen og på innsiden av lårene. Tror kroppen signaliserer at jeg må roe ned, så det skal jeg prøve på.

Amming og turgåing gjør forhåpentligvis susen ja! Vurderer å begynne å trene et sted med barneparkering, det er det nemlig ikke der jeg trener. Men tror jeg ser an hvordan livet med baby blir først. Prøver nemlig å planlegge minst mulig hvordan dagene skal arte seg når jeg har permisjon, og håper det gjør meg forberedt til å ta det som det kommer. Ikke bare-bare for en kontrollfreak å få livet snudd opp ned!

God helg til deg også MS! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg "endelig" ånden over meg, og shoppet litt babytøy på salg! Status for pjokkens garderobe er nå:

1 langermet bomullsbody str 50 cm (men når jeg måler er den faktisk større enn de i str 56 fa H&M...)

2 langermete bomullsbodyer str 56 cm

1 langermet bomullsbody str 60 cm

2 langermete bomullsbodyer str 62 cm

1 kortermet body str 58-69 cm

1 langermet body str 58-69 cm

1 bomullspysj str 60 cm

1 nydelig hvit velurdress fra Petit Bateau str 62 cm

2 bomullsluer

Kikket litt i en annen tråd ang. hva man trenger til en nyfødt, og det vi trenger å kjøpe før fødselen er vel omtrent flg. i str 56:

3 pysjer (i ull?)

3 sparkebukser

1 jakke

1-2 hele dresser

2-3 langermete ullbodyer

sokker

strømpebukser?? Bruker man det til nyfødte??

I går klarte jeg ikke å slutte å se for meg en liten baby i de små klærne. :babygutt: Alt ble plutselig så veldig virkelig! :hjerte:

:hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :hjertesmil: Heldiggrisen som vet hva som koser seg inni magen din, da er det jo mye lettere å shoppe! Det er jo så mye flott på salg på Fru Lyng nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra en tråd ang. innkjøp til baby:

Mye små håndklær (billige fra Ikea), kluter (billige fra Jysk) og flanellsbleier/gasbleier (fra Sparkjøp) er vel noe av det vi har brukt aller mest.

Av stelleprodukter vil jeg si du kun trenger en vask til å skylle stumpen i (bedre for huden enn gnukking med klut eller usunne våtservietter), en billig sinksalve når huden blir sår, og en helt vanlig olje fra kjøkkenet (solsikke eller mais) til bading. Vil du ha pudder, er potetmel faktisk det beste. Blir det helt krise på stumpen er Inotynol en god salve, men det er ikke sikkert du får bruk for den.

Utenom dette har jeg brukt bomullspinner og Klorhexidin til å rense navlen med fordi den blødde, det er det ikke alle som trenger å gjøre.

Vi brukte også Mesoft usterile kompresser til stell i begynnelsen, de er veldig myke og egner seg godt til sart spedbarnshud (olje og Mesoft er det beste til å få bort den første og seige bæsjen som kommer i begynnelsen på sykehuset).

- Stelleprodukter fra merket Babyline.

- Babycall fra Claes Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på kontroll hos legen, og alt var fint! Blodprosenten hadde gått litt ned, men trenger foreløbig ikke å ta jerntabletter. Symfysemålet var fortsatt i øvre del av "normalområdet". Prøvde å "smiske meg til" gratis behandling hos fysioterapeut (dvs. egenandel på 50 kr), men han mente jeg var litt for gangfør til å få det... Greit nok det, synes det er bra leger ikke er for slepphendte med sånt, men jeg mener jo at jeg hadde vært mye mindre gangfør om jeg ikke gikk til behandling. I forrige uke var jeg helt elendig, men er bedre nå pga IMS-behandling hos fysioterapeuten (nåler inn i musklene). Synes jo det er kjipt å betale 200 kr per gang, når dette er plager jeg får som følge av at vi skal bidra med en ny verdensborger, men men. Legen sa jeg skulle ringe om jeg ble verre, så skulle jeg få sånn henvisning.

I går fikk vi endelig vognen vår!! Så nå står det en flott mørk grå og orange bugaboo i stuen vår! Er utrolig fornøyd med vognen og særlig med fargene vi valgte, den er skikkelig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei FruE!

Nå er det ikke lenge igjen!! - relativt sett...

Flott at vognen har kommet, og at der er fornøyde!

Har printet ut den shoppinglista som du hadde link til - kjempekjekt!

Har også studert innkjøpene dine og fått noen tips. Siden jeg har termin i april (10.), er jeg litt usikker på om vi trenger noe særlig med varme klær. April kan være skikkelig kald og guffen, og april kan være en fin og varm vårmåned. Ser vel ikke for meg at vi kommer til å være så mye ute og på tur de aller første ukene, så kanskje holder det med medium-varme klær, - tenker da å droppe å kjøpe f. eks vinterdress.

Håper formen din holder seg bra, og at fysioterapeutbehandlingen fortsatt gjør susen!

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 uker i dag!! :babysmokk:

De siste dagene har ikke formen vært så bra, så da føles det lenge at det er tre måneder igjen. På den andre siden er det godt å ha litt mer tid til å forberede seg mentalt... :ler: Er veldig plaget med fortoppelse, og de siste kveldene har jeg hatt skikkelig mageknip og store problemer med å finne sitte-/liggestillinger som fungerer. Føler meg jo helt stinn! Var hos frisøren i går, og hun mente hun hadde ca like stor mage som jeg har nå rett før hun fødte! Tar div. for fordøyelsen fra apoteket, og har vel prøvd det aller meste; biola, svisker, linfrø, banan, kiwi, drikke masse vann, kruttsterk kaffe (stakkars pjokken i magen :forvirret: ) osv. I tillegg har jeg vondt i lysken og i selve "musa" :ler: , og dette til sammen gjør at jeg ikke klarer å gå særlig fort og blir veldig lett sliten. Håper det bare er en overgang altså, de siste dagene har virkelig vært tunge.

Fikk kjøpt meg en tøff dongeribukse på H&M i går da, og det var jo kjekt!! Var innom mammabutikken under Smørsbroen også, men fant absolutt ingenting der denne gangen heller. Overhørte noen kunder som var utenbys fra som spurte betjeningen om det var flere mammabutikker her i Bergen. Da svarte hun at "det er en veldig liten rett ved politistasjonen, men de har barnetøy også, så de har VELDIG lite mammatøy. Vi er faktisk norges største på mammatøy". Hadde mest lyst til å gå bort å si at det hjelper ikke å ha en stor butikk, når utvalget er elendig. Og at etter min smak har de har mye mer fint på Mor og meg. Men holdt meg i skinnet!

Hei FruE!

Nå er det ikke lenge igjen!! - relativt sett... 

Flott at vognen har kommet, og at der er fornøyde!

Har printet ut den shoppinglista som du hadde link til - kjempekjekt!

Har også studert innkjøpene dine og fått noen tips. Siden jeg har termin i april (10.), er jeg litt usikker på om vi trenger noe særlig med varme klær. April kan være skikkelig kald og guffen, og april kan være en fin og varm vårmåned. Ser vel ikke for meg at vi kommer til å være så mye ute og på tur de aller første ukene, så kanskje holder det med medium-varme klær, - tenker da å droppe å kjøpe f. eks vinterdress.

Håper formen din holder seg bra, og at fysioterapeutbehandlingen fortsatt gjør susen!

Ha en fin helg!

Vognen står fortsatt på suten, og vi er bortom og triller litt på den innimellom! Den er ufattelig lett å svinge med altså, en annen verden i forhold til vognene jeg husker fra min karriere som trillepike på barne-/ungdomsskolen.

Nå holder jeg på å samkjøre ulike lister, og lage vår egen ultimate shoppingliste! Så skal den legges frem for mannen for godkjenning. :ler: Skal bli fint å ha den klar, og kunne krysse av for det som allerede er i boks. Nå har mamma også vært og shoppet babytøypå salg, og hun hadde fått tak i en del av det vi manglet. Enig i at det er litt vanskelig å vite hvor varme klær man trenger i april, men prøver å ha i bakhodet det alle sier om at det gårfint an å kjøpe litt klær etter fødselen også!

Håper du har en flott helg Binke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for fordøyelsen er Frukt & Fiber fra helsekost - terninger som skal tas før leggetid - vel utprøvd av mine venninner som har vært gravide.

Funker som bare det, utrolig effektivt, sies det! ;)

Jeg har vært heldig så langt og ikke fått fordøyelsesproblemer (bortsett fra halsbrann). Tar daglig Udo's Choice omega 3, 6 og 9 kapsler (bra for babyens hjerne) og i tillegg Biodophilus melkesyrekapsler - begge deler fra helsekost. Lurer på om det er dette som regulerer magen... God fordøyelse er ihvertfall gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et tips for fordøyelsen er Frukt & Fiber fra helsekost - terninger som skal tas før leggetid - vel utprøvd av mine venninner som har vært gravide.

Funker som bare det, utrolig effektivt, sies det!  ;)

Hadde faktisk allerede kjøpt Frukt&Fiber når du skrev dette MS! Og etter å ha tatt de for tredje kveld på rad i går, så funket det! Så nå føler jeg meg 10 kg lettere, og er utrolig glad og lett til sinns! Skal være flink til å spise svisker, loppefrø og kiwi nå fremover, og håper at det holder for å holde systemet i gang.

Når jeg var hos min kusine før jul, så jeg at hun hadde et veldig greit stellebord. Og siden hennes minste blir to år i sommer, sa hun at vi kunne få det om det passer. Nå har jeg nettopp målt, og vi får akkurat plass! Helt genialt!! Så slipper vi å kjøpe det. I tillegg nevnte hun en brystpumpe som hun ville gi meg, og det er jo også noe jeg regner med å få bruk for, så det sier jeg heller ikke nei takk til.

Av "store" ting mangler vi nå flg.:

- badebalje

- madrass + overmadrass

- dyner

- sengetøy

- sengekant

- 2 lammeskinn (et til seng og et til vogn)

- stelleveske

- vippestol

- bæresele?

- ammepute (skal finne en jeg liker, men venter med å kjøpe den til jeg ser om jeg får til å amme tror jeg)

Synes det ser ganske så overkommelig ut! Resten har vi kjøpt, arvet eller får låne. Også er det en del småting som mangler da som kluter, stelleprodukter, litt klær osv., men det er jo bare koselig å handle sånt!

Ellers er det vel ikke så mye action på babyfronten tror jeg. Har bestilt min første amme-bh (hadde den ikke inne i riktig farge :sjenert: ), for jeg leste et sted at man burde gå litt med åpen amme-bh for å herde brystvortene. Den var veldig lekker, og tok en som bare var litt for stor, så den kan nok ikke brukes den første tiden etter fødselen. Men jeg så de hadde noen som var mer som sportstopper, og tror jeg kjøper en sånn for å ha med på sykehuset. De ser ut til å kunne passe til et relativt stort spekter av puppestørrelser, og virker derfor grei til puppene "har stabilisert seg". :ler: Kjøpte også en ammegenser fra Boob på salg, som er like fin å bruke nå.

Hadde forresten besøk av svigerfar med familie i sted, og det første mannens halvbror på syv år sa når han kom inn var "Har babyen kommet nå???" Ikke lett for en liten gutt å fortå at det tar sååååå lang tid før han blir onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at fordøyelsen kommer seg!

Jeg har også tenkt på å kjøpe Skip Hop Dash! :Nikke:

Jeg vet om flere som har bestilt den fra www.kiwi-kid.com - som sender til Norge - tror de skriver "gave" på pakken også... ;)

Har du vært inne på www.snartmamma.com? Der er det en del diskusjoner og info om stellevesker (på Klær og utstyr-debatten)

Ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 uker! :hoppe::hoppe::hoppe:

Jeg har også tenkt på å kjøpe Skip Hop Dash! :Nikke:

Jeg vet om flere som har bestilt den fra www.kiwi-kid.com - som sender til Norge - tror de skriver "gave" på pakken også... ;)

Har du vært inne på www.snartmamma.com? Der er det en del diskusjoner og info om stellevesker (på Klær og utstyr-debatten)

Ha en fin helg!  :klem:

Nå har jeg vært inne på kiwi-kid og bestilt Skip Hop Dash! Mannen likte den også, og siden de t.o.m. hadde bilder av vognen hengende på en Bugaboo, så fant vi ut at det var safest å gå for den. Vi bestilte sort, siden det nok er usannsynlig at den koksgrå er nøyaktig samme koksgrå som vognen. Det er jo uansett mye som er sort på vognen, så jeg tror det blir bra!

Formen har vært fin hele helgen, så vi har kost oss både på cafe, på besøk og ute på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...