Gå til innhold

To blir til tre?


FruE

Anbefalte innlegg

Gratulerer med vel overstått ultralyd! :)

Sant det er fantastisk å se hjertet slå? Kan være det var i min dagbok du leste at da er det 95 prosents sjanse for at det går bra, for det har jeg lest i en bok... ;)

Føler veldig med deg mht kvalmen. Jeg sover så mye som mulig og synes det hjelper litt (med mindre søvn så må jeg spise enda mer enn jeg gjør nå, for å holde kvalmen i sjakk). Kanskje du kan jobbe litt redusert eller evt få full sykemelding et par uker, sånn at du får hente deg inn litt? Skjønner at det ikke er så lett hvis du ikke vil fortelle kolleger.

Ellers spennende med valgkampen nå - stå på! ;) Jeg kan ihvertfall si at jeg aldri har vært så sikker på hva jeg vil stemme som nå. Vi få regjeringsskifte! Bl.a er jeg helt opprørt over Krf for at de er i mot tidlig ultralyd! Da våkner feministen i meg for fullt! :frustrert:

Til og med i USA, med sine ultrakonservative abortlover, gjennomfører jo legene tidlig ultralyd som et rutinemessig tilbud for gravide (jeg har førstehåndinfo fra en venninne der). Hensikten er jo å få vite så mye som mulig så tidlig som mulig.

Ha en god helg, med forhåpentligvis så lite kvalme som mulig! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hittil i dag har faktisk formen vært ganske fin, så jeg krysser fingrene for at dette blir en bedre dag enn gårsdagen. Ser an hvordan det går i helgen, og kontakter evt. lege mandag morgen hvis formen fortsatt er dårlig. Jeg har heldigvis en veldig fleksibel jobb, der jeg stort sett legger opp dagene selv, så med 50% sykemelding kunne jeg jobbet bra de timene jeg er i form. Mannen mener at jeg ikke trenger å fortelle det til alle kolleger, som han sier så vil de jo uansett forstå når det blir offesielt. Så da kan de bare tro hva de vil i mellomtiden.

Valgkampen er litt for spennende nå etter min smak... Men håper formen tillater at jeg kan stå på i helgen, har måttet melde pass i uken som har vært.

God helg til deg også Martha Stewart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny regjering!! :dagens-rose:

Du har vel vært opptatt med å feire i flere dager nå?? :ler:

Ellers er jeg spent på å høre hvordan du liker yoga for gravide, tenker på å begynne på det jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke vært så aktiv her inne i det siste, men jeg lever i beste velgående!! Tenk, i morgen er jeg 12 uker på vei! Nå har vi fortalt nyheten til famile, en del venner og noen kolleger. Det er fantastisk hyggelig å se hvor glade alle sammen blir! Første barnebarn på begge sider, og første oldebarn for to gjenlevende bestemødre, ja det er stor stas!!

Har vært i Paris i nesten en uke, først jobb og så fornøyelse med mannen! Veldig kjekt, men må innrømme at jeg nok spiste litt jeg kanskje ikke burde. Fikk servert kjøtt som ikke var gjennomstekt, salat jeg ikke vet om var grundig vasket og div. oster som jeg ikke vet om var pasteurisert. Prøvde å være flink, men ikke så lett når man i tillegg er kvalm og lite mat frister. Opplevde også at drikkepresset i jobbsammenheng var stort, ingen kunne la det gå upåaktet hen at jeg ikke ville ha vin til maten. Særlig ikke siden jeg var eneste dame blant 20 menn... Ganske slitsomt når alle kommenterer og maser, har lovet meg selv å aldri mer blande meg opp i om andre drikker alkohol eller ei!

Var på seminar på hotell helgen før Paris-turen, og også der synes jeg det var vanskelig å spise "riktig". Hadde ikke trodd akkurat det skulle by på utfordringer! Men krabbemousse og røykelaks til forrett er jo ikke bra, heller ikke rødt kjøtt til hovedrett. Men, men, får håpe det har gått bra. Lurer på om jeg kan ta en test hos legen for å sjekke kanskje?

For et par uker siden var vi forresten hos jordmor, og det var en fin og nyttig opplevelse både for mannen og for meg. Hun ga oss ny time i uke 14 for å høre hjertelyd, så om to uker skal vi dit igjen. Det blir spennende!! Vi likte henne veldig godt, så vi kommer nok til å gå mer til henne enn til fastlegen.

Har fått innkalling til ultralyd også! Måtte utsette den en uke pga USA-tur, så vi skal dit når jeg etter menstermin er 18+6. Litt skummelt, siden man kan risikere å få dårlige nyheter. Men vi håper jo selvsagt at det blir en fin opplevelse, og en bekreftelse på at alt er bra med den lille.

Takk for gratulasjoner etter valget Martha! Det var en utrolig spennende kveld, men jeg innrømmer at jeg synes det var kjipt å ikke være på valgvake og drikke øl med partivenner... I stedet lå jeg hjemme på sofaen og var kvalm... Men i den store sammenhengen betyr det selvsagt ikke noe å gå glipp av en fest altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vert innom her på lennnge :sjenert: så litt sent ute, men

GRATULERER MED GRAVIDITETEN.

Håper ikke du blir for kvalm. Blir spennende når du skal på ny ultralyd, om du får endret termin.

Lykke til.

Skal følge med deg.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsninger Lisemor og Leanora!

Ikke så mye spennende å fortelle egentlig. Dagene går, og det er godt å være passert 12 uker. Selv om jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke klarer å slappe helt av og slippe jubelen løs. Formen er ganske variabel, er fortsatt plaget med kvalme og det gjør vel også sitt til at humøret ikke alltid er helt på topp. Men hver gang jeg føler meg litt bedre, blir jeg kjempeglad og tenker at "nå er jeg sikkert over det verste!!". Det har dessverre ikke holdt stikk enda, men jeg håper... Tror mannen håper også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei FruE!

Første gang jeg er innom dagboken din, må jo legge igjen en liten hilsen!

Ser at vi har termin på samme tid. (Jeg har foreløpig beregnet termin den 13. april). Skal til ultralyd i midten av november, så kanskje blir det litt justeringer.

Håper at kvalmen har gitt seg og at formen din er bedre. Selv har jeg sluppet unna den verste kvalmen (noen måltider har kommet i "retur", men det har vært til å leve med), men har i stedet vært utrolig SLITEN. Ante ikke at det var SÅ energikrevende å være gravid.

Vel, ønsker deg lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Binke, og takk for hilsen!

Formen har faktisk vært bedre den siste uken, så nå tør jeg virkelig å håpe at jeg er over det verste når det gjelder kvalme. Godt å føle at jeg har overskudd, og at jeg kan kose meg mer med graviditeten. Ikke minst er det kjekt for min kjære at jeg er mer meg selv igjen. Han er så utrolig skjønn, han er stolt som en hane over sin gravide kone!

På tirsdag skal vi til jordmor for å høre hjertelyd, må si jeg begynner å bli rimelig spent. Er redd jeg får totalt panikk hvis vi ikke får hørt noe, så jeg krysser fingrene for det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos jordmor og hørt hjertet slå!! 152 slag i minuttet. Hun var kjapp med å si at for å kunne si noe om kjønn ut fra hvor raskt hjertet slår, måtte jeg ha gått med monitor! Man vet jo ikke om babyen i tidspunktet for målingen sover/er rolig/stresser e.l. Så vi får nok vente til ultralyd, og håpe på at vi kan se hvilket kjønn det er da. Men det var helt herlig å høre hjertet slå!

I hele går kjente jeg godt at det strakk seg på hver side av magen, klarte ikke å gjøre øvelser på trening som innebar full strekk på magen. Men det er jo kos å kjenne at det skjer noe der inne, så jeg kan leve med litt amputert trening! Etter trening skulle vi på kino, og jeg tok på meg en jakke jeg ikke hadde brukt på noen mnd, da var det ingen tvil om at magen har vokst nei! Fikk den såvidt igjen, og følte meg "helt sprengt" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen har virkelig kommet de siste dagene altså! Nå er det sånn at flere som ikke visste det har sett det pga magen, så nå kan jeg visst ikke skjule det lenger. Hadde ikke tenkt å si noe til toppsjefene på jobben enda, da en mulig forfremmelse ligger i kortene, og jeg ikke vil at graviditeten skal virke inn. Men jeg klarer nok ikke å skjule det stort lenger. Så jeg håper på en kjapp avklaring på jobbfronten.

Formen er fin, og jeg føler meg glad og energisk for tiden. Hadde besøk av mannens stesøster på femten i sted, og det er utrolig herlig å høre hvordan hun gleder seg til å bli tante! Naboen i etasjen under var også på besøk, og hun erklærte at hun håper å få være litt reservebestemor. Sså det ser ikke ut til at vi skal mangle barnevakter! Det er godt å tenke på at barnet vårt kommer til å ha så mange mennesker rundt seg som kommer til å være glad i han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å lese at du har det så bra med magen! :)

Og ikke sant det er herlig å høre hjertelyden? :grine2:

Hos meg har magen også kommet for fullt i det siste. En kollega av meg sa i går at: "Hvordan er det mulig å få mage så fort??" :ler:

(Den er ikke stor foreløpig da...)

Jeg føler også at jeg er inne i den "gode fasen" av svangerskapet, som det står om i alle bøkene. Dvs kvalmen er stort sett borte og man er ennå ikke for tung.

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fruE!

Takk for hilsen og gratulasjon inne i dagboka mi!

Så gøy at magen begynner å synes ordentlig og at du har fått hørt hjertelyd! Skal definitivt følge med deg videre i svangerskapet! :)

Ha en god helg! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskeliste over hva vi bør ha i hus når vi kommer hjem med den nyfødte (”Stjålet” fra en tråd her på forumet...):

- bleier (en pakke "newborn" har man råd til å spandere på seg)

- mesoft kompresser (i steden for våtservietter) som fuktes og brukes til å vaske og tørke stumpen

- sinksalve (babyline)

- digitalt termometer

- våtservietter uten parfyme

- masse små og store gulpekluter+smekker

- vaskekluter/gaskluter

- masse små håndklær eller tilsvarende å bruke som underlag på stellematte

- babyolje til bruk i badevannet. (Fin mot tørr hud som flasser av).

- engangssprøyter (kan brukes både til morsmelk som nesedråper og til mating de første ukene)

- nesesuger

- Paracet (brukes på babyer under 4 mnd. kun etter avtale med lege)

- Smokk (kan være greit å ha kokt disse på forhånd, så de er klare)

- Bryst pumpe (vondt å gå med spreng hvis ungen ikke vil suge)

- Tåteflaske hvis ungen ikke vil suge pupp

- Ammebh

- Melkeoppsamler-kopper Avent

- Ammeinnlegg Medela (apoteket)

- Ammeinnlegg i ull fra Nøstebarn (med lanolin) eller Janus

Produkttips:

- NAF Barnesalve som rumpesalve for å forhindre sårhet

- Silulen som rumpesalve for å forhindre sårhet

- Inotyol som rumpesalve for å hele sår hud

- Balneum Hermal eolje

Endret av FruE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var det mandag igjen! Helgen ble ikke helt som planlagt siden formen min har vært ganske variabel, men vi har iallefall fått kost oss litt! Tror kanskje jeg må prøve å planlegge enda mindre, så jeg slipper å bli så skuffet over at jeg ikke klarer å gjennomføre. Deilig middag på restaurant lørdag ble i stedet til take-away i sofakroken, besøk el. kino søndag ettermiddag lbe i stedet til horisontalen på sofaen, osv... Har vært en del kvalm igjen nå, jeg som var sikker på at det var over! Men neida... I tillegg har den berømte hodepinen kommet, og jeg har følt meg trøtt og slapp.

Huff, nå ble det mye klaging igjen! Det blir stort sett mannen og dere som må høre på... Men i dag føler jeg meg iallefall fin! Rart at jeg nesten alltid er verre i helgene, fungerer helt fint på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskeliste over hva vi bør ha i hus når vi kommer hjem med den nyfødte (”Stjålet” fra en tråd her på forumet...):

- bleier (en pakke "newborn" har man råd til å spandere på seg)

- mesoft kompresser (i steden for våtservietter) som fuktes og brukes til å vaske og tørke stumpen

- sinksalve (babyline)

- digitalt termometer

- våtservietter uten parfyme

- masse små og store gulpekluter+smekker

- vaskekluter/gaskluter

- masse små håndklær eller tilsvarende å bruke som underlag på stellematte

- babyolje til bruk i badevannet. (Fin mot tørr hud som flasser av).

- engangssprøyter (kan brukes både til morsmelk som nesedråper og til mating de første ukene)

- nesesuger 

- Paracet (brukes på babyer under 4 mnd. kun etter avtale med lege)

- Smokk (kan være greit å ha kokt disse på forhånd, så de er klare)

- Bryst pumpe (vondt å gå med spreng hvis ungen ikke vil suge)

- Tåteflaske hvis ungen ikke vil suge pupp

- Ammebh

- Melkeoppsamler-kopper Avent

- Ammeinnlegg Medela (apoteket)

Produkttips:

- NAF Barnesalve som rumpesalve for å forhindre sårhet

- Silulen som rumpesalve for å forhindre sårhet

- Inotyol som rumpesalve for å hele sår hud

- Balneum Hermal eolje

* noterer meg huskeliste *

Psst: Gratulerer med ny minister fra Bergen! ;)

Håper du får en fin og opplagt uke! :)

Endret av Martha Stewart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst: Gratulerer med ny minister fra Bergen!  ;)

Håper du får en fin og opplagt uke!  :)

Takk for det! Det skal bli veldig spennende å se hvordan samarbeidsregjeringen kommer til å fungere.

Du er jo alltid like positiv og lykkelig uansett plager MS! Føler meg litt utakknemlig sammenlignet med deg. Jeg synes det er uvant og veldig slitsomt å ha en kropp som ikke fungerer som normalt. Men det er kanskje greit for en kontrollfreak å lære at jeg ikke er herre over alt, spesielt ikke nå som vi skal få en baby i huset :ler:

Endret av FruE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo alltid like positiv og lykkelig uansett plager MS! Føler meg litt utakknemlig sammenlignet med deg. Jeg synes det er uvant og veldig slitsomt å ha en kropp som ikke fungerer som normalt. Men det er kanskje greit for en kontrollfreak å lære at jeg ikke er herre over alt, spesielt ikke nå som vi skal få en baby i huset  :ler:

Å nei du, jeg er nok ikke alltid like positiv jeg heller... ;)

(Jeg kan være veldig dyster til sinns når jeg er i det hjørnet...)

Men jeg har jo vært lenge sykemeldt og jobber jo fortsatt kun halv dag. Da er det lettere å takle plagene. Første gangen jeg var gravid (varte i 3 mnd) presset jeg meg selv for hardt, det var midtvinters og jeg hadde en stygg hoste som etterhvert viste seg å komme av inneklimaet på jobben. Og pga alt som har skjedd de siste årene blir jeg jo oppfordret av lege/jordmor om å ta det med ro. Har heldigvis en arbeidsgiver som er forståelsesfull.

Men det er lov å ha både gode og dårlige dager selv om svangerskapet er ønsket!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...