Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

DianaV skrev (5 timer siden):

Hmmm... 

Screenshot_20210715-162744_Instagram.jpg

»Skjer fine greier» og profilbilde fra siden med hel kropp med hjerte  tolker jeg til å bety en hyggelig nyhet. Kroppslig. 

Ikke at jeg tror det er tilfelle, men jeg så ikke helt noen annen relevans av helfigurbilde, hjerte og at man trenger ferie fordi det skjer så mye «fine greier». 

Om det er tilfelle er det jo veldig hyggelig, på alle måter :) 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløff skrev (6 minutter siden):

»Skjer fine greier» og profilbilde fra siden med hel kropp med hjerte  tolker jeg til å bety en hyggelig nyhet. Kroppslig. 

Ikke at jeg tror det er tilfelle, men jeg så ikke helt noen annen relevans av helfigurbilde, hjerte og at man trenger ferie fordi det skjer så mye «fine greier». 

Om det er tilfelle er det jo veldig hyggelig, på alle måter :) 

Jeg blir svært overrasket (og bekymret) hvis hun er gravid. Kvinnekroppen trenger minst 17-19% fett for å være fertil, man trenger tross alt noen reserver for å bygge et helt menneske. Hun ser ut til å ligge godt under det, men det er mulig jeg tar feil, hun ser ikke ut til å ha noe muskler heller. 🤷‍♀️

Håper i såfall hun får godt med profesjonell hjelp, graviditet og anoreksi er veldig farlig for babyen. 😪

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (5 minutter siden):

Jeg blir svært overrasket (og bekymret) hvis hun er gravid. Kvinnekroppen trenger minst 17-19% fett for å være fertil, man trenger tross alt noen reserver for å bygge et helt menneske. Hun ser ut til å ligge godt under det, men det er mulig jeg tar feil, hun ser ikke ut til å ha noe muskler heller. 🤷‍♀️

Håper i såfall hun får godt med profesjonell hjelp, graviditet og anoreksi er veldig farlig for babyen. 😪

Det kan jo være at graviditet er uønsket for henne eller ikke mulig og at hun snakker om å flytte sammen med kjæresten eller noe sånt. Mulig hun synes tanken er så fjern av hun ikke tenkte på den åpenbare tolkningen av et sånt bilde. 

Man trenger selvsagt reserver, men jeg tenker man ikke blir gravid og klarer beholde om kroppen ikke er i stand til det sånn på helt generell basis.

Folk har jo hypermesis i 9 mnd og babyene skades ikke av det (men mor gjør jo). 

Og om det var konteksten for bildet tror jeg nok dama er mer enn fornuftig nok til å få hjelp man trenger fysisk eller psykisk. 

Er av prinsipp egentlig høyst mot å spekulere masse i folks fertile helse - men det bare var så veldig hintende bilde og lett med feiltolkninger. 

Angrer litt på hele posten her kjenner jeg, for alt en vet er dette er veldig vanskelig tema 🙈🤦‍♀️

Endret av Fløff
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langtfra sikkert at hun er gravid, men OM hun skulle vise seg å være det, håper jeg hun får tett oppfølging.

Når en person med et fullstendig forvrengt syn på kropp, kosthold og vekt får barn, trengs det jo en god del veiledning for at det skal gå bra.

Se f.eks. her: https://spiseforstyrrelser.no/disorders/graviditet-og-barsel/

Hun har jo for eksempel hengt ut Ernæringsmamma, som bare anbefaler helt normal, ren mat som grønnsaker, kjøtt, fisk, bær, nøtter, osv., og hun har også uttalt seg skarpt mot Gunhild Stordalen fordi hun driver med periodisk faste. Begge de to har (sannsynligvis) et sunt og bra forhold til mat og kosthold, i motsetning til Ingeborg selv.

Når det gjelder kosthold, ernæring, kropp og vekt, er Ingeborg virkelig fullstendig ute å kjøre. (Skulle derfor også ønske at hun hadde sluttet å skrive om det i Aftenposten og poste om det i sosiale media, men det er sikkert for mye å forlange.)

Men det som er utrolig bra, er at kjæresten hennes er kokk, med stor innsikt i matlaging og bra mat. Så hvis han får siste ordet, kommer det nok til å gå bra.

Hvis hun er gravid, da. 

Men det er hun sikkert ikke. Den der IG-posten var sikkert for å ha det artig med folk. Og det er selvfølgelig helt greit.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, jeg er så lei av dette mennesket- i den grad at jeg faktisk ble oppløfta av å finne denne tråden og oppdage at jeg ikke er alene om den meningen 😅..

Asså; hun refereres over alt til som «journalist», til tross for at hun ikke har noen formell journalistisk utdanning i følge wiki.. utdanna sykepleier, har en historie med spiseforstyrrelser, og fordi hun har fått en stemme som skribent i Aftenposten så innhentes hun som rikssynser og ekspert i alle debatter om psykisk helse generelt og spiseforstyrrelser spesielt. Av og til er perspektivet til en med levd erfaring viktig, MEN når det gjelder fakta om psykisk helse og ulike lidelser vil jeg mye heller høre fra forskere enn kvasijournalister med influencer-selfies og overdose med fillers.

Det rare er at media ser ut til å trykke henne til sitt bryst og ville ha hennes synspunkt på alt fra vaksiner til alternativ medisin, som om hun er en slags nasjonal guru på alskens områder knytta til helse, det være seg somatisk eller pyskisk.. 😒 Nei, nok nå!!! Håper å se mindre av henne i debatter og mer av folk med solid faglig kompetanse.. Takk for meg!🙃

Endret av Newbeginnings
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på hun er gravid. Ser bare ut som et overfladisk bilde tatt fra siden på en veldig merkelig måte. Er ikke mange dager siden hun meldte inn en bivirkning etter vaksine som var blødning/mensforstyrrelser om jeg ikke husker helt feil. Så da tviler jeg på at hun plutselig er gravid. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjett om det bildet var lagt ut for at alle skal spekulere og klikke seg inn da! 😅

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil folk skal lure på om hun er gravid, så var det jo veeeeeldig "influencer" vibber over det. Nesten litt clickbait som andre nevner ja. 

Men hvis hun er gravid så er jo det et sunnhetstegn og kjempefint for henne, men også litt overraskende. En venninne som ikke kan få barn pga samme sykdom lurte på om hun innbilte seg ting når hun så bildet og det er jo ikke godt å si. 

Som tidliger nevnt så ønsker jeg Ingeborg alt godt og jeg håper hun får hjelpen hun trenger. Gravid eller ei! Hun er jo tilsynelatende veldig lykkelig sammen med kokken og han må jo være en positiv innflytelse 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærblå skrev (12 timer siden):

Tviler på hun er gravid. Ser bare ut som et overfladisk bilde tatt fra siden på en veldig merkelig måte. Er ikke mange dager siden hun meldte inn en bivirkning etter vaksine som var blødning/mensforstyrrelser om jeg ikke husker helt feil. Så da tviler jeg på at hun plutselig er gravid. 

Med mindre man melder inn forsinket menstruasjon eller festeblødning 😅

Neida. 

Men har man menstruasjon kan man jo i teorien bli gravid, sykdommer eller ikke.

Jeg tror nå uansett posten var privat relatert, og det er jo hyggelig at hun som har hatt mye motgang kan tørre å ta imot hva enn dette fine i ferien er.

Jeg ser ikke for meg at hun ville fleipet med akkurat fertil helse eller med vilje laget en post som med overlegg skulle insinuere noe feilaktig. Hun har jo flere venner/bekjente som er rammet av langvarig sykdom og som dermed ikke bare kan bestemme selv om en skal ha barn.

»Serikkesykut» for eksempel, som har ME og har gitt ut bok om det.

Tror ikke man ser på det som et lett tema når man har alvorlige sykdommer og vet mange, eventuelt en selv er fratatt et valg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sannsynligvis ikke gravid, blant annet har hun sagt mange ganger at hun ikke vil ha barn, men veldig hyggelig om hun er det og er glad for det. ( Man kan få hjelp med spiseforstyrrelser under graviditet, og mange blir bedre.) Tror heller dette er et litt uheldig bilde, hvor hun faktisk SER litt gravid ut (noe hun selvfølgelig ikke gjør i virkeligheten), og hun skal i så fall ha creds for å legge ut noe litt mindre utspekulert flatterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (19 timer siden):

Gud bedre, jeg er så lei av dette mennesket- i den grad at jeg faktisk ble oppløfta av å finne denne tråden og oppdage at jeg ikke er alene om den meningen 😅..

Asså; hun refereres over alt til som «journalist», til tross for at hun ikke har noen formell journalistisk utdanning i følge wiki.. utdanna sykepleier, har en historie med spiseforstyrrelser, og fordi hun har fått en stemme som skribent i Aftenposten så innhentes hun som rikssynser og ekspert i alle debatter om psykisk helse generelt og spiseforstyrrelser spesielt. Av og til er perspektivet til en med levd erfaring viktig, MEN når det gjelder fakta om psykisk helse og ulike lidelser vil jeg mye heller høre fra forskere enn kvasijournalister med influencer-selfies og overdose med fillers.

Det rare er at media ser ut til å trykke henne til sitt bryst og ville ha hennes synspunkt på alt fra vaksiner til alternativ medisin, som om hun er en slags nasjonal guru på alskens områder knytta til helse, det være seg somatisk eller pyskisk.. 😒 Nei, nok nå!!! Håper å se mindre av henne i debatter og mer av folk med solid faglig kompetanse.. Takk for meg!🙃

Hun jobber som journalist i Aftenposten. Ikke bare sporadisk skribent, men faktisk jobb som journalist 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tantesofie skrev (2 timer siden):

Hun jobber som journalist i Aftenposten. Ikke bare sporadisk skribent, men faktisk jobb som journalist 

Jeg vet det, men hun har ingen formell journalistisk utdanning likevel....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (42 minutter siden):

At hun ikke har formell utdannelse innen journalistikk, skal da absolutt ikke brukes mot henne. Tvert imot - det er veldig bra for pressen å få inn folk med ulike typer bakgrunn.

For øvrig er det veldig mange svært dyktige og anerkjente journalister som ikke har journalistutdanning. F.eks. Tone Sofie Aglen i VG, Harald Stanghelle, Mimir Kristjansson, Inger Merete Hobbelstad og Catharina Jacobsen, bare for å nevne noen få.

Det er på generelt grunnlag bra for pressen og for offentligheten at enkelte journalister er utdannet sykepleier eller noe annet som ikke har noe som helst med journalistikk å gjøre.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Newbeginnings skrev (57 minutter siden):

Tror det er ganske vanlig. Kjenner flere som jobber som journalister i nasjonale aviser og ingen av de har journalistutdannelse. De har studert statsvitenskap, medievitenskap, litteraturvitenskap og er dyktige kommentatorer og skribenter. En av de har ikke engang høyere utdanning, men har mye erfaring i politikken. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (14 minutter siden):

At hun ikke har formell utdannelse innen journalistikk, skal da absolutt ikke brukes mot henne. Tvert imot - det er veldig bra for pressen å få inn folk med ulike typer bakgrunn.

For øvrig er det veldig mange svært dyktige og anerkjente journalister som ikke har journalistutdanning. F.eks. Tone Sofie Aglen i VG, Harald Stanghelle, Mimir Kristjansson, Inger Merete Hobbelstad og Catharina Jacobsen, bare for å nevne noen få.

Det er på generelt grunnlag bra for pressen og for offentligheten at enkelte journalister er utdannet sykepleier eller noe annet som ikke har noe som helst med journalistikk å gjøre.

Zooey skrev (4 minutter siden):

Tror det er ganske vanlig. Kjenner flere som jobber som journalister i nasjonale aviser og ingen av de har journalistutdannelse. De har studert statsvitenskap, medievitenskap, litteraturvitenskap og er dyktige kommentatorer og skribenter. En av de har ikke engang høyere utdanning, men har mye erfaring i politikken. 

Neida - det er sant det, journalist er vel faktisk ikke en beskytta tittel..! Still; står ved poenget mitt: synes det er helt uforståelig hvorfor pressen jevnt over skal innhente senneset som forståsegpåer og «riksekspert» i alle saker og debatter som toucher innom psykisk helse, ernæring, alternativmedisin etc etc.. Det finnes jo f.eks forskere som har viet livet sitt til disse fagfeltene og som det kunne vært mer interessant å høre fra, mener jeg.

Hennes erfaring som syk er et sterkt vitnesbyrd i seg selv, men derfra til å stille opp i debatter for å «avkle» alternative utøvere, fronte vaksinasjon (bra det, men jeg ville heller hørt fra en immunolog, f.eks), og uttale seg offentlig om ernæring og psykisk helse generelt er et langt steg, og jeg skjønner ikke helt hva den «unike ekspertisen» hennes består i.. bortsett fra sykepleieutdanning, da. Forstå meg rett; fint at hun oppfordrer til vaksinering mm, men hvordan i huleste fikk hun all denne spalteplassen? Og det å dra inn egne erfaringer - og selfier- i nær sagt alle saker hun skriver, er en praksis som jeg ikke har sett maken til blant hennes journalistkolleger, og som får meg til å stusse på seriøsiteten i det hun formidler.. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (På 15.7.2021 den 22.44):

Det stemmer ikke. Min fettprosent var lavere enn 17 da jeg ble gravid, på første forsøk (var dog ikke undervektig etter BMI, hadde muskler), og Marit Bjørgen hadde 13 i fettprosent da hun ble gravid

https://forskning.no/partner-sport-ntnu/slik-trente-marit-bjorgen-mens-hun-var-gravid/1212988

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
velociraptor skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke. Min fettprosent var lavere enn 17 da jeg ble gravid, på første forsøk (var dog ikke undervektig etter BMI, hadde muskler), og Marit Bjørgen hadde 13 i fettprosent da hun ble gravid

https://forskning.no/partner-sport-ntnu/slik-trente-marit-bjorgen-mens-hun-var-gravid/1212988

Det finnes også kvinner som er sykelig overvektige og blir gravide, men dette er unntak. At det er negativt for babyens helse at mor er svært undervektig er uansett et faktum, og fokuset burde vel være på babyen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (1 time siden):

Det finnes også kvinner som er sykelig overvektige og blir gravide, men dette er unntak. At det er negativt for babyens helse at mor er svært undervektig er uansett et faktum, og fokuset burde vel være på babyen.

Men det er ikke nødvendigvis likhetstegn mellom undervekt og lav fettprosent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig usikker på siste posten hennes. Om hun bare peker nese til spekulasjoner, eller om hun faktisk er lagt inn på Ullevål. Story på ig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...