Kanin46 Skrevet 25. juli 2022 #921 Del Skrevet 25. juli 2022 (endret) n_97 skrev (48 minutter siden): Fant, tror jeg. I hvertfall et innlegg på IS fb side hvor hun deler kronikken i BT og kommentarfeltet oppgis å være 110 kommentarer. Men de fleste var visst slettet for det var vel et 30-talls (estimat). Det stemmer nok at mange er sletta. Flere av oss trakk oss ut fordi det ble så ubehagelig rett og slett. Og godt mulig at også forsvarerne sletta underveis/etterpå. Edit: fant det igjen nå selv, og det er MANGE kommentarer som er borte ja! Endret 25. juli 2022 av Kanin46 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondevett Skrevet 25. juli 2022 #922 Del Skrevet 25. juli 2022 Hør podden feriestemning med Trond Viggo Torgersen og Ingeborg senneset. Han er veldig ærlig mot henne. Og hun besvarer det med ærlighet. Jeg likte det "intervjuet". Jeg har ikke hatt spiseforstyrrelser eller OCD så jeg har ikke peiling på om hun driver med pro Ana, men hun virket genuin i intervjuet. Jeg syns synd i henne, hun lever i et selvlaget fengsel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 25. juli 2022 #923 Del Skrevet 25. juli 2022 (endret) n_97 skrev (50 minutter siden): Fant, tror jeg. I hvertfall et innlegg på IS fb side hvor hun deler kronikken i BT og kommentarfeltet oppgis å være 110 kommentarer. Men de fleste var visst slettet for det var vel et 30-talls (estimat). IS skrev er tilsvar, delt på «Anorektisk» Facebook-side (heter nå også «Ingeborg Senneset», det fikk 1 kommentar som faktisk tok opp det vi har adressert her,og IS svar bekrefter jo bare det som er skrevet her. edit: hele ene kommentaren kom selvsagt ikke med (det mest essensielle). Prøver igjen i morgen Endret 25. juli 2022 av Kanin46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 25. juli 2022 #924 Del Skrevet 25. juli 2022 Den messenger-utvekslingen var veldig talende. Jeg mistenker at redaktøren hennes først og fremst er opptatt av klikk og lesertall, noe hun sikkert vanligvis gir, og så blir det dette som er styrende. Fullstendig uten tanke på etikk og hva som er forsvarlig. Pressens vær varsom-plakat, som norske aviser vanligvis er flinke til å forholde seg til, er sikkert ikke det første redaktøren tenker på her. For den handler jo ikke om journalister, men derimot om at svake individer som intervjues og/eller omtales skal behandles respektfullt og på en måte som ikke er til skade for dem selv. Jeg mener at redaktørene skal tenke grundig gjennom at når en journalist bruker seg selv som (sårbar) case, så skal hun også vurderes på samme måte som når de bruker utenforstående caser, og hvor de som regel er veldig varsomme. Dette er en suppe helt uten like. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 25. juli 2022 #925 Del Skrevet 25. juli 2022 Kanskje dette burde klages inn til PFU. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 25. juli 2022 #926 Del Skrevet 25. juli 2022 Lafamiglia skrev (18 minutter siden): Kanskje dette burde klages inn til PFU. Burde nok vært gjort i 2017 også, hvor hun fikk massiv gratisreklame for boka i A-magasinet. Litt usikker på hvordan denne saken skulle vært vinklet. Tenker du brudd på VVP? Eller generelt dette med «blogging» hos egen arbeidsgiver med kjempeplattform? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 26. juli 2022 #927 Del Skrevet 26. juli 2022 (endret) Kanin46 skrev (På 25.7.2022 den 1.14): Denne tråden har jo vært taus en stund. Men i kveld rant det over for meg… vært irritert lenge. syntes hun var flinkere en stund,mtp bilder, klar forbedring dette året. Selv om det har begynt å skli ut en del i det siste. Men det som virkelig provoserer meg er det som går på skrivinga hennes. Som nevnt her før at hun hylles for å skrive selvfølgelige tekster med selvfølgelig innhold,som ikke er særskilt språksterke i form av å skille seg ut. Men Mensa-prisen får hun. Og så er det denne melkinga av sykdom. Igjen for få dager siden der hun skriver om AI i helsevesenet,men nesten hele teksten har fokus i hennes sykehistorie, en av dem hun har gjentatt ørten ganger før om fastlegen som skjønte hun løy, og hvordan hun fikk slippe innleggelse for å fullføre studiet. I dag kom imidlertid dråpen. Hun får bruke A-magasinet for å annonsere at hun offisielt er pasient igjen. Med en innledning som referer sms-utveksling med leder, og «sterk tekst». For det første er teksten en av ørten historier om det samme, som x antall av oss har opplevd, hun er ikke unik der. For det andre: hvorfor er dette relevant i A-magasinet? Nok en gang mener jeg hun får bruke egen arbeidsplass til å fremme merkevaren hun også er, hvor hun driver business med foredrag og «show». Og for det tredje: hun har så vidt vært åpen om tilbakefall under korona, selv om hun aldri var frisk før det heller. Og spilt det samme spillet med «se så syk jeg er, men jeg gir meg ikke og jobber 250% og greier meg uten hjelp» med masse skumle signaler og påvirkning av unge med spiseforstyrrelser (dette har også vært diskutert her i gruppa). Og nå skal hun altså fiske hyllest for å faktisk oppsøke hjelp, og melke det fra første rekke i A-magasinet. Jeg blir faktisk kjempeprovosert. Hun kunne skrevet en tekst på Instagram. Om hun skal sykemeldes (antakeligvis ikke) så annonseres jo ikke dette for alle andre journalister som sykemeldes med mindre det er ledd i en «skandale» (som Bernt Hulsker f.eks). Jeg begynner bare å bli overforsynt av dama i «alle» kanaler, av at hun hylles som så unik og fantstisk for tekster fulle av selvfølgeligheter, og av at egen sykehistorie tværes og tværes i hennes rolle som journalist. Og nå altså få bruke egen arbeidsplass, selve A-magasinet, til å annonsere på orkesterplass at hun har begynt hos psykolog igjen, se så flink jeg er. Sorry, men dama er så dobbeltmoralistisk og langt fra et godt forbilde, og jeg fatter ikke hvorfor så mange er så totalt «blinde» i sin hyllest… Puh! Kveldens utblåsning Jeg er faktisk sjokkert over at hun fikk Mensa-prisen. Hvor dumme kan smarte folk være egentlig? Mensa begrunner prisen slik: "Mensa Norges pris 2021 tildeles Ingeborg Senneset for sitt samfunnsengasjement mot vaksinemotstand, og kritiske blikk på alternativbransjen og udokumentert behandling. Senneset er utdannet sykepleier, journalist i Aftenposten og styremedlem i norske PEN. Hun har i flere år gjennom kronikker, debattinnlegg, podcaster og som gjest i Dagsnytt 18, God Morgen Norge, TV 2 Nyhetskanalen m.fl., bidratt med og oppfordret til logiske og intelligente faktabaserte motargument mot overdreven, irrasjonell og følelsesladet skepsis mot vaksiner og utnyttelse av håp om mirakelkurer i udokumentert alternativ behandling. Hun har lenge også satt søkelys på antibiotikaresistens som en kommende pandemi. Særlig under koronapandemien har slik folkeopplysning og rasjonalitet hatt sin plass. Hun skrev selv i mai «Mentale vaksiner mot feilaktig begrunnet vaksinemotstand og fake informasjon er avgjørende på sikt." Men var hun den eneste som gjorde dette da? Og gjorde hun det best av alle? I tillegg, burde man gi pris for dette arbeidet når postene hennes ofte var iblandet litt pro-ana i form av bilder av Senneset i pro-anapositurer? Og innimellom vaksinepostene var det helt egne poster som for mange er åpenbare pro-anaposter forkledd i noe hverdagsgreier som "har fått ny tatovering!". Sjekk Instagram fra spesielt 2019... Bevisene er der fortsatt, så det er ikke vanskelig å finne. Har ikke Senneset da potensielt, og meget sannsynlig, påført andre mennesker med spiseforstyrrelser lidelse i form av sterkere sykdomsbilde? Eller i verste fall å være den som bikket folk over kanten og ut i en spiral av spiseforstyrrelser? Sorry, not sorry, den dama der er minst like farlig som idiotene som argumenterte mot vaksiner. 5% av befolkningen har spiseforstyrrelser. https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser 80,5% av befolkningen har fått minst én dose vaksine mot Covid-19. Men så må vi trekke fra alle de som er for unge og de som vil men ikke kan ta vaksinen. Da lurer jeg på hvor "farlig" Senneset er i forhold til antivaxxerne... Hvor mange prosent av befolkningen hun har påvirket negativt vs vaksinemotstanderne. Hvordan kan hun sitte på sin høye hest og skrike høyt om at det er skadelig når andre snakker høyt om sin vaksineskepsis, når hun selv skriker om pro-ana? Det verste er at hun har en større plattform enn Charter-Svein og Kari Jaquesson, og dermed når ut til mange flere enn det de gjør. I tillegg må vi ikke glemme at fordi hun er medienorges yndlingsbarn (på snart 40 år, don't forget), så fremstilles hun også mer seriøs enn dem og det er farlig i pro-ana-sammenheng. Hun blir tatt seriøst samtidig som hun fronter en livsfarlig sykdom. Hun burde skamme seg!!! Og flere i medienorge også. Se litt innover, ikke bare utover. Begynn med deg selv du Ingeborg, for du hadde fått Gullbarbien flere år på rad hadde det ikke vært for at du skriver vettugt om vaksiner... Det fremstår for meg som at Senneset er mer opptatt av å få bekreftelse på at hun er en flink anorektiker enn hun er opptatt av folks psykiske og fysiske helse. Sånn egentlig. Hadde hun vært oppriktig opptatt av andres helse så hadde hun ikke postet evige pro-anainnlegg. Derfor stoler jeg heller ikke på at hun er en pro-vaxxer eller anti-alternativ-medisin. Hun er bare opptatt av det fordi hun beholder sin posisjon i medienorge ved å snakke om det. Endret 26. juli 2022 av Blåttvann 26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 26. juli 2022 #928 Del Skrevet 26. juli 2022 Blåttvann skrev (19 minutter siden): Jeg er faktisk sjokkert over at hun fikk Mensa-prisen. Hvor dumme kan smarte folk være egentlig? Mensa begrunner prisen slik: "Mensa Norges pris 2021 tildeles Ingeborg Senneset for sitt samfunnsengasjement mot vaksinemotstand, og kritiske blikk på alternativbransjen og udokumentert behandling. Senneset er utdannet sykepleier, journalist i Aftenposten og styremedlem i norske PEN. Hun har i flere år gjennom kronikker, debattinnlegg, podcaster og som gjest i Dagsnytt 18, God Morgen Norge, TV 2 Nyhetskanalen m.fl., bidratt med og oppfordret til logiske og intelligente faktabaserte motargument mot overdreven, irrasjonell og følelsesladet skepsis mot vaksiner og utnyttelse av håp om mirakelkurer i udokumentert alternativ behandling. Hun har lenge også satt søkelys på antibiotikaresistens som en kommende pandemi. Særlig under koronapandemien har slik folkeopplysning og rasjonalitet hatt sin plass. Hun skrev selv i mai «Mentale vaksiner mot feilaktig begrunnet vaksinemotstand og fake informasjon er avgjørende på sikt." Men var hun den eneste som gjorde dette da? Og gjorde hun det best av alle? I tillegg, burde man gi pris for dette arbeidet når postene hennes ofte var iblandet litt pro-ana i form av bilder av Senneset i pro-anapositurer? Og innimellom vaksinepostene var det helt egne poster som for mange er åpenbare pro-anaposter forkledd i noe hverdagsgreier som "har fått ny tatovering!". Sjekk Instagram fra spesielt 2019... Bevisene er der fortsatt, så det er ikke vanskelig å finne. Har ikke Senneset da potensielt, og meget sannsynlig, påført andre mennesker med spiseforstyrrelser lidelse i form av sterkere sykdomsbilde? Eller i verste fall å være den som bikket folk over kanten og ut i en spiral av spiseforstyrrelser? Sorry, not sorry, den dama der er minst like farlig som idiotene som argumenterte mot vaksiner. 5% av befolkningen har spiseforstyrrelser. https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser 80,5% av befolkningen har fått minst én dose vaksine mot Covid-19. Men så må vi trekke fra alle de som er for unge og de som vil men ikke kan ta vaksinen. Da lurer jeg på hvor "farlig" Senneset er i forhold til antivaxxerne... Hvor mange prosent av befolkningen hun har påvirket negativt vs vaksinemotstanderne. Hvordan kan hun sitte på sin høye hest og skrike høyt om at det er skadelig når andre snakker høyt om sin vaksineskepsis, når hun selv skriker om pro-ana? Det verste er at hun har en større plattform enn Charter-Svein og Kari Jaquesson, og dermed når ut til mange flere enn det de gjør. I tillegg må vi ikke glemme at fordi hun er medienorges yndlingsbarn (på snart 40 år, don't forget), så fremstilles hun også mer seriøs enn dem og det er farlig i pro-ana-sammenheng. Hun blir tatt seriøst samtidig som hun fronter en livsfarlig sykdom. Hun burde skamme seg!!! Og flere i medienorge også. Se litt innover, ikke bare utover. Begynn med deg selv du Ingeborg, for du hadde fått Gullbarbien flere år på rad hadde det ikke vært for at du skriver vettugt om vaksiner... Det fremstår for meg som at Senneset er mer opptatt av å få bekreftelse på at hun er en flink anorektiker enn hun er opptatt av folks psykiske og fysiske helse. Sånn egentlig. Hadde hun vært oppriktig opptatt av andres helse så hadde hun ikke postet evige pro-anainnlegg. Derfor stoler jeg heller ikke på at hun er en pro-vaxxer eller anti-alternativ-medisin. Hun er bare opptatt av det fordi hun beholder sin posisjon i medienorge ved å snakke om det. Jeg skjønner heller ikke bæret av at hun fikk den prisen med den begrunnelsen. Og du har rett i det andre du skriver også. Hun burde høre på fastlegen og de rundt seg, ta en real timeout (inkl sykemelding), få skikkelig hjelp og tenke grundig gjennom egen rolle og ansvar, og se seg selv i speilet på nettopp de tingene hun kritiserer andre for. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sviskedessert Skrevet 26. juli 2022 #929 Del Skrevet 26. juli 2022 Så at IS ble kritisert på Twitter for bruken av ordet "navende" i teksten. Hun svarte, men ser ut som svaret nå er fjernet. Synes det er spesielt hvor sjelden hun svarer skikkelig på kritikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 26. juli 2022 #930 Del Skrevet 26. juli 2022 Sviskedessert skrev (6 minutter siden): Så at IS ble kritisert på Twitter for bruken av ordet "navende" i teksten. Hun svarte, men ser ut som svaret nå er fjernet. Synes det er spesielt hvor sjelden hun svarer skikkelig på kritikk. Svaret ligger der fortsatt i min feed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sviskedessert Skrevet 26. juli 2022 #931 Del Skrevet 26. juli 2022 (endret) Kanin46 skrev (16 minutter siden): Svaret ligger der fortsatt i min feed Ah, der ja, fant det nå jeg også. Uansett ikke mye til svar. Endret 26. juli 2022 av Sviskedessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 26. juli 2022 #932 Del Skrevet 26. juli 2022 Sviskedessert skrev (35 minutter siden): Ah, der ja, fant det nå jeg også. Uansett ikke mye til svar. Nei,og det ga i grunnen ikke så mye mening heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 26. juli 2022 #933 Del Skrevet 26. juli 2022 Jeg har spørsmål rundt Mensaprisen jeg ikke finner umiddelbare svar på. Hvem sitter i juryen som plukker kandidatene? Er det den samme juryen hvert år? Er det styremedlemmer eller administrasjonens ansatte som arbeider med valget? Hvordan velger de kandidater over andre kandidater? Hvor mange kandidater kan Mensas 2200 (tall fra 2019) medlemmer stemme over? Hvor mange stemte i 2021 og hvordan? Årsaken til disse spørsmålene er åpenhet om bindinger som gjennomsyrer nettverkene av folk som klør hverandre på ryggen stadig vekk, ikke at IS ikke fortjener prisen eller er smart nok. Her ser det for meg ut som at Mensa-foreningen bare har skapt seg en prisutdeling mest for markedsføring av seg selv. 21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 26. juli 2022 #934 Del Skrevet 26. juli 2022 Revenge o'Cavatina skrev (9 minutter siden): Jeg har spørsmål rundt Mensaprisen jeg ikke finner umiddelbare svar på. Hvem sitter i juryen som plukker kandidatene? Er det den samme juryen hvert år? Er det styremedlemmer eller administrasjonens ansatte som arbeider med valget? Hvordan velger de kandidater over andre kandidater? Hvor mange kandidater kan Mensas 2200 (tall fra 2019) medlemmer stemme over? Hvor mange stemte i 2021 og hvordan? Årsaken til disse spørsmålene er åpenhet om bindinger som gjennomsyrer nettverkene av folk som klør hverandre på ryggen stadig vekk, ikke at IS ikke fortjener prisen eller er smart nok. Her ser det for meg ut som at Mensa-foreningen bare har skapt seg en prisutdeling mest for markedsføring av seg selv. Viktige spørsmål og poeng 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istinde Skrevet 26. juli 2022 #935 Del Skrevet 26. juli 2022 Mista helt respekten for dama etter at hun stod fram og fortalte at hun var en av de verste mobberne på skolen. Fremstilte seg selv som offeret, og at hum hadde tatt kontakt med jenta hun var med å ødelegge hverdagen for, og mobbeofferet hadde tilgitt Ingeborg! "- Det som gjorde meg til et bedre menneske, var å oppleve hvordan hun håndterte mobbingen i etterkant. Vi var jo så små, og vi hadde vært så forferdelige mot henne, og likevel kunne hun stå rak i ryggen og si at det er helt greit, jeg har tilgitt, jeg. Den måten hun viste sin raushet på, gjorde noe med meg." Fy faen, Ingeborg Senneset!! Du får ikke mye sympati fra meg! https://www.nrk.no/trondelag/xl/ingeborg-senneset-apen-om-mobbing-og-anger-1.15605922 39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 26. juli 2022 #936 Del Skrevet 26. juli 2022 Kanin46 skrev (13 timer siden): IS skrev er tilsvar, delt på «Anorektisk» Facebook-side (heter nå også «Ingeborg Senneset», det fikk 1 kommentar som faktisk tok opp det vi har adressert her,og IS svar bekrefter jo bare det som er skrevet her. edit: hele ene kommentaren kom selvsagt ikke med (det mest essensielle). Prøver igjen i morgen Dette er 5 år siden så jeg skal ikke si at dette er hennes holdninger i dag. Spesielt ikke når hun faktisk var ganske kritisk til Christer Falck sitt utsagn til Linné Myhre og slankeprogrammet han var med på. MEN! Det er veldig lett å rette fingeren mot andre enn seg selv. Det er kanskje lettere å beskylde andre for dårlig påvirkningskraft når kropp og kosthold skal bli sendt som underholdning (noe som trigga meg masse i barndommen fordi jeg ble lært opp av mediene at å være overvektig er stygt, ekkelt og overvektige folk er dumme og late og har gjort det mot seg selv, mens undervektige har disiplin og det er imponerende hvor tynne de greide å bli og hvor lite de kunne spise), fordi det er så gjennomskuelig dårlig. Men IS har ikke vokst opp med SoMe. Hun har ikke vokst opp med medier som viser tynne, redigerte, "perfekte" kropper i monitor fra spedbarnstiden. Det at hun ikke fikk SF pga SoMe da hun gikk på barneskolen er greit, men SoMe var heller ikke det det er i dag eller for 10 år siden for den saks skyld da hun gikk på barneskolen. Jeg vokste opp på 90-tallet, og på den tiden var det kjendisene på TV og i bladene som var tynne. Da jeg ble tenåring og Instagram og youtube ble stort så var plutselig alle "vanlige" personer også tynne. Det var en enorm forskjell fordi det gikk fra at uoppnåelige folk greide å være perfekte til at folk som deg og meg plutselig også var lykkelig perfekte, og mange kom med kostholdstips og begreper som "ren" mat. Vi skal ikke redusere en dødelig sykdom til et spørsmål om selfies eller kun forfengelighet, men hun undervurderer SoMe sin makt utrolig mye. Studier viser at et flertall av barn i dag er misfornøyde med kroppen sin. Da snakker vi barn på barneskolenivå. Vær varsom-plakaten ble innført nettopp på grunn av medienes påvirkningskraft. Dette er ikke ting som bare plutselig har dukket opp av ingenting, men er et resultat av en syk overdose av perfeksjonisme som forvrenger folks virkelighetsoppfatning. Og det IS greier å svare med er at "det går an å tenke litt selv". 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 26. juli 2022 #937 Del Skrevet 26. juli 2022 Ingeborg har vært syk og hun er fortsatt det. Det er ingen forskjell fra tidligere. Hun kamuflerer sykdommen sin med ny strategi fordi omstendighetene har endret seg. 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 26. juli 2022 #938 Del Skrevet 26. juli 2022 (endret) Istinde skrev (21 minutter siden): Mista helt respekten for dama etter at hun stod fram og fortalte at hun var en av de verste mobberne på skolen. Fremstilte seg selv som offeret, og at hum hadde tatt kontakt med jenta hun var med å ødelegge hverdagen for, og mobbeofferet hadde tilgitt Ingeborg! "- Det som gjorde meg til et bedre menneske, var å oppleve hvordan hun håndterte mobbingen i etterkant. Vi var jo så små, og vi hadde vært så forferdelige mot henne, og likevel kunne hun stå rak i ryggen og si at det er helt greit, jeg har tilgitt, jeg. Den måten hun viste sin raushet på, gjorde noe med meg." Fy faen, Ingeborg Senneset!! Du får ikke mye sympati fra meg! https://www.nrk.no/trondelag/xl/ingeborg-senneset-apen-om-mobbing-og-anger-1.15605922 Jeg tenker det er greit å huske at også i denne saken var temaet IS selv. Hun som ble mobbet ønsket ikke å bidra i saken. Mener også at det på den tiden ble noen utvekslinger omkring hvorvidt den mobbede faktisk hadde tilgitt eller ikke. Jeg mener ikke å trekke frem gammelt grums for å debattere det, bare påminne om at media stadig er mikrofonstativ for IS personlige erindringer der skribenten som fører pennen selv er kilden. Endret 26. juli 2022 av Revenge o'Cavatina 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 26. juli 2022 #939 Del Skrevet 26. juli 2022 (endret) 2 hours ago, Kanin46 said: Svaret ligger der fortsatt i min feed Senneset har internalisert alt kjipt samfunnet noensinne har signalisert om kronisk syke/uføre (navere, sugerør i statskassa, ubrukelige, unyttige) og velger å bruke plattformen sin til å gjenta disse giftige budskapene med megafon. 0/10 poeng herfra. Hun kan godt parafrasere dette som en indre dialog men er helt åpenbart at dette er noe hun MENER. Endret 26. juli 2022 av Bolledeig2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 26. juli 2022 #940 Del Skrevet 26. juli 2022 Sursøtsaus skrev (1 time siden): Dette er 5 år siden så jeg skal ikke si at dette er hennes holdninger i dag. Spesielt ikke når hun faktisk var ganske kritisk til Christer Falck sitt utsagn til Linné Myhre og slankeprogrammet han var med på. MEN! Det er veldig lett å rette fingeren mot andre enn seg selv. Det er kanskje lettere å beskylde andre for dårlig påvirkningskraft når kropp og kosthold skal bli sendt som underholdning (noe som trigga meg masse i barndommen fordi jeg ble lært opp av mediene at å være overvektig er stygt, ekkelt og overvektige folk er dumme og late og har gjort det mot seg selv, mens undervektige har disiplin og det er imponerende hvor tynne de greide å bli og hvor lite de kunne spise), fordi det er så gjennomskuelig dårlig. Men IS har ikke vokst opp med SoMe. Hun har ikke vokst opp med medier som viser tynne, redigerte, "perfekte" kropper i monitor fra spedbarnstiden. Det at hun ikke fikk SF pga SoMe da hun gikk på barneskolen er greit, men SoMe var heller ikke det det er i dag eller for 10 år siden for den saks skyld da hun gikk på barneskolen. Jeg vokste opp på 90-tallet, og på den tiden var det kjendisene på TV og i bladene som var tynne. Da jeg ble tenåring og Instagram og youtube ble stort så var plutselig alle "vanlige" personer også tynne. Det var en enorm forskjell fordi det gikk fra at uoppnåelige folk greide å være perfekte til at folk som deg og meg plutselig også var lykkelig perfekte, og mange kom med kostholdstips og begreper som "ren" mat. Vi skal ikke redusere en dødelig sykdom til et spørsmål om selfies eller kun forfengelighet, men hun undervurderer SoMe sin makt utrolig mye. Studier viser at et flertall av barn i dag er misfornøyde med kroppen sin. Da snakker vi barn på barneskolenivå. Vær varsom-plakaten ble innført nettopp på grunn av medienes påvirkningskraft. Dette er ikke ting som bare plutselig har dukket opp av ingenting, men er et resultat av en syk overdose av perfeksjonisme som forvrenger folks virkelighetsoppfatning. Og det IS greier å svare med er at "det går an å tenke litt selv". Enig i alt. Skal prøve å finne igjen og få delt hele kommentaren til hun som Ingeborg svarer, det gikk litt fort i går kveld så så ikke at ikke hele var med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå