MarianneE Skrevet 10. februar 2021 #201 Del Skrevet 10. februar 2021 pøbelsara skrev (14 timer siden): Jeg synes Ingeborg S er en veldig bra journalist og samfunnsdebattant. Hun er saklig og bygger uttalelsene sine på kunnskap, og hun er veldig kunnskapsrik og etterrettelig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 10. februar 2021 #202 Del Skrevet 10. februar 2021 Tråden er ryddet for krenkende innlegg og svar til dette. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
odipodis Skrevet 16. februar 2021 #203 Del Skrevet 16. februar 2021 Synes det har blitt mer og mer av disse bildene her. Tilsynelatende vanlige selfies og bilder, men vinklet på slike måter at hodet virker ekstra stort og knokler vises ekstra godt. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likermegher Skrevet 16. februar 2021 #204 Del Skrevet 16. februar 2021 odipodis skrev (35 minutter siden): Synes det har blitt mer og mer av disse bildene her. Tilsynelatende vanlige selfies og bilder, men vinklet på slike måter at hodet virker ekstra stort og knokler vises ekstra godt. Liker hun at hodet er altfor stort og ser påtegnet ut? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
odipodis Skrevet 16. februar 2021 #205 Del Skrevet 16. februar 2021 likermegher skrev (13 minutter siden): Liker hun at hodet er altfor stort og ser påtegnet ut? Det er vel, som nevnt tidligere i tråden, ganske vanlig at anorektikere ønsker å fremheve hodet i bilder. Jo større hode, jo mindre ser kroppen ut. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 17. februar 2021 #206 Del Skrevet 17. februar 2021 Hun har selv sagt at hun har blitt sykere under koronaen. Å forherlige knokler er en veldig vanlig del av sykdommen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 20. februar 2021 #207 Del Skrevet 20. februar 2021 Uff, hun burde virkelig slutte å fylle på overleppa si. Det er "vondt" å se videoer hvor hun snakker, det blir så stivt og kunstig. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen vil gjøre dette mot seg selv. 🤷♀️ 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 21. februar 2021 #208 Del Skrevet 21. februar 2021 (endret) miaw skrev (På 8.2.2021 den 13.31): Jeg synes mye av kritikken her inne er urettferdig. Thinspo sier dere, javel. Men nå har undervektige personer også en kropp. Skal ikke de få legge ut bilder av seg selv, fordi andre kan finne deres kropper triggende? Jeg hadde skjønt det om hun faktisk la ut triggende bilder med overlegg, men det kan jeg ikke se hun gjør. Jeg ser vanlige bilder, vanlige bilder alle legger ut. Skal ikke Ingeborg få lov til å ta en selfie med bare skuldre fordi hun er tynn? Blir ikke det litt det samme som å si at tjukke heller ikke får lov å kle av seg? Jeg har hatt spiseforstyrrelser selv forresten. Og mener fortsatt at alle, normalvektige, undervektige og overvektige skal få legge ut et bilde av seg selv i singlett på Instagram uten å få kritikk. Jeg skal trå forsiktig her, for jeg er usikker på om jeg har rett, men prøver meg på følgende tankerekke: et bilde av en tynn tidligere anorektikers skuldre vet vi kan trigge de som sliter med sykdommen nå. Mens når overvektige kler av seg, så er det få som tenker at «jammen skal jeg spise mer så jeg kan bli like tjukk» - fordi samfunnet ser ulikt på tykke og tynne folk. Men begge grupper får unødvendig hets, som de burde slippe. Jeg er enig med deg i at alle skal få lov til å legge ut bilder av seg selv og jeg synes også at de fleste av hennes bilder er innafor. «Hun har den kroppen hun har» og skal ikke skjemmes for det. Men har hun den kroppen hun har på grunn av en sykdom som andre kan trigges av, har vel hun som journalist og sykepleier, med personlig erfaring og faglig tyngde, et ekstra ansvar? Noen bilder og poseringer mener jeg inneholder pro-ana-tendenser, spesielt de bildene hun viser fra sitt sykeste, men der kan vi vel være uenige. Det finnes så mye mer annet på nett som er langt mer skadelig for de som ønsker å oppsøke det, at jeg er usikker på om hennes bilder har effekt. Jeg bare mener at fordi bilder tolkes ulikt, må hun i den rollen hun har, være ekstra varsom med bilder både i Aftenposten, bok og Instagram. Spesielt fordi hun er en drivende dyktig, etterrettelig og saklig skribent, og fokus bør være på det eminente innholdet i tekstene. Endret 21. februar 2021 av Hanne357 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 21. februar 2021 #209 Del Skrevet 21. februar 2021 Ser folk her hyppig skriver at Ingeborg er sykepleier. Ja, hun er utdannet sykepleier. Men har aldri jobbet som sykepleier. Og det begynner å bli mange år siden hun tok utdannelsen sin. Skriver dette, siden flere argumenterer med at hun har et større ansvar fordi hun er sykepleier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 21. februar 2021 #210 Del Skrevet 21. februar 2021 Hannah80 skrev (2 timer siden): Ser folk her hyppig skriver at Ingeborg er sykepleier. Ja, hun er utdannet sykepleier. Men har aldri jobbet som sykepleier. Og det begynner å bli mange år siden hun tok utdannelsen sin. Skriver dette, siden flere argumenterer med at hun har et større ansvar fordi hun er sykepleier. Hun refererer jo til det å være sykepleier selv ganske hyppig, så ansvaret som tillegges henne følger nok av det. At hun er sykepleier gir henne hvertfall endel kredibilitet bår hun uttaler seg om vaksiner, men når det er snakk om spiseforstyrrelser er det kanskje mer av personlig, ikke-faglig erfaring? Jeg synes hvertfall at det gir et nyttig perspektiv, at hun har innsikt i helse både via utdanning og som syk over flere år. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 21. februar 2021 #211 Del Skrevet 21. februar 2021 Hanne357 skrev (4 timer siden): Hun refererer jo til det å være sykepleier selv ganske hyppig, så ansvaret som tillegges henne følger nok av det. At hun er sykepleier gir henne hvertfall endel kredibilitet bår hun uttaler seg om vaksiner, men når det er snakk om spiseforstyrrelser er det kanskje mer av personlig, ikke-faglig erfaring? Jeg synes hvertfall at det gir et nyttig perspektiv, at hun har innsikt i helse både via utdanning og som syk over flere år. Skjønner ikke helt hvilken kredibilitet det skal gi henne ang vaksiner, fordi hun er utdannet sykepleier. Har selv jobbet som sykepleier i over 17 år. Jeg er jo ingen vaksine-ekspert for det om. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 21. februar 2021 #212 Del Skrevet 21. februar 2021 Hannah80 skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke helt hvilken kredibilitet det skal gi henne ang vaksiner, fordi hun er utdannet sykepleier. Har selv jobbet som sykepleier i over 17 år. Jeg er jo ingen vaksine-ekspert for det om. Det er et godt poeng. Hun er ikke nødvendigvis ekspert, argumentene hennes må man ikke ha helsefaglig utdannelse for hverken å forstå eller fremføre - her er det nok langt viktigere at hun er en god journalist. Men i en tid der mange uttaler seg bastant om helse generelt og vaksine spesielt, tenker jeg at det ikke skader at en samfunnsdebattant med tydelig stemme er utdannet sykepleier. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ARima Skrevet 21. februar 2021 #213 Del Skrevet 21. februar 2021 Hun Er en fantastisk stemme innenfor mange viktige tema. Og hun har en utrolig formidlingsevne. Har lest boken hennes og jobber selv i psykiatrien. Jeg er så glad for at hun har kommet så langt som hun er i dag, for desverre er det mange som ikke kommer dit hun er i dag. Hun har den kroppen hun har og må få lov å ta bilder av seg selv. Hennes kropp vitner om en kamp, samme som en som har skadet seg selv ved å kutte seg. De kan jo ikke gå med langermet genser resten av livet. Det vil alltid være situasjoner som trigger andre, uansett hva som trigges. Enten spiseforstyrrelse, selvskading, barnløshet, eller rus. Vi har alle våre issues. Ingeborg legger ikke ut bilder for å vise hvor tynn hun er. Jeg syntes hun bærer ansvar i sin rolle på en god måte. noen vil sikkert kalle meg naiv, men dette er min mening. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobleplasten Skrevet 22. februar 2021 #214 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg leser så mye varianter av "jeg vet egentlig ikke noe særlig om spiseforstyrrelser, triggere eller anoreksi-estetikk, men siden jeg liker det Senneset skriver i avisen, så synes jeg det er greit" i denne tråden! Jeg blir helt svett, fordi det også minner meg om hvordan vi som samfunn møter spiseforstyrrelser. Anorektikere, i hvert fall i tidlige eller "friske" deler av sykdommen er jo ofte svært nære samfunnets idealestetikk om en vakker tynn kropp. Og selv om man ser på angst-dempingen i form av sult som bekymringsfullt, så er man likefullt fascinert og nysgjerrig, som gjør at vi fyller populærkulturen vår med dem Som samfunn forherliger vi også anorektikeren, setter hen på en pidestall. Anoreksi har langt høyere status enn andre spiseforstyrrelser som for eksempel bulimi. Og i hvert fall bedre enn overspisingslidelser, som bare gjør folk tjukke, der samfunnet stort sett ikke har annet enn forakt til overs. Og sånn blir det med Senneset også. Hun mener så mye bra i avisen, så da får hun bare posere med lollipop-hode og ekstreme vinkler med armer og bein for å få de til å se tynnest mulig ut. Og dessuten så skriver hun så mye smart om vaksiner, så da får vi bare ignorere den himmelropende hykleriske oppførselen med å på den ene siden være en uttalt kritiker av influencer-kulturen og samtidig navigere helt uproblematisk i akkurat de samme gjengene og gjøre ting som gjør henne til et minst like dårlig forbilde som en del av den som kritiseres. Jeg forstår ikke helt den intense trangen til å bagatellisere ekstremt problematisk adferd. Er det trist at hun fikk tilbakefall under korona? Ja. Skal hun få lov å være en samfunnsstemme og eksistere i det offentlige rom selv om hun ikke er A4? Åpenbart. Skal dette gi henne et fripass for alle problematiske handlinger hun fronter? Nei. Spiseforstyrrelser er den dødeligste mentale lidelsen vi har. Det er flere som dør av dette i Norge enn som dør av vaksinemotstand, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 22. februar 2021 #215 Del Skrevet 22. februar 2021 Bobleplasten skrev (23 minutter siden): Jeg leser så mye varianter av "jeg vet egentlig ikke noe særlig om spiseforstyrrelser, triggere eller anoreksi-estetikk, men siden jeg liker det Senneset skriver i avisen, så synes jeg det er greit" i denne tråden! Jeg blir helt svett, fordi det også minner meg om hvordan vi som samfunn møter spiseforstyrrelser. Anorektikere, i hvert fall i tidlige eller "friske" deler av sykdommen er jo ofte svært nære samfunnets idealestetikk om en vakker tynn kropp. Og selv om man ser på angst-dempingen i form av sult som bekymringsfullt, så er man likefullt fascinert og nysgjerrig, som gjør at vi fyller populærkulturen vår med dem Som samfunn forherliger vi også anorektikeren, setter hen på en pidestall. Anoreksi har langt høyere status enn andre spiseforstyrrelser som for eksempel bulimi. Og i hvert fall bedre enn overspisingslidelser, som bare gjør folk tjukke, der samfunnet stort sett ikke har annet enn forakt til overs. Og sånn blir det med Senneset også. Hun mener så mye bra i avisen, så da får hun bare posere med lollipop-hode og ekstreme vinkler med armer og bein for å få de til å se tynnest mulig ut. Og dessuten så skriver hun så mye smart om vaksiner, så da får vi bare ignorere den himmelropende hykleriske oppførselen med å på den ene siden være en uttalt kritiker av influencer-kulturen og samtidig navigere helt uproblematisk i akkurat de samme gjengene og gjøre ting som gjør henne til et minst like dårlig forbilde som en del av den som kritiseres. Jeg forstår ikke helt den intense trangen til å bagatellisere ekstremt problematisk adferd. Er det trist at hun fikk tilbakefall under korona? Ja. Skal hun få lov å være en samfunnsstemme og eksistere i det offentlige rom selv om hun ikke er A4? Åpenbart. Skal dette gi henne et fripass for alle problematiske handlinger hun fronter? Nei. Spiseforstyrrelser er den dødeligste mentale lidelsen vi har. Det er flere som dør av dette i Norge enn som dør av vaksinemotstand, for å si det sånn. Dette fortjener 1000 likes. 👏👏👏 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 22. februar 2021 #216 Del Skrevet 22. februar 2021 Akvarium85 skrev (4 minutter siden): Dette fortjener 1000 likes. 👏👏👏 10.000 likes ❤️ 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 22. februar 2021 #217 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Bobleplasten skrev (8 timer siden): Jeg leser så mye varianter av "jeg vet egentlig ikke noe særlig om spiseforstyrrelser, triggere eller anoreksi-estetikk, men siden jeg liker det Senneset skriver i avisen, så synes jeg det er greit" i denne tråden! Jeg blir helt svett, fordi det også minner meg om hvordan vi som samfunn møter spiseforstyrrelser. Anorektikere, i hvert fall i tidlige eller "friske" deler av sykdommen er jo ofte svært nære samfunnets idealestetikk om en vakker tynn kropp. Og selv om man ser på angst-dempingen i form av sult som bekymringsfullt, så er man likefullt fascinert og nysgjerrig, som gjør at vi fyller populærkulturen vår med dem Som samfunn forherliger vi også anorektikeren, setter hen på en pidestall. Anoreksi har langt høyere status enn andre spiseforstyrrelser som for eksempel bulimi. Og i hvert fall bedre enn overspisingslidelser, som bare gjør folk tjukke, der samfunnet stort sett ikke har annet enn forakt til overs. Og sånn blir det med Senneset også. Hun mener så mye bra i avisen, så da får hun bare posere med lollipop-hode og ekstreme vinkler med armer og bein for å få de til å se tynnest mulig ut. Og dessuten så skriver hun så mye smart om vaksiner, så da får vi bare ignorere den himmelropende hykleriske oppførselen med å på den ene siden være en uttalt kritiker av influencer-kulturen og samtidig navigere helt uproblematisk i akkurat de samme gjengene og gjøre ting som gjør henne til et minst like dårlig forbilde som en del av den som kritiseres. Jeg forstår ikke helt den intense trangen til å bagatellisere ekstremt problematisk adferd. Er det trist at hun fikk tilbakefall under korona? Ja. Skal hun få lov å være en samfunnsstemme og eksistere i det offentlige rom selv om hun ikke er A4? Åpenbart. Skal dette gi henne et fripass for alle problematiske handlinger hun fronter? Nei. Spiseforstyrrelser er den dødeligste mentale lidelsen vi har. Det er flere som dør av dette i Norge enn som dør av vaksinemotstand, for å si det sånn. Herregud så bra skrevet! Og et stort problem, på generelt grunnlag, er at når man står fram med en sterk sykdomshistorie, så blir man nærmest uangripelig. Det er ikke den (eks)sykes skyld egentlig, men alle andres som hyller ukritisk. Endret 22. februar 2021 av parmanoia 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bijou1 Skrevet 15. mars 2021 #218 Del Skrevet 15. mars 2021 Virker som hun har roet ned på selfie-bruken, og det er jo bra med tanke på at hun påvirker unge jenter som kan ha et problematisk forhold til mat, men hun fremstår fortsatt utrolig selvopptatt. I en artikkel om at man ikke måtte sette by og land opp mot hverandre (etter Molde-ordførerens utspill), skulle hun selvsagt linke til en artikkel om egen sykdom igjen. Kanskje hun må komme litt videre, løfte blikket og ikke dra det inn i enhver sammenheng? Det er mange kommentatorer som holder et lavt nivå i Norge, men hun er også i en særstilling når det gjelder å skrive de samme selvfølgelige tingene igjen og igjen, uten nye eller interessante perspektiver: Vaksiner er bra. Alternativ behandling virker ikke. Antisemittisme er dårlig. Særlig de vaksine-greiene nå irriterer meg, for det er så viktig å skape tillit i befolkningen til at man tar bivirkninger ved vaksiner på alvor. I stedet avskriver hun alt på en nærmest religiøs måte: Alle. Vaksiner. Er. Bra. Uansett. Jeg tror det skaper MER vaksine-motstand, ikke mindre. Hun er nødt til å fornye seg, og det klarer hun sikkert hvis hun vil, for hun skriver godt og er intelligent, men hun har kjørt seg helt fast på evig repeat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 16. mars 2021 #219 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) 8 hours ago, Bijou1 said: Virker som hun har roet ned på selfie-bruken, og det er jo bra med tanke på at hun påvirker unge jenter som kan ha et problematisk forhold til mat, men hun fremstår fortsatt utrolig selvopptatt. Jeg håper at hun har fått mer behandling (hun har blitt sykere, det sier hun selv) og at behandleren(e) har bevisstgjort henne på hvordan hun poserer på bildene. At hun rett og slett har kommet seg litt mer ut av sykdomsmodusen. Selvopptatthet er kanskje en del av sykdommen? Sammenlign hvordan hun poserer i et intervju fra 2011, hvor hun fortsatt er innlagt men har normal bmi og fremstår som ganske frisk på bildene. Kontra et intervju i nettavisen fra 2017, hvor hun poserer i kjevelinje-og-stort-hode positurene. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/endelig-tor-jeg-a-bli-frisk-2509440 https://www.nettavisen.no/livsstil/ingeborg-holdt-pa-a-do-av-anoreksi-jeg-legger-jo-skammen-min-apen-for-alle/s/12-95-3423335366 Endret 16. mars 2021 av n_97 Feil årstall 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 16. mars 2021 #220 Del Skrevet 16. mars 2021 Bijou1 skrev (8 timer siden): Virker som hun har roet ned på selfie-bruken, og det er jo bra med tanke på at hun påvirker unge jenter som kan ha et problematisk forhold til mat, men hun fremstår fortsatt utrolig selvopptatt. I en artikkel om at man ikke måtte sette by og land opp mot hverandre (etter Molde-ordførerens utspill), skulle hun selvsagt linke til en artikkel om egen sykdom igjen. Kanskje hun må komme litt videre, løfte blikket og ikke dra det inn i enhver sammenheng? Det er mange kommentatorer som holder et lavt nivå i Norge, men hun er også i en særstilling når det gjelder å skrive de samme selvfølgelige tingene igjen og igjen, uten nye eller interessante perspektiver: Vaksiner er bra. Alternativ behandling virker ikke. Antisemittisme er dårlig. Særlig de vaksine-greiene nå irriterer meg, for det er så viktig å skape tillit i befolkningen til at man tar bivirkninger ved vaksiner på alvor. I stedet avskriver hun alt på en nærmest religiøs måte: Alle. Vaksiner. Er. Bra. Uansett. Jeg tror det skaper MER vaksine-motstand, ikke mindre. Hun er nødt til å fornye seg, og det klarer hun sikkert hvis hun vil, for hun skriver godt og er intelligent, men hun har kjørt seg helt fast på evig repeat. Vet du hva. Jeg orker ikke lese mer. Det er drita kjedelig og forutsigbart. Og kleint med linking til sykdom og bilder på hver artikkel. Bli voksen, sier jeg. I alle fall på jobb. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå