Gå til innhold

Reproduksjonstallet (Re) er betydelig under 1 i Norge. Tiltakene har hatt effekt!!


NordicViking

Anbefalte innlegg

Norske helsemyndigheter har gjort nye beregninger som viser at det såkalte reproduksjonstallet (Re) i korona-epidemien er betydelig under 1 i Norge etter at tiltakene som ble innført 12. mars har fått effekt. Det vil framgå i en av rapportene som nå overleveres regjeringen, får Filter Nyheter bekreftet fra flere kilder med innsyn i tallmaterialet.

Om beregningen er riktig, betyr det at utbruddet ikke lenger vokser og at antallet sykehusinnleggelser vil gå nedover om dagens tiltaksregime videreføres. (Dagbladet)

Kort fortalt: Tiltakene som ble iverksatt 12. mars har hatt effekt!!!!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har klart det! Men det er nå folk virkelig begynner å slappe av så dette vil endre seg framover. Garantert

Anonymkode: bc3f4...d00

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Det er flott at det har hatt effekt uten at man har måttet iverksette portforbud og stenging av butikker osv, slik mange her på KG liker å påstå at man må. 

Men det store spørsmålet er jo hvor veien videre går. Ka nu? Slipper vi opp på tiltakene går R sannsynligvis opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Det er flott at det har hatt effekt uten at man har måttet iverksette portforbud og stenging av butikker osv, slik mange her på KG liker å påstå at man må. 

Men det store spørsmålet er jo hvor veien videre går. Ka nu? Slipper vi opp på tiltakene går R sannsynligvis opp igjen. 

Hvis det stemmer er det jo fint at R er mindre enn 1, men det betyr også at tiltakene må vare. Lenge, sannsynligvis til det er vaksine nok til alle = flere år.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Albbas skrev:

Men det store spørsmålet er jo hvor veien videre går. Ka nu? Slipper vi opp på tiltakene går R sannsynligvis opp igjen. 

 

Jeg ser ikke for meg at skolene åpner igjen før i begynnelsen av mai, og at stort sett alle tiltak videreføres ut april. Det er bedre å være på den trygge siden, og ikke åpne opp for tidlig slik at spredningen tar seg opp igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NordicViking skrev:

Jeg ser ikke for meg at skolene åpner igjen før i begynnelsen av mai, og at stort sett alle tiltak videreføres ut april. Det er bedre å være på den trygge siden, og ikke åpne opp for tidlig slik at spredningen tar seg opp igjen.

Det blir langt lengre enn til sommeren. Helsebyråden i Oslo har f. eks. sagt at man må regne med disse tiltakene ut året, kanskje langt inn i 2021.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NordicViking skrev:

Jeg ser ikke for meg at skolene åpner igjen før i begynnelsen av mai, og at stort sett alle tiltak videreføres ut april. Det er bedre å være på den trygge siden, og ikke åpne opp for tidlig slik at spredningen tar seg opp igjen.

Men når man åpner opp, VIL spredningen ta seg opp igjen. Samme om det skjer i april eller mai. Eller tenker du at skolene skal være stengt til vaksinen kommer, kanskje en gang i 2021? Det er vel og bra at reproduksjonstallet har kommet under 1, men det som teller er hva man skal gjøre videre framover. Hva er planen?

Anonymkode: 201a9...97f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir langt lengre enn til sommeren. Helsebyråden i Oslo har f. eks. sagt at man må regne med disse tiltakene ut året, kanskje langt inn i 2021.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Helsebyråden i Oslo har sagt at man regne med at det blir noen tiltak ut året og noen tiltak kanskje ut i 2021, men han har ikke presisert hva han tenkte med det. Det tror jeg faktisk ikke han vet selv. 

Anonymkode: 36f47...550

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir langt lengre enn til sommeren. Helsebyråden i Oslo har f. eks. sagt at man må regne med disse tiltakene ut året, kanskje langt inn i 2021.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Ikke «disse tiltakene», men «tiltak». Stor forskjell. Vi vil ikke ha stengte skoler og barnehager til langt inn i 2021. Men vi vil ha tiltak knyttet til sosial distansering (minst) så lenge, ja. 

Anonymkode: 201a9...97f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir langt lengre enn til sommeren. Helsebyråden i Oslo har f. eks. sagt at man må regne med disse tiltakene ut året, kanskje langt inn i 2021.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Tiltak ja, men ikke ALLE tiltakene blir å vare i flere år. Det er forskjell på papirkutt og å skjære av seg armen. Hvorfor tror du at når det blir sagt tiltak ut i 2021 så betyr det like strengt regime som nå?

Anonymkode: 2440e...a4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man åpner opp, VIL spredningen ta seg opp igjen. Samme om det skjer i april eller mai. Eller tenker du at skolene skal være stengt til vaksinen kommer, kanskje en gang i 2021? Det er vel og bra at reproduksjonstallet har kommet under 1, men det som teller er hva man skal gjøre videre framover. Hva er planen?

Anonymkode: 201a9...97f

Ja, jeg har også lurt på hva folk egentlig tenker om dette. På et eller annet tidspunkt så må vi åpne igjen og på det tidspunktet, uansett når det er, så vil smittetallene økes. Det spiller ingen rolle om det er om 2 uker eller om 8 uker eller om et år. 

Anonymkode: 36f47...550

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tiltak ja, men ikke ALLE tiltakene blir å vare i flere år. Det er forskjell på papirkutt og å skjære av seg armen. Hvorfor tror du at når det blir sagt tiltak ut i 2021 så betyr det like strengt regime som nå?

Anonymkode: 2440e...a4b

...»blir IKKE å vare i flere år»

Anonymkode: 2440e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge rappoerteringer fra kina i februar/mars kunne det ta mer enn 30 dager fra noen ble smittet til de ble syke. Deretter 4 nye uker før de ble virkelig syke. 

Jeg er derfor skeptisk til alt her enda. Det er for tidlig å si noe hverken den ene eller den andre veien.

Anonymkode: ba492...692

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke «disse tiltakene», men «tiltak». Stor forskjell. Vi vil ikke ha stengte skoler og barnehager til langt inn i 2021. Men vi vil ha tiltak knyttet til sosial distansering (minst) så lenge, ja. 

Anonymkode: 201a9...97f

Da blir det i så fall meningsløst. Sosial distansering fungerer jo ikke akkurat så bra i barnehager og de minste skoletrinnene. Der er det jo barn, som ikke har uviklet forståelse får sånne ting ennå. Å forvente at barna til enhver tid holder avstand er som å håpe på at griser flyr. Så da sprer det seg igjen som ild i tørt gress, og man vil få ny nedstengning. Det gir derfor ingen mening i å åpne det igjen. Det er jo faktisk mindre risiko i å åpne visse arenaer for voksne.

Så nei, jeg tror ikke skoler/bhg. åpner på en god stund.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tiltak ja, men ikke ALLE tiltakene blir å vare i flere år. Det er forskjell på papirkutt og å skjære av seg armen. Hvorfor tror du at når det blir sagt tiltak ut i 2021 så betyr det like strengt regime som nå?

Anonymkode: 2440e...a4b

Skal man holde R mindre enn 1, så må alle tiltak - og kanskjer flere - ha svært lang varighet ja. Småskolen og BHG er jo en av arenaene med mest smitterisiko siden det i beste fall er veldig vanskelig å få små barn til å forstå viktigheten av det. Så da sprer det seg som ild i tørt gress, og selv om barn trolig ikke har stor risiko for å utvikle sykdom fra det vi vet til nå, så vil de ta med seg smitte hjem, og vil kunne smitte barnehageansatte og lærere.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men når man åpner opp, VIL spredningen ta seg opp igjen. Samme om det skjer i april eller mai. Eller tenker du at skolene skal være stengt til vaksinen kommer, kanskje en gang i 2021? Det er vel og bra at reproduksjonstallet har kommet under 1, men det som teller er hva man skal gjøre videre framover. Hva er planen?

Anonymkode: 201a9...97f

Etter det jeg forstår så skal regjeringen legge fram denne "planen" i løpet av uka. Vi får vente og se hva som kommer da. Jeg ser ikke for meg noe frislipp i løpet av april - eller i mai for den saks skyld, men kanskje en forsiktig åpning i mai. Men mange av tiltakene - som det å holde avstand, begrensning i antall mennesker som møtes, etc. - vil sannsynligvis bli videreført.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Målet med å holde Re under 1 er å kjøpe tid til å bygge beredskap. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke skjønner det? Vi kommer ikke til å gå for å forhindre smitte i all evighet - bare lenge nok til at vi har behandlingsberedskap nok til at helsetjenestene ikke kneler under korona pasienter.

Så når denne beredskapen er stor nok kan man gradvis begynne å åpne opp igjen. De tiltakene som kommer til å vare lengst er stengte grenser, sosiale tilstelninger og uteliv. Når man snakker om langvarige tiltak er det dette man mener.

Når sykehusene har nok beredskap til å ta i mot nok pasienter, åpner man opp slik at smitten sprer seg igjen. Når det er vet ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 said:

Målet med å holde Re under 1 er å kjøpe tid til å bygge beredskap. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke skjønner det? Vi kommer ikke til å gå for å forhindre smitte i all evighet - bare lenge nok til at vi har behandlingsberedskap nok til at helsetjenestene ikke kneler under korona pasienter.

Så når denne beredskapen er stor nok kan man gradvis begynne å åpne opp igjen. De tiltakene som kommer til å vare lengst er stengte grenser, sosiale tilstelninger og uteliv. Når man snakker om langvarige tiltak er det dette man mener.

Når sykehusene har nok beredskap til å ta i mot nok pasienter, åpner man opp slik at smitten sprer seg igjen. Når det er vet ingen. 

Det er mer uforståelig hvor utbredt manglende kritisk tenkning er blant folk og hvor enkelt de godtar myndighetenes påstander. Har behandlingsberedskapen blitt økt vesentlig de siste 2-3 ukene? Har antall intensivsenger økt betydelig? Er det plutselig langt mer utstyr og helsepersonell tilgjengelig? Fadesen med hjemmesnekrede respiratorer viser vel nettopp at myndighetene har ingen god plan for å bygge opp behandlingskapasitet på kort tid, og dermed er det også helt tullete å tro på myndighetene når de sier at de kun vil "kjøpe seg tid". 

Hvor dum og autoritetstro er det mulig å bli?

Anonymkode: 91687...4d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Målet med å holde Re under 1 er å kjøpe tid til å bygge beredskap. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke skjønner det? Vi kommer ikke til å gå for å forhindre smitte i all evighet - bare lenge nok til at vi har behandlingsberedskap nok til at helsetjenestene ikke kneler under korona pasienter.

Så når denne beredskapen er stor nok kan man gradvis begynne å åpne opp igjen. De tiltakene som kommer til å vare lengst er stengte grenser, sosiale tilstelninger og uteliv. Når man snakker om langvarige tiltak er det dette man mener.

Når sykehusene har nok beredskap til å ta i mot nok pasienter, åpner man opp slik at smitten sprer seg igjen. Når det er vet ingen. 

I så fall oppnår man ikke noe som helst. Stengte grenser, sosiale arenaer for voksne er ingen vits, for der er det jo faktisk voksne som kan holde avstand. Hurtitester som etterhvert kommer kan også brukes på grenser, større sosiale tilstelninger osv.

Arenaen med mest risiko er nettopp skole/bhg siden det dreier seg om små barn som ikke har forutsetning til å forstå smitteverntiltak. Så når man åpner det, så vil smitten spre seg som ild i tørt gress og man får ny nedstengning. Så dette er faktisk det tiltaket som vil være mest viktig å bevare lengst mulig rent smittevernmessig.

Men jeg tror nok uansett at landet vil være lukket i flere år. Beredskapen som er nødvendig får man ikke før vaksine kommer uansett, noe som betyr langvarig avvikling av landet.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
9 minutter siden, Blondie65 skrev:

Målet med å holde Re under 1 er å kjøpe tid til å bygge beredskap. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke skjønner det? Vi kommer ikke til å gå for å forhindre smitte i all evighet - bare lenge nok til at vi har behandlingsberedskap nok til at helsetjenestene ikke kneler under korona pasienter.

Så når denne beredskapen er stor nok kan man gradvis begynne å åpne opp igjen. De tiltakene som kommer til å vare lengst er stengte grenser, sosiale tilstelninger og uteliv. Når man snakker om langvarige tiltak er det dette man mener.

Når sykehusene har nok beredskap til å ta i mot nok pasienter, åpner man opp slik at smitten sprer seg igjen. Når det er vet ingen. 

Dette. 

Ut i fra hva jeg har forstått er det testkapasitet og et par andre tiltak (blant annet enklere rutiner for smittesporing) som må på plass før tiltakene vi har nå gradvis kan slippes opp.  Etter det vil tiltakene rettes mer mot å isolere syke, nærkontakter til syke, og sårbare grupper. 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...