Gå til innhold

Reproduksjonstallet (Re) er betydelig under 1 i Norge. Tiltakene har hatt effekt!!


NordicViking

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det i så fall meningsløst. Sosial distansering fungerer jo ikke akkurat så bra i barnehager og de minste skoletrinnene. Der er det jo barn, som ikke har uviklet forståelse får sånne ting ennå. Å forvente at barna til enhver tid holder avstand er som å håpe på at griser flyr. Så da sprer det seg igjen som ild i tørt gress, og man vil få ny nedstengning. Det gir derfor ingen mening i å åpne det igjen. Det er jo faktisk mindre risiko i å åpne visse arenaer for voksne.

Så nei, jeg tror ikke skoler/bhg. åpner på en god stund.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Jeg vet det. Jeg har barn selv. Men poenget er at enten må samfunnet stenges ned til det kommer en vaksine (i beste fall om kanskje 1,5 år), noe som vil få enorme konsekvenser økonomisk - og dermed også helsemessig. Eller så må smittespredningen skje kontrollert. Tiltak kan være for eksempel å ha skole halve dager, annenhver dag etc i mindre grupper. Dette gjør de for eksempel på Island. Der har de ikke mye smitte likevel. 

Anonymkode: 201a9...97f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer uforståelig hvor utbredt manglende kritisk tenkning er blant folk og hvor enkelt de godtar myndighetenes påstander. Har behandlingsberedskapen blitt økt vesentlig de siste 2-3 ukene? Har antall intensivsenger økt betydelig? Er det plutselig langt mer utstyr og helsepersonell tilgjengelig? Fadesen med hjemmesnekrede respiratorer viser vel nettopp at myndighetene har ingen god plan for å bygge opp behandlingskapasitet på kort tid, og dermed er det også helt tullete å tro på myndighetene når de sier at de kun vil "kjøpe seg tid". 

Hvor dum og autoritetstro er det mulig å bli?

Anonymkode: 91687...4d9

Ja til alt. 

Man har laget akuttmottak. Man har delt av helsetjenestene slik at enkelte sykehus ikke behandler korona smittede - disse pasientene tas i mot på annet sykehus.

Man har satt i gang storstilt anskaffelse av smittevernutstyr - selv om U.S.A. driver med organisert piratvirksomhet på området.

Man har lært opp helsepersonell i bruk av utstyr og behandling av koronasmittede pasienter. 

Kunne det vært bedre? Helt sikkert. Men den tiden vi nå har kjøpt oss er faktisk noe helt annet enn det våre naboland har.

Vi kan ikke økonomisk holde på med nedstengt land i mange flere måneder uten at det får helt katastrofale konsekvenser. 

Jeg er verken dum eller autoritetstro. Jeg vet ikke om det som er gjort er tilstrekkelig. Men jeg vet at det er dette som har vært målet. Historien vil vise om det var riktige tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det. Jeg har barn selv. Men poenget er at enten må samfunnet stenges ned til det kommer en vaksine (i beste fall om kanskje 1,5 år), noe som vil få enorme konsekvenser økonomisk - og dermed også helsemessig. Eller så må smittespredningen skje kontrollert. Tiltak kan være for eksempel å ha skole halve dager, annenhver dag etc i mindre grupper. Dette gjør de for eksempel på Island. Der har de ikke mye smitte likevel. 

Anonymkode: 201a9...97f

Jepp, men uansett hvordan man gjør det: Skole og BHG vil uansett være en stor smittearena, sannsynligvis mye mer i praksis enn hva sosiale arenaer og grensene er (siden man etterhvert kan innføre hurtigtester og nekte de som er smittet adgang til arrangementet eller til landet på grensen ved positiv test). Det samme testregimet kan ikke enkelt innføres i skole og BHG, for siden de er der hver dag eller flere ganger i uken, så vil man måtte teste de samme barna hver gang de kommer til skolen/barnehagen.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
48 minutter siden, Blondie65 said:

Målet med å holde Re under 1 er å kjøpe tid til å bygge beredskap. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke skjønner det? Vi kommer ikke til å gå for å forhindre smitte i all evighet - bare lenge nok til at vi har behandlingsberedskap nok til at helsetjenestene ikke kneler under korona pasienter.

Har du kilde på dette? Den dagen Høie annonserte at de har endret strategi til å slå ned viruset, sa han samtidig at vi også skal bygge opp kapasiteten i tilfelle vi ikke lykkes med å få R under 1. Han sa ingenting om at vi bare skal ha R under 1 frem til kapasiteten er god nok, bare at kapasiteten bygges opp som en back-up plan. 

Men jeg har ikke fulgt så nøye med på strategiene etter den datoen (jeg begynner å bli litt mettet), så mulig de har endret strategi igjen

Quote

- Vi har som mål å slå ned spredningen av viruset slik at helsetjenesten har kapasitet til å hjelpe alle som trenger det. Det gjør vi i fellesskap med de sterke tiltakene vi nå har. Vi har altså valgt det Folkehelseinstituttet kaller undertrykke-strategien. Samtidig ruster vi opp helsetjenesten i tilfelle vi ikke lykkes 100 prosent med denne strategien. Og det arbeidet er vi godt i gang med, skriver Høie i sitt svar formidlet fra departementet

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie---strategien-gjelder-til-vi-eventuelt-gjor-en-ny-vurdering/3423943323.html

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har klart det! Men det er nå folk virkelig begynner å slappe av så dette vil endre seg framover. Garantert

Anonymkode: bc3f4...d00

Mulig ikke. Corona kan meget vel være et sesongvirus.

Anonymkode: 274dc...320

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også lurt på hva folk egentlig tenker om dette. På et eller annet tidspunkt så må vi åpne igjen og på det tidspunktet, uansett når det er, så vil smittetallene økes. Det spiller ingen rolle om det er om 2 uker eller om 8 uker eller om et år. 

Anonymkode: 36f47...550

Jo, kan spille stor rolle. Folk tenker på at viruset må slås med vaksine eller flokkimmunitet

Ikke nødvendigvis, om det er et sesongvirus. Som overhodet ikke noen har vurdert.

Anonymkode: 274dc...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper

Slik jeg forstod det betydde en Re = 1 at en syk person smitter kun en frisk person. Det betyr i praksis at når Re = 1 så vil antall syke med corona holde seg på samme nivå siden en som er syk på et eller annet tidspunkt vil bli frisk (eller dø), men gjør en annen syk. Om Re < 1 vil antall som er syke med viruset gå ned. 

Når det kommer til beregningen av Re så var den gjort basert på 4 faktorer? Hvor smittsomt viruset er, flokkimmunitet, ned-stengte grenser, og en faktor til som jeg ikke husker. Virker i grunn som en forenklet modell, og den gir kun et estimat. Kan med andre ord ikke stole 100% på den. 

Så vidt jeg kan se holder antall nye smittende hver dag seg mellom 100-300 elsn uten at jeg har sett nøye på dette. De siste to dagene har det ikke vært så mange nye smittede. Får håpe at det blir en trend. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Albbas skrev:

Har du kilde på dette? Den dagen Høie annonserte at de har endret strategi til å slå ned viruset, sa han samtidig at vi også skal bygge opp kapasiteten i tilfelle vi ikke lykkes med å få R under 1. Han sa ingenting om at vi bare skal ha R under 1 frem til kapasiteten er god nok, bare at kapasiteten bygges opp som en back-up plan. 

Men jeg har ikke fulgt så nøye med på strategiene etter den datoen (jeg begynner å bli litt mettet), så mulig de har endret strategi igjen

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie---strategien-gjelder-til-vi-eventuelt-gjor-en-ny-vurdering/3423943323.html

Du må lese hele artikkelen - den kan være min kilde like mye som din. "Brems" (Re 1,3) og "undertrykk" (RE under 1) strategiene handler om å bygge kapasitet. Svenskene og Britene har valgt "Slipp løs". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minesveiper skrev:

Når det kommer til beregningen av Re så var den gjort basert på 4 faktorer? Hvor smittsomt viruset er, flokkimmunitet, ned-stengte grenser, og en faktor til som jeg ikke husker. Virker i grunn som en forenklet modell, og den gir kun et estimat. Kan med andre ord ikke stole 100% på den. 

 

 

Spredningspotensialet, målt ved reproduksjonstallet R0, for en sykdom som smitter mellom mennesker påvirkes av tre faktorer: smittsomheten β, kontakthyppigheten c, varigheten av smittsom periode D.

R0 = β c D

Dersom man kan bli immun etter gjennomgått infeksjon eller vaksinasjon, vil andelen mottakelige, x, også påvirke det effektive reproduksjonstallet:

RE = R0 x = β c D x

Reproduksjonstallet påvirkes dermed både av biologiske forhold, altså viruset og dets interaksjon med kroppens forsvar, og av sosiale forhold, som befolkningstettheten og interaksjoner mellom folk. Dette innebærer at spredningspotensialet ikke bestemmes av viruset alene, men også av samfunnsmessige forhold. Det betyr igjen at spredningspotensialet, uttrykt ved R0, kan variere fra samfunn til samfunn. (Kilde: FHI)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, men uansett hvordan man gjør det: Skole og BHG vil uansett være en stor smittearena, sannsynligvis mye mer i praksis enn hva sosiale arenaer og grensene er (siden man etterhvert kan innføre hurtigtester og nekte de som er smittet adgang til arrangementet eller til landet på grensen ved positiv test). Det samme testregimet kan ikke enkelt innføres i skole og BHG, for siden de er der hver dag eller flere ganger i uken, så vil man måtte teste de samme barna hver gang de kommer til skolen/barnehagen.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Med færre barn sammen og mindre barnegrupper kan smitten spres sakte. Jeg snakker ikke om at det ikke skal spres smitte på skoler/barnehager i det hele tatt. Dette er en infeksjon som de aller fleste av oss kommer til å måtte gå gjennom. Jeg har selv tre små barn og en mann som jobber i helsevesenet. Jeg regner med vi vil bli smittet. Jeg regner også med at vi ikke vil bli alvorlig syke, da ingen av oss er i risikogrupper. Etter gjennomgått infeksjon vil vi bidra til flokkimmunitet, og er med på å beskytte svake grupper. Vi skal flate ut kurven. 

Anonymkode: 201a9...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
3 minutter siden, NordicViking said:

 

Spredningspotensialet, målt ved reproduksjonstallet R0, for en sykdom som smitter mellom mennesker påvirkes av tre faktorer: smittsomheten β, kontakthyppigheten c, varigheten av smittsom periode D.

R0 = β c D

Dersom man kan bli immun etter gjennomgått infeksjon eller vaksinasjon, vil andelen mottakelige, x, også påvirke det effektive reproduksjonstallet:

RE = R0 x = β c D x

Reproduksjonstallet påvirkes dermed både av biologiske forhold, altså viruset og dets interaksjon med kroppens forsvar, og av sosiale forhold, som befolkningstettheten og interaksjoner mellom folk. Dette innebærer at spredningspotensialet ikke bestemmes av viruset alene, men også av samfunnsmessige forhold. Det betyr igjen at spredningspotensialet, uttrykt ved R0, kan variere fra samfunn til samfunn. (Kilde: FHI)

Ah, så det var kontakthyppighet og ikke grenser som var en faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, kan spille stor rolle. Folk tenker på at viruset må slås med vaksine eller flokkimmunitet

Ikke nødvendigvis, om det er et sesongvirus. Som overhodet ikke noen har vurdert.

Anonymkode: 274dc...320

Da kommer det bare tilbake med full styrke neste vinter - samtidig med influensaen. Da er vi like langt. 

Anonymkode: 201a9...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Blondie65 said:

Du må lese hele artikkelen - den kan være min kilde like mye som din. "Brems" (Re 1,3) og "undertrykk" (RE under 1) strategiene handler om å bygge kapasitet. Svenskene og Britene har valgt "Slipp løs". 

Både Sverige og Storbritannia bremser med tiltak, de slipper på ingen måte viruset løs uten å gjøre noe som helst. Det handler jo om å balansere smittebegrensning mot skaden av tiltakene, og det handler om timing.

"Slipp løs" - dette scenariet er det vel bare Italia og Spania som har hatt, da viruset fikk spre seg fritt lenge før man ble oppmerksom på situasjonen.

Tiden vil vise hvem som har håndtert dette best. Det er overhodet ikke mulig å konkludere med noe som helst før pandemien er over i hele Europa. 

Anonymkode: c7423...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette de samme helsemyndighetene som fortalte oss at det ikke ville være mer enn 100 tilfeller før påske? Og de samme som senere hadde en modell som viste at det ikke ville være mer enn 40 innlagt på intensivavdelingen innen 30 mars? Og de samme som sier at barn ikke er smittekilder? Og de samme som sier at befolkningen ikke burde bruke masker (stikk i strid med nå både CDC og WHO, og en rekke andre land)? Og de samme som sa at det ikke var noe problem å håndhilse og klemme folk for noen få uker siden? Og de samme som sa at det ikke var noe problem å reise til Østerrike? Og de samme som sa at vi hadde god beredskap på Norske sykehus med utstyr, ol.?

Er det DE helsemyndighetene som nå sier at R0 er under 1?

Bare et lite tips: Kildekritikk betyr ikke å bare blindt stole på alt som kommer fra offentlige myndigheter. Ihvertfall ikke når absolutt alt de har kommet med i lang tid har vist seg å være FULLSTENDIG FEIL.

Anonymkode: d2d2e...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kommer det bare tilbake med full styrke neste vinter - samtidig med influensaen. Da er vi like langt. 

Anonymkode: 201a9...97f

Nei da er vi ikke like langt. Da har vi allerede testet ut en rekke antivirale medisiner, masseprodusert testkits både for viruset og antistoffer, forhåpentlig bygget opp helsevesenets kapasitet til å takle dette, og muligens også fått utviklet en vaksine.

Anonymkode: d2d2e...58d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir langt lengre enn til sommeren. Helsebyråden i Oslo har f. eks. sagt at man må regne med disse tiltakene ut året, kanskje langt inn i 2021.

Anonymkode: 4bfe0...b2f

Da er han i tilfelle i utakt med fhi, som sier man sannsynligvis ikke må regne med alle disse tiltakene så lenge, men noen av dem.

Anonymkode: 26245...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da er vi ikke like langt. Da har vi allerede testet ut en rekke antivirale medisiner, masseprodusert testkits både for viruset og antistoffer, forhåpentlig bygget opp helsevesenets kapasitet til å takle dette, og muligens også fått utviklet en vaksine.

Rett svar! Vaksine er vel i overkant optimistisk, men alt det andre stemmer veldig bra. Videre vil vi også ha mye mer kunnskap om viruset og spredning, hvem som blir rammet hardt og hvem som ikke blir det (genetiske markører) samt bedre kunnskap om hva som er optimal behandling.

Anonymkode: 472cd...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rett svar! Vaksine er vel i overkant optimistisk, men alt det andre stemmer veldig bra. Videre vil vi også ha mye mer kunnskap om viruset og spredning, hvem som blir rammet hardt og hvem som ikke blir det (genetiske markører) samt bedre kunnskap om hva som er optimal behandling.

Anonymkode: 472cd...418

Ja. Mulig det er regjeringens plan. Å undertrykke det vekk i denne omgang, holde grenser stengt og være klar når det kommer igjen. Da har vi mer materiell, mulig medisiner og vaksinen er nærmere.

Anonymkode: 274dc...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke «disse tiltakene», men «tiltak». Stor forskjell. Vi vil ikke ha stengte skoler og barnehager til langt inn i 2021. Men vi vil ha tiltak knyttet til sosial distansering (minst) så lenge, ja. 

Anonymkode: 201a9...97f

Skal vi virkelig ikke kunne gi noen en klem før i 2021?😔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette de samme helsemyndighetene som fortalte oss at det ikke ville være mer enn 100 tilfeller før påske? Og de samme som senere hadde en modell som viste at det ikke ville være mer enn 40 innlagt på intensivavdelingen innen 30 mars? Og de samme som sier at barn ikke er smittekilder? Og de samme som sier at befolkningen ikke burde bruke masker (stikk i strid med nå både CDC og WHO, og en rekke andre land)? Og de samme som sa at det ikke var noe problem å håndhilse og klemme folk for noen få uker siden? Og de samme som sa at det ikke var noe problem å reise til Østerrike? Og de samme som sa at vi hadde god beredskap på Norske sykehus med utstyr, ol.?

Er det DE helsemyndighetene som nå sier at R0 er under 1?

Bare et lite tips: Kildekritikk betyr ikke å bare blindt stole på alt som kommer fra offentlige myndigheter. Ihvertfall ikke når absolutt alt de har kommet med i lang tid har vist seg å være FULLSTENDIG FEIL.

Anonymkode: d2d2e...58d

Det er forskjell på å komme med spådommer om framtida, og å gjøre relativt enkle beregninger ut fra målbare data hentet fra dagens situasjon.
Jf. været: Spådommer om plaskregn og vind onsdag neste uke er relativt usikre. Men man kan gå ut og konstatere at sola skinner der man bor i dag uten at det er spesielt kontroversielt.

Anonymkode: be6dc...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...