Gå til innhold

Noen som vil prate med meg?


Gjest _Novalie_

Anbefalte innlegg

6 hours ago, SilliihKitten said:

Hej Hej
God Jul🎄

Aww så koslig fortsättelse på julen for Pingu och vännene hans❤️
Då blev det jul på dom också.
Och tack så mycket for den fina fortsättelsen och att Pingu fick träffa bestefaren sin igen❤️

Har du nån planar for ikväll då?
Jag hoppas att du får en fin jul och en fin kväll idag❤️

Jag kommer inte på nånting till å fortsätte eventyret akurat nu men kanske vi kan säga att Pingu och vännene hans, bestefaren till Pingu osv nu firar julen ilag och kosar sig med massor av god mat och dricka så fortsättar eventyret efter jul sedan nu är dom kommit fram och är börjat på själva julen🎄
Jag prövar tänka på nånting skikkelig från min sida men slitar lite med att komma på nånting och att jag är inte så flink på att komma på ting och skriva + akurat nu så liggar jag nu bara här i sängen slitan efter en orolig vaken natt och smärtor i huvudet så är ganska slitan för att vära ärligt.

Är veldigt gla for att Pingu och vännene hans fann vägen hem till bestefaren så dom fick fira jul och nu får en veldigt fin jul ilag det är jag veldigt gla för❤️

Och sedan det nu är jul (Det är inte akurat en jule sång, men en av mina favoriter) och jag tycker den passar likevel sedan det är jul och det var då Jesus blev född. (Ja, jag är kristen btw)

 

kisspng-christmas-day-clipart-christmas-tux-on-35c3-animated-santas-sl-5d4515207e9aa9.9848361015648084805186.png

christmas-carolers-penguins-three-cute-35394961.jpg

Tusen, tusen takk for gode ord, og koselig å høre at du likte juleeventyret - vennene våre kan bare kose seg i Julen, og du må gjerne bruke god tid på å tenke hvordan du vil at fortsettelsen skal være; sant å si ble det en smule pes da jeg skrev dette og visste at jeg måtte få eventyret ferdig til juleaften; var allerede sliten da jeg begynte å skrive igår kveld, og ble ikke akkurat mer våken av å skrive utover natten, så jeg setter pris på en liten pause fra skrivingen nå. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Ja, det finnes mange fine julesanger; sangen som gjør sterkest inntrykk når jeg hører den og i mine øyne understreker at er det virkelig Jul, er den vakre salmen Deilig er jorden - som ble nedtegnet helt tilbake i 1677; altså en melodi av god, gammel årgang.

Ellers feirer jeg Julen alene uten de helt store festlighetene - synes personlig at alt maset som følger med dagens typiske julefeiring, der gavene helst bør være så mange og så dyre som mulig, får folk til å glemme hva Julen egentlig handler om, så for meg er Julen ettertankens og stillhetens tid, fri for bråkete naboer som - takk og lov - er bortreist.

Ting som lykke eller medmenneskelighet er nemlig ting som ikke kan måles i kroner og øre eller konkrete resultater, og dette preger det jeg forteller i eventyret om opplevelsene til Pingu og vennene hans; lykke er ikke synonymt med rikdom eller perfeksjon, men noe mye større som likevel kan rommes i varmen i et lite pingvin- eller menneskehjerte.

Derfor er jeg heller ikke av typen som setter store krav til andre, da jeg føler at dette hindrer oss i å se det unike og enestående i et annet menneske uansett utseende, hudfarge, alder eller sosial status; putter man andre i en bestemt bås, stenger man samtidig seg selv i en tankeboks man ikke kommer ut av, uten å kunne se verden med et klart blikk, slik Pingu og de andre vanligvis kan det - i motsetning til figurer i eventyret som frøken Sophie, eller den slemme bonden Georg og kona hans.

Så bare senk skuldrene og slapp helt av; her er det ingenting som haster med tanke på eventyret; det man skriver blir finest når det er morsomt å skrive dette - å skape god kunst er å kunne leke med tanker og fantasi, og alle vi som leser dette, setter uansett stor pris på det du har å bidra med i fortellingen.

Ønsker deg fortsatt alt godt på denne julekvelden.

5 hours ago, Turkis Sau said:

God jul folkens, og til Pingu og gjengen også😊🎄

 

Riktig god Jul også den andre veien - går det bra med deg ...?

Aner ikke når du har fødselsdag, men bare si ifra om du har lyst til å få en liten oppmuntring på den store dagen - med eller uten pingviner. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Håper du får en fortsatt fin kveld ...!

- Brian

6b6f9975d9f9a0ac9f23c1af839259a5.png

Endret av - Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Novalie_
- Brian skrev (1 time siden):

Tusen, tusen takk for gode ord, og koselig å høre at du likte juleeventyret - vennene våre kan bare kose seg i Julen, og du må gjerne bruke god tid på å tenke hvordan du vil at fortsettelsen skal være; sant å si ble det en smule pes da jeg skrev dette og visste at jeg måtte få eventyret ferdig til juleaften; var allerede sliten da jeg begynte å skrive igår kveld, og ble ikke akkurat mer våken av å skrive utover natten, så jeg setter pris på en liten pause fra skrivingen nå. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Ja, det finnes mange fine julesanger; sangen som gjør sterkest inntrykk når jeg hører den og i mine øyne understreker at er det virkelig Jul, er den vakre salmen Deilig er jorden - som ble nedtegnet helt tilbake i 1677; altså en melodi av god, gammel årgang.

Ellers feirer jeg Julen alene uten de helt store festlighetene - synes personlig at alt maset som følger med dagens typiske julefeiring, der gavene helst bør være så mange og så dyre som mulig, får folk til å glemme hva Julen egentlig handler om, så for meg er Julen ettertankens og stillhetens tid, fri for bråkete naboer som - takk og lov - er bortreist.

Ting som lykke eller medmenneskelighet er nemlig ting som ikke kan måles i kroner og øre eller konkrete resultater, og dette preger det jeg forteller i eventyret om opplevelsene til Pingu og vennene hans; lykke er ikke synonymt med rikdom eller perfeksjon, men noe mye større som likevel kan rommes i varmen i et lite pingvin- eller menneskehjerte.

Derfor er jeg heller ikke av typen som setter store krav til andre, da jeg føler at dette hindrer oss i å se det unike og enestående i et annet menneske uansett utseende, hudfarge, alder eller sosial status; putter man andre i en bestemt bås, stenger man samtidig seg selv i en tankeboks man ikke kommer ut av, uten å kunne se verden med et klart blikk, slik Pingu og de andre vanligvis kan det - i motsetning til figurer i eventyret som frøken Sophie, eller den slemme bonden Georg og kona hans.

Så bare senk skuldrene og slapp helt av; her er det ingenting som haster med tanke på eventyret; det man skriver blir finest når det er morsomt å skrive dette - å skape god kunst er å kunne leke med tanker og fantasi, og alle vi som leser dette, setter uansett stor pris på det du har å bidra med i fortellingen.

Ønsker deg fortsatt alt godt på denne julekvelden.

Riktig god Jul også den andre veien - går det bra med deg ...?

Aner ikke når du har fødselsdag, men bare si ifra om du har lyst til å få en liten oppmuntring på den store dagen - med eller uten pingviner. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Håper du får en fortsatt fin kveld ...!

- Brian

6b6f9975d9f9a0ac9f23c1af839259a5.png

Hej

Ja det var gött att Pingu och vännene hans fick fira jul och fick en veldigt bra kväll det förtjänar dom❤️🐧❤️ 

Jag tycker du är veldigt flink till å skriva🙂 

Nå har jag aldrig firat jul så jag kan inte akurat säga nånting om hur julen är och ska vära men ja jag har hört att det är mycket prat om speciellt gåvor osv att det ska vära många och dyra. Jag skönner inte det, jag ville heller haft nån å tillbringa tiden med, kosa mig med mat och selskap (själv om jag inte är så flink på det sociala då och vel jag är veldigt ängslig,rädd och utrygg av mig och rädd för andra människor).

Du är inte änsam där. Jag har stort sett bara lagt i sängen i et mörkt rum idag, prövat sova mellan smärtorna i huvudet som inte är så lätt men tror jag fick sova lite sedan jag svimmade av smärtorna😞 men fick sova nån timmar. Har inte klart å få i mig nåt mat då men har fått sånn näringsdryck så värtfall fått litt i mig.

Jag tycker veldigt mycket om eventyret om Pingu och vännene hans och för mig så betyder det allt for då värtfall en litan stund så får jag tankarna över på nånting annat.

Hoppas att du har haft en fin och bra jul och att du har kost dig idag❤️

2 maj har jag födelsedag och jag hadde inte sagt nej till det. Det hadde vorit koselig🙂

❤️STOR KRÄM❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SilliihKitten skrev (På 26.3.2020 den 4.58):

 

Noen som er våkne nå og som kanskje vil prate litt?

Selv så får jeg ikke akkurat sove, bare mye tankekaos i hodet og ligger bare å griner fordi jeg er så jævlig ødelagt og ensom og jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg akkurat nå 

Jeg sitter innelåst på et bad og det er ikke gøy. Tankekaos her også. Alle tror visst jeg er troll her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjellYngvar skrev (20 minutter siden):

Jeg sitter innelåst på et bad og det er ikke gøy. Tankekaos her også. Alle tror visst jeg er troll her.

Du er selvfølgelig ikke ett troll.

Anonymkode: 9d93e...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tull og avsporing. 

- Matas, mod. 

Endret av Matas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Unnskyld at det ble så stille her i tråden, og kanskje er det noen som lurer på hvor det er blitt av eventyret om vesle Pingu - og svaret er at et eventyr om en liten pingvin passer ikke så godt sammen med troll; når man har opplevd mye vondt, vil man føle seg helt trygg når man skriver uten å være redd for å få negative eller dumme svar, og den tryggheten har man dessverre ikke på Kvinneguiden. Tusen, tusen takk til alle dere som har kommer med fine kommentarer i denne tråden, men som dere sikkert vet, er ikke alle kommentarer like hyggelige.

Men i stedet for å sette punktum for eventyret, har jeg opprettet et eget, lite forum slik at fortellingen om Pingu og vennene hans kan fortsette; et trygt sted der man kan senke skuldrene og skrive i fred uten å risikere å bli plaget av troll, eller andre som ønsker å ødelegge. Dette vesle forumet vil være åpent for, og kunne leses av alle, samtidig som man har et eget system med passord for å unngå trolling.

Er lei meg for at denne fine tråden med alle pingvinene ikke kan skrives som før her på Kvinneguiden, men håper at de av dere som likte pingvinfortellingen, kanskje vil sette pris på at Pingus og Rollos fargerike eventyr likevel fortsetter.

For øvrig har jenta som startet denne tråden fødselsdag idag, så hvis du skulle ha lyst til å skrive en liten bursdagshilsen til henne, er Pingvinhagen helt åpen idag.

Ønsker deg en fortsatt fin vår, ta riktig godt vare på deg selv, og glem aldri hvor mye verden trenger nettopp - deg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg engser megså finner jeg noe morsomt på nettet å leser. D hjelper meg. 

Anonymkode: e946e...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Begynte på denne sangen søndag kveld, og ble ferdig nå i natt, så her er en litt forsinket fødselsdagsgave til jenta som startet denne tråden:

http://www.brian.no/fp-content/attachs/novalies_sang_demo-25-05-2021.mp3

Og selv om jeg er så umusikalsk som bare det, håper jeg likevel at disse tonene kanskje også kan muntre opp andre; når til og med jeg kan lage en sang, er det en liten påminnelse om at det alltid, alltid finnes håp.

Ønsker deg fortsatt alt godt videre.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
12 hours ago, Turkis Sau said:

Sangen er nydelig Brian, eventyret likeså. Gode tanker til deg @_Novalie_ 🐧❤️

Tusen takk for gode ord og varme tanker; utrolig koselig å høre fra deg igjen.

Eventyret om lille Pingu er på ingen måte over; har laget en oversikt over alt som er blitt skrevet hittil i kronologisk rekkefølge:

http://www.brian.no/fp-content/attachs/pingu.htm

I tillegg skrev jeg en julefortelling som Novalie fikk til Jul, men rakk dessverre ikke å skrive den helt ferdig, slik at Novalie er den eneste som har lest den hittil.

Og for alle som setter pris på TV-serien med Pingu - her er alle episodene i hver sesong samlet:

 

 

 

For sesong 5-6 og "Pingu In The City" har man dessverre ikke disse lange episodene med hele sesongen; i stedet kan man se disse sesongene som spillelister:

Pingu - sesong 5:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprtNezVD2qQcpypgR9GlmkBF

Pingu - sesong 6:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprutD2g5dvfv7huaJmuL4wAb

Pingu In The City:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprtPOBWadA2iuKC33SYVCnQP

Håper du får en fortsatt fin vår, og ta godt vare på deg selv; verden trenger mennesker som deg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

P.S.: Med et profilnavn som Turkis Sau, kjenner du muligens til Sauen Shaun - filmen Farmageddon kan man se på NRKs nettsider nå, og den er verdt å se for alle som kjenner til klassikere som E.T. Skaperne av Sauen Shaun-serien har laget en sau som rett og slett er fenomenalt søt, og barndommens gleder er ikke bare for barn. D.S.

image.jpg

Endret av - Brian
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden man finner så mange søte pingviner i denne tråden, er det kanskje verdt å nevne at idag - den 25. april - feirer man pingvindagen:

Quote

History of World Penguin Day

World Penguin Day takes place during the annual northern migration of Adélie penguins, a species of penguin that is native to Antarctica. Adélie penguins migrate north to have better access to food during the winter months when the sea ice expands and then, during the summer, return to the coastal beaches of Antarctica to build their nests.

This annual celebration of penguins was created at McMurdo Station, an American research center on Ross Island. Researchers noticed that the Adélie penguins began their migration around this day each year, and so they founded World Penguin Day as a way to mark the occasion and raise awareness of these creatures.

Så gratulerer så mye med dagen, og håper du får en strålende pingvindag ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

62359569ef78d683c2df8fd7ee377e78.jpg

Endret av - Brian
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pingvindagen over, og sant å si føler jeg meg en smule skuffet, da dette føltes som en helt vanlig dag for de fleste av oss, og mange vil sikkert spørre seg hva som ville vært meningen i å ha en spesiell festdag for pingviner; blir det ikke en smule barnslig?

Derfor har jeg tenkt mer over dette, og jeg lurer på om man ikke like gjerne kan feire en hel pingvinuke. Noe som sikkert høres rimelig vilt ut, for hvorfor i all verden skulle man gjøre det? Kanskje for å senke skuldrene litt, finne frem til det barnet man en gang var, og lære å leke igjen ...?

Poenget er at når man ser seg rundt, ser man en verden som ikke er så mye å rope hurra for, full av voksne mennesker med voksne problemer. Om man ser bort fra krig, pandemi, og større eller mindre katastrofer, finner man også enkeltmenneskene. Der noen sliter med angst, andre sliter med ensomhet, atter andre sitter foran skjermen og håper de kan finne den store kjærligheten bare de leter lenge nok; andre er gift og etablert samtidig som de ser at kjærlighetslivet er så godt som dødt, mens andre har vanskeligheter med å betale husleien, finner trøst i alkoholen eller i trolle på nett, eller innser at livet ikke har noen mening lenger, slik at det kan være like greit å avslutte det.

Snur man tiden, og går noen år eller tiår tilbake i tid, var disse menneskene først babyer som nysgjerrig betraktet denne rare og uforståelige tilværelsen de var født inn i, før man vokste opp som barn. Med vidstrakte drømmer og forhåpninger til fremtiden og hva man skulle gjøre når man en vakker dag ble stor; noen ville bli lege eller politi, mens andre satset på å bli brannmenn eller velge andre heltemodige yrker der man skulle endre verden.

Samtidig var livet så forunderlig enkelt. Falt man og slo seg, lot man tårene renne og skrek av full hals, og det å finne på noe spennende var ikke vanskelig: Spørsmålet "Skal vi leke?" åpnet helt nye og uutforskede horisonter, der man i det ene øyeblikket kunne være en tapper cowboy som skulle redde sivilisasjonen, mens man litt senere skulle få bamsen til å sovne, og kanskje også rekke å bli togfører før det ble middag. Å danne nye vennskap var heller ikke særlig problematisk; man gjorde ikke dette så utrolig komplisert og bablet om røde flagg og dealbreakere, men spurte kanskje "Liker du den røde brannbilen? Det gjør jeg også! Skal vi være venner?"

Sett med våre øyne var underholdningen de voksne drev med, rett og slett kjedelig. Enten satt de bare og pratet og pratet uten å finne på noe, eller drev og kysset og gjorde slike æsj-ting intet fornuftig menneske så meningen i. Hvorfor kunne ikke de, som var store og voksne, og hadde alle muligheter, finne på noe morsommere?

Alt ville ordne seg når vi ble store og fikk bestemme. Da skulle det bli fart i sakene. Trodde vi. Når man ser rundt seg idag, er det vanskelig å forestille skuffelsen vi som 5-åringer ville få hvis noen hadde vist oss hvordan den rosenrøde fremtiden som lå foran oss faktisk ville bli; hvor er det blitt av drømmene og forhåpningene vi en gang hadde ...?

Hun som har mistet alle illusjoner, og føler at alt holder på å rase sammen; hvor er det blitt av den lille jenta som en gang flettet blomsterkranser, og skrev i dagboken sin at hun ville den beste mammaen i hele verden? Og han som sitter foran skjermen og spyr ut politisk hat; hvor er det blitt av den vesle gutten han en gang var - er han borte for alltid?

Bekymringer og angst har tatt plassen der drømmene en gang var.

For på veien mot voksenlivet lærte man at verden ikke var så trygg likevel; man lærte så mange ting man egentlig ikke burde ha lært, og man lærte å bygge en mur rundt seg som i årenes løp bare blir tykkere og mer solid, slik at når man en dag sitter der på gamlehjemmet, vil man føle seg ensom og forlatt, i et rom blant mange andre som også har brukt årene til å bygge festningsverk rundt hjertene sine.

Men så lenge man lever, er det fortsatt tid til å endre retningen livet har tatt, og få øye på de utallige valgmulighetene som ligger rett foran oss; det er ingen lov som sier at ting må gjøres på en bestemt måte, og det er ingen grunn til å la seg stenge i et usynlig fengsel av normer og regler, der hver dag følger et fastlåst mønster. Det er ikke for sent å lære seg å leke igjen, og bli bedre kjent med barnet man en gang var selv om man er blitt voksen.

Så jeg lurte på om ikke dette skulle bli tema for Pingvinuken: Lek.

Og siden det allerede er blitt torsdag, ville det kanskje vært praktisk å strekke Pingvinuken litt ut i tid, fra idag av, og frem til neste søndag, som er 8. mai.

Dermed har den aller første Pingvinuken sett dagens lys, og du er velkommen til å bli med i feiringen dersom du har lyst; hva ville du ha gjort nå hvis barnet du en gang var, fikk bestemme ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

fest-tux.jpg.886694f32c4436de419fb3776a33005f.jpg

Endret av - Brian
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsatt gratulerer med dagen, Novalie, men for min del har det vært nysing, snufsing og hosting hele dagen, så jeg må dessverre være veldig kort idag, og satse på å holde varmen til jeg blir frisk igjen.

Alt godt videre ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

bursdagskake-1.thumb.jpg.b996227f20bf6a7985966c8b2d6792b4.jpg

penguins.jpg

Endret av - Brian
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. mai er som kjent er en stor dag, ikke bare fordi dette er frigjøringsdagen, men også fordi mange pingviner - og mennesker - ble født idag.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Cid skrev (31 minutter siden):

Gleder pingu seg til høsten?

Jeg tror det😊 Men det er Brian som kjenner han best.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Turkis Sau said:

Jeg tror det😊 Men det er Brian som kjenner han best.

Så koselig at noen igjen har funnet veien til denne tråden.

For å røpe hva som skjer videre med Pingu utover det som har skjedd hittil, kan jeg ta med juleeventyret jeg skrev til Novalie ifjor, en fortsettelse på eventyret som dessverre ikke er helt ferdig enda, men her er et gjensyn med vennene våre:

- - - - -

En Jul for mange år siden var det en gutt som ønsket seg en gul gravemaskin. I full størrelse. Foreldrene hans forsøkte å forklare ham at det ville by på visse problemer å få plass til en enorm gravemaskin i den beskjedne leiligheten de bodde i, men gutten var sta som et esel og stod på sitt; en gravemaskin skulle han ha, og dermed basta.

I brevet til Julenissen sparte han heller ikke på kruttet, og gikk rett på sak:

  Kjære julenisse

  Til jul vil jeg ha en stor, gul gravemaskin. Den kan ikke være rød eller blå, den MÅ være gul.

  De andre dummingene får vente, jeg må få gaven min først, for jeg vil grave opp barnehagen før det blir for sent og jeg skal legge meg.

  Hvis jeg ikke får gravemaskinen, kommer jeg til å kverke reinsdyrene dine, spise julegrøten din, og fortelle alle at du er en gammel idiot med falskt julenisseskjegg, slik som pappa.

Julenissen, som fulgte hjertet sitt og trodde på det gode også i andres hjerter, hadde av forståelige grunner vanskelig for å ty til betegnelser som "bortskjemt drittunge", selv om mindre følsomme sjeler ville ha vært enige i at dette er en passende beskrivelse. Derfor håpet han at gutten ville bli glad hvis han i stedet fikk en fin lekegravemaskin, og siden han dette året delte ut flere kosedyr-kaniner som gaver, ga han også gutten den minste, men mest håpefulle av dem; en nydelig, liten kanin som alltid så lyst på livet og kunne mane frem et smil selv hos en lidende tannlegepasient.

Da gutten på julekvelden flerret av gavepapiret og så hva han hadde fått i gave, ble han imidlertid ikke særlig glad; i stedet hylskrek han som om apokalypsen var nær: "BUHUUUUU. HVA ER DETTE FOR NOE SØPPEL??? HVOR ER GRAVEMASKINEN MIN???????" og med full kraft kastet gavene ut av vinduet. Slik gikk det til at den vesle kaninen tilbrakte sin første juleaften med hodet stikkende ut av en hvit snøfonn.

Neste dag gikk ei liten jente tur sammen med foreldrene sine, og da hun fikk øye på det arme, hjemløse kosedyret, smeltet hjertet hennes umiddelbart. Hun tok kaninen med hjem, stelte den etter alle kunstens regler, ga den navnet "Mini", og sang en vuggesang for Mini hver kveld så han skulle føle seg trygg før han falt i søvn.

Men akk - dessverre har skjebnen for vane å gå sine egne veier. For dersom du har gått opp en bratt bakke fra Akerselva i Oslo, har du kanskje lagt merke til en mystisk åpning i veggen nede ved fortauet. Denne åpningen fører til en gammel, avstengt kjeller som ingen har brukt på mange år, og en dag da jenta gikk der med Mini i hendene og det blåste rimelig friskt, tok rett og slett vinden tak i stakkars Mini, som fløy gjennom vindusåpningen og inn i den mørke kjelleren lik en høyst ufrivillig OL-vinner i skihopping.

Ingenting nyttet uansett hvor mye jenta enn gråt; det var umulig å få i gang en redningseksepedisjon for å få ut det bortkomne kosedyret, og vesle Mini var alt for liten til å rekke opp til åpningen som kunne føre ham ut i friheten; det så riktig mørkt ut på flere måter. Og som det alltid skjer etter en ulykke; på en eller annen måte gikk livet videre - nye dager kom og gikk; nye uker, måneder; nye år.

Som den ukuelige optimisten han var, nektet likevel Mini å gi opp håpet om at dette ville ordne seg til slutt; slik han så det, hadde han i bunn og grunn to valg:

1. Være en liten, trist kanin som var stengt inne i en mørk kjeller.

2. Være en liten, glad kanin som var stengt inne i en mørk kjeller.

Uansett hvor mørkt det enn så ut: Sett med Minis øyne var en liten, glad kanin som var stengt inne i en mørk kjeller, ille nok - men dette var tross alt bedre enn en liten, trist kanin som var stengt inne i en mørk kjeller.

Så det levende, varme hjertet til den vesle kaninen fortsatte å håpe på en bedre morgendag - at det muligens var noen der ute som en dag kunne hjelpe ham å komme ut av mørket, og kanskje synge en vuggesang for ham. Mens klokken langsomt tikket, og årene gikk.

- - -

Pingu så på Opus. "Kvakk?" spurte han. "Kvakk, kvakk," sa Opus. "Det som er godt nok for Donald, må vel også være godt nok for oss."

Lenge hadde de snakket om hvordan de skulle komme seg videre. Planen om å spore opp Julenissens datamaskin kunne dessverre ikke brukes da Wheezy minnet dem om at Julenissen var av den gammeldagse typen som ikke var så begeistret for disse moderne dingsene, og etter en del diskusjon frem og tilbake, brøt Opus inn, og fortalte at han hadde lest en historie om Donald Duck og kronismen, der Donald kastet noe han kalte en "mynt" for å finne veien. Idéen var ikke dum, da de husket godt hva som hadde skjedd på bondegården etter å ha kastet rundingen med det sure ansiktet på den ene siden, og merkelige tegn på den andre; dette var altså noe menneskene kalte en "mynt". Men hvor i all verden skulle de få en "mynt" fra ...?

Etter å ha blitt hjulpet av Kaptein Enzy og flyet hans, tok de turen til nærmeste by, der vår gamle venn frøken Sophie også denne dagen var travelt opptatt med fotografering til sosiale medier, for anledningen kledd i muntre julefarger. Da Rollo rolig stilte seg bak henne begynte Gudmund febrilsk å vifte med armene med like stort iver som om han skulle dele ut fem røde kort i en fotballkamp mellom United og Liverpool, og da Rollo vennlig la labben på skulderen hennes og hun snudde seg, ville det være en underdrivelse å si at hun ble hvit i fjeset, for en blekere hudfarge har verden neppe sett siden man laget vampyrfilmer i svart-hvitt. "D-D-D-D-D-D-D-Det," begynte hun, mens øynene ble større og større. Med et slikt utseende ville hun neppe hatt problemer med å bli supermodell i asiatiske land der man setter pris på dette, men alt frøken Sophie klarte nå, var å løpe for livet med en imponerende hastighet som sikkert ville ha kvalifisert både henne og Gudmund til Guinness rekordbok.

Om resultatet skulle bli en "mynt", burde de kanskje bli en smule mer diplomatiske, mente Pingu, noe Rollo var enig i. Derfor gikk han bort til en velkledd, ung herre som forhåpentligvis kunne ha mange "mynter" å ta av, og spurte ham med dyp røst: "Døøø. Har'u en mynt til overs?" Den unge herren knakk sammen av latter. "Mynt? Hahahahaha, bamsefar, ingen, absolutt ingen bruker kontanter idag. Kanskje med unntak av gamlinger som ikke vet hvilket århundre vi lever i," la han til. Rollo takket vennlig for rådet, ønsket ham god Jul, og spurte de andre hva de skulle gjøre nå.

"Kanskje vi kan prøve", istemte Opus og Wheezy, og gikk bort til en eldre dame. "Unnskyld, frue, men kunne De hjelpe oss? Vi trenger en mynt." "Skulle du sett på makan," hveste de eldre damen, og viftet med stokken sin. "Nå går dette importerte Halloween-tullet jammen over styr. Først kler dere unger dere ut som spøkelser, og nå som pingviner." Hun trakk pusten, og viftet like ivrig med stokken. "Alt var bedre i gamle dager. Overfalle forsvarsløse gamle damer," rallet hun, og fortsatte å vifte med stokken med en slik kraft at hun slapp taket, og den suste i et butikkvindu på den andre siden av gaten som gikk i tusen knas.

Vennene våre så på hverandre; dette nyttet tydeligvis ikke - hva skulle de gjøre nå? Et stykke lenger bort fikk de øye på noen nissekledde jenter som sang julesanger, og jammen gikk ikke folk forbi og kastet "mynter" i en rød kasse foran dem. Dermed var planen lagt: Med sang skulle mynten erobres.

Nå vet jeg ikke om du hører mye på musikk, og om du tilfeldigvis kan forestille deg det aller, aller verste det er mulig å høre på. Om du ganger dette med ti, kan du kanskje få et inntrykk av kvaliteten på julesangen kvartetten Pingu, Opus, Wheezy og Rollo klarte å skape, for dette var ikke bare ille - deres versjon av "Glade Jul" var noe av det mest ubeskrivelige man hadde hørt siden black metal så dagens lys; folk holdt seg for ørene etter beste evne, flyktet over stokk og stein, og da var heller ikke skiltet "Gi en mynt hvis du liker sangen vår" til stor hjelp.

Rollo sukket. "Nei, dette nytter ikke." Pingu lyste opp. "Jo, dette nytter. Vi må bare gjøre det på vår måte." Dermed fortsatte de å synge skjærende falskt, med den lille forskjellen at skiltet "Gi en mynt hvis du liker sangen vår" var endret til "Kast en mynt hvis du ikke liker sangen vår". Dette gjorde susen, for med ett kom myntene susende; mennesker er veldig rare sånn sett.

En av myntene traff Pingu med full kraft i munnen slik at det et øyeblikk var fare for at Pingu kunne få englevinger og begynne å klimpre på harpe, men han fikk harket den ut - og der var den, den blanke rundingen de kunne kaste for å komme videre, og forsøke å finne Julenissen.

- - - - -

Som sagt er ikke denne delen helt ferdigskrevet, så det kommer mer, men for tiden er jeg rimelig sliten som følge av store problemer med søvnen, så skriveinspirasjonen lar vente på seg, noe som også gjelder musikken. Selv om Novalie ikke lenger skriver her i forumet, har vi fortsatt kontakt; skrev en e-post til henne så sent som i natt.

Håper det går bra med både deg og dere andre som tidligere fulgte med i tråden, og ønsker alle en riktig fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Her er for øvrig en nyere versjon av sangen jeg laget i mai ifjor:

http://www.brian.no/fp-content/attachs/novalies_sang_demo-16-12-2021.mp3

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tweet skrev (9 minutter siden):

For en nydelig tråd ❤ Håper det går bra med både deg og novalie, Brian. 

Enig og @- Brian virker som en veldig trivelig person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...