- Brian Skrevet 24. desember 2020 #201 Del Skrevet 24. desember 2020 (endret) 6 hours ago, SilliihKitten said: Hej Hej God Julđ Aww sĂ„ koslig fortsĂ€ttelse pĂ„ julen for Pingu och vĂ€nnene hansâ€ïž DĂ„ blev det jul pĂ„ dom ocksĂ„. Och tack sĂ„ mycket for den fina fortsĂ€ttelsen och att Pingu fick trĂ€ffa bestefaren sin igenâ€ïž Har du nĂ„n planar for ikvĂ€ll dĂ„? Jag hoppas att du fĂ„r en fin jul och en fin kvĂ€ll idagâ€ïž Jag kommer inte pĂ„ nĂ„nting till Ă„ fortsĂ€tte eventyret akurat nu men kanske vi kan sĂ€ga att Pingu och vĂ€nnene hans, bestefaren till Pingu osv nu firar julen ilag och kosar sig med massor av god mat och dricka sĂ„ fortsĂ€ttar eventyret efter jul sedan nu Ă€r dom kommit fram och Ă€r börjat pĂ„ sjĂ€lva julenđ Jag prövar tĂ€nka pĂ„ nĂ„nting skikkelig frĂ„n min sida men slitar lite med att komma pĂ„ nĂ„nting och att jag Ă€r inte sĂ„ flink pĂ„ att komma pĂ„ ting och skriva + akurat nu sĂ„ liggar jag nu bara hĂ€r i sĂ€ngen slitan efter en orolig vaken natt och smĂ€rtor i huvudet sĂ„ Ă€r ganska slitan för att vĂ€ra Ă€rligt. Ăr veldigt gla for att Pingu och vĂ€nnene hans fann vĂ€gen hem till bestefaren sĂ„ dom fick fira jul och nu fĂ„r en veldigt fin jul ilag det Ă€r jag veldigt gla förâ€ïž Och sedan det nu Ă€r jul (Det Ă€r inte akurat en jule sĂ„ng, men en av mina favoriter) och jag tycker den passar likevel sedan det Ă€r jul och det var dĂ„ Jesus blev född. (Ja, jag Ă€r kristen btw)  Tusen, tusen takk for gode ord, og koselig Ă„ hĂžre at du likte juleeventyret - vennene vĂ„re kan bare kose seg i Julen, og du mĂ„ gjerne bruke god tid pĂ„ Ă„ tenke hvordan du vil at fortsettelsen skal vĂŠre; sant Ă„ si ble det en smule pes da jeg skrev dette og visste at jeg mĂ„tte fĂ„ eventyret ferdig til juleaften; var allerede sliten da jeg begynte Ă„ skrive igĂ„r kveld, og ble ikke akkurat mer vĂ„ken av Ă„ skrive utover natten, sĂ„ jeg setter pris pĂ„ en liten pause fra skrivingen nĂ„. Ja, det finnes mange fine julesanger; sangen som gjĂžr sterkest inntrykk nĂ„r jeg hĂžrer den og i mine Ăžyne understreker at nĂ„ er det virkelig Jul, er den vakre salmen Deilig er jorden - som ble nedtegnet helt tilbake i 1677; altsĂ„ en melodi av god, gammel Ă„rgang. Ellers feirer jeg Julen alene uten de helt store festlighetene - synes personlig at alt maset som fĂžlger med dagens typiske julefeiring, der gavene helst bĂžr vĂŠre sĂ„ mange og sĂ„ dyre som mulig, fĂ„r folk til Ă„ glemme hva Julen egentlig handler om, sĂ„ for meg er Julen ettertankens og stillhetens tid, fri for brĂ„kete naboer som - takk og lov - er bortreist. Ting som lykke eller medmenneskelighet er nemlig ting som ikke kan mĂ„les i kroner og Ăžre eller konkrete resultater, og dette preger det jeg forteller i eventyret om opplevelsene til Pingu og vennene hans; lykke er ikke synonymt med rikdom eller perfeksjon, men noe mye stĂžrre som likevel kan rommes i varmen i et lite pingvin- eller menneskehjerte. Derfor er jeg heller ikke av typen som setter store krav til andre, da jeg fĂžler at dette hindrer oss i Ă„ se det unike og enestĂ„ende i et annet menneske uansett utseende, hudfarge, alder eller sosial status; putter man andre i en bestemt bĂ„s, stenger man samtidig seg selv i en tankeboks man ikke kommer ut av, uten Ă„ kunne se verden med et klart blikk, slik Pingu og de andre vanligvis kan det - i motsetning til figurer i eventyret som frĂžken Sophie, eller den slemme bonden Georg og kona hans. SĂ„ bare senk skuldrene og slapp helt av; her er det ingenting som haster med tanke pĂ„ eventyret; det man skriver blir finest nĂ„r det er morsomt Ă„ skrive dette - Ă„ skape god kunst er Ă„ kunne leke med tanker og fantasi, og alle vi som leser dette, setter uansett stor pris pĂ„ det du har Ă„ bidra med i fortellingen. Ănsker deg fortsatt alt godt pĂ„ denne julekvelden. 5 hours ago, Turkis Sau said: God jul folkens, og til Pingu og gjengen ogsĂ„đđ  Riktig god Jul ogsĂ„ den andre veien - gĂ„r det bra med deg ...? Aner ikke nĂ„r du har fĂždselsdag, men bare si ifra om du har lyst til Ă„ fĂ„ en liten oppmuntring pĂ„ den store dagen - med eller uten pingviner. HĂ„per du fĂ„r en fortsatt fin kveld ...! - Brian Endret 24. desember 2020 av - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest _Novalie_ Skrevet 24. desember 2020 #202 Del Skrevet 24. desember 2020 - Brian skrev (1 time siden): Tusen, tusen takk for gode ord, og koselig Ă„ hĂžre at du likte juleeventyret - vennene vĂ„re kan bare kose seg i Julen, og du mĂ„ gjerne bruke god tid pĂ„ Ă„ tenke hvordan du vil at fortsettelsen skal vĂŠre; sant Ă„ si ble det en smule pes da jeg skrev dette og visste at jeg mĂ„tte fĂ„ eventyret ferdig til juleaften; var allerede sliten da jeg begynte Ă„ skrive igĂ„r kveld, og ble ikke akkurat mer vĂ„ken av Ă„ skrive utover natten, sĂ„ jeg setter pris pĂ„ en liten pause fra skrivingen nĂ„. Ja, det finnes mange fine julesanger; sangen som gjĂžr sterkest inntrykk nĂ„r jeg hĂžrer den og i mine Ăžyne understreker at nĂ„ er det virkelig Jul, er den vakre salmen Deilig er jorden - som ble nedtegnet helt tilbake i 1677; altsĂ„ en melodi av god, gammel Ă„rgang. Ellers feirer jeg Julen alene uten de helt store festlighetene - synes personlig at alt maset som fĂžlger med dagens typiske julefeiring, der gavene helst bĂžr vĂŠre sĂ„ mange og sĂ„ dyre som mulig, fĂ„r folk til Ă„ glemme hva Julen egentlig handler om, sĂ„ for meg er Julen ettertankens og stillhetens tid, fri for brĂ„kete naboer som - takk og lov - er bortreist. Ting som lykke eller medmenneskelighet er nemlig ting som ikke kan mĂ„les i kroner og Ăžre eller konkrete resultater, og dette preger det jeg forteller i eventyret om opplevelsene til Pingu og vennene hans; lykke er ikke synonymt med rikdom eller perfeksjon, men noe mye stĂžrre som likevel kan rommes i varmen i et lite pingvin- eller menneskehjerte. Derfor er jeg heller ikke av typen som setter store krav til andre, da jeg fĂžler at dette hindrer oss i Ă„ se det unike og enestĂ„ende i et annet menneske uansett utseende, hudfarge, alder eller sosial status; putter man andre i en bestemt bĂ„s, stenger man samtidig seg selv i en tankeboks man ikke kommer ut av, uten Ă„ kunne se verden med et klart blikk, slik Pingu og de andre vanligvis kan det - i motsetning til figurer i eventyret som frĂžken Sophie, eller den slemme bonden Georg og kona hans. SĂ„ bare senk skuldrene og slapp helt av; her er det ingenting som haster med tanke pĂ„ eventyret; det man skriver blir finest nĂ„r det er morsomt Ă„ skrive dette - Ă„ skape god kunst er Ă„ kunne leke med tanker og fantasi, og alle vi som leser dette, setter uansett stor pris pĂ„ det du har Ă„ bidra med i fortellingen. Ănsker deg fortsatt alt godt pĂ„ denne julekvelden. Riktig god Jul ogsĂ„ den andre veien - gĂ„r det bra med deg ...? Aner ikke nĂ„r du har fĂždselsdag, men bare si ifra om du har lyst til Ă„ fĂ„ en liten oppmuntring pĂ„ den store dagen - med eller uten pingviner. HĂ„per du fĂ„r en fortsatt fin kveld ...! - Brian Hej Ja det var gött att Pingu och vĂ€nnene hans fick fira jul och fick en veldigt bra kvĂ€ll det förtjĂ€nar domâ€ïžđ§â€ïžÂ Jag tycker du Ă€r veldigt flink till Ă„ skrivađ NĂ„ har jag aldrig firat jul sĂ„ jag kan inte akurat sĂ€ga nĂ„nting om hur julen Ă€r och ska vĂ€ra men ja jag har hört att det Ă€r mycket prat om speciellt gĂ„vor osv att det ska vĂ€ra mĂ„nga och dyra. Jag skönner inte det, jag ville heller haft nĂ„n Ă„ tillbringa tiden med, kosa mig med mat och selskap (sjĂ€lv om jag inte Ă€r sĂ„ flink pĂ„ det sociala dĂ„ och vel jag Ă€r veldigt Ă€ngslig,rĂ€dd och utrygg av mig och rĂ€dd för andra mĂ€nniskor). Du Ă€r inte Ă€nsam dĂ€r. Jag har stort sett bara lagt i sĂ€ngen i et mörkt rum idag, prövat sova mellan smĂ€rtorna i huvudet som inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt men tror jag fick sova lite sedan jag svimmade av smĂ€rtornađ men fick sova nĂ„n timmar. Har inte klart Ă„ fĂ„ i mig nĂ„t mat dĂ„ men har fĂ„tt sĂ„nn nĂ€ringsdryck sĂ„ vĂ€rtfall fĂ„tt litt i mig. Jag tycker veldigt mycket om eventyret om Pingu och vĂ€nnene hans och för mig sĂ„ betyder det allt for dĂ„ vĂ€rtfall en litan stund sĂ„ fĂ„r jag tankarna över pĂ„ nĂ„nting annat. Hoppas att du har haft en fin och bra jul och att du har kost dig idagâ€ïž 2 maj har jag födelsedag och jag hadde inte sagt nej till det. Det hadde vorit koseligđ â€ïžSTOR KRĂMâ€ïž Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
KjellYngvar Skrevet 24. desember 2020 #203 Del Skrevet 24. desember 2020 SilliihKitten skrev (PĂ„ 26.3.2020 den 4.58):  Noen som er vĂ„kne nĂ„ og som kanskje vil prate litt? Selv sĂ„ fĂ„r jeg ikke akkurat sove, bare mye tankekaos i hodet og ligger bare Ă„ griner fordi jeg er sĂ„ jĂŠvlig Ăždelagt og ensom og jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjĂžre av meg akkurat nĂ„Â Jeg sitter innelĂ„st pĂ„ et bad og det er ikke gĂžy. Tankekaos her ogsĂ„. Alle tror visst jeg er troll her. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #204 Del Skrevet 24. desember 2020 KjellYngvar skrev (20 minutter siden): Jeg sitter innelĂ„st pĂ„ et bad og det er ikke gĂžy. Tankekaos her ogsĂ„. Alle tror visst jeg er troll her. Du er selvfĂžlgelig ikke ett troll. Anonymkode: 9d93e...c14 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Matas Skrevet 25. desember 2020 #205 Del Skrevet 25. desember 2020 (endret) TrĂ„den er ryddet for tull og avsporing. - Matas, mod. Endret 25. desember 2020 av Matas 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 21. februar 2021 #206 Del Skrevet 21. februar 2021 (endret) (Redigerer innlegget fĂžr jeg legger det ut.) - Brian Endret 21. februar 2021 av - Brian Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 2. mai 2021 #207 Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) Unnskyld at det ble sĂ„ stille her i trĂ„den, og kanskje er det noen som lurer pĂ„ hvor det er blitt av eventyret om vesle Pingu - og svaret er at et eventyr om en liten pingvin passer ikke sĂ„ godt sammen med troll; nĂ„r man har opplevd mye vondt, vil man fĂžle seg helt trygg nĂ„r man skriver uten Ă„ vĂŠre redd for Ă„ fĂ„ negative eller dumme svar, og den tryggheten har man dessverre ikke pĂ„ Kvinneguiden. Tusen, tusen takk til alle dere som har kommer med fine kommentarer i denne trĂ„den, men som dere sikkert vet, er ikke alle kommentarer like hyggelige. Men i stedet for Ă„ sette punktum for eventyret, har jeg opprettet et eget, lite forum slik at fortellingen om Pingu og vennene hans kan fortsette; et trygt sted der man kan senke skuldrene og skrive i fred uten Ă„ risikere Ă„ bli plaget av troll, eller andre som Ăžnsker Ă„ Ăždelegge. Dette vesle forumet vil vĂŠre Ă„pent for, og kunne leses av alle, samtidig som man har et eget system med passord for Ă„ unngĂ„ trolling. Er lei meg for at denne fine trĂ„den med alle pingvinene ikke kan skrives som fĂžr her pĂ„ Kvinneguiden, men hĂ„per at de av dere som likte pingvinfortellingen, kanskje vil sette pris pĂ„ at Pingus og Rollos fargerike eventyr likevel fortsetter. For Ăžvrig har jenta som startet denne trĂ„den fĂždselsdag idag, sĂ„ hvis du skulle ha lyst til Ă„ skrive en liten bursdagshilsen til henne, er Pingvinhagen helt Ă„pen idag. Ănsker deg en fortsatt fin vĂ„r, ta riktig godt vare pĂ„ deg selv, og glem aldri hvor mye verden trenger nettopp - deg. - Brian Endret 2. mai 2021 av - Brian Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #208 Del Skrevet 2. mai 2021 NĂ„r jeg engser megsĂ„ finner jeg noe morsomt pĂ„ nettet Ă„ leser. D hjelper meg. Anonymkode: e946e...1fc Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 25. mai 2021 #209 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Begynte pĂ„ denne sangen sĂžndag kveld, og ble ferdig nĂ„ i natt, sĂ„ her er en litt forsinket fĂždselsdagsgave til jenta som startet denne trĂ„den: http://www.brian.no/fp-content/attachs/novalies_sang_demo-25-05-2021.mp3 Og selv om jeg er sĂ„ umusikalsk som bare det, hĂ„per jeg likevel at disse tonene kanskje ogsĂ„ kan muntre opp andre; nĂ„r til og med jeg kan lage en sang, er det en liten pĂ„minnelse om at det alltid, alltid finnes hĂ„p. Ănsker deg fortsatt alt godt videre. - Brian Endret 25. mai 2021 av - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Turkis Sau Skrevet 19. april 2022 #210 Del Skrevet 19. april 2022 Sangen er nydelig Brian, eventyret likesĂ„. Gode tanker til deg @_Novalie_ đ§â€ïž 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 19. april 2022 #211 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) 12 hours ago, Turkis Sau said: Sangen er nydelig Brian, eventyret likesĂ„. Gode tanker til deg @_Novalie_ đ§â€ïž Tusen takk for gode ord og varme tanker; utrolig koselig Ă„ hĂžre fra deg igjen. Eventyret om lille Pingu er pĂ„ ingen mĂ„te over; har laget en oversikt over alt som er blitt skrevet hittil i kronologisk rekkefĂžlge: http://www.brian.no/fp-content/attachs/pingu.htm I tillegg skrev jeg en julefortelling som Novalie fikk til Jul, men rakk dessverre ikke Ă„ skrive den helt ferdig, slik at Novalie er den eneste som har lest den hittil. Og for alle som setter pris pĂ„ TV-serien med Pingu - her er alle episodene i hver sesong samlet:    For sesong 5-6 og "Pingu In The City" har man dessverre ikke disse lange episodene med hele sesongen; i stedet kan man se disse sesongene som spillelister: Pingu - sesong 5: https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprtNezVD2qQcpypgR9GlmkBF Pingu - sesong 6: https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprutD2g5dvfv7huaJmuL4wAb Pingu In The City: https://www.youtube.com/playlist?list=PLvFFqhpkwprtPOBWadA2iuKC33SYVCnQP HĂ„per du fĂ„r en fortsatt fin vĂ„r, og ta godt vare pĂ„ deg selv; verden trenger mennesker som deg. - Brian P.S.: Med et profilnavn som Turkis Sau, kjenner du muligens til Sauen Shaun - filmen Farmageddon kan man se pĂ„ NRKs nettsider nĂ„, og den er verdt Ă„ se for alle som kjenner til klassikere som E.T. Skaperne av Sauen Shaun-serien har laget en sau som rett og slett er fenomenalt sĂžt, og barndommens gleder er ikke bare for barn. D.S. Endret 19. april 2022 av - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 25. april 2022 #212 Del Skrevet 25. april 2022 (endret) Og siden man finner sĂ„ mange sĂžte pingviner i denne trĂ„den, er det kanskje verdt Ă„ nevne at idag - den 25. april - feirer man pingvindagen: Quote History of World Penguin Day World Penguin Day takes place during the annual northern migration of AdĂ©lie penguins, a species of penguin that is native to Antarctica. AdĂ©lie penguins migrate north to have better access to food during the winter months when the sea ice expands and then, during the summer, return to the coastal beaches of Antarctica to build their nests. This annual celebration of penguins was created at McMurdo Station, an American research center on Ross Island. Researchers noticed that the AdĂ©lie penguins began their migration around this day each year, and so they founded World Penguin Day as a way to mark the occasion and raise awareness of these creatures. SĂ„ gratulerer sĂ„ mye med dagen, og hĂ„per du fĂ„r en strĂ„lende pingvindag ...! - Brian Endret 25. april 2022 av - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 28. april 2022 #213 Del Skrevet 28. april 2022 (endret) Da er pingvindagen over, og sant Ă„ si fĂžler jeg meg en smule skuffet, da dette fĂžltes som en helt vanlig dag for de fleste av oss, og mange vil sikkert spĂžrre seg hva som ville vĂŠrt meningen i Ă„ ha en spesiell festdag for pingviner; blir det ikke en smule barnslig? Derfor har jeg tenkt mer over dette, og jeg lurer pĂ„ om man ikke like gjerne kan feire en hel pingvinuke. Noe som sikkert hĂžres rimelig vilt ut, for hvorfor i all verden skulle man gjĂžre det? Kanskje for Ă„ senke skuldrene litt, finne frem til det barnet man en gang var, og lĂŠre Ă„ leke igjen ...? Poenget er at nĂ„r man ser seg rundt, ser man en verden som ikke er sĂ„ mye Ă„ rope hurra for, full av voksne mennesker med voksne problemer. Om man ser bort fra krig, pandemi, og stĂžrre eller mindre katastrofer, finner man ogsĂ„ enkeltmenneskene. Der noen sliter med angst, andre sliter med ensomhet, atter andre sitter foran skjermen og hĂ„per de kan finne den store kjĂŠrligheten bare de leter lenge nok; andre er gift og etablert samtidig som de ser at kjĂŠrlighetslivet er sĂ„ godt som dĂždt, mens andre har vanskeligheter med Ă„ betale husleien, finner trĂžst i alkoholen eller i trolle pĂ„ nett, eller innser at livet ikke har noen mening lenger, slik at det kan vĂŠre like greit Ă„ avslutte det. Snur man tiden, og gĂ„r noen Ă„r eller tiĂ„r tilbake i tid, var disse menneskene fĂžrst babyer som nysgjerrig betraktet denne rare og uforstĂ„elige tilvĂŠrelsen de var fĂždt inn i, fĂžr man vokste opp som barn. Med vidstrakte drĂžmmer og forhĂ„pninger til fremtiden og hva man skulle gjĂžre nĂ„r man en vakker dag ble stor; noen ville bli lege eller politi, mens andre satset pĂ„ Ă„ bli brannmenn eller velge andre heltemodige yrker der man skulle endre verden. Samtidig var livet sĂ„ forunderlig enkelt. Falt man og slo seg, lot man tĂ„rene renne og skrek av full hals, og det Ă„ finne pĂ„ noe spennende var ikke vanskelig: SpĂžrsmĂ„let "Skal vi leke?" Ă„pnet helt nye og uutforskede horisonter, der man i det ene Ăžyeblikket kunne vĂŠre en tapper cowboy som skulle redde sivilisasjonen, mens man litt senere skulle fĂ„ bamsen til Ă„ sovne, og kanskje ogsĂ„ rekke Ă„ bli togfĂžrer fĂžr det ble middag. Ă danne nye vennskap var heller ikke sĂŠrlig problematisk; man gjorde ikke dette sĂ„ utrolig komplisert og bablet om rĂžde flagg og dealbreakere, men spurte kanskje "Liker du den rĂžde brannbilen? Det gjĂžr jeg ogsĂ„! Skal vi vĂŠre venner?" Sett med vĂ„re Ăžyne var underholdningen de voksne drev med, rett og slett kjedelig. Enten satt de bare og pratet og pratet uten Ă„ finne pĂ„ noe, eller drev og kysset og gjorde slike ĂŠsj-ting intet fornuftig menneske sĂ„ meningen i. Hvorfor kunne ikke de, som var store og voksne, og hadde alle muligheter, finne pĂ„ noe morsommere? Alt ville ordne seg nĂ„r vi ble store og fikk bestemme. Da skulle det bli fart i sakene. Trodde vi. NĂ„r man ser rundt seg idag, er det vanskelig Ă„ forestille skuffelsen vi som 5-Ă„ringer ville fĂ„ hvis noen hadde vist oss hvordan den rosenrĂžde fremtiden som lĂ„ foran oss faktisk ville bli; hvor er det blitt av drĂžmmene og forhĂ„pningene vi en gang hadde ...? Hun som har mistet alle illusjoner, og fĂžler at alt holder pĂ„ Ă„ rase sammen; hvor er det blitt av den lille jenta som en gang flettet blomsterkranser, og skrev i dagboken sin at hun ville den beste mammaen i hele verden? Og han som sitter foran skjermen og spyr ut politisk hat; hvor er det blitt av den vesle gutten han en gang var - er han borte for alltid? Bekymringer og angst har tatt plassen der drĂžmmene en gang var. For pĂ„ veien mot voksenlivet lĂŠrte man at verden ikke var sĂ„ trygg likevel; man lĂŠrte sĂ„ mange ting man egentlig ikke burde ha lĂŠrt, og man lĂŠrte Ă„ bygge en mur rundt seg som i Ă„renes lĂžp bare blir tykkere og mer solid, slik at nĂ„r man en dag sitter der pĂ„ gamlehjemmet, vil man fĂžle seg ensom og forlatt, i et rom blant mange andre som ogsĂ„ har brukt Ă„rene til Ă„ bygge festningsverk rundt hjertene sine. Men sĂ„ lenge man lever, er det fortsatt tid til Ă„ endre retningen livet har tatt, og fĂ„ Ăžye pĂ„ de utallige valgmulighetene som ligger rett foran oss; det er ingen lov som sier at ting mĂ„ gjĂžres pĂ„ en bestemt mĂ„te, og det er ingen grunn til Ă„ la seg stenge i et usynlig fengsel av normer og regler, der hver dag fĂžlger et fastlĂ„st mĂžnster. Det er ikke for sent Ă„ lĂŠre seg Ă„ leke igjen, og bli bedre kjent med barnet man en gang var selv om man er blitt voksen. SĂ„ jeg lurte pĂ„ om ikke dette skulle bli tema for Pingvinuken: Lek. Og siden det allerede er blitt torsdag, ville det kanskje vĂŠrt praktisk Ă„ strekke Pingvinuken litt ut i tid, fra idag av, og frem til neste sĂžndag, som er 8. mai. Dermed har den aller fĂžrste Pingvinuken sett dagens lys, og du er velkommen til Ă„ bli med i feiringen dersom du har lyst; hva ville du ha gjort nĂ„ hvis barnet du en gang var, fikk bestemme ...? - Brian Endret 28. april 2022 av - Brian 1 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 2. mai 2022 #214 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) Fortsatt gratulerer med dagen, Novalie, men for min del har det vĂŠrt nysing, snufsing og hosting hele dagen, sĂ„ jeg mĂ„ dessverre vĂŠre veldig kort idag, og satse pĂ„ Ă„ holde varmen til jeg blir frisk igjen. Alt godt videre ...! - Brian Endret 2. mai 2022 av - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 8. mai 2022 #215 Del Skrevet 8. mai 2022 8. mai er som kjent er en stor dag, ikke bare fordi dette er frigjĂžringsdagen, men ogsĂ„ fordi mange pingviner - og mennesker - ble fĂždt idag. - Brian 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Cid Skrevet 9. august 2022 #216 Del Skrevet 9. august 2022 Gleder pingu seg til hĂžsten? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Turkis Sau Skrevet 9. august 2022 #217 Del Skrevet 9. august 2022 Cid skrev (31 minutter siden): Gleder pingu seg til hĂžsten? Jeg tror detđ Men det er Brian som kjenner han best. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
- Brian Skrevet 9. august 2022 #218 Del Skrevet 9. august 2022 (endret) 45 minutter siden, Turkis Sau said: Jeg tror detđ Men det er Brian som kjenner han best. SĂ„ koselig at noen igjen har funnet veien til denne trĂ„den. For Ă„ rĂžpe hva som skjer videre med Pingu utover det som har skjedd hittil, kan jeg ta med juleeventyret jeg skrev til Novalie ifjor, en fortsettelse pĂ„ eventyret som dessverre ikke er helt ferdig enda, men her er et gjensyn med vennene vĂ„re: - - - - - En Jul for mange Ă„r siden var det en gutt som Ăžnsket seg en gul gravemaskin. I full stĂžrrelse. Foreldrene hans forsĂžkte Ă„ forklare ham at det ville by pĂ„ visse problemer Ă„ fĂ„ plass til en enorm gravemaskin i den beskjedne leiligheten de bodde i, men gutten var sta som et esel og stod pĂ„ sitt; en gravemaskin skulle han ha, og dermed basta. I brevet til Julenissen sparte han heller ikke pĂ„ kruttet, og gikk rett pĂ„ sak:  KjĂŠre julenisse  Til jul vil jeg ha en stor, gul gravemaskin. Den kan ikke vĂŠre rĂžd eller blĂ„, den MĂ vĂŠre gul.  De andre dummingene fĂ„r vente, jeg mĂ„ fĂ„ gaven min fĂžrst, for jeg vil grave opp barnehagen fĂžr det blir for sent og jeg skal legge meg.  Hvis jeg ikke fĂ„r gravemaskinen, kommer jeg til Ă„ kverke reinsdyrene dine, spise julegrĂžten din, og fortelle alle at du er en gammel idiot med falskt julenisseskjegg, slik som pappa. Julenissen, som fulgte hjertet sitt og trodde pĂ„ det gode ogsĂ„ i andres hjerter, hadde av forstĂ„elige grunner vanskelig for Ă„ ty til betegnelser som "bortskjemt drittunge", selv om mindre fĂžlsomme sjeler ville ha vĂŠrt enige i at dette er en passende beskrivelse. Derfor hĂ„pet han at gutten ville bli glad hvis han i stedet fikk en fin lekegravemaskin, og siden han dette Ă„ret delte ut flere kosedyr-kaniner som gaver, ga han ogsĂ„ gutten den minste, men mest hĂ„pefulle av dem; en nydelig, liten kanin som alltid sĂ„ lyst pĂ„ livet og kunne mane frem et smil selv hos en lidende tannlegepasient. Da gutten pĂ„ julekvelden flerret av gavepapiret og sĂ„ hva han hadde fĂ„tt i gave, ble han imidlertid ikke sĂŠrlig glad; i stedet hylskrek han som om apokalypsen var nĂŠr: "BUHUUUUU. HVA ER DETTE FOR NOE SĂPPEL??? HVOR ER GRAVEMASKINEN MIN???????" og med full kraft kastet gavene ut av vinduet. Slik gikk det til at den vesle kaninen tilbrakte sin fĂžrste juleaften med hodet stikkende ut av en hvit snĂžfonn. Neste dag gikk ei liten jente tur sammen med foreldrene sine, og da hun fikk Ăžye pĂ„ det arme, hjemlĂžse kosedyret, smeltet hjertet hennes umiddelbart. Hun tok kaninen med hjem, stelte den etter alle kunstens regler, ga den navnet "Mini", og sang en vuggesang for Mini hver kveld sĂ„ han skulle fĂžle seg trygg fĂžr han falt i sĂžvn. Men akk - dessverre har skjebnen for vane Ă„ gĂ„ sine egne veier. For dersom du har gĂ„tt opp en bratt bakke fra Akerselva i Oslo, har du kanskje lagt merke til en mystisk Ă„pning i veggen nede ved fortauet. Denne Ă„pningen fĂžrer til en gammel, avstengt kjeller som ingen har brukt pĂ„ mange Ă„r, og en dag da jenta gikk der med Mini i hendene og det blĂ„ste rimelig friskt, tok rett og slett vinden tak i stakkars Mini, som flĂžy gjennom vindusĂ„pningen og inn i den mĂžrke kjelleren lik en hĂžyst ufrivillig OL-vinner i skihopping. Ingenting nyttet uansett hvor mye jenta enn grĂ„t; det var umulig Ă„ fĂ„ i gang en redningseksepedisjon for Ă„ fĂ„ ut det bortkomne kosedyret, og vesle Mini var alt for liten til Ă„ rekke opp til Ă„pningen som kunne fĂžre ham ut i friheten; det sĂ„ riktig mĂžrkt ut pĂ„ flere mĂ„ter. Og som det alltid skjer etter en ulykke; pĂ„ en eller annen mĂ„te gikk livet videre - nye dager kom og gikk; nye uker, mĂ„neder; nye Ă„r. Som den ukuelige optimisten han var, nektet likevel Mini Ă„ gi opp hĂ„pet om at dette ville ordne seg til slutt; slik han sĂ„ det, hadde han i bunn og grunn to valg: 1. VĂŠre en liten, trist kanin som var stengt inne i en mĂžrk kjeller. 2. VĂŠre en liten, glad kanin som var stengt inne i en mĂžrk kjeller. Uansett hvor mĂžrkt det enn sĂ„ ut: Sett med Minis Ăžyne var en liten, glad kanin som var stengt inne i en mĂžrk kjeller, ille nok - men dette var tross alt bedre enn en liten, trist kanin som var stengt inne i en mĂžrk kjeller. SĂ„ det levende, varme hjertet til den vesle kaninen fortsatte Ă„ hĂ„pe pĂ„ en bedre morgendag - at det muligens var noen der ute som en dag kunne hjelpe ham Ă„ komme ut av mĂžrket, og kanskje synge en vuggesang for ham. Mens klokken langsomt tikket, og Ă„rene gikk. - - - Pingu sĂ„ pĂ„ Opus. "Kvakk?" spurte han. "Kvakk, kvakk," sa Opus. "Det som er godt nok for Donald, mĂ„ vel ogsĂ„ vĂŠre godt nok for oss." Lenge hadde de snakket om hvordan de skulle komme seg videre. Planen om Ă„ spore opp Julenissens datamaskin kunne dessverre ikke brukes da Wheezy minnet dem om at Julenissen var av den gammeldagse typen som ikke var sĂ„ begeistret for disse moderne dingsene, og etter en del diskusjon frem og tilbake, brĂžt Opus inn, og fortalte at han hadde lest en historie om Donald Duck og kronismen, der Donald kastet noe han kalte en "mynt" for Ă„ finne veien. IdĂ©en var ikke dum, da de husket godt hva som hadde skjedd pĂ„ bondegĂ„rden etter Ă„ ha kastet rundingen med det sure ansiktet pĂ„ den ene siden, og merkelige tegn pĂ„ den andre; dette var altsĂ„ noe menneskene kalte en "mynt". Men hvor i all verden skulle de fĂ„ en "mynt" fra ...? Etter Ă„ ha blitt hjulpet av Kaptein Enzy og flyet hans, tok de turen til nĂŠrmeste by, der vĂ„r gamle venn frĂžken Sophie ogsĂ„ denne dagen var travelt opptatt med fotografering til sosiale medier, for anledningen kledd i muntre julefarger. Da Rollo rolig stilte seg bak henne begynte Gudmund febrilsk Ă„ vifte med armene med like stort iver som om han skulle dele ut fem rĂžde kort i en fotballkamp mellom United og Liverpool, og da Rollo vennlig la labben pĂ„ skulderen hennes og hun snudde seg, ville det vĂŠre en underdrivelse Ă„ si at hun ble hvit i fjeset, for en blekere hudfarge har verden neppe sett siden man laget vampyrfilmer i svart-hvitt. "D-D-D-D-D-D-D-Det," begynte hun, mens Ăžynene ble stĂžrre og stĂžrre. Med et slikt utseende ville hun neppe hatt problemer med Ă„ bli supermodell i asiatiske land der man setter pris pĂ„ dette, men alt frĂžken Sophie klarte nĂ„, var Ă„ lĂžpe for livet med en imponerende hastighet som sikkert ville ha kvalifisert bĂ„de henne og Gudmund til Guinness rekordbok. Om resultatet skulle bli en "mynt", burde de kanskje bli en smule mer diplomatiske, mente Pingu, noe Rollo var enig i. Derfor gikk han bort til en velkledd, ung herre som forhĂ„pentligvis kunne ha mange "mynter" Ă„ ta av, og spurte ham med dyp rĂžst: "DÞÞÞ. Har'u en mynt til overs?" Den unge herren knakk sammen av latter. "Mynt? Hahahahaha, bamsefar, ingen, absolutt ingen bruker kontanter idag. Kanskje med unntak av gamlinger som ikke vet hvilket Ă„rhundre vi lever i," la han til. Rollo takket vennlig for rĂ„det, Ăžnsket ham god Jul, og spurte de andre hva de skulle gjĂžre nĂ„. "Kanskje vi kan prĂžve", istemte Opus og Wheezy, og gikk bort til en eldre dame. "Unnskyld, frue, men kunne De hjelpe oss? Vi trenger en mynt." "Skulle du sett pĂ„ makan," hveste de eldre damen, og viftet med stokken sin. "NĂ„ gĂ„r dette importerte Halloween-tullet jammen over styr. FĂžrst kler dere unger dere ut som spĂžkelser, og nĂ„ som pingviner." Hun trakk pusten, og viftet like ivrig med stokken. "Alt var bedre i gamle dager. Overfalle forsvarslĂžse gamle damer," rallet hun, og fortsatte Ă„ vifte med stokken med en slik kraft at hun slapp taket, og den suste i et butikkvindu pĂ„ den andre siden av gaten som gikk i tusen knas. Vennene vĂ„re sĂ„ pĂ„ hverandre; dette nyttet tydeligvis ikke - hva skulle de gjĂžre nĂ„? Et stykke lenger bort fikk de Ăžye pĂ„ noen nissekledde jenter som sang julesanger, og jammen gikk ikke folk forbi og kastet "mynter" i en rĂžd kasse foran dem. Dermed var planen lagt: Med sang skulle mynten erobres. NĂ„ vet jeg ikke om du hĂžrer mye pĂ„ musikk, og om du tilfeldigvis kan forestille deg det aller, aller verste det er mulig Ă„ hĂžre pĂ„. Om du ganger dette med ti, kan du kanskje fĂ„ et inntrykk av kvaliteten pĂ„ julesangen kvartetten Pingu, Opus, Wheezy og Rollo klarte Ă„ skape, for dette var ikke bare ille - deres versjon av "Glade Jul" var noe av det mest ubeskrivelige man hadde hĂžrt siden black metal sĂ„ dagens lys; folk holdt seg for Ăžrene etter beste evne, flyktet over stokk og stein, og da var heller ikke skiltet "Gi en mynt hvis du liker sangen vĂ„r" til stor hjelp. Rollo sukket. "Nei, dette nytter ikke." Pingu lyste opp. "Jo, dette nytter. Vi mĂ„ bare gjĂžre det pĂ„ vĂ„r mĂ„te." Dermed fortsatte de Ă„ synge skjĂŠrende falskt, med den lille forskjellen at skiltet "Gi en mynt hvis du liker sangen vĂ„r" var endret til "Kast en mynt hvis du ikke liker sangen vĂ„r". Dette gjorde susen, for med ett kom myntene susende; mennesker er veldig rare sĂ„nn sett. En av myntene traff Pingu med full kraft i munnen slik at det et Ăžyeblikk var fare for at Pingu kunne fĂ„ englevinger og begynne Ă„ klimpre pĂ„ harpe, men han fikk harket den ut - og der var den, den blanke rundingen de kunne kaste for Ă„ komme videre, og forsĂžke Ă„ finne Julenissen. - - - - - Som sagt er ikke denne delen helt ferdigskrevet, sĂ„ det kommer mer, men for tiden er jeg rimelig sliten som fĂžlge av store problemer med sĂžvnen, sĂ„ skriveinspirasjonen lar vente pĂ„ seg, noe som ogsĂ„ gjelder musikken. Selv om Novalie ikke lenger skriver her i forumet, har vi fortsatt kontakt; skrev en e-post til henne sĂ„ sent som i natt. HĂ„per det gĂ„r bra med bĂ„de deg og dere andre som tidligere fulgte med i trĂ„den, og Ăžnsker alle en riktig fin hĂžst. - Brian Her er for Ăžvrig en nyere versjon av sangen jeg laget i mai ifjor: http://www.brian.no/fp-content/attachs/novalies_sang_demo-16-12-2021.mp3 Endret 9. august 2022 av - Brian Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
tweet Skrevet 9. august 2022 #219 Del Skrevet 9. august 2022 For en nydelig trĂ„d †HĂ„per det gĂ„r bra med bĂ„de deg og novalie, Brian. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Cid Skrevet 9. august 2022 #220 Del Skrevet 9. august 2022 tweet skrev (9 minutter siden): For en nydelig trĂ„d †HĂ„per det gĂ„r bra med bĂ„de deg og novalie, Brian. Enig og @- Brian virker som en veldig trivelig person Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ