Gå til innhold

Til dere som kritiserer vi som hamstrer...

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Gorilla skrev:

Er det mange som kjøper slike store mengder med varer? Jeg bor alene da, så trenger bare en pakke med smør liksom, ikke 10. 

En venninne av meg oppdaget slike kvantum i andre vogner på butikken hun skulle handle i tidligere idag. Folk med 20 kg hvetemel og sånn..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Gorilla skrev:

Jeg er ikke den som går hardt ut mot folk som hamstrer, men jeg er selvsagt enig i at det er dumt om noen tømmer butikkhyllene for varer fordi de kjøper enda mye mer enn de egentlig trenger. Om folk kjøper 15 brød fordi de trenger det til en hel familie, så er jo det greit. Men om en enkeltperson kjøper 15 brød for å spare i en måned, så er jo det unødvendig. 

jeg skjønner hva du mener-
men du kan jo ikke vite hvem som kjøper til seg selv, og hvem som kjøper for mange.
når noen slenger dritt til folk som har med seg 3 handlekurver med mat- så vet jo ikke de hvem den personen kjøper for. skjønner?

Anonymkode: 47248...9cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

det vet du vel strengt tatt ikke. du kan spre det i to uker før du selv får symptomer.

I og med at jeg har vært hjemmeværende helt til nå så neppe. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

du som skal feste den på meg da eller? har du et eget gasskammer hjemme også?

Fra en anonym til en annen? Nei. Trenger ikke gass, det er nok med det viruset/folkemengder.

Anonymkode: 225e8...7cf

AnonymBruker
Skrevet

I dag skjems jeg over å være nordmann. Det er vel første gangen. Vi går over lik for å sikre oss selv og forsvarer galskapen med så usaklige argumenter at man får lyst til å rive ut alt hår i frustrasjon. 

Nei, det blir ingen matmangel hvis bare DU handler fornuftig.

Nei, butikken er ikke en smittebombe så lenge DU handler fornuftig.  

Det er unntakstilstand i landet, men så skal vi syte over avlyste arrangementer (sikter her til de som er lei seg over å miste underholdning - ikke de som faktisk lider økonomiske tap) vi skal ringe og okkupere livsviktige telefonlinjer fordi vi har en masse spørsmål som vi ikke gidder å finne ut av selv på nettet. Vi skal blokkere de faktiske svake som trenger helsemessig veiledning fordi du kjenner ei som kjenner ei som var tørr i halsen, men selv er du ikke i risikogruppa; det er bare det at det er så mye å gjøre på jobben og du vil nødig måtte bruke egenmeldinger på noe som du ikke kan noe for. Altså - hva gir du meg?! 
Mens overalt i verden ligger det sårbare og alvorlig svekket mennesker som ikke når frem til helsemyndigheter og som ikke blir tatt på alvor fordi 1000 andre før de har ropt ulv ulv i telefonen. 

Vær så snill - vær rause med hverandre. Støtt hverandre og gi hverandre gode muligheter til å løse dette sammen. Vask hendene dine nøye. Følg alle råd som myndighetene kommer med. Aller viktigst: la de som tross alt er risikoutsatt gå foran. Det er ikke du som er viktigst nå. 
Tenk med hodet. Pust med magen. Butikkene fylles opp med varer. Men handle kun det du ville ha gjort ellers. Så vil det være nok til alle.

Anonymkode: 23191...cb9

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner hva du mener-
men du kan jo ikke vite hvem som kjøper til seg selv, og hvem som kjøper for mange.
når noen slenger dritt til folk som har med seg 3 handlekurver med mat- så vet jo ikke de hvem den personen kjøper for. skjønner?

Absolutt. Jeg tror vi er veldig enige ☺️

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Krok1 said:

.Man blir også oppfordret til å ikke hamstre . Så kanskje det som burde skjedd var at folk gjorde som de vel bedt om

Og kanskje folk gjorde som de ble bedt om? Nemlig å ikke hamstre og vise solidaritet med familie, naboer og venner som ikke hadde anledning, eller kunne dra på butkken selv pga jobblkriser, sykdommer og mye mer. 

Hvor vanskelig er det å forstå at mange faktisk tok Erna på ordet?

Anonymkode: b84dd...38e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

... har dere tenkt på at vi da går mindre i butikken og unngår farlig smitte? Eller at vi unngår å smitte andre mer enn nødvendig? Dessuten tømmes hyllene raskt, og vi gidder ihvertfall ikke vente på påfyll når vi kan sikre oss varene nå. Det er bedre å hamstre og unngå de stadige besøkene og å utsette seg for smittefarlige folk!

Anonymkode: ca322...3e1

Haha er jo på butikken når du hamstrer du er mest utsatt for smitte nå da

Anonymkode: c3e8e...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men folk blir også oppfordret til å holde seg hjemme, og ikke dra på jobb. og ungene i alle aldre skal hjem.

så når dette skjer- og myndighetene sier hold deg hjemme de neste to -tre ukene til hele befolkninga,... hva ellers ksulle skje enn at man handler inn for de ukene, slik at man kan holde seg hjemme, slik som oppfordret.

Det er faktisk helt sykt at folk ikke forstår dette. Vi skal holde oss hjemme. Alt stenger. Men forbanna blir de når vi handler for noen uker frem. Familier med barn som trenger mat. Vi skal holde oss hjemme med dra på butikken hver dag?? 

Anonymkode: a6f78...037

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

En venninne av meg oppdaget slike kvantum i andre vogner på butikken hun skulle handle i tidligere idag. Folk med 20 kg hvetemel og sånn..

er vel gjerne 10 kg i en vanlig bunke hvetemel. er ikke så fryktelig mye med 20 kg liksom. det er det jeg pleier å bruke i julebaksten.  er de flere i familie er det brød for 1uke-14 dager når det bakes ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha er jo på butikken når du hamstrer du er mest utsatt for smitte nå da

Anonymkode: c3e8e...922

men de som bare handler ett brød og en pakke melk er ikke utsatt for smitte da, eller?

og om de er det, så er de vel like utsatt for smitte alle de andre dagene i uka de går dit for å handle brødet og melka si?

mens de som hamstrer kun er utsatt for smitte den ene dagen på de 2-3 ukene de handler.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Jada jada.. vi handler slike mengder hver gang vi er fri for noe. 10 kilo sukker i slengen, en kartong med kaffe, 20 kilo mel osv. Skal jeg ha mat for de neste 14 dagene så kjøper jeg ikke 2 kilo mel nå for å være solidarisk. Erna kan ta seg en bolle. Slike som henne kommer aldri til å mangle noe uansett. 

Anonymkode: 345cc...14b

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er vel gjerne 10 kg i en vanlig bunke hvetemel. er ikke så fryktelig mye med 20 kg liksom. det er det jeg pleier å bruke i julebaksten.  er de flere i familie er det brød for 1uke-14 dager når det bakes ut.

Jeg har jobbet i butikk. Sjeldnt folk kjøpte mer en, en til to poser hvetemel. En pose hvetemel stor er 2 kg, den lille er 1 kg.

Har heller aldri sett at folk kjøpte 20 kg ris eller en haug med hermetikk varer på samme dag.

Er stor  forskjell mellom ukeshandling, og hamstring slik det er nå.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Norge viser sitt sanne ansikt. 

Først går regjering og styresmakter på en smell, fordi de har sovet noe sinnsykt i timen og har nektet å lære noe av andre lands erfaring. 

Og så kommer Ola og Kari Nordmann på banen med en hårreisende meg, meg, meg, meg, meg holdning. Her er det ikke snakk om en nasjonal dugnad eller solidaritet eller medmenneskelighet. Bare gi faen i karantenerestriksjoner og oppfordringene til å ikke hamstre. Det norske folk bryr seg ikke om andre enn seg selv. 

Skam dere dypt, hamstrere. 

Hilsen fra en som bor i et annet land, og som er glad for det i disse tider. Her jeg bor, jobber folk sammen for å takle denne krisen. Altså: sammen. Folk tar vare på hverandre. Fordi de vet det kommer tider etter denne krisen. 

Anonymkode: e23a1...3cd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Pga dere har ikke ungene mine mat frem til neste torsdag. Sønnen min sliter med lav vekt og vi må ofte på sykehus pga dette. Når vi da ikke får tak i mat han faktisk spiser som brød, ost, salami og melk blir dette et kjempe problem som raskt leder til at vi må ha plass på sykehuset når det kunne vært unngått. 

Så tusen takk for at du tenker på oss og velger å hamstre. 

(har akkurat vært å lånt ost, brød og melk hos en nabo, så nå må jeg utsette både min familie og naboer for smitte fordi folk ikke evner å tenke) 

Anonymkode: 0dbd0...a45

Finn en facebookgruppe i nabolaget og legg ut forespørsel der. Det går fint an å overlevere en matvare med telefonkontakt og ved å legge utenfor døra si. Man må ikke ha fysisk kontakt.

Anonymkode: 8123a...cde

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada jada.. vi handler slike mengder hver gang vi er fri for noe. 10 kilo sukker i slengen, en kartong med kaffe, 20 kilo mel osv. Skal jeg ha mat for de neste 14 dagene så kjøper jeg ikke 2 kilo mel nå for å være solidarisk. Erna kan ta seg en bolle. Slike som henne kommer aldri til å mangle noe uansett. 

Anonymkode: 345cc...14b

Tenk litt på andre også..  problemet er ikke i seg selv at du handler den mengden, men når mange andre i disse tider gjør likt som deg blir det til slutt folk som kanskje ikke får kjøpt sukker og mel i det hele tatt.

Endret av tussi84
  • Liker 2
Skrevet

Denne panikk hamstringen som mange her har bedrevet med de siste dagene, har medført konsekvenser for andre mennesker da dere har tømt hyllene. Mange mennesker samlet på en butikk medfører større risiko for å spre smitte. Hvorfor har dere som dette gjelder ikke handlet etter hvert som dere har vært på butikken? Hvorfor vente helt til nå?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Norge viser sitt sanne ansikt. 

Først går regjering og styresmakter på en smell, fordi de har sovet noe sinnsykt i timen og har nektet å lære noe av andre lands erfaring. 

Og så kommer Ola og Kari Nordmann på banen med en hårreisende meg, meg, meg, meg, meg holdning. Her er det ikke snakk om en nasjonal dugnad eller solidaritet eller medmenneskelighet. Bare gi faen i karantenerestriksjoner og oppfordringene til å ikke hamstre. Det norske folk bryr seg ikke om andre enn seg selv. 

Skam dere dypt, hamstrere. 

Hilsen fra en som bor i et annet land, og som er glad for det i disse tider. Her jeg bor, jobber folk sammen for å takle denne krisen. Altså: sammen. Folk tar vare på hverandre. Fordi de vet det kommer tider etter denne krisen. 

Anonymkode: e23a1...3cd

Våger du å påstå at ingen der samhandler matvarer for flere familiemedlemmer, venner og naboer? I Italia skjedde presis det samme skal jeg si deg.

Anonymkode: b84dd...38e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

Tenk litt på andre også.. 

enhver står seg selv nærmest.

og det gjelder ikke bare nå.
en kan fint stå å skrike om tenk på andre nå når det er krise.

men alle dere som mener man skal tenke på andre- trengte dere virkelig den sjokoladen eller den isen, eller tvn når dere kunne donert de pengen til et sultende barn i afrika.

eller er det bare når krisen gjelder nordmenn en skal tenke på andre fremfor seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn en facebookgruppe i nabolaget og legg ut forespørsel der. Det går fint an å overlevere en matvare med telefonkontakt og ved å legge utenfor døra si. Man må ikke ha fysisk kontakt.

Anonymkode: 8123a...cde

Pinelig da. Å måtte tigge mat på Facebook fordi folk hamstrer. 

Anonymkode: 0dbd0...a45

Gjest Truly
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja unndskyld meg for at jeg vil isolere meg og familien hjemme da. Ønsker ikke å ende opp i respirator på sykehuset. 

Anonymkode: a6f78...037

Og da var det lurt å dra å hamstre i tette køer sammen med en haug andre?

Istedenfor å velge å handle en dag du nesten er alene i butikken?

• Opprett ny...