Gå til innhold

Petter i Fengsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns programmet kunne vist soning i ulike fengsel, for er veldig ulike forhold og tilbud. Spesielt for kvinner og de med psykisk sykdom, som ikke kan sone normalt.
 

Håper det blir like gode tilbud til kvinner også, for kvinner soner ikke i nærheten så godt som menn i Norge. Få steder å sone, dårlig standar, mindre tilbud og flere soner enda på fellesrom. 

Anonymkode: 8dd27...639

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hva det er med den mannen. Lengter han etter å leve som fengselsfugl?

Anonymkode: 8f599...4cd

Fenomenet kalles vel institusjonalisering i kriminologien. Kort - og dårlig forklart - at man føler seg mer hjemme og trygg innenfor murene enn man gjør utenfor.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Veldig mange som sitter i fengsel har vært utsatt for en god del jævlige ting. 

Anonymkode: ed0a0...b1a

Det mister helt sin betydning - får null av min sympati/medfølelse - i det sekundet du lar det gå utover uskyldige tredjeparter som aldri har gjort deg noe som helst.

 

Syns han Petter Uteligger gjør en god jobb, og det er jo tydelig merket i starten av programmet at det kan virke støtende for fornærmede/ikke er ment som en forherligelse av kriminelle.

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns programmet kunne vist soning i ulike fengsel, for er veldig ulike forhold og tilbud. Spesielt for kvinner og de med psykisk sykdom, som ikke kan sone normalt.
 

Håper det blir like gode tilbud til kvinner også, for kvinner soner ikke i nærheten så godt som menn i Norge. Få steder å sone, dårlig standar, mindre tilbud og flere soner enda på fellesrom. 

Anonymkode: 8dd27...639

Amen!

Anonymkode: de737...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns programmet kunne vist soning i ulike fengsel, for er veldig ulike forhold og tilbud. Spesielt for kvinner og de med psykisk sykdom, som ikke kan sone normalt.
 

Håper det blir like gode tilbud til kvinner også, for kvinner soner ikke i nærheten så godt som menn i Norge. Få steder å sone, dårlig standar, mindre tilbud og flere soner enda på fellesrom. 

Anonymkode: 8dd27...639

Ja, det må bygges flere kvinnefengsler. Rett og slett. Jeg vet ikke om det er like vanlig at menn og kvinner soner i samme fengsel lenger? Jeg skjønner ihvertfall ikke poenget med det. I så fall er det nødvendig med flere kvinnefengsler her i landet. 

Anonymkode: ed0a0...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han forherliger dem. Det er det som er feil. Det er ikke synd i dem. De har gjort straffbare handlinger og må ta straffen sin.

Anonymkode: 8f599...4cd

Det er ingen som sier de ikke skal ta straffen sin. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må bygges flere kvinnefengsler. Rett og slett. Jeg vet ikke om det er like vanlig at menn og kvinner soner i samme fengsel lenger? Jeg skjønner ihvertfall ikke poenget med det. I så fall er det nødvendig med flere kvinnefengsler her i landet. 

Anonymkode: ed0a0...b1a

Etter det jeg har forstått, er det enda kvinner som soner i fengsel med menn. De kvinnene har gjerne mindre frihet med at de gjerne er mye i sin celle med tanke på egen sikkerhet.
 

Kunne gjerne vist mere av de sidene, enn luksusen i Halden. Kvinner må faktisk dele rom med opp til 3 andre under soning. 
Finnes vel ikke slike soningsforhold til menn lenger i Norge?  

Anonymkode: 8dd27...639

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skulle prøvd seg på Thailandsk fengsel. Så en episode på "fengslet i utlandet", det var fengsel det.. 

Halden minnet om en ungdomsklubb. Alle husker de apete gutta fra 9. klasse. Nå ser vi hvor de endte opp. Ingen er overrasket. 

Anonymkode: 4b79a...0f6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det jeg har forstått, er det enda kvinner som soner i fengsel med menn. De kvinnene har gjerne mindre frihet med at de gjerne er mye i sin celle med tanke på egen sikkerhet.
 

Kunne gjerne vist mere av de sidene, enn luksusen i Halden. Kvinner må faktisk dele rom med opp til 3 andre under soning. 
Finnes vel ikke slike soningsforhold til menn lenger i Norge?  

Anonymkode: 8dd27...639

Googlet det. Det er fire kvinnefengsler i Norge, men mange soner i flere fengsler for menn. Der sitter de på sikkerhet, og blir skjermet fra mennene. Og det er ganske vanlig at de deler celle med flere innsatte. Bredtvet skal visst være ganske bra. Men det er ikke nok plass der. 

Anonymkode: ed0a0...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns programmet kunne vist soning i ulike fengsel, for er veldig ulike forhold og tilbud. Spesielt for kvinner og de med psykisk sykdom, som ikke kan sone normalt.
 

Håper det blir like gode tilbud til kvinner også, for kvinner soner ikke i nærheten så godt som menn i Norge. Få steder å sone, dårlig standar, mindre tilbud og flere soner enda på fellesrom. 

Anonymkode: 8dd27...639

Jeg er helt enig. Men jeg skjønner at det sikkert ikke er et enkelt prosjekt å få igjennom. Du har jo personvern, noe som i enda større grad blir et problem når det er sterk psykisk sykdom involvert. Men det hadde absolutt vært interessant!

Anonymkode: 93f70...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns programmet kunne vist soning i ulike fengsel, for er veldig ulike forhold og tilbud. Spesielt for kvinner og de med psykisk sykdom, som ikke kan sone normalt.
 

Håper det blir like gode tilbud til kvinner også, for kvinner soner ikke i nærheten så godt som menn i Norge. Få steder å sone, dårlig standar, mindre tilbud og flere soner enda på fellesrom. 

Anonymkode: 8dd27...639

"Helene sjekker inn" har en episode om kvinnefengsel :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andromeda skrev:

"Helene sjekker inn" har en episode om kvinnefengsel :)

Det stemmer. Ravneberget kvinnefengsel i Sarpsborg. 
Der tror jeg de fortsatt bor på fellesrom. Det var i hvertfall slik der tidligere. Opptil 4 på hvert rom. Har vært på besøk og omvisning der i forbindelse med utdanning. Og må si det var stusselige kår. Gammel og slitt, trangt , og alt for dårlig kapasitet. Halden er jo luksus i forhold , som fler påpeker. Men så sitter mange inne over enormt lang tid der da. De kvinnene med like lange dommer soner ikke i Sarpsborg. 

Anonymkode: 95751...ae5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har valgt Halden fordi han skal finne ut om rehabilitering funker. Halden er det fengselet det burde funke i hvis det funker.

Programmet er ikke for å vise fengselssoning generelt i Norge.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer jo ikke å la være å bli nysgjerrig på hva folk der sitter inne for. Han ene fyren som hadde 17 års fengselsstraff liksom. Hva i all verden har han gjort for å få 17 år i Norge? Det er jo ekstremt mye her til lands! Han hadde jo familie og barn som "ventet" på han hjemme også.

Anonymkode: 2634e...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man klarer jo ikke å la være å bli nysgjerrig på hva folk der sitter inne for. Han ene fyren som hadde 17 års fengselsstraff liksom. Hva i all verden har han gjort for å få 17 år i Norge? Det er jo ekstremt mye her til lands! Han hadde jo familie og barn som "ventet" på han hjemme også.

Anonymkode: 2634e...690

Les tråden.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Ravneberget kvinnefengsel i Sarpsborg. 
Der tror jeg de fortsatt bor på fellesrom. Det var i hvertfall slik der tidligere. Opptil 4 på hvert rom. Har vært på besøk og omvisning der i forbindelse med utdanning. Og må si det var stusselige kår. Gammel og slitt, trangt , og alt for dårlig kapasitet. Halden er jo luksus i forhold , som fler påpeker. Men så sitter mange inne over enormt lang tid der da. De kvinnene med like lange dommer soner ikke i Sarpsborg. 

Anonymkode: 95751...ae5

Ja, det er fremdeles firemannsrom der. Jeg slapp ut fra Ravneberget for to uker siden. De fleste som bor på hovedbygget soner korte dommer, men det finnes også de som sitter der i mange år. Hun med lengst dom der nå har 9 år. De bor på langtidsavdelingen, og må dele rom med én person.

Utrolig dårlig soningsvilkår, ja. Alt som skjer av aktiviteter er basert på frivillig arbeid fra utsiden. De frivillige er stort sett kristne organisasjoner og røde kors. Jeg pleide å si at det er litt trist at gudstjeneste, salmesang og bingo er de store høydepunktene i måneden, hehe. 

Kvinner bak murene er virkelig en glemt gruppe mennesker. Når 94% av alle innsatte i Norge er menn, så er det ikke rart at de blir prioritert, men det er uansett ikke greit!

Nå skal det sies at de har bygd Evje kvinnefengsel, og det skal visstnok være en helt annen standard der.

Anonymkode: de737...6f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Man blir faktisk stort sett tatt godt imot av andre innsatte i fengsler, så sant de ikke kommer inn med dom som går på pedofili og andre overgrep mot barn. 

Når man har vært sammens med de samme, få personene over lengre tid så er alle historier, meninger, tanker og alt delt, og da er det alltid godt med nye personer inn i hverdagen. Da er det ofte slik at man flokker seg rundt den nye, for å finne ut om han har noe å "bidra" med på ett eller annet vis. Akkurat på samme måte som med Petter. Kameraet kan selvsagt vært forlokkende for noen, men også skremmende for andre og som derfor holder seg unna. Noen underholder seg selv med å oppføre seg skremmende eller påpeke svakheter hos den nye, spesielt når det er en streit førstegangssoner. Akkurat som han med dom på 17 år.

Veldig mye "typisk fengsel" som ble vist i de to første episodene.

Men, det med familiedag, var ikke det kun den ene lørdagen, eller misforsto jeg?

Anonymkode: de737...6f3

Jo, det må det ha vært. Som ex-fengselsbetjent har jeg aldri hørt om "ansatte har familiedag hver lørdag". Virker helt sprøtt.

Anonymkode: 8880b...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det må det ha vært. Som ex-fengselsbetjent har jeg aldri hørt om "ansatte har familiedag hver lørdag". Virker helt sprøtt.

Anonymkode: 8880b...768

Det er ikke hver lørdag. Det er noen lørdager i løpet av året. 4-5 stk, var det tidligere. 

Anonymkode: 95751...ae5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fremdeles firemannsrom der. Jeg slapp ut fra Ravneberget for to uker siden. De fleste som bor på hovedbygget soner korte dommer, men det finnes også de som sitter der i mange år. Hun med lengst dom der nå har 9 år. De bor på langtidsavdelingen, og må dele rom med én person.

Utrolig dårlig soningsvilkår, ja. Alt som skjer av aktiviteter er basert på frivillig arbeid fra utsiden. De frivillige er stort sett kristne organisasjoner og røde kors. Jeg pleide å si at det er litt trist at gudstjeneste, salmesang og bingo er de store høydepunktene i måneden, hehe. 

Kvinner bak murene er virkelig en glemt gruppe mennesker. Når 94% av alle innsatte i Norge er menn, så er det ikke rart at de blir prioritert, men det er uansett ikke greit!

Nå skal det sies at de har bygd Evje kvinnefengsel, og det skal visstnok være en helt annen standard der.

Anonymkode: de737...6f3

Jeg er så enig med deg. Flere av kvinnene jeg pratet med , sa akkurat det samme. Og få besøk av pensjonister, fra Frelsesarmeen en onsdagskveld er liksom ikke noe høydepunkt det heller. 

Anonymkode: 95751...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig med deg. Flere av kvinnene jeg pratet med , sa akkurat det samme. Og få besøk av pensjonister, fra Frelsesarmeen en onsdagskveld er liksom ikke noe høydepunkt det heller. 

Anonymkode: 95751...ae5

Utrolig hva man kan sette pris på når man ikke har noe annet...

Anonymkode: de737...6f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det må det ha vært. Som ex-fengselsbetjent har jeg aldri hørt om "ansatte har familiedag hver lørdag". Virker helt sprøtt.

Anonymkode: 8880b...768

Synes ikke det er så dumt jeg,barna vil jo gjerne se hvor foreldrene jobber å er sikkert stor stas å få være med litt på jobb. Da får en jo også ufarliggjort litt det med at de jobber i fengsel. 

Anonymkode: b7723...757

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...