Gå til innhold

Petter i Fengsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som ser på? Jeg ble sugd inn med en gang, utrolig fascinerende å oppleve fengsel innenfra på den måten, man kan føle den ukomfortable følelsen han har i begynnelsen. Og jeg visste ikke at pedofile har egen avdeling i Halden. Ingen snakker med dem, de holder seg bare for seg selv. Lurer på om de har egen avdeling fordi de andre er så fiendtlige mot dem?

Liker også veldig godt Petter Nyquist, er det noen som har sett andre ting med han enn det som ligger på TV2? Tenker på ekspedisjoner og sånt..

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare sett Petter uteligger og =kaffe, men det var så bra at jeg måtte se denne gangen også. Har alltid vært nysgjerrig på livet i fengsel, både hvordan de har det og hva det gjør med de innsatte med tanke på psykisk helse mens de er der, hvordan de tenker på livet videre osv.

Likte den første episoden, skal fortsette å se 😊

Anonymkode: 93f70...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han med hetta som har litt Staysman-dialekt, er det broren til OnkelP lr noe? Helt lik.

Anonymkode: 4d5d6...ea9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her ligner ingenting på de fengsels-dokumentarene man vanligvis ser. Forskjellen er at dette er i norsk fengsel, og det er veeeeldig behagelig ser jeg, i forhold til andre land 😂 men han nevnte innledningsvis at det var 1 av 4 som var tilbake i fengsel etter 2 år, og hvis jeg skal tippe så tipper jeg at det er en mindre andel enn i andre land. Der tror jeg antallet "rehabiliterte" er lavere, så sånn sett er det jo en positiv ting. Om det betyr at 3 av 4 kan komme ut i samfunnet igjen og IKKE begå flere lovbrudd.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewInTown said:

Det her ligner ingenting på de fengsels-dokumentarene man vanligvis ser. Forskjellen er at dette er i norsk fengsel, og det er veeeeldig behagelig ser jeg, i forhold til andre land 😂 men han nevnte innledningsvis at det var 1 av 4 som var tilbake i fengsel etter 2 år, og hvis jeg skal tippe så tipper jeg at det er en mindre andel enn i andre land. Der tror jeg antallet "rehabiliterte" er lavere, så sånn sett er det jo en positiv ting. Om det betyr at 3 av 4 kan komme ut i samfunnet igjen og IKKE begå flere lovbrudd.

 

Det er sikkert ille nok å miste friheten sin, hvorfor påføre nye traumer eller ting som gjør at de gir mer faen? Har en bekjent som sonet i USA som tenåring. Han har aldri blitt seg selv igjen. Han har hintet om seksuelle overgrep. Er tung narkoman og inn og ut av rehab og langt oppi 30-årene nå. Triste greier. 

Anonymkode: e6cac...2e4

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen ikke hélt sikker på hva jeg tenker om prosjektet til Petter denne gang.

Man merker godt at han er godt kjent, for det blir litt for mye kameratskap. 

Bør man rosemale enkeltpersoner, som i utgangspunktet er ganske så høye på seg selv? De føler seg jo som konger på haugen. 

Det meste Petter har satt i gang, har jo vært suksess på én eller flere måter. Er jo lov å håpe at det blir det nå også, men jeg får litt dårlige vibber. Og dét er kanskje bra, for det er vel lov om at opphold i fengsel ikke skal være et feelgood-opplegg 🙂

Anonymkode: b6b72...b5d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det meste Petter har satt i gang, har jo vært suksess på én eller flere måter. Er jo lov å håpe at det blir det nå også, men jeg får litt dårlige vibber. Og dét er kanskje bra, for det er vel lov om at opphold i fengsel ikke skal være et feelgood-opplegg 🙂

Anonymkode: b6b72...b5d

Et opphold i fengsel er frihetsberøvelse,  og fanger i norske fengsler skal ha det bra. Det beste med norske fengsler,  er at det er rehabilitering og at det er viktig å tenke på at de en gang skal ut.  

Vi lykkes mye bedre med våre kriminelle enn andre land som har mye tyngre soningsforhold.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir selvfølgelig forskjellsbehandlet pga han har kameraer rundt seg og er kjendis. Her ser de innsatte og ansatte muligheten til å få sine 15 minutes of fame.. virkeligheten er mye tøffere for nye innsatte. 

Anonymkode: 1f415...1e5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg denne serien er forkastelig og prosoverende. Jeg har nylig vært i fengsel som veldig psykisk syk, og i fengselet er det annen realitet enn det som vises på denne serien. Utrolig meningsløst. 

Anonymkode: 4b072...2e6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg denne serien er forkastelig og prosoverende. Jeg har nylig vært i fengsel som veldig psykisk syk, og i fengselet er det annen realitet enn det som vises på denne serien. Utrolig meningsløst. 

Anonymkode: 4b072...2e6

Var det samme fengsel? Jeg syns igrunn ikke det virker noe hyggelig.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sykt nysgjerrig på HVA de sitter inne for. Spesielt han som hadde sitti i 17 år, men som virka som den hyggeligste av dem (hittil).. Hva i all verden kan han ha gjort, liksom? Siden det er så lenge regner jeg med det er drap, men han virker så snill at jeg klarer ikke se for meg han som drapsmann... 

Skjønte plutselig hvordan damer ender opp med drapsmenn... Og det er noe jeg aldri har skjønt før.. 

Ellers synes jeg serien virker veldig bra, (som alt Petter har gjort), man virker å få ett innblikk i hva som skjer på innsiden, og hvor nedverdigende det må være å bli strippet og gå i lånetøy, ligge innesperret uten noe underholdning, men kun en klokke som tikker HØYT! i flere dager. Nå blir det vel ekstra ille for Petter siden han ikke har TV, det så man jo at de andre hadde på cellene sine. 

Anonymkode: a6a95...5a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så er han jo i verdens mest moderne og fine fengsel. Skulle gjerne likt å sett han i Oslo fengsel med alle utlendingene som ikke vet hvem han er...

Anonymkode: 1f415...1e5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NewInTown skrev:

Det her ligner ingenting på de fengsels-dokumentarene man vanligvis ser. Forskjellen er at dette er i norsk fengsel, og det er veeeeldig behagelig ser jeg, i forhold til andre land 😂 men han nevnte innledningsvis at det var 1 av 4 som var tilbake i fengsel etter 2 år, og hvis jeg skal tippe så tipper jeg at det er en mindre andel enn i andre land. Der tror jeg antallet "rehabiliterte" er lavere, så sånn sett er det jo en positiv ting. Om det betyr at 3 av 4 kan komme ut i samfunnet igjen og IKKE begå flere lovbrudd.

 

 

Fengsel i Norge har høyere rehabiliterings prosent enn i de fleste andre land, kun toppet av Nederland, som har en enda mer human fengselspolitikk. Strengere og mindre humane fengsler som i USA, Asia og Sør Amerika avler bare mere kriminalitet, og grovere kriminalitet. Man blir psykisk syk av norske fengsler, mange blir aldri seg selv igjen og ender opp narkomane eller fanget i kriminelt miljø fordi traumene hindrer de fra å leve normalt. I fengsler som i de andre nevnte landene resulterer traumene og behandlingen til enda mer umenneskeliggjørelse og utstøting fra samfunnet, nesten behandlet som dyr og slaver, og da resulterer traumene i en overstyrende bitterhet og til sosiopati hvor mange for mindre alvorlige dommer ender opp som drapsmenn for eksempel.

Det fengselet i Norge som har mest suksess er bastøy, hvor de innsatte får leve frie på en øy med arbeid og medmenneskelighet og normal respektfull og vennskapelig omgang og behandling fra de ansatte.

norsk fengselspolitikk generelt er en failure. Vi kunne gjort det mye bedre om fangene hadde blitt behandlet mer som folk og ikke dyr. Isolasjon, nedverdigende behandling fra autoritære, kontroller fire ganger om dagen osv skaper psykiske problemer og psykiske problemer er det som leder folk til rus og kriminalitet og arbeidsløshet i utgangspunktet...

Anonymkode: a31a5...675

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Fengsel i Norge har høyere rehabiliterings prosent enn i de fleste andre land, kun toppet av Nederland, som har en enda mer human fengselspolitikk. Strengere og mindre humane fengsler som i USA, Asia og Sør Amerika avler bare mere kriminalitet, og grovere kriminalitet. Man blir psykisk syk av norske fengsler, mange blir aldri seg selv igjen og ender opp narkomane eller fanget i kriminelt miljø fordi traumene hindrer de fra å leve normalt. I fengsler som i de andre nevnte landene resulterer traumene og behandlingen til enda mer umenneskeliggjørelse og utstøting fra samfunnet, nesten behandlet som dyr og slaver, og da resulterer traumene i en overstyrende bitterhet og til sosiopati hvor mange for mindre alvorlige dommer ender opp som drapsmenn for eksempel.

Det fengselet i Norge som har mest suksess er bastøy, hvor de innsatte får leve frie på en øy med arbeid og medmenneskelighet og normal respektfull og vennskapelig omgang og behandling fra de ansatte.

norsk fengselspolitikk generelt er en failure. Vi kunne gjort det mye bedre om fangene hadde blitt behandlet mer som folk og ikke dyr. Isolasjon, nedverdigende behandling fra autoritære, kontroller fire ganger om dagen osv skaper psykiske problemer og psykiske problemer er det som leder folk til rus og kriminalitet og arbeidsløshet i utgangspunktet...

Anonymkode: a31a5...675

Men jeg tror også det hadde blitt mer alvorlig kriminalitet som drap dersom man vet at man får tilbringe feks 8 år på en nydelig øy der man kan leve normalt og ta gratis utdannelser kurs og få lokalprodusert mat servert.. det skal ikke være fristende å havne i fengsel. 

Anonymkode: 1f415...1e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror også det hadde blitt mer alvorlig kriminalitet som drap dersom man vet at man får tilbringe feks 8 år på en nydelig øy der man kan leve normalt og ta gratis utdannelser kurs og få lokalprodusert mat servert.. det skal ikke være fristende å havne i fengsel. 

Anonymkode: 1f415...1e5

Nei, det hadde ikke det :) De som begår sånn kriminalitet er psykisk syke. Det blir ikke flere psykisk syke eller flere med medfødt psykopati bare fordi fengselssystemet endres og blir mer humant og åpent.

Anonymkode: a31a5...675

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel er aldri fristende for noen uansett, tror ikke du forstår hva frihetsberøvelse gjør med noen. Folk går på veggen og blir deprimerte etter to uker hjemme med knekt ben, tenk hva det gjør med de som er isolert måneder og år, og under kraftig kontroll og overvåkning, og ikke kan ha besøk når de vil.

Anonymkode: a31a5...675

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som ser på? Jeg ble sugd inn med en gang, utrolig fascinerende å oppleve fengsel innenfra på den måten, man kan føle den ukomfortable følelsen han har i begynnelsen. Og jeg visste ikke at pedofile har egen avdeling i Halden. Ingen snakker med dem, de holder seg bare for seg selv. Lurer på om de har egen avdeling fordi de andre er så fiendtlige mot dem?

Liker også veldig godt Petter Nyquist, er det noen som har sett andre ting med han enn det som ligger på TV2? Tenker på ekspedisjoner og sånt..

Anonymkode: 6a484...04f

 

Ja, den serien skal jeg ha med meg.

Tror pedofile som oftest skjermes fra de vanlige innsatte i de fleste fengsler for å unngå at de utsettes for vold.

Jeg så Petter Uteligger serien, den syns jeg var fantastisk bra! Så også den serien han lagde om pårørende til rusmisbrukere, som også var veldig bra - men etter det orket jeg ikke mer narkis-opplegg. Flink kar, så skal bli spennende å se denne dokumentarserien!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir sykt nysgjerrig på HVA de sitter inne for. Spesielt han som hadde sitti i 17 år, men som virka som den hyggeligste av dem (hittil).. Hva i all verden kan han ha gjort, liksom? Siden det er så lenge regner jeg med det er drap, men han virker så snill at jeg klarer ikke se for meg han som drapsmann... 

Skjønte plutselig hvordan damer ender opp med drapsmenn... Og det er noe jeg aldri har skjønt før..

Anonymkode: a6a95...5a9

Han var den jeg umiddelbart la merke til som super creepy før jeg så dommen en gang. Har inntrykk av at de andre er mye fra kriminelle miljøer og gjenger, og alt som følger med det. Men han der er noe helt annet.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir den neste serien?

Hva med Losje-Petter? Hvor Petter henger hos frimurerlosjen i noen måneder, og vi endelig får se hva de der greiene egentlig dreier seg om. Aldri skjønt det selv om det har vært tema i mediene utallige ganger.

Anonymkode: 4d5d6...ea9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir sykt nysgjerrig på HVA de sitter inne for. Spesielt han som hadde sitti i 17 år, men som virka som den hyggeligste av dem (hittil).. Hva i all verden kan han ha gjort, liksom? Siden det er så lenge regner jeg med det er drap, men han virker så snill at jeg klarer ikke se for meg han som drapsmann... 
 

Anonymkode: a6a95...5a9

Jeg fikk skikkelig dårlige vibber av den fyren, jeg. Selv om han var hyggelig var det på en litt aggressiv måte, synes jeg. Og la dere merke til hvor creepy han var da han kommenterte at Petter skalv på hånden da de satt en gjeng inne i den ene cella? Petter virket ikke som han lot seg sette ut av det noe særlig da. 

Anonymkode: 242a7...458

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...