Gå til innhold

Petter i Fengsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal følge med på serien. Han som er straffedømt for det han gjorde mot meg soner der. Så vidt jeg vet startet han soningen etter filminnspillingen, så jeg risikerer ikke å se ham. 
Det jeg er nysgjerrig på er rutinene i fengselet og hvordan det er å være så mange timer alene om natten. 

Petter har sagt i intervjuer at han sov dårlig om natten når han var der. Det håper jeg gjelder gjerningsmannen min også. Håper hver eneste natt er like jævlig for ham, som den natten var for meg.

Anonymkode: d3cf3...623

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker konseptet. Synes det er spennende, men også litt ekkelt på en måte. Dette er kriminelle, drapsmenn, straffedømte.. Uansett. Føler noen av de som er i grenseland med å være psykisk syk eller er dette ser på fengsel etter hvert som en trygg ramme, istedenfor livet utenfor. Det er litt trist at man ikke kan gi de dette også i samfunnet, sånn at de ikke begår nye lovbrudd for å komme tilbake til tryggheten. Det gjelder spesielt han som var gjenganger og rusmisbruker, noe gjerne flertallet er. Det er helt utrolig hvor forskjellig norske fengsel er vs. f.eks. USA. 

Petter bygger veldig kameratskap med de innsatte, regner med det er for å få innpass, han vil jo uansett ikke bli behandlet som en vanlig innsatt da han er den han er og har et kamera på slep. Fascinerende å se hvordan det påvirker psyken og det fysiske å sitte der inne, enda han vet han bare skal være der 30 dager. 

Dette er fra episode 2: Jeg skjønner ikke hvorfor de ansatte har familiedag hver lørdag?? Har de medleverturnus siden de har familien på besøk? Synes det var en merkelig greie og skjønner at de innsatte reagerer da helgene blir spesielt vanskelig for de uten mange aktiviteter.

Anonymkode: 2af0e...618

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mkw6L/nordmann-doemt-for-drap-i-sverige

Han som har dom på 17 år var med på serien om fengsler på Netflix. De ser på verdens værste fengsler og som en kontrast så dro de til Halden fengsel. Britisk serie. Han snakker åpent om det der  så er på ingen måte outing dette. 

Anonymkode: 1ac11...89d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fra episode 2: Jeg skjønner ikke hvorfor de ansatte har familiedag hver lørdag?? Har de medleverturnus siden de har familien på besøk? Synes det var en merkelig greie og skjønner at de innsatte reagerer da helgene blir spesielt vanskelig for de uten mange aktiviteter.

Anonymkode: 2af0e...618

Dette reagerte jeg også på. Skjønner ikke hvilken funksjon dette skal ha? De ansatte skal ha det hyggelig mens de innsatte skal ha det ekstra kjipt liksom.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mkw6L/nordmann-doemt-for-drap-i-sverige

Han som har dom på 17 år var med på serien om fengsler på Netflix. De ser på verdens værste fengsler og som en kontrast så dro de til Halden fengsel. Britisk serie. Han snakker åpent om det der  så er på ingen måte outing dette. 

Anonymkode: 1ac11...89d

Merkelig sak...6 stykker involvert i drapet?

Anonymkode: 6a484...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit å sitte i fengsel om du ikke har barn som venter der ute. Sammenligner du med andre er vi helt i toppen.

Jeg sonet en dom som var 5år soning, men man kan søke etter 2/3 av straffen er gjennomført for å komme ut. Er få som soner fulle tiden de før i dom.

Så tar den opplevelsen som en god erfaring, samholdet vi innsatte fikk. For meg så var det som på en leirskole bare at man må låses inn mye, men dette går fint. Siste året hadde jeg på bastøy, som var rett og slett helt fantastisk.

I norge trenger du ikke være redd for å sitte fengsel, hadde ikke hatt noe problem med å gjennomføre det igjen. Er du på et håpløst sted i livet: kom deg inn. Der får du hjelp til å bygge deg opp igjen med utdannelse etc. Tenker på folk som bli nesten satt på gata av det gale NAV systemet; kom deg inn i fengsel i stedet. Du har det bedre der!

Anonymkode: eeaff...aa1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Petter bygger veldig kameratskap med de innsatte, regner med det er for å få innpass, han vil jo uansett ikke bli behandlet som en vanlig innsatt da han er den han er og har et kamera på slep. Fascinerende å se hvordan det påvirker psyken og det fysiske å sitte der inne, enda han vet han bare skal være der 30 dager. 

Dette er fra episode 2: Jeg skjønner ikke hvorfor de ansatte har familiedag hver lørdag?? Har de medleverturnus siden de har familien på besøk? Synes det var en merkelig greie og skjønner at de innsatte reagerer da helgene blir spesielt vanskelig for de uten mange aktiviteter.

Anonymkode: 2af0e...618

Man blir faktisk stort sett tatt godt imot av andre innsatte i fengsler, så sant de ikke kommer inn med dom som går på pedofili og andre overgrep mot barn. 

Når man har vært sammens med de samme, få personene over lengre tid så er alle historier, meninger, tanker og alt delt, og da er det alltid godt med nye personer inn i hverdagen. Da er det ofte slik at man flokker seg rundt den nye, for å finne ut om han har noe å "bidra" med på ett eller annet vis. Akkurat på samme måte som med Petter. Kameraet kan selvsagt vært forlokkende for noen, men også skremmende for andre og som derfor holder seg unna. Noen underholder seg selv med å oppføre seg skremmende eller påpeke svakheter hos den nye, spesielt når det er en streit førstegangssoner. Akkurat som han med dom på 17 år.

Veldig mye "typisk fengsel" som ble vist i de to første episodene.

Men, det med familiedag, var ikke det kun den ene lørdagen, eller misforsto jeg?

Anonymkode: de737...6f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig sak...6 stykker involvert i drapet?

Anonymkode: 6a484...04f

Alle drapssaker er merkelige.

https://www.ha-halden.no/90-ar-90-folk/90-folk-90-ar/richard-moene/drapsdomte-richard-moene-soner-i-halden-fengsel-jeg-ble-nesten-lettet-da-jeg-ble-tatt/s/5-20-612310

Her. Han er veldig åpen om sin sak. 

Anonymkode: 1ac11...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hengte meg opp i to ting:

1. Det var forferdelig for han å gå de sju mnd før han ble tatt (da er det vel bare å melde seg?)

2. Det å ikke kunne møte barna er en ekstrastraff for han. Det er nok verre for barna 

Får litt creeps av hele fyren hvis det er lov å si

Anonymkode: 608b6...fde

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alt Petter har laget. Han geiter seg aldri til på noen måte, og jeg tror det er med på å gjøre det han foretar seg så troverdig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes programmet er fint. Jeg som ikke har jobbet i fengsel eller noe annet enn å ha sett det på TV, og da spesielt amerikanske programmer, får litt hakeslipp av å se de innsatte tulle og tøyse med de ansatte på den måten. Er jo så vant til å se de ansatte utøve unødvendig vold på TV og film. Så ansatte i fengsel i Norge, hvor det kalles kriminalOMSORG, hatten av for dere, for noen rause og fine folk.

Anonymkode: 1ac11...89d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg tror også det hadde blitt mer alvorlig kriminalitet som drap dersom man vet at man får tilbringe feks 8 år på en nydelig øy der man kan leve normalt og ta gratis utdannelser kurs og få lokalprodusert mat servert.. det skal ikke være fristende å havne i fengsel. 

Anonymkode: 1f415...1e5

avsporing men, min overgriper søkte og fikk sone 5 år på Bastøy. Jeg følte det hele som en spøk at han aldri fikk straff. 
 

jeg synstes de brude vise kjønn etter hvem som for sone der, unge mennesker som sliter mer rus eks ikke overgripere i 60 åra.

Anonymkode: 37a03...3f6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Peter romantiserer fengsel samme som med og være uteligger og narkoman. Jeg får inntrykk at og være i fengsel er som å være på leir. Er det virkelig så koselig i fengsel? Mange mennesker som sitter i ensomhet som ønsker noen og snakke med

Anonymkode: 91ee8...551

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir sykt nysgjerrig på HVA de sitter inne for. Spesielt han som hadde sitti i 17 år, men som virka som den hyggeligste av dem (hittil).. Hva i all verden kan han ha gjort, liksom? Siden det er så lenge regner jeg med det er drap, men han virker så snill at jeg klarer ikke se for meg han som drapsmann... 

Skjønte plutselig hvordan damer ender opp med drapsmenn... Og det er noe jeg aldri har skjønt før.. 

Ellers synes jeg serien virker veldig bra, (som alt Petter har gjort), man virker å få ett innblikk i hva som skjer på innsiden, og hvor nedverdigende det må være å bli strippet og gå i lånetøy, ligge innesperret uten noe underholdning, men kun en klokke som tikker HØYT! i flere dager. Nå blir det vel ekstra ille for Petter siden han ikke har TV, det så man jo at de andre hadde på cellene sine. 

Anonymkode: a6a95...5a9

hvis du lurer på det, kan du se den amerikanske dokumentaren om verdens verste fengsler på netflix. Den siste episoden handler om verdens beste fengsel, halden fengsel. Her blir han intervjuet å forteller om hvorfor han sitter inne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i fengsel for mange år siden. Kan være det vil komme frem i de senere episodene av programmet, men der var det tøffere miljø i fellesskapet og spesielt blant utenlandske fra ulike områder/regioner som egentlig var i konflikt i utgangspunktet. Det var ganske «klikkete» og de tøffeste/sterkeste som var øverst i hierarkiet. 

Ellers satte de innsatte veldig stor pris på både treningstilbud og musikkverksted. Det var også programmer for sinnemestring etc som ga ekstra goder (mindre innelåsning) - for meg ser det ut som Petter er på en avdeling med få restriksjoner. 

Det er jo også enorm forskjell på de innsatte, noen er velfungerende, andre har tunge diagnoser og sistnevnte vises nok ikke i en sånn dokumentar men kan være svært vanskelig å forholde seg til både for avsatte og medinnsatte. 

Anonymkode: 608b6...fde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i fengsel for mange år siden. Kan være det vil komme frem i de senere episodene av programmet, men der var det tøffere miljø i fellesskapet og spesielt blant utenlandske fra ulike områder/regioner som egentlig var i konflikt i utgangspunktet. Det var ganske «klikkete» og de tøffeste/sterkeste som var øverst i hierarkiet. 

Ellers satte de innsatte veldig stor pris på både treningstilbud og musikkverksted. Det var også programmer for sinnemestring etc som ga ekstra goder (mindre innelåsning) - for meg ser det ut som Petter er på en avdeling med få restriksjoner. 

Det er jo også enorm forskjell på de innsatte, noen er velfungerende, andre har tunge diagnoser og sistnevnte vises nok ikke i en sånn dokumentar men kan være svært vanskelig å forholde seg til både for avsatte og medinnsatte. 

Anonymkode: 608b6...fde

Han skal rundt på avdelingene mener jeg, så kanskje vi får se mere etter hvert.

Anonymkode: 6a484...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ligger det på TV2 Sumo?

Anonymkode: b6bca...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger det på TV2 Sumo?

Anonymkode: b6bca...052

Jepp, to første episoder gratis, resten blir tilgjengenlig 11. mars og er sikkert betaling på.

Anonymkode: 6a484...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, to første episoder gratis, resten blir tilgjengenlig 11. mars og er sikkert betaling på.

Anonymkode: 6a484...04f

Ok takk for svar :)

Anonymkode: b6bca...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger det på TV2 Sumo?

Anonymkode: b6bca...052

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...