Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020

Vestalinn

Anbefalte innlegg

Hadde en senabort i høst, og er i dag en dag lenger på vei enn jeg var da det skjedde. Sikkert litt teit, men føles som en viktig milepæl for meg. 

Fikk også innkalling til OUL nå i uken, skal 2. juli, da er jeg nøyaktig 19+0. Men syns det er veldig kjedelig at mannen ikke får være med, spesielt siden andre sykehus har åpnet for det. Men er fortsatt en måned til så kan forhåpentligvis endre seg. 

Ellers går jeg å venter på livstegn nå i form av bevegelse. Har kjent liv tidlig med mine to andre så jeg håper det dukker opp nå innen 14 dager. 

Noen av dere andre som kjenner spark? 🥰

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Rediken skrev:

Hadde en senabort i høst, og er i dag en dag lenger på vei enn jeg var da det skjedde. Sikkert litt teit, men føles som en viktig milepæl for meg. 

Fikk også innkalling til OUL nå i uken, skal 2. juli, da er jeg nøyaktig 19+0. Men syns det er veldig kjedelig at mannen ikke får være med, spesielt siden andre sykehus har åpnet for det. Men er fortsatt en måned til så kan forhåpentligvis endre seg. 

Ellers går jeg å venter på livstegn nå i form av bevegelse. Har kjent liv tidlig med mine to andre så jeg håper det dukker opp nå innen 14 dager. 

Noen av dere andre som kjenner spark? 🥰

Skjønner deg godt - det er jo en kjempeviktig milepæl! 🤗 Gratulerer!

Hvor langt er du på vei nå?

Ang. bevegelse fra foster har jeg innbilt meg at jeg har kjent noe en svært sjelden gang, og faktisk mer for halvannen uke siden enn nå. Innser jo at det sannsynligvis har vært noe helt annet jeg har kjent da 😅 Er 15 uker nå omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mingrid skrev:

Skjønner deg godt - det er jo en kjempeviktig milepæl! 🤗 Gratulerer!

Hvor langt er du på vei nå?

Ang. bevegelse fra foster har jeg innbilt meg at jeg har kjent noe en svært sjelden gang, og faktisk mer for halvannen uke siden enn nå. Innser jo at det sannsynligvis har vært noe helt annet jeg har kjent da 😅 Er 15 uker nå omtrent. 

Er 14+4 i dag 🙂 

Det kan være bevegelser du kjenner, jeg har pleid å kjenne det rundt uke 15-17 tidligere. Så jeg bare venter på at det snart skal skje nå i disse dager 🥰 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ, vi har kjøpt vogn i dag! En nydelig Bugaboo Buffalo navy classic+.😍 Kjøpte den brukt på Finn, men alle tekstiler var nye, da hun jeg kjøpte den av reklamerte på dem, fordi alle tekstiler ble så solbleket. Er så sjukt fornøyd! 😍

Er kanskje litt tidlig, men er 16+1 i dag, så krysser fingrene for at det går bra. 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hjärtat skrev:

Æææ, vi har kjøpt vogn i dag! En nydelig Bugaboo Buffalo navy classic+.😍 Kjøpte den brukt på Finn, men alle tekstiler var nye, da hun jeg kjøpte den av reklamerte på dem, fordi alle tekstiler ble så solbleket. Er så sjukt fornøyd! 😍

Er kanskje litt tidlig, men er 16+1 i dag, så krysser fingrene for at det går bra. 😊

Det er så gøøøøy😁 vi skal hente vognen på lørdag🙈 føler at det er litt tidlig fortsatt, men første gang jeg har kommet så langt så begynner å roe meg veldig ned. 16+5 idag. 

Begynner også å kjenne litt småbevegelser under fettlageret mitt 😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg kjente bevegelser de siste kveldene. Har mistenkt det tidligere også, men det jeg kjente på de siste kveldene tror jeg ikke jeg kan ta feil av😍 eneste jeg reagerte på var at bevegelsene var høyere opp enn jeg forventet, rundt navleområdet. Er 15+4 idag. Er jo litt usikker på hvor langt jeg er på vei, så kanskje jeg er lenger enn jeg tror? Uansett så er disse bevegelsene magiske🥰 Forrige gang kjente jeg bevegelse første gang i uke 17. 

nå har også halsbrannen og de sure oppstøtene jeg slet med forrige gang kommer tilbake for fullt. Hadde håpet jeg skulle slippe, men ser ikke slik ut... har det konstant, og mister all matlyst. Siste dagene har jeg vært en del uggen pga dette, og alt jeg får ned er sure epler og druer. Er så syyykt sulten, men blir kvalm bare jeg prøver å spise noe annet.. spesielt ille blir det når jeg ligger. Sist gang sov jeg så og si sittende siste 4 mnd, og det ser ut som om jeg snart må begynne å bygge opp i senga igjen😅

hvordan er det med dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, månki skrev:

Jeg lurer på om jeg kjente bevegelser de siste kveldene. Har mistenkt det tidligere også, men det jeg kjente på de siste kveldene tror jeg ikke jeg kan ta feil av😍 eneste jeg reagerte på var at bevegelsene var høyere opp enn jeg forventet, rundt navleområdet. Er 15+4 idag. Er jo litt usikker på hvor langt jeg er på vei, så kanskje jeg er lenger enn jeg tror? Uansett så er disse bevegelsene magiske🥰 Forrige gang kjente jeg bevegelse første gang i uke 17. 

nå har også halsbrannen og de sure oppstøtene jeg slet med forrige gang kommer tilbake for fullt. Hadde håpet jeg skulle slippe, men ser ikke slik ut... har det konstant, og mister all matlyst. Siste dagene har jeg vært en del uggen pga dette, og alt jeg får ned er sure epler og druer. Er så syyykt sulten, men blir kvalm bare jeg prøver å spise noe annet.. spesielt ille blir det når jeg ligger. Sist gang sov jeg så og si sittende siste 4 mnd, og det ser ut som om jeg snart må begynne å bygge opp i senga igjen😅

hvordan er det med dere?

så gøy å kjenne bevegelser!! gleder meg til det selv - ikke kjent noe enda :)

Har også fått litt halsbrann på kveldene innimellom. for meg hjelper det veldig å drikke et stort glass melk. Men det høres ikke ut som om det kan sammenlignes med deg.. Kan jo være det hjelper litt likevel.

Jeg har fått smerter i bekkenet, og alle jeg møter reagerer med "oiii, det var tidlig.. håper du slipper plager med bekkenet". Var ute på rolig joggetur og klarte nesten ikke gå etterpå.. Det går bedre nå, men så har jeg nesten ikke rørt meg etterpå heller da.. Er 17 uker på vei. Noen andre som har slitt med bekkenet/ har smerter?

Ellers skal jeg på OUL om en uke - så det blir spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lollipop2020 skrev:

så gøy å kjenne bevegelser!! gleder meg til det selv - ikke kjent noe enda :)

Har også fått litt halsbrann på kveldene innimellom. for meg hjelper det veldig å drikke et stort glass melk. Men det høres ikke ut som om det kan sammenlignes med deg.. Kan jo være det hjelper litt likevel.

Jeg har fått smerter i bekkenet, og alle jeg møter reagerer med "oiii, det var tidlig.. håper du slipper plager med bekkenet". Var ute på rolig joggetur og klarte nesten ikke gå etterpå.. Det går bedre nå, men så har jeg nesten ikke rørt meg etterpå heller da.. Er 17 uker på vei. Noen andre som har slitt med bekkenet/ har smerter?

Ellers skal jeg på OUL om en uke - så det blir spennende 😄

Jeg sleit en del med bekkenet mellom uke 11 og 14, men så roet det seg plutselig. Så veldig mørkt på det når det begynte så tidlig, men nå har det altså vært greit i et par uker👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bondekone skrev:

Jeg sleit en del med bekkenet mellom uke 11 og 14, men så roet det seg plutselig. Så veldig mørkt på det når det begynte så tidlig, men nå har det altså vært greit i et par uker👌

så godt å høre - da skal jeg ikke gi opp helt enda 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjente bevegelse i går for første gang, 15+6😍 en boble som sprakk et stykke nedenfor navlen, aldri kjent noe lignende før. 

Ellers lurer jeg på om vi har falt på å kjøpe to vogner, en emmaljunga edge duo, og en babyjogger city elite. Kjøper begge deler brukt da. Men jeg synes emmaljunga er så overlegen på stødighet og demping. Så blir hovedsakelig den her hjemme, og så babyjoggeren når vi skal i bil. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så gøy @bondekone! Jeg måtte logge på i dag bare fordi jeg ville dele samme opplevelse! Har trodd jeg har kjent noe de siste ukene, men det har vært så vagt at jeg ikke helt sikkert kan si hva det er. Men i går kveld lå jeg med hånden på magen og kjente fire helt klare spark, rett etterhverandre. Det var så gøy at jeg måtte rope på mannen med en gang 😃 Da stoppet det selvsagt 🙈 Men det var en så god følelse «der er du, hyggelig å endelig treffes».  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket også noe i natt 😍 lå på magen og kjente plutselig 3 "lette" trykk etter hverandre. 

Tenkte at baby sa "hallo du moser meg her!" så da la jeg meg på siden 🙈 ville egentlig lige der litt til for å se om jeg kjente noe mer, men tenkte på jenta 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å lese om dere som kjenner spark og bevegelse 🤗

Jeg har vært litt bekymret i det siste. Har liksom ikke merket noe til gravidsymptomer og synes magen har blitt mindre 😅 I tillegg fikk jeg brått veldig sterke magesmerter på onsdag, helt brått. Det varte i cirka 6 minutter, før det gikk over. Det var i livmoren og på høyre side. Var ute og gikk da det skjedde, og måtte nesten stoppe å gå pga. ubehaget. Etterpå var jeg bare litt øm.. Har ikke hatt noe blødninger eller lignende, men merker det satte en liten støkk i meg likevel. Er snart 16 uker nå, skal jeg tro TUL.

Noen av dere som har hatt plutselige magesmerter nå eller i tidligere graviditeter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, mingrid skrev:

Jeg har vært litt bekymret i det siste. Har liksom ikke merket noe til gravidsymptomer og synes magen har blitt mindre 😅 I tillegg fikk jeg brått veldig sterke magesmerter på onsdag, helt brått. Det varte i cirka 6 minutter, før det gikk over. Det var i livmoren og på høyre side. Var ute og gikk da det skjedde, og måtte nesten stoppe å gå pga. ubehaget. Etterpå var jeg bare litt øm.. Har ikke hatt noe blødninger eller lignende, men merker det satte en liten støkk i meg likevel. Er snart 16 uker nå, skal jeg tro TUL.

Noen av dere som har hatt plutselige magesmerter nå eller i tidligere graviditeter? 

Ja jeg har fått det. Men legene sier at det er normalt så så lenge det ikke er veldig veldig sterke og varer utrolig lenge+blod tar jeg det med ro. 😊 

Begynner å lære meg å kunne skille noen smerter i magen/korsryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 15.57, mingrid skrev:

Hvor i magen er det? Jeg får skikkelig ubehag på sidene på en måte. litt il høyre eller litt til venstre for navelen, og aldri samtidig. Kan komme av bevegelse, som et hugg eller en strekk. Fått høre at dette som regel er ligamenter og ting som strekker seg, og derfor er helt normalt. Er det noe tilsvarende du opplever 💕?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KaffeLurker skrev:

Hvor i magen er det? Jeg får skikkelig ubehag på sidene på en måte. litt il høyre eller litt til venstre for navelen, og aldri samtidig. Kan komme av bevegelse, som et hugg eller en strekk. Fått høre at dette som regel er ligamenter og ting som strekker seg, og derfor er helt normalt. Er det noe tilsvarende du opplever 💕?

Jeg fikk smertene på høyre side (ser for meg det omtrent er der eggstokken ligger), men også i livmoren, og smertene i livmoren var egentlig de verste. Det var som en krampeaktig følelse som liksom «hugg tak». Kjentes ut som babyen vokste 8 størrelser på 2 minutter liksom 😅 Måtte bare stoppe opp og puste litt før jeg gikk videre, og deretter gikk det bare over. Har ikke kjent noe tilsvarende senere, men kjenner det fortsatt bekymrer meg litt 😫😅 Vet at magesmerter er veldig vanlig da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sikker på at jeg kjente bebisen på vei til jobb i dag. Var som at det rumla veldig i magen. 🥰

Ellers er formen min veldig fin, føler meg kjempeheldig. Er 17+0 i dag, og kan nesten ikke vente til oul neste onsdag, titte inn og se om det er en liten gutt eller jente der inne.💛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente liv i går kveld for første gang, er 15+3 i dag. Ble så glad at jeg ikke fikk sove, lå lenge å funderte på kjønn og hvordan det blir med en til 🥰

Noen som har begynt å tenke på permisjon? Jeg ser at permisjonreglene er ganske endret på siden jeg hadde forrige runde med barn. Må tilbake på jobb når barnet er 7 måneder dersom vi velger 100 % uttak. Syns dette er litt for tidlig, har minimum lyst å være hjemme med barnet til det er 10 måneder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente liv i går kveld for første gang, er 15+3 i dag. Ble så glad at jeg ikke fikk sove, lå lenge å funderte på kjønn og hvordan det blir med en til 🥰

Noen som har begynt å tenke på permisjon? Jeg ser at permisjonreglene er ganske endret på siden jeg hadde forrige runde med barn. Må tilbake på jobb når barnet er 7 måneder dersom vi velger 100 % uttak. Syns dette er litt for tidlig, har minimum lyst å være hjemme med barnet til det er 10 måneder. 

Jepp, vi har begynt å tenke på permisjon. Blir ganske innviklet for vår del, for sambo har krav på foreldrepenger fordi han jobber turnus, men han har en veldig liten helgestilling og det er uaktuelt at han tar permisjon fra studiene. Derfor må jeg være hjemme i tillegg når han tar ut sin del, med mindre vi venter til han får seg jobb og full lønn. Så litt i tenkeboksen på hvilken løsning vi skal gå for. Men uansett skal vi spare så mye vi kan, ta ut 100% lønn (det som gir mest penger, stort sett) og så skal jeg være hjemme til lille er rundt 1,5 år, uten lønn. 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du kjenner liv såpass tidlig 😃 Er det sånn at når du kjenner det, så er du helt sikker på at det er babyens bevegelser?

Ang. permisjon har vi tenkt masse på det, ja. Jeg hadde en missed abortion i januar, så vi (jeg) har egentlig tenkt på det siden november i fjor. Samboer er student, og som @Hjärtat beskriver er det uaktuelt for han å ta permisjon fra studiene. Han har også en deltidsstilling, men denne har han ikke jobbet i siden lenge før korona, og nå prøver han å jobbe så lite som mulig slik at han tjener såpass lite at han IKKE har rett til foreldrepenger når vi søker. Vi har regnet på det og kommet frem til at vi bør søke mot slutten av juli, da hans årsinntekt vil være lavere enn kravet for å motta foreldrepenger. Etter det kan han faktisk begynne å jobbe igjen så mye han vil, uten at han automatisk blir pålagt sine 15 uker. For min del skulle han gjerne vært i permisjon i 15 uker og mer til, men fordi vi kommer til å tape både penger og samboeren må utsette utdanningen sin, blir det en veldig dårlig løsning for oss, dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...