Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

Men @mingrid, er det ikke sånn at fars foreldrepenger blir regnet ut fra månedene rett før han skal ta ut penger og permisjob? Sånn jeg fikk det forklart🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Hjärtat skrev:

Men @mingrid, er det ikke sånn at fars foreldrepenger blir regnet ut fra månedene rett før han skal ta ut penger og permisjob? Sånn jeg fikk det forklart🤔

Det blir regnet ut på tidspunktet du søker permisjon, med utgangspunkt i de siste 10 måneder omgjort til årslønn. Den må være på under 49000 kroner (1/2 G) for å miste retten. 
Dersom far senere, enten før eller under permisjonstiden opparbeider seg retten til permisjonspenger må man eksplisitt søke om å få overført kvoten tilbake til far. 
Dette er slik NAV har forklart meg det, men jeg har i det siste også stusset over at de ikke foretar utregningen av inntekt før inntil 3 uker før permisjonen starter. Jeg har snakket med NAV mange ganger, og de har ikke sagt at det er noe problem å søke om overføring slik jeg skisserer her. Man kan søke fra 22. svangerskapsuke tror jeg, for da nærmer det seg jo tidspunktet for når fosteret kan være levedyktig utenfor livmoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å snakke om permisjon, men det er ikke like enkelt denne gangen. Mannen sin kontrakt går ut i sommer, da skal han ha sin del av permisjonen til gutten vår nå. Håper og krysser alt vi har på at han finner en ny jobb innen november da jeg skal i ny permisjon igjen, men vi vet jo ikke hvor han får jobb. Er veldig sannsynlig at vi må flytte på oss, og da er det mest gunstig at vi har 80%dekning, og at jeg begynner på jobb igjen 1 august 2021. Jobber i barnehage så er ikke så lett å få jobb midt i året. Hvis vi blir værende så skal jeg nok ha 7 mnd i starten, og så fylle på med ferie etter fars permisjon og så kanskje litt ulønnet. 
 

er spent på hvordan det blir med alt både jobb, permisjon, plutselig ha to barn under 1,5 år osv. Gutten vår skal ikke begynne i barnehage så jeg skal ha begge to hjemme. Er spent på om jeg kommer til å angre på det valget😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om sola... I dag kastet jeg opp frokosten min for første gang. Har nesten ikke vært kvalm i det hele tatt, og nå, 17+1, skulle den komme i retur. 😂

Mine tanker går selvsagt til dere som har slitt med dette jevnt over. 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag får jeg hentet vogn jeg har kjøpt! (Brukt emmaljunga). Tenker å ha en vogn til å ha i bil, så den gjenstår enda.

I tillegg fått bilstol (kjøpt av ei vennine), og masse diverse utstyr som lekegrind, matte osv. Mangler egentlig ganske lite faktisk, ikke kjøpt noe nytt. Elsker gjenbruk😅 blir litt skremt av det og, tenk om jeg jinxer alt med det🙄 

 

Men ang. Bilstol. Den er tre år gammel, aldri skadet (og stoler på det), det er innafor det? Maxi cosi, brukt i samme bil som vi tenker å kjøpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 17.04, mingrid skrev:

Moro at du kjenner liv såpass tidlig 😃 Er det sånn at når du kjenner det, så er du helt sikker på at det er babyens bevegelser?

Ang. permisjon har vi tenkt masse på det, ja. Jeg hadde en missed abortion i januar, så vi (jeg) har egentlig tenkt på det siden november i fjor. Samboer er student, og som @Hjärtat beskriver er det uaktuelt for han å ta permisjon fra studiene. Han har også en deltidsstilling, men denne har han ikke jobbet i siden lenge før korona, og nå prøver han å jobbe så lite som mulig slik at han tjener såpass lite at han IKKE har rett til foreldrepenger når vi søker. Vi har regnet på det og kommet frem til at vi bør søke mot slutten av juli, da hans årsinntekt vil være lavere enn kravet for å motta foreldrepenger. Etter det kan han faktisk begynne å jobbe igjen så mye han vil, uten at han automatisk blir pålagt sine 15 uker. For min del skulle han gjerne vært i permisjon i 15 uker og mer til, men fordi vi kommer til å tape både penger og samboeren må utsette utdanningen sin, blir det en veldig dårlig løsning for oss, dessverre. 

Ja, jeg har vært helt sikker at det er bevegelde siden jeg kjenner igjen fra mine tidligere svangerskap. Men har ikke kjent noe mer siden lørdag, så jeg gleder meg til det blir mer regelmessig fremover 🥰

Første jenta mi var veldig aktiv på nattestid, og hun kunne holde på våken da hun turnerte rundt i magen min. Men jeg syns det er koselig, og i tillegg veldig beroligende siden jeg da vet alt er ok. Gutten min var mye roligere, der måtte jeg drikke iskald cola en del ganger for å sjekke at alt var ok 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, bondekone skrev:

I dag får jeg hentet vogn jeg har kjøpt! (Brukt emmaljunga). Tenker å ha en vogn til å ha i bil, så den gjenstår enda.

I tillegg fått bilstol (kjøpt av ei vennine), og masse diverse utstyr som lekegrind, matte osv. Mangler egentlig ganske lite faktisk, ikke kjøpt noe nytt. Elsker gjenbruk😅 blir litt skremt av det og, tenk om jeg jinxer alt med det🙄 

 

Men ang. Bilstol. Den er tre år gammel, aldri skadet (og stoler på det), det er innafor det? Maxi cosi, brukt i samme bil som vi tenker å kjøpe.

Åh, så gøy! 🤩 Har som sagt fått tak i en sykt fin, brukt vogn. Blir barnesete fra venninne på oss og. Så har jeg kjøpt vognpose, men ellers tenkte jeg å vente til etter oul med å ga helt bananas. (mest fordi jeg vil ha ting med farger og skiller på gutte- og jentefarger, jeg vet, skyt meg😂

Ooog angående bilstol tror jeg det er helt innafor. Skal vel være nyere enn fem år. 

Endret av Hjärtat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hjärtat skrev:

Åh, så gøy! 🤩 Har som sagt fått tak i en sykt fin, brukt vogn. Blir barnesete fra venninne på oss og. Så har jeg kjøpt vognpose, men ellers tenkte jeg å vente til etter oul med å ga helt bananas. (mest fordi jeg vil ha ting med farger og skiller på gutte- og jentefarger, jeg vet, skyt meg😂

Ooog angående bilstol tror jeg det er helt innafor. Skal vel være nyere enn fem år. 

Ja mener jeg har hørt 4/5 år litt rundt forbi, menog statens vegvesen sier 7 år, så da er det vel iallefall greit👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14+2 i dag 🤗 I morgen skal vi på UL igjen (hysterisk mama to be)... Håper vi får vite kjønn 🥰 

 

Noen her som har lavt jernlager?? Fikk svar i går, mitt lå på 30 som er midt mellom lavt og veldig lavt? 😅 Får ikke starte på «tilskudd» før uke 18 - men er det noe mat e.l jeg kan spise for å få den opp? 🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Idapida567 skrev:

14+2 i dag 🤗 I morgen skal vi på UL igjen (hysterisk mama to be)... Håper vi får vite kjønn 🥰 

 

Noen her som har lavt jernlager?? Fikk svar i går, mitt lå på 30 som er midt mellom lavt og veldig lavt? 😅 Får ikke starte på «tilskudd» før uke 18 - men er det noe mat e.l jeg kan spise for å få den opp? 🤷🏼‍♀️ 

Jeg hadde jernlager på 15😱, og har også fått beskjed om å vente til uke 18. Men idag får jeg endelig noen til å kjøre meg til byen så jeg kan kjøpe tabletter så da begynner jeg idag (uke 16+4). Jeg hadde nok ventet til uke 18 om jeg ikke hadde merket det så sykt godt. Tør ikke kjøre bil en gang for jeg er så svimmel og dårlig.. og som noen andre her inne sa så tror jeg det ikke spiller noen rolle om en begynner før heller😊

men ellers er jo matvarer som kjøtt, lever, bønner, brokkoli osv fulle av jern. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Idapida567 skrev:

14+2 i dag 🤗 I morgen skal vi på UL igjen (hysterisk mama to be)... Håper vi får vite kjønn 🥰 

 

Noen her som har lavt jernlager?? Fikk svar i går, mitt lå på 30 som er midt mellom lavt og veldig lavt? 😅 Får ikke starte på «tilskudd» før uke 18 - men er det noe mat e.l jeg kan spise for å få den opp? 🤷🏼‍♀️ 

Ja, det er mye jernrik mat, sånn som blant annet leverpostei, spinat og bønner 🤗 Rødt kjøtt er jo også jernrikt, og det hjelper faktisk å steke og tilberede mat i jernpanner- og gryter fremfor i teflonpanner, etc.

 

5 minutter siden, månki skrev:

Jeg hadde jernlager på 15😱, og har også fått beskjed om å vente til uke 18. Men idag får jeg endelig noen til å kjøre meg til byen så jeg kan kjøpe tabletter så da begynner jeg idag (uke 16+4). Jeg hadde nok ventet til uke 18 om jeg ikke hadde merket det så sykt godt. Tør ikke kjøre bil en gang for jeg er så svimmel og dårlig.. og som noen andre her inne sa så tror jeg det ikke spiller noen rolle om en begynner før heller😊

men ellers er jo matvarer som kjøtt, lever, bønner, brokkoli osv fulle av jern. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/ 

Samme her, fikk målt forrige uke og hadde 14, så ble rådet til å starte med jerntilskudd asap. Er 16+3 nå, og kjenner virkelig at jeg trenger det. Har hatt et skikkelig dropp i jernnivå de siste 6 ukene, fra å være veldig høyt og fint til å plutselig bli kjempelavt. Er åpenbart at det er noen som «suger» jern av meg 😂🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @månki & @mingrid - fikk litt vondt av dere nå - for merker selv hvor utrolig trøtt og sliten jeg er! Vet dere hvorfor det er anbefalt å vente til uke 18-20?? 🤷🏼‍♀️ hvis det egentlig ikke har noen betydning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Idapida567 skrev:

Takk for svar @månki & @mingrid - fikk litt vondt av dere nå - for merker selv hvor utrolig trøtt og sliten jeg er! Vet dere hvorfor det er anbefalt å vente til uke 18-20?? 🤷🏼‍♀️ hvis det egentlig ikke har noen betydning 

Det går fint altså, for min del har det faktisk handlet mest om trøtthet. Har hatt vanskeligheter for å holde meg våken, og kan plutselig få trøtthetsanfall som varer i 5-10 minutter hvor det er nesten helt umulig å holde seg våken. Det har pleid å komme omtrent hver time gjennom hele dagen, så håper jerntilskudd hjelper! 😅🤗 Ang. det å starte i uke 18-20 har jeg faktisk ikke peiling. Det er litt merkelig, men hadde du hatt lavere jernnivåer hadde du garantert fått beskjed om å bare begynne å ta det allerede nå. Husk forresten at jern absorberes dårligere med koffein og melk, men veldig bra i kombinasjon med vitamin C, så drikk gjerne et glass appelsinjuice mens du knasker brokkoli og knekkebrød med leverpostei 🤗🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang jern så.spurte jeg min lege om det, uten at hun hadde svar. Men leste litt om det selv (fikk selv beskjed om at jernlageret mitt er i det lavere sjiktet og må ta tilskudd fra uke 18-20), ser jeg det handler litt om nivåer. Dvs er du veldig lav, skal det begynne med en gang, men i mellomnivået er det først ved uke 18. Gjennom svangerskapet brukes det av jernlageret, antakelig mer ettervært som du kommer ut i svangerskapet. Er jernlagerene fulle har du nok å ta av, er det på middelnivået er det sannsynlig at du på et tidspunkt i svangerskapet går tom/får for lave lagre. 

 

-----

Jeg har vært hos jordmor i dag og hørt verdens fineste hjertelyd på 145 slag i minuttet❤ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bondekone skrev:

Ang jern så.spurte jeg min lege om det, uten at hun hadde svar. Men leste litt om det selv (fikk selv beskjed om at jernlageret mitt er i det lavere sjiktet og må ta tilskudd fra uke 18-20), ser jeg det handler litt om nivåer. Dvs er du veldig lav, skal det begynne med en gang, men i mellomnivået er det først ved uke 18. Gjennom svangerskapet brukes det av jernlageret, antakelig mer ettervært som du kommer ut i svangerskapet. Er jernlagerene fulle har du nok å ta av, er det på middelnivået er det sannsynlig at du på et tidspunkt i svangerskapet går tom/får for lave lagre. 

 

-----

Jeg har vært hos jordmor i dag og hørt verdens fineste hjertelyd på 145 slag i minuttet❤ 

Så hyggelig at du har vært hos jordmor 🤗 Var du inne på svangerskapskontroll? Det er veldig hyggelig å høre hjertelyden ja 🤗🥳 Du har kanskje allerede skrevet det, men vet du om det er jente eller gutt? 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, mingrid skrev:

Så hyggelig at du har vært hos jordmor 🤗 Var du inne på svangerskapskontroll? Det er veldig hyggelig å høre hjertelyden ja 🤗🥳 Du har kanskje allerede skrevet det, men vet du om det er jente eller gutt? 🤩

På kontroll ja😉 er 16+5 i dag. Gynekolog fra sist UL (11+5) mener det var tegn på at det er jente, men tenker det var veldig tidlig, så forholder meg til at vi ikke vet😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, bondekone skrev:

På kontroll ja😉 er 16+5 i dag. Gynekolog fra sist UL (11+5) mener det var tegn på at det er jente, men tenker det var veldig tidlig, så forholder meg til at vi ikke vet😉

Hyggelig! 🤗 Da er vi omtrent like langt! Jeg er 16+3 troooor jeg. På 12+0 fikk jeg antydninger om at det var gutt, men gynekologen var veldig usikker. Sa det var 60/40 sjanse for gutt/jente. Har likevel nesten glemt at det er muligheter for at det kan være jente 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mingrid skrev:

Hyggelig! 🤗 Da er vi omtrent like langt! Jeg er 16+3 troooor jeg. På 12+0 fikk jeg antydninger om at det var gutt, men gynekologen var veldig usikker. Sa det var 60/40 sjanse for gutt/jente. Har likevel nesten glemt at det er muligheter for at det kan være jente 😅

Haha, såpass ja. Gyn sa faktisk 90% på jente hos oss, men jeg har hatt så guttefølelse, at jeg ikke helt har trodd på det😅 men etter han sa det har det sneket seg mer på, så nå vet jeg ikke hva slags følelse jeg har🙈 skal på OUL om to uker, så da håper jeg vi vet det😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ordinær ultralyd i går - startet bra og fikk vite at det var en jente i magen. Jordmoren reagerte på noe med hjertet, pluss at de målte til uke 17 (i følge menstermin er jeg i uke 19 og tidlig ul uke 18). En lege undersøkte hjertet nærmere og til slutt fant de ut at det ikke var så ille som først antatt, men at de fortsatt ville ha meg inn på ny kontroll. Fikk derfor time for ny ultralyd og fostervannsprøve neste uke. Jeg er så nervøs og vet ikke hva jeg skal tro eller håpe på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Lollipop2020 skrev:

Var på ordinær ultralyd i går - startet bra og fikk vite at det var en jente i magen. Jordmoren reagerte på noe med hjertet, pluss at de målte til uke 17 (i følge menstermin er jeg i uke 19 og tidlig ul uke 18). En lege undersøkte hjertet nærmere og til slutt fant de ut at det ikke var så ille som først antatt, men at de fortsatt ville ha meg inn på ny kontroll. Fikk derfor time for ny ultralyd og fostervannsprøve neste uke. Jeg er så nervøs og vet ikke hva jeg skal tro eller håpe på....

Huff, så vond beskjed å få, selv om det ikke trenger å bety noe. 😔 Ønsker deg masse lykke til neste uke, og krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig.❤️  Skal selv til oul på onsdag og kjenner jeg blir litt bekymret når jeg leser sånt, får heller ikke ha med sambo, så blir det en vond beskjed blir det ikke noe gøy. Tror han får kjøre meg og sitte i bilen og vente i tilfelle det er noe galt med lille. Hvor var du på ul? Og fikk du ha med mannen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...