Gå til innhold

Prosjekt: lag et menneske


Strikkesokken

Anbefalte innlegg

Herregud jeg er så dårlig for tiden! Fikk en ukes sykemelding av legen som gikk ut idag, og måtte ringe og få den forlenget en uke til. Håper det holder! Jeg spyr ikke like mye som med L, men det blir noen ganger for dagen i tillegg til konstant vond kvalme uten avbrekk. Mine foreldre har heldigvis L nesten hver natt nå og kjører ham til skolen så jeg får sovet ut, og godt er det! Har litt mat stående på nattbordet og spiser litt hele tiden, inkludert på natten. Kommer meg ikke opp av sengen før klokka 15 på ettermiddagen, og da er det rett inn på sofaen i stuen. Såvidt jeg orker å se på tv. Står jeg for lenge oppreist kaster jeg opp. Og i tillegg så får jeg så enormt dårlig samvittighet ovenfor L for at jeg ikke orker å leke med ham :( og mannen er vekke og husarbeidet renner over.. håper virkelig dette går over om noen uker og ikke blir verre/holder på fram til fødsel som sist gang. 

Ble et skikkelig sutre-innlegg dette, men måtte bare få det ut et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 21.4.2016 at 23.10, Strikkesokken skrev:

Herregud jeg er så dårlig for tiden! Fikk en ukes sykemelding av legen som gikk ut idag, og måtte ringe og få den forlenget en uke til. Håper det holder! Jeg spyr ikke like mye som med L, men det blir noen ganger for dagen i tillegg til konstant vond kvalme uten avbrekk. Mine foreldre har heldigvis L nesten hver natt nå og kjører ham til skolen så jeg får sovet ut, og godt er det! Har litt mat stående på nattbordet og spiser litt hele tiden, inkludert på natten. Kommer meg ikke opp av sengen før klokka 15 på ettermiddagen, og da er det rett inn på sofaen i stuen. Såvidt jeg orker å se på tv. Står jeg for lenge oppreist kaster jeg opp. Og i tillegg så får jeg så enormt dårlig samvittighet ovenfor L for at jeg ikke orker å leke med ham :( og mannen er vekke og husarbeidet renner over.. håper virkelig dette går over om noen uker og ikke blir verre/holder på fram til fødsel som sist gang. 

Ble et skikkelig sutre-innlegg dette, men måtte bare få det ut et sted!

Huff! Dette hørtes trasig ut :-/ Håper ting går seg fort til ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det beste for både deg og L at han er litt hos besteforeldrene. Han syns jo sikkert det er kjempestas! :) Høres grusomt ut å være så kvalm, håper virkelig at formen din bedrer seg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, April 22, 2016 at 23.18, maja87 skrev:

Huff! Dette hørtes trasig ut :-/ Håper ting går seg fort til ☺

 

Den Saturday, April 23, 2016 at 8.47, A4-livet skrev:

Det er nok det beste for både deg og L at han er litt hos besteforeldrene. Han syns jo sikkert det er kjempestas! :) Høres grusomt ut å være så kvalm, håper virkelig at formen din bedrer seg :klem:

Takk begge to! :) det har vært helt grusomt og det er fortsatt ikke over, men både igår og idag har jeg følt meg mye bedre! Igår kastet jeg "bare" opp én gang rett før jeg la meg, fordi jeg spiste for fort, men var ikke direkte dårlig. Idag har jeg fått i meg rimelig normal mengde mat, men merker jeg er enormt sulten for tiden! Kroppen tror sikkert den aldri får mat igjen :fnise: håper dette er starten på bedring og at jeg kan kaste kvalmestillende veldig snart :)

Og idag begynte jeg å glede meg skikkelig til dette, få mage, kjøpe inn utstyr, og det å bli en til i familien! Det har vært så fjernt nå når jeg har vært dårlig, men mannen sa på lørdag at han gleder seg og at han tror det blir en jente :rodmer: og da ble det plutselig veldig ekte for meg! Klarer ikke helt å sette ord på det, det er veldig stort og jeg føler meg utrolig heldig som får oppleve å bli mamma en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 25. april 2016 at 21.48, Strikkesokken skrev:

 

Takk begge to! :) det har vært helt grusomt og det er fortsatt ikke over, men både igår og idag har jeg følt meg mye bedre! Igår kastet jeg "bare" opp én gang rett før jeg la meg, fordi jeg spiste for fort, men var ikke direkte dårlig. Idag har jeg fått i meg rimelig normal mengde mat, men merker jeg er enormt sulten for tiden! Kroppen tror sikkert den aldri får mat igjen :fnise: håper dette er starten på bedring og at jeg kan kaste kvalmestillende veldig snart :)

Og idag begynte jeg å glede meg skikkelig til dette, få mage, kjøpe inn utstyr, og det å bli en til i familien! Det har vært så fjernt nå når jeg har vært dårlig, men mannen sa på lørdag at han gleder seg og at han tror det blir en jente :rodmer: og da ble det plutselig veldig ekte for meg! Klarer ikke helt å sette ord på det, det er veldig stort og jeg føler meg utrolig heldig som får oppleve å bli mamma en gang til!

Så kjedelig at formen er så dårlig! Håper du kommer deg! Jeg har stort sett sluppet unna kvalme, og de gangene jeg har hatt det tenker jeg på dere som har det såpass trasig. Det er slitsomt nok å være gravid og merke at kroppen forandrer seg og at man trenger mye søvn, om man ikke skal måtte være kvalm i tillegg. God bedring! :)

Morsomt at mannen begynner å snakke om det, da. :)  De merker jo ikke akkurat endringene så godt som oss, så det er veldig koselig når de begynner å engasjere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sunhands skrev:

Så kjedelig at formen er så dårlig! Håper du kommer deg! Jeg har stort sett sluppet unna kvalme, og de gangene jeg har hatt det tenker jeg på dere som har det såpass trasig. Det er slitsomt nok å være gravid og merke at kroppen forandrer seg og at man trenger mye søvn, om man ikke skal måtte være kvalm i tillegg. God bedring! :)

Morsomt at mannen begynner å snakke om det, da. :)  De merker jo ikke akkurat endringene så godt som oss, så det er veldig koselig når de begynner å engasjere seg!

Huff ja formen går veldig opp og ned! Hatt noen grusomme dager igjen, men idag er det helt ok. Begynner på jobb igjen på mandag og kjenner jeg gruer meg veldig! 8 timer senvakt mandag og tirsdag, hvor jeg står og går hele tiden. Store deler av tiden er jeg alene, så jeg kan ikke lempe ansvaret over på en kollega om jeg bare må ha meg en liten pause. Sjefen har vært grei når jeg har vært sykemeldt nå, men føler jeg møter null forståelse. Skulle jobbet 6 timer mandag og tirsdag men måtte ta lenger vakter, noe jeg synes er ganske dårlig etter at jeg har fortalt hvorfor jeg har vært sykemeldt og sagt at jeg fortsatt ikke er helt i form..så jeg er litt stressa for å begynne igjen.

Heldigvis har jeg fri på onsdag og sa skal vi få se reka på ul igjen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det så lurt å begynne å jobbe igjen når du er så dårlig da? Du burde hvertfall ikke komme tilbake mer enn 50%  :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 30. april 2016 at 11.36, Strikkesokken skrev:

Huff ja formen går veldig opp og ned! Hatt noen grusomme dager igjen, men idag er det helt ok. Begynner på jobb igjen på mandag og kjenner jeg gruer meg veldig! 8 timer senvakt mandag og tirsdag, hvor jeg står og går hele tiden. Store deler av tiden er jeg alene, så jeg kan ikke lempe ansvaret over på en kollega om jeg bare må ha meg en liten pause. Sjefen har vært grei når jeg har vært sykemeldt nå, men føler jeg møter null forståelse. Skulle jobbet 6 timer mandag og tirsdag men måtte ta lenger vakter, noe jeg synes er ganske dårlig etter at jeg har fortalt hvorfor jeg har vært sykemeldt og sagt at jeg fortsatt ikke er helt i form..så jeg er litt stressa for å begynne igjen.

Heldigvis har jeg fri på onsdag og sa skal vi få se reka på ul igjen :rodmer:

Håper ul gikk bra og at alt er fint! :) Og at du er i bedre form igjen! Høres kjempeslitsomt ut med den typen jobb, og turnusarbeid i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, April 30, 2016 at 12.21, A4-livet skrev:

Men er det så lurt å begynne å jobbe igjen når du er så dårlig da? Du burde hvertfall ikke komme tilbake mer enn 50%  :opplyser:

Endte opp med 2 uker sykemelding til, sjefen sendte meg hjem fra jobb etter én time. Heldigvis! Klarte såvidt å stå oppreist.

Den Sunday, May 08, 2016 at 8.51, Sunhands skrev:

Håper ul gikk bra og at alt er fint! :) Og at du er i bedre form igjen! Høres kjempeslitsomt ut med den typen jobb, og turnusarbeid i tillegg!

Ja, for en uke siden fikk vi se baby på ul, viftet med armer og bein og var en aktiv liten 3 cm lang minibaby! Gyn mente jeg var nøyaktig like langt på vei som mine beregninger, så syklus har visst kommet raskt på plass etter pilleslutt! 

Har prøvd det meste av kvalmestillende, mistet effekten av postafen. Jeg fikk ekle bivirkninger av både Stemetil og Afipran. Zofran derimot, har vært redningen! De er dyre, så jeg tar kun ved behov - som heldigvis har vært sjelden i det siste.

I helgen var vi hos svigers en natt. Var deilig å komme seg ut og skifte stue. Lastet kun opp én gang, og har etter det følt meg i helt fin form :) mandag var jeg faktisk tilbake på trening - herregud så deilig! Merker at kroppen har vært syk og er svak, men jeg kom igang. Dro på stranden og L hadde med seg en kamerat og lette etter krabber i fjæren. Tirsdag gikk vi på en heftig fjelltur ingen av oss hadde vært på før..den endte opp med å være litt for heftig og jeg begynte nesten å gråte av utmattelse til slutt :ler: fant heldigvis en finere sti på vei ned igjen, og det eneste jeg tenkte på hele veien var at det er så herlig å være i form igjen! Vi skulle tatt en lettere tur etter en måned i fosterstilling på sofaen, men det var godt å bevege på skrotten igjen. L hadde fotballkamp på tirsdagen, og var kaptein på laget. Stolt mor som sto på sidelinjen og heiet! 

Idag er jeg dårligere igjen, og kastet opp all frokosten etter at mann og barn hadde forlatt huset og måtte bare legge meg igjen. Er godt at jeg har fram til 18.mai å komme meg helt igjen. Har ikke blitt vasket og ryddet skikkelig her på altfor lenge så prøver å manne meg opp til å få gjort noe nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at vi skal på første kontroll hos lege imorgen! Er så lenge siden jeg var gravid sist at jeg husker knapt hva som skjer på disse kontrollene. Ønsker å gå til jordmor også, så skal bestille time hos henne etter timen imorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre du er så mye dårlig, men bra det går litt bedre og at du fikk sykemelding så du får kommet deg 👍 Lykke til hos lege ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
22 timer siden, Strikkesokken skrev:

Endte opp med 2 uker sykemelding til, sjefen sendte meg hjem fra jobb etter én time. Heldigvis! Klarte såvidt å stå oppreist.

Ja, for en uke siden fikk vi se baby på ul, viftet med armer og bein og var en aktiv liten 3 cm lang minibaby! Gyn mente jeg var nøyaktig like langt på vei som mine beregninger, så syklus har visst kommet raskt på plass etter pilleslutt! 

Har prøvd det meste av kvalmestillende, mistet effekten av postafen. Jeg fikk ekle bivirkninger av både Stemetil og Afipran. Zofran derimot, har vært redningen! De er dyre, så jeg tar kun ved behov - som heldigvis har vært sjelden i det siste.

I helgen var vi hos svigers en natt. Var deilig å komme seg ut og skifte stue. Lastet kun opp én gang, og har etter det følt meg i helt fin form :) mandag var jeg faktisk tilbake på trening - herregud så deilig! Merker at kroppen har vært syk og er svak, men jeg kom igang. Dro på stranden og L hadde med seg en kamerat og lette etter krabber i fjæren. Tirsdag gikk vi på en heftig fjelltur ingen av oss hadde vært på før..den endte opp med å være litt for heftig og jeg begynte nesten å gråte av utmattelse til slutt :ler: fant heldigvis en finere sti på vei ned igjen, og det eneste jeg tenkte på hele veien var at det er så herlig å være i form igjen! Vi skulle tatt en lettere tur etter en måned i fosterstilling på sofaen, men det var godt å bevege på skrotten igjen. L hadde fotballkamp på tirsdagen, og var kaptein på laget. Stolt mor som sto på sidelinjen og heiet! 

Idag er jeg dårligere igjen, og kastet opp all frokosten etter at mann og barn hadde forlatt huset og måtte bare legge meg igjen. Er godt at jeg har fram til 18.mai å komme meg helt igjen. Har ikke blitt vasket og ryddet skikkelig her på altfor lenge så prøver å manne meg opp til å få gjort noe nå..

Uff, jeg synes så synd på deg og at du er så dårlig! Som kvinne har man fort litt dårlig samvittighet for at man er gravid og kommer til å bli borte fra arbeidsplassen, så enda mer kjipt er det om man er borte under selve graviditeten også.

Men flott at dere har fått se baby på UL! :) Det er veldig deilig å få vite at alt ser bra ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.5.2016 at 8.20, maja87 skrev:

Kjedelig å høre du er så mye dårlig, men bra det går litt bedre og at du fikk sykemelding så du får kommet deg 👍 Lykke til hos lege ☺

Tusen takk :) 

Den 13.5.2016 at 12.05, Sunhands skrev:

Uff, jeg synes så synd på deg og at du er så dårlig! Som kvinne har man fort litt dårlig samvittighet for at man er gravid og kommer til å bli borte fra arbeidsplassen, så enda mer kjipt er det om man er borte under selve graviditeten også.

Men flott at dere har fått se baby på UL! :) Det er veldig deilig å få vite at alt ser bra ut! :)

Ja, er forferdelig den samvittigheten for å være borte! Men sjefen vet som sagt om hvorfor, og som hun sa så er det ingen som ser stygt på en når man er sykemeldt generelt og ihvertfall ikke av sånne årsaker.

Hadde visst vært litt for ivrig med å bestille første svangerskapskontroll, så den ble utsatt til 25.05:fnise:  Noe med at blodprøvene ikke skulle tas før man er over 12 uker? Men fikk snakket en del med legen, og han foreslo 50% sykemelding fram til neste kontroll, og den blir sannsynligvis forlenget til jeg er i uke 16 - da mente han at den verste kvalmen burde være vekke. Er veldig glad for at han nevnte det, for det har jeg ikke tenkt på selv! Tenkte jeg skulle begynne rett på tilbake i full jobb nå på onsdag..


Dagene er veldig opp og ned, og i det siste har jeg måttet ta kvalmestillende med en gang jeg våkner for å ikke kaste opp hele dagen, men går fortsatt rundt og er dårlig.. Er 11+1 idag så burde vel snart være over det verste. Satser på å være i stand til å gå i tog med L imorgen, planen er å feire på skolen hans og så er det mat hos mor og far med hele familien :flagg: Har hatt våte drømmer om Daim is de siste dagene, så det skal jeg kjøpe meg så fort kioskene åpner:sikle: (selv om fløteis er det verste man kan kaste opp - om noen lurte :ler:) Føler jeg kan unne meg en ekstra is når jeg ikke kan spise spekemat. Har hatt så lyst på fenalår de siste dagene, blir grusomt å sitte og se alle de andre spise når man har så lyst på selv.
Vurderer å fortelle mine tanter og onkler om graviditeten imorgen, spesielt siden far sin søster er kommet på besøk hele veien fra Svergie og det sannsynligvis blir eneste gang vi treffes denne graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nasjonaldagen ble feiret på staselig vis, med barnetog med L før vi spiste kaker og is på skolen hans, og han løp 60 meter og fisket i fiskedammen. Hadde bunaden på, men kjente at etterhvert som kakestykkene gikk ned ble stakken strammere og strammere:ler: Jeg og mannen gikk hjem ca en time før mine foreldre dro fordi jeg var helt utslitt. Min mor tok heldigvis L den siste timen. Kom hjem, åpnet stakken, og lå meg på sofaen og sluknet som et lys. Da jeg våknet hadde jeg ikke sjans til å få igjen stakken igjen og måtte over på sommerkjole da det var middagstid hos mor og far. Fortalte tanter og onkler i selskapet at jeg er gravid, og alle ble kjempeglade og syntes dette var stas :)

På onsdag begynte jeg på jobb igjen, 50%. Jobbet onsdag og torsdag. Var så sliten da jeg kom hjem på torsdagen at jeg bare skalv - var skikkelig ekkelt. Igår og idag har jeg "fått igjen" for det og vært ganske dårlig hele dagen. Men idag ville L på shopping og bruke noen av pengene han fikk til bursdagen, så jeg rullet meg ut av sofaen og mannet meg opp til kamp. En tur til lekebutikken med L er tidenes tålmodighetsprøve. Vi gikk rundt i butikken i nesten èn time (trenger vel ikke å si at jeg var rimelig lei på slutten der), kom ut med 500,- mindre, og kun fotballkort i posen:fnise: Han er helt gærn etter fotball. Etter det spiste vi et sant gourmet måltid på Burger King, og så gikk vi og så Angry Birds filmen på kino. 250 kroner og halvannen time av livet mitt jeg aldri får tilbake. Men jeg tror L hadde det relativt kjekt selv om filmen ikke akkurat ble samtaleemnet i bilen på vei hjem:sprettoy:

Endret av Strikkesokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Så gøy med offentliggjøring på en sånn dag! :)

Visste ikke at blodprøver skulle tas så sent? Her ville lege sjekke Hb med en gang, allerede i uke 7-9 en gang. Og etter det har de tatt alle de andre, og jeg tror det var litt før uke 12. Hun maste på at jeg skulle komme for å ta prøver. Er nok veldig store forskjeller rundt om? 

Når du jobber 50%, må du jobbe fulle dager? Jeg hadde en slik periode da jeg fikk akutt ryggvondt for noen år siden. Fikk lov til å jobbe halve dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunhands skrev:

Så gøy med offentliggjøring på en sånn dag! :)

Visste ikke at blodprøver skulle tas så sent? Her ville lege sjekke Hb med en gang, allerede i uke 7-9 en gang. Og etter det har de tatt alle de andre, og jeg tror det var litt før uke 12. Hun maste på at jeg skulle komme for å ta prøver. Er nok veldig store forskjeller rundt om? 

Når du jobber 50%, må du jobbe fulle dager? Jeg hadde en slik periode da jeg fikk akutt ryggvondt for noen år siden. Fikk lov til å jobbe halve dager. 

Ja, ble litt overrasket selv, mener at da jeg gikk med L så var det ingen "regler" om hvor lenge man måtte vente før man tok blodprøver. Men det var også på et annet fastlegekontor, kan godt hende de praktiserer ulikt rundt omkring ja!
Jeg jobber fulle dager nå ja. Er vanskelig å tilrettelegge for at jeg skal kunne jobbe halve dager - sjefen syntes det var frykelig vanskelig å tilrettelegge for at jeg skulle jobbe 50% i utgangspunktet (sa faktisk rett ut at det hadde vært bedre om jeg var 100% sykemeldt):dry: så jeg hadde ikke turt å nevne halve dager engang. Men jeg skal høre om jeg ikke kan jobbe annenhver dag istedenfor to på rad som jeg gjorde i forrige uke, for det kjente jeg at ble for mye å starte med.

 

Jeg er akkurat 12 uker idag!:bolledeig: Selv om jeg har vært mye dårlig så føler jeg meg ikke gravid, jeg har ikke helt klart å forholde meg til at det faktisk vokser et lite menneske inni meg og at jeg skal bli mamma en gang til. Det føles så fjernt. Håper på at virkeligheten slår meg litt mer nå når jeg har nådd den magiske grensen. Dessuten er det jo såå lenge til det er jul:fnise: 
L er med besteforeldrene på vikingmarked som arrangeres årlig her i byen idag, og mannen er på jobb, så jeg skal feire milepælen på sofaen med min bestevenn Netflix, og så skal jeg bake pizzahorn fordi @Weebs nevnte det i sin dagbok og da må jeg også ha:ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra jeg inspirerte! Mine ble ah-mazing. Mannen måtte stoppe meg så jeg ikke spiste meg dårlig. Nå som jeg endelig har fått igjen matlysten min har jeg en tendens til å trykke i trynet til jeg ligger på sofaen og offer meg i timesvis :plystre:

Gratulerer med 12 uker! Det er en BRA dag, altså! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Weebs skrev:

Så bra jeg inspirerte! Mine ble ah-mazing. Mannen måtte stoppe meg så jeg ikke spiste meg dårlig. Nå som jeg endelig har fått igjen matlysten min har jeg en tendens til å trykke i trynet til jeg ligger på sofaen og offer meg i timesvis :plystre:

Gratulerer med 12 uker! Det er en BRA dag, altså! :biggrin:

Ja det var fantastisk godt! Hadde skinke, sjampinjong og mais inni :spise: L får med seg i matpakken på skolen imorgen og, så lenge jeg ikke har fortært resten i løpet av kvelden :fnise: trekker tilbake det jeg sa om at man ikke burde få nevne mat i disse dagbøkene :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg gjerne følge veien videre! 
Fikk nettopp sjokk selv og fant ut at jeg er gravid igjen, veldig lite planlagt. 
Terminen min er i slutten av Januar så ligger litt etter deg, men tenkte det kunne være spennende å følge noen andre som også har barn fra før. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Beccy87 skrev:

Her vil jeg gjerne følge veien videre! 
Fikk nettopp sjokk selv og fant ut at jeg er gravid igjen, veldig lite planlagt. 
Terminen min er i slutten av Januar så ligger litt etter deg, men tenkte det kunne være spennende å følge noen andre som også har barn fra før. :) 

Hei, så hyggelig! Velkommen:nigo: Ser at du får to tette, det er tøft gjort!

Idag skulle jeg vært på jobb igjen, men jeg er så dårlig at jeg satt i sofaen i flere timer for å manne meg opp til å stå 10 minutt i dusjen så jeg måtte kaste inn håndkleet og holde meg hjemme igjen. Hadde jeg hatt en kontorjobb så hadde jeg mest sannsynlig klart meg helt fint, men jobben min er relativt fysisk krevende og jeg må være "på" 110%. Samvittigheten spiser meg opp! 

Akkurat nå gomler jeg Dunder Salt til den store gullmedalje - godteri og frukt er det beste jeg får om dagen! I tillegg har jeg spist pinnekjøttmiddag hos mor (klarte en hel pinne og en potet!) - ikke verst middag på en helt vanlig mandag i mai:biggrin: L er ute og spiller fotball og jeg ligger som et slakt på sofaen og ser på tørketromler på nett - wohoo:glare: vi trenger ny tørketrommel fordi kondensen er ødelagt i den vi har og fukter ned hele huset når den står på. Godt det nærmer seg sommer og fint vær så vi kan tørke klærne litt ute og! Blir ikke ny før til høsten tror jeg, er mye annet som skal prioriteres også. Men må ha en fungerende en før bebis kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...