Gå til innhold

Folk som misunner uføre, misunner ikke lidelsene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje fordi utføre sliter med å skjønne at mange folk i jobb også har lidelser?! Dere virker å tro at vi alle er helt friske og raske med uendelig overskudd.. 
Jeg vil si at 8/10 i smerter + 100% jobb er værre enn 10/10 i smerter og null jobb. Hvis man da er lavtlønnet og forskjellen i inntekt ikke er så stor er det kanskje ikke så rart man misunner uføre?

Anonymkode: 3a502...500

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig ikke relevant i det hele tatt og uansett er den ikke så liten. 1-5 nordmenn vinner i lotto hver eneste lørdag. Dere finner bare på dårlige unnskyldninger for å trykke ned syke mennesker.

 

Du opprettet denne tråden, med et sykelig fokus på sjalusi mot syke mennesker.

Anonymkode: 0664c...022

Nå må du lære deg å lese. Jag har aldeles ikke opprettet denne tråden.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jo, det er minstesats.

Hvordan kan et så spesifikkt beløp netto være minstesats? Det vil jo variere litt hvor mye folk blir trukket i skatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thyra skrev:

Nå er vel ikke 17154 netto minstesats heller... 

Uansett, så er det ikke mye å leve av om man ikke har noe fra før. Man får ikke boliglån, og mesteparten av pengene vil gå med til husleie. 

Har sett tråder her inne om uføre på minstesats som har fått innvilget boliglån, så joda det går an.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Hvordan kan et så spesifikkt beløp netto være minstesats? Det vil jo variere litt hvor mye folk blir trukket i skatt. 

 

Det vil aldri variere etter hvor mye noen blir trukket i skatt. Skattetrekket og hva man betaler i skatt er fortsatt to vidt forskjellige ting. Beløpet er det minste man får netto som enslig 100% uføretrygdet. Alle eventuelle fradrag øker denne summen.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har sett tråder her inne om uføre på minstesats som har fått innvilget boliglån, så joda det går an.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Fra Husbanken da, eventuelt. Ellers så har de tilgang til veldig billig bolig eller har veldig høy egenkapital. Med minstesats ufør er det ihvertfall veldig lite man kan låne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det vil aldri variere etter hvor mye noen blir trukket i skatt. Skattetrekket og hva man betaler i skatt er fortsatt to vidt forskjellige ting. Beløpet er det minste man får netto som enslig 100% uføretrygdet. Alle eventuelle fradrag øker denne summen.

Men jeg har da hørt folk si at de får mindre utbetalt enn denne summen. Lyver de? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Fra Husbanken da, eventuelt. Ellers så har de tilgang til veldig billig bolig eller har veldig høy egenkapital. Med minstesats ufør er det ihvertfall veldig lite man kan låne. 

Joda, men de har ihvertfall muligheten. 

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Men jeg har da hørt folk si at de får mindre utbetalt enn denne summen. Lyver de? 

Du får mindre utbetalt om du har partner. Noen blir nok trukket mer i skatt pr måned enn de skal, og det vil de jo da få tilbake når skatteoppgjøret kommer.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at 8/10 i smerter + 100% jobb er værre enn 10/10 i smerter og null jobb.

Hvis du endrer på tallene så skal jeg kanskje si meg enig. Hvis du er 10/10 på smerteskalaen er du dødssyk etter min mening. 

Kanskje 5/10 og jobb vs 6/10. 

Samtidig kan du ikke akkurat sammenligne smerte, både fordi smerte ikke er målbart og vi håndterer det annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det jo, men den tankegangen faller på sin egen urimelighet. Som ufør skal man ikke straffes med et uverdig liv, bare fordi man ikke kan jobbe lenger. Satsene er allerede lave. Man må faktisk ha et minimum for å i det hele tatt leve i dette dyre landet.

mat er dyrt, klær er dyrt, transport er dyrt, og mye annet. Man skal ikke sitte hjemme i sofaen hele dagen, eller ligge under dyna bare fordi man får ufør.

Anonymkode: b3631...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Men jeg har da hørt folk si at de får mindre utbetalt enn denne summen. Lyver de? 

Det er vel ikke løgn om de ikke vet bedre. Men feil er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som er syke får med seg så mange kommentarer og mistenkeliggøring at de føler et behov for å forsvare seg selv. Det er så mye som ikke synes, så mye man ikke ønsker å dele - og så føler man at mange mener så mye om hvem man er.

Selv er jeg ikke ufør, men behandlere prøver å forberede meg på det. Går på AAP nå.

Har i 25 år ikke klart å ha fulltidsjobb. Gode karakterer på utdanning, gode referanser på de jobbene jeg har hatt, idrettsutøver på landslagsnivå i flere år da jeg var yngre. Jeg har prøvd så hardt, jeg har levd under fattigdomsgrensa i mange år - men jeg tviler på egen opplevelse. Kanskje er jeg bare lat, dum, mangler moral. Kanskje jeg lurer meg selv. Kanskje kunne jeg klart mer jobb, kanskje burde jeg vært mer aktiv. Jeg er oppriktig redd for funksjonsnivået mitt om jeg må gjennom masse arbeidsutprøving, samtidig lurer jeg på om alle andre er mye sterkere enn meg. 

Når jeg ikke gjør noe/gjør lite - så tror jeg og føler jeg at jeg kan mestre det meste. Når jeg prøver å gjøre noe, så blir jeg utslått og trenger uker får å komme meg. Når jeg presser meg over tid så får jeg kraftige symptomer over lang tid som ingen har funnet ut av. Hver gang jeg blir bedre er jeg allikevel på et lavere funksjonsnivå etterpå. Så jeg tilpasser aktivitet og føler litt mer selvforakt.

Jeg kan kjøre bil, men ikke alle dager - og ikke så langt. Jeg kan gå et par kilometer, men da sliter jeg i flere dager. Jeg har ikke sovet en hel natt på 20 år. Jeg har dårlig balanse, smerter i kroppen, sliter med å lese og å fokusere, bruker enormt mye lenger tid på det jeg gjør enn andre. Men jeg lager mat, jeg holder huset noenlunde rent, jeg prøver å stelle i hagen, jeg er takknemmelig for det jeg har og klarer. Når jeg leser her inne og hører hva folk sier - så føler jeg sterkt på at jeg oppfattes som oppegående og frisk nok til å jobbe. Behandlere prøver å oppfordre til aktiviteter som gir meg glede, men jeg får dårlig samvittighet - hvorfor skal jeg glede av noe før jeg har gjort min plikt? 

På utredning så har de unnskyldt seg for å utsette meg for "smerte", når jeg oppfatter det som litt plagsomt - men mye mindre enn det jeg opplever hver dag og natt. De snakker om å operere både her og der - men det de vil operere for er absolutt ikke det som plager meg mest. 

Uansett om man bare mener "de som snylter" når man skriver, så har nok de fleste opplevd å bli mistenkt for å snylte - eller i alle fall følt at de har blitt mistenkt for det. Vil også tro at jeg ikke er alene om å tvile på egen opplevelse og derfor lure på om det er to streker under svaret. Det er alltid noen som har det værre. Mange føler en sorg over å ikke klare det "alle andre" klarer. Når man selv kjemper for å forstå hvordan livet ble - så er det vondt å føle på at mange mener man ikke fortjener den sikkerheten en uføretrygd er. 

Det er min forklaring på hvorfor mange uføre føler seg mistenkeliggjort og angrepet av disse stadige diskusjonene hvor så mange "vet hvordan andre har det - og hvor mange som har det sånn".

Anonymkode: 70484...16f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men de har ihvertfall muligheten. 

Anonymkode: 4d4a5...4d7

I praksis har de aller fleste av dem ikke muligheten til å få nok lån til å kunne kjøpe en bolig, nei. Det hjelper lite å kunne låne 200 000 om man trenger 2 millioner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tråden ble laget pga at det er så mange som ikke fatter det som står i HI.

De fortsetter å tro at folk misunner uføre lidelsene disse har.

Anonymkode: 68098...467

Det er det ingen som tror. Men folk som ønsker seg «friheten» de uføre har, ser bort fra denne siden/vil ikke se den.

Anonymkode: b3631...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde hatt arvet nedbetalt hus og en fast inntekt på 15 000 i måneden  trygd så hadde jeg gladelig tatt imot  det istedet for å jobbe. 

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Arv er ikke noe du kan velge. Det er også noe de fleste ikke er heldige å ha. Ufør er heller ikke et valg. Det er det fagfolk som avgjør.

Anonymkode: b3631...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er absolutt ikke mange. Noen få, ja men ikke mange. 

Anonymkode: ef930...310

Disse "noen få" går alltid igjen. Spørsmålet blir da hvorfor "disse få" er de eneste som har klar det. Hvorfor er dette begrenset til "noen få"?

Anonymkode: 68098...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så hvorfor dette sykelig fokuset på akkurat syke uføre? Hvorfor er dette en gjenganger? Hvorfor heller ikke opprette 1000 tråder om hvor mye dere ønsket at dere kunne bli lottomillionærer? 

Anonymkode: 0664c...022

Pga at lottomillionærer ikke tærer utettmessig på fellesskapets midler.

Burde være åpenbart.

Anonymkode: 68098...467

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arv er ikke noe du kan velge. Det er også noe de fleste ikke er heldige å ha. Ufør er heller ikke et valg. Det er det fagfolk som avgjør.

Anonymkode: b3631...abe

Nå snakker jeg om de somer i de situasjonene at de arver ferdig nedbetalt bolig og/eller penger. I min familie er det nok bare gjeld å arve.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så hvorfor dette sykelig fokuset på akkurat syke uføre? Hvorfor er dette en gjenganger? Hvorfor heller ikke opprette 1000 tråder om hvor mye dere ønsket at dere kunne bli lottomillionærer? 

Anonymkode: 0664c...022

Fokuset er heller her ikke på "syke uføre" noe som fremgår av HI.

Anonymkode: 68098...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...