Gå til innhold

Folk som misunner uføre, misunner ikke lidelsene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gørrkjedelig å gå hjemme! Elsker å jobbe! Drømmer DAGLIG om å komme meg tilbake i jobb etter 10 år som syk...! 🙏🏻  

Anonymkode: e6a2b...cd1

Det sier alle uføre, men det er ikke mange som takker ja til små deltidsjobber når de får muligheten. Flere av sykehjemmene her jeg bor stiller seg svært positive til å ta inn uføre for kortvakter med matservering og ingen pleie, men nei. Ingen vil. INGEN! Det blir derfor til at de friske får disse vaktene. 

Anonymkode: af191...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier alle uføre, men det er ikke mange som takker ja til små deltidsjobber når de får muligheten. Flere av sykehjemmene her jeg bor stiller seg svært positive til å ta inn uføre for kortvakter med matservering og ingen pleie, men nei. Ingen vil. INGEN! Det blir derfor til at de friske får disse vaktene. 

Anonymkode: af191...254

Vi er uføre fordi vi ikke  _kan_  være i arbeid. Drømmen og ønsket om å være i arbeid er der hele tiden, men vi er faktisk syke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kath H. skrev:

Vi er uføre fordi vi ikke  _kan_  være i arbeid. Drømmen og ønsket om å være i arbeid er der hele tiden, men vi er faktisk syke!

Det er mange uføretrygdete som kan være delvis i arbeid, selv om det ikke gjelder akkurat deg. Mange er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at du tror du vet så godt eller mere enn de legene som gir trygden til disse menneskene

Hvordan føles det å være slik besserwisser som vet hva som er best for andre? 

Anonymkode: a8eee...a65

At de jobber er det ikke bare legene som vet. Det gjør alle som vet at de jobber.  Hadde de ikke kunnet jobbe hadde de heller ikke gjort det. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo sagt at du mener mange uføre ikke skulle hatt trygd og kunne vært i arbeid!

Anonymkode: a8eee...a65

En enkel sitering kunne bevist dette.

Jeg venter.

Anonymkode: 68098...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da trekkes det for mye skatt. Min bror som er ung ufør og har samboer får 17200 kr pr måned. Differanse mellom vanlig minstesats og ung ufør minstesats er IKKE på rundt 5000 kr.

Anonymkode: 4d4a5...4d7

Ung ufør er ikke sammenlignbart med vanlig ufør. Jeg ER enslig ufør på minstesats selv så jeg tror ærligtalt jeg har mer say enn det du har. Jeg hadde under 16 netto før jul og har akkurat over nå. Jeg har ingen som helst problemer med å tro på at andre på samme sats som meg ligger under 16 i netto fordi vi ikke skatter likt. 

Anonymkode: fc113...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.2.2020 den 17.01, SoWhat? skrev:

Uten å gjøre noe for det? Jeg er så oppgitt og også overrasket over arbeidskyheten som kommer til uttrykk her inne, spesielt når det kommer til diskusjoner om uføretrygd. Er det virkelig så mange nordmenn med så lav arbeidsmoral og som finner så liten glede i å jobbe?? 

Trodde det var et privilegium å ha jobb. Det er så langt fra hvordan folk i mange andre land er. Det er flaut hvor lite folk setter pris på en jobb! 

Det er nok mange uføre som ville ha jobbet også. Men de kan ikke pga kroniske lidelser og sykdommer ofte. Så da er det veldig fint at de likevel kan få en inntekt. Den er vel ikke alltid så høy.

Syns virkelig det er skikkelig rart med så mange sin arbeidskyhet! 

De aller fleste jobber er noe man ikke ville gjort hvis man ikke hadde fått betalt for det. Det er jo akkurat derfor man får betalt for det. De aller fleste jobber for å få penger til å overleve, ikke fordi de liker så sykt godt å sitte å gjøre rutinemessige kjedelige oppgaver 8 timer hver dag.

Anonymkode: 12603...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er ikke sammenlignbart med vanlig ufør. Jeg ER enslig ufør på minstesats selv så jeg tror ærligtalt jeg har mer say enn det du har. Jeg hadde under 16 netto før jul og har akkurat over nå. Jeg har ingen som helst problemer med å tro på at andre på samme sats som meg ligger under 16 i netto fordi vi ikke skatter likt. 

Anonymkode: fc113...99a

Minste netto uføretrygd per mnd er 17154 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Minste netto uføretrygd per mnd er 17154 kr.

Du får ringe til Nav å si fra om at de svindler uføre på KG da. (Hva i alle dager får deg til å tro at uføre har lik skatteprosent?) 

Anonymkode: fc113...99a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ringe til Nav å si fra om at de svindler uføre på KG da. (Hva i alle dager får deg til å tro at uføre har lik skatteprosent?) 

Anonymkode: fc113...99a

Les "minste netto". Om noe, har de i så fall mer enn dette.

Hvor vanskelig er dette å ta på en skattekalkulator?

Anonymkode: 68098...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ringe til Nav å si fra om at de svindler uføre på KG da. (Hva i alle dager får deg til å tro at uføre har lik skatteprosent?) 

Anonymkode: fc113...99a

Kan ikke se at jeg tror uføre har lik skatteprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Eiendomsskatt og formueskatt er ikke skatt på inntekt og har følgelig ingenting med uføretrygd å gjøre. Disse skattene er like tåpelige for alle uansett inntekt eller ikke. 

 Men om den eneste inntekten man har er minstesats som ufør, så vil vel skatten (tåpelig eller ikke) uansett påvirke hvor mye man har disponibelt/utbetalt i løpet av et år? 

Anonymkode: 70484...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folket trenger alltid en fiende eller noen å klandre for problemer som de selv ikke forstår.

Anonymkode: 45be5...266

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Man kan også liste opp steder å bo som ikke er i dyreste Oslo. Det er en gjenganger at man alltid må presentere den laveste trygden og det dyreste stedet når man skal argumentere for dette.

Veldig rart at man alltid skal det.

Anonymkode: 68098...467

Man skal ikke tvinges langt vekk i gokk fra alt det kjente heller. Skjønner egentlig ikke at noen bosetter seg i Oslo uansett jeg da. Det er virkelig ikke noe sted å være.

Anonymkode: b3631...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forstår ikke folk at de som misunner uføre trygden, misunner ikke lidelsene som folk har?

Det er utelukkende trygden folk misunner dem. Ingen misunner de reelt uføre, men derimot de som har snyltet til seg trygd og er friske og raske. De har fått seg inntekt livet ut, uten å gjøre noe for det.

Er det rart folk er forbanna? Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 68098...467

Misunnelse???? Hvorfor tror du det er misunnelse? Tror du virkelig at vanlige folk ønsker å gå ned i lønn for å gå hjemme??? For min del handler det om alt annet enn misunnelse, da jeg dessverre har vært ufrivillig hjemme. Det som derimot irriterer folk, er at mange går hjemme UTEN stor grunn, samtidig som de som stresser med jobb, hus, familie osv BETALER for det!! Det er urettferdig i NOEN tilfeller! Og igjen - misunnelse? Hvorfor drar folk det kortet med engang noen er kritisk til noe? Herrefred - kumne aldri tenkt meg å gå hjemme resten av livet...... 

Anonymkode: 56f9d...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misunnelse???? Hvorfor tror du det er misunnelse? Tror du virkelig at vanlige folk ønsker å gå ned i lønn for å gå hjemme??? For min del handler det om alt annet enn misunnelse, da jeg dessverre har vært ufrivillig hjemme. Det som derimot irriterer folk, er at mange går hjemme UTEN stor grunn, samtidig som de som stresser med jobb, hus, familie osv BETALER for det!! Det er urettferdig i NOEN tilfeller! Og igjen - misunnelse? Hvorfor drar folk det kortet med engang noen er kritisk til noe? Herrefred - kumne aldri tenkt meg å gå hjemme resten av livet...... 

Anonymkode: 56f9d...9ae

Du er ufrivillig hjemme, men for snylterne er det høyst frivillig. Folk irriterer seg nok over at folk velger frivillig at andre må forsørge dem.

Om ikke du kunne tenkt deg å "gå hjemme" resten av livet, er det likevel noen som velger vekk jobb. At disse derimot "går hjemme" er nok en myte. De har fritid til akkurat det de vil.

Anonymkode: 68098...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig råd som ufør ja absolutt. Hadde det ikke vært for at jeg har en partner å bo med så vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg. Men jeg kan nå sette opp et budsjett for hvordan det ville sett ut om jeg var enslig.

Inntekt 16000 etter skatt 

Leie kostnader for en bolig med 1 soveromi dette området, og omegn, minimum 10000 kr. I hjembyen min 2 timer unna er prisen 9000 minimum. Er avhenging av å bo i nærheten av sosialt nettverk pga helsemessige årsaker. Så kunne ikke bare flyttet. 

Allerede nå hadde jeg vært nede i 6000 - 7000 kr igjen å leve for. Av de ville antagelig 1000 kr gått til strøm, 500 kr til internett, 200 til mobil, 400 til offentlig transport, 100kr til diverse.  Da sitter jeg igjen med 3800 - 4800 kr.

Så hva går resten av de pengene til. Mat og hygiene artikler hadde nok vært på minimum 2500 kr i mnd. Siden jeg har diabetes er det ikke bare å spise billig pasta middager så ofte. Jeg velger også å ha enten tv kanaler eller Netflix, da jeg stort sett bare er hjemme fordi jeg ikke orker så mye. Beregner grovt en 300 kr her. Jeg går også til kiroptaktor engang i mnd pga dårlig rygg. Dette koster meg 500 kr. Dette beløpet blir 3300 kr til sammen.

Jeg har nå igjen 500 til 1500 kr. Hva skjer med resten av pengene? Jo jeg har elendige tenner pga munntørrhet som jeg har fått pga diabetes medisiner blandt annet. Jeg får ofte hull, og i de siste årene har mine tannlegeutgifter ligget på 6000 til 7000 kr i året. Det er kun egenandelen. Dette utgjør i snitt 500 kr per mnd.

Jeg sitter nå igjen med 0 kr hvis jeg bor her, eller en 1000 lapp om jeg hadde bodd i hjembyen.  Så hva mangler fortsatt feks? Hva er utfordringene jeg eller andre uføre kan stå ovenfor?

Legen ønsker og mener det er best at jeg begynner på treningstudio med tanke på både diabetes og ryggplager. Dette hadde sikkert vært gunstig for meg, men siden minsteprisen er 350 kr så har jeg ikke råd til å gjøre dette. 

Noen innviterer meg med på kino. Svarer jeg ja så har jeg kanskje ikke mat den siste uka i mnd... eller som det hadde i nesten alle tilfeller. Jeg har ikke råd.. etter hvert slutter folk å spørre..

Så opp i det hele har jeg glemt at jeg også må betale noe for lege og medisiner. Det må så klart tas av matpengene.

Besøke fam to timer unna får bli med tanken, jeg har ikke råd til toget en vei engang. Så er det snart feks en nevø av meg som har bursdag. Hvordan få kjøpt en liten gave til han?

Håret har heller ikke vært klippet på sikkert 3 år. Det ser flatt og pistrete ut, men noe frisør besøk kan jeg ikke unne meg.

Og så det verste av alt.. uforutsette utgifter! Kjøleskapet røyk! Trenger nytt kjøleskap nå! Har jo et kreditt kort, men jeg har jo ikke råd til å betale på det uansett framover...

Osv...

Enn har i de fleste tilfeller ikke god råd som ufør. Mange bekymringer..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tussi84 skrev:

Dårlig råd som ufør ja absolutt. Hadde det ikke vært for at jeg har en partner å bo med så vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg. Men jeg kan nå sette opp et budsjett for hvordan det ville sett ut om jeg var enslig.

Inntekt 16000 etter skatt 

Leie kostnader for en bolig med 1 soveromi dette området, og omegn, minimum 10000 kr. I hjembyen min 2 timer unna er prisen 9000 minimum. Er avhenging av å bo i nærheten av sosialt nettverk pga helsemessige årsaker. Så kunne ikke bare flyttet. 

Allerede nå hadde jeg vært nede i 6000 - 7000 kr igjen å leve for. Av de ville antagelig 1000 kr gått til strøm, 500 kr til internett, 200 til mobil, 400 til offentlig transport, 100kr til diverse.  Da sitter jeg igjen med 3800 - 4800 kr.

Så hva går resten av de pengene til. Mat og hygiene artikler hadde nok vært på minimum 2500 kr i mnd. Siden jeg har diabetes er det ikke bare å spise billig pasta middager så ofte. Jeg velger også å ha enten tv kanaler eller Netflix, da jeg stort sett bare er hjemme fordi jeg ikke orker så mye. Beregner grovt en 300 kr her. Jeg går også til kiroptaktor engang i mnd pga dårlig rygg. Dette koster meg 500 kr. Dette beløpet blir 3300 kr til sammen.

Jeg har nå igjen 500 til 1500 kr. Hva skjer med resten av pengene? Jo jeg har elendige tenner pga munntørrhet som jeg har fått pga diabetes medisiner blandt annet. Jeg får ofte hull, og i de siste årene har mine tannlegeutgifter ligget på 6000 til 7000 kr i året. Det er kun egenandelen. Dette utgjør i snitt 500 kr per mnd.

Jeg sitter nå igjen med 0 kr hvis jeg bor her, eller en 1000 lapp om jeg hadde bodd i hjembyen.  Så hva mangler fortsatt feks? Hva er utfordringene jeg eller andre uføre kan stå ovenfor?

Legen ønsker og mener det er best at jeg begynner på treningstudio med tanke på både diabetes og ryggplager. Dette hadde sikkert vært gunstig for meg, men siden minsteprisen er 350 kr så har jeg ikke råd til å gjøre dette. 

Noen innviterer meg med på kino. Svarer jeg ja så har jeg kanskje ikke mat den siste uka i mnd... eller som det hadde i nesten alle tilfeller. Jeg har ikke råd.. etter hvert slutter folk å spørre..

Så opp i det hele har jeg glemt at jeg også må betale noe for lege og medisiner. Det må så klart tas av matpengene.

Besøke fam to timer unna får bli med tanken, jeg har ikke råd til toget en vei engang. Så er det snart feks en nevø av meg som har bursdag. Hvordan få kjøpt en liten gave til han?

Håret har heller ikke vært klippet på sikkert 3 år. Det ser flatt og pistrete ut, men noe frisør besøk kan jeg ikke unne meg.

Og så det verste av alt.. uforutsette utgifter! Kjøleskapet røyk! Trenger nytt kjøleskap nå! Har jo et kreditt kort, men jeg har jo ikke råd til å betale på det uansett framover...

Osv...

Enn har i de fleste tilfeller ikke god råd som ufør. Mange bekymringer..

 

Om du hadde vært enslig, har du mer enn 16000 i trygd. Om du var snylter ville du heller ikke hatt utgiftene lidelsene dine medfører (som tråden handler om). Du ville sannsynligvis hatt mer enn minstesats ufør også, siden en snylter ville ha planlagt løpet og ikke gått hodestups inn i et dårlig økonomisk liv, men regnet seg frem til hva denne ville komme best ut av som ufør og fri, enn jobb og bundet.

Anonymkode: 68098...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, innlegg skrevet av utestengt bruker, avsporinger, og svar til dette. 

Søgni, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...