Gå til innhold

Naboer saksøker Vidar pga han røyker i egen stue (røyklukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, er jo i grunn ikke lov å røyke inne lengre i hjemmene. Er jo en grunn til man har røykeloven, man må jo også ta hensyn til barn, andre som ikke røyker og folk med astma. Så jo man kan pent røyke ute. Har røyket selv også men også klart å tatt hensyn til andre likevel. Klarte å slutte å røyke nå i dette året da heldigvis. De fleste hjemmene har jo en plass de kan sitte ute å røyke på. Ellers får man røyke utenfor viften eller vinduet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Cinnamondiva said:

Vel, er jo i grunn ikke lov å røyke inne lengre i hjemmene.

Link? Dette er en lovendring jeg har gått glipp av.

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Og du hadde ikke vært plaget at du og barna dine er utsatt for passiv røyking som er helseskadelig?

Ikke meg du siterer, men sånn på generell basis så liker ikke jeg folk. Jeg liker heller ikke andre folks lukter, lyder og vaner. Derfor kjøpte jeg meg hus uten nære naboer. Eller jeg bor i boligfelt, men naboene er ikke så nærme at de plager meg på daglig basis. Bare en fest i ny og ne, såpass får man tåle.

Enn om Vidar hadde stått på balkongen sin, sikkert blitt klager på det og fordi man ikke kan ha vindu/dører oppe. Tåler man ikke andre folks uvaner får man flytte der det ikke er andre folk. Den eneste personen man kan forandre oppførsel og væremåte til er en selv, ingen andre.

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde heller bli dømt til å utbedre leiligheten mtp luktinnsig inn til andre. Men tenk så kjipt for naboene om de sliter med å selge fordi lukten trenger slik inn? Kan han røyke i et rom? Kjøkken med avtrekksvifte? Røyke ute om greit vær? Han har vel godt av å komme seg litt ut også. Trenger ikke stille seg helt på bakbeina. Tenk om naboer har astma! 

Anonymkode: 8ffb3...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mysticgirl said:

Dette stemmer ikke, du kan røyke i ditt eget private hjem.

https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/roykeloven-regler-om-roykeforbud

Var det jeg tenkte ja, men er ikke helt oppdatert på hva som skjer i gamlelandet alltid. Takk for svar. 🙂 

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men sånn på generell basis så liker ikke jeg folk. Jeg liker heller ikke andre folks lukter, lyder og vaner. Derfor kjøpte jeg meg hus uten nære naboer. Eller jeg bor i boligfelt, men naboene er ikke så nærme at de plager meg på daglig basis. Bare en fest i ny og ne, såpass får man tåle.

Enn om Vidar hadde stått på balkongen sin, sikkert blitt klager på det og fordi man ikke kan ha vindu/dører oppe. Tåler man ikke andre folks uvaner får man flytte der det ikke er andre folk. Den eneste personen man kan forandre oppførsel og væremåte til er en selv, ingen andre.

Anonymkode: 29abd...09e

Det er ikke slik at alle har mulighet til å kjøpe et hus..Og det er mye mer logisk at de med en holdning "Jeg gjør hva jeg vil i min leilighet og driter i hvordan det påvirker andre" som bør flytte, da de tydeligvis ikke er egnet til å bo tett på andre folk. Bor man i et borettslaget, må man ta hensyn til hverandre. Det finnes regler angående støy,  dyrehold osv. Ingen sier "gidder du ikke å høre på musikk fra nabo til kl. 01 hver dag, kan du bare flytte". Men har du en uvane som påvirker andres hverdagen og er til og med helseskadelig, da er det bare å kjøre på.

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får slutte å røyke eller flytte. Det er ingen menneskerett å røyke. Det er en menneskerett å kunne bo i et røykfritt hjem. Når røyklukten siger inn til naboene, bør han ta konsekvensene av dette.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står noe om røyking i kontrakten, kan naboene kysse balla di. Så bare kjør på Vidar, nå burde du røyke 2 tjue pakning om dagen bare for å være drittsekk. Ta en for meg også. Skål 🍻🚬🚬🚬

Anonymkode: b52a0...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Honey Dew said:

Han får slutte å røyke eller flytte. Det er ingen menneskerett å røyke. Det er en menneskerett å kunne bo i et røykfritt hjem. Når røyklukten siger inn til naboene, bør han ta konsekvensene av dette.

Er heller ingen menneskerett å skulle kunne diktere hvordan fremmede mennesker skal leve sine egne liv, i sine egne hjem, så lenge det er innenfor samfunnets normer og regler.

Forklar gjerne, sånn rent praktisk, hvordan man skal kunne håndheve og bestemme dette. Hvilke typer "plager" skal denne nye loven gjelde for? Hvor går grensen for hva som er plagsomt og ikke? Er det opp til hvert enkelt menneske, eller skal det måles, slik at man kan bruke en tabell i et Excel-dokument for å umyndiggjøre voksne mennesker? 

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde bli ulovlig å røyke inne når man bor i et bygg med flere leiligheter. 
har flyttet fra en slik nabo selv. Det er et helvete å bo i en evig røyksky! Samme gjelder å røyke ut på balkonger og slikt, for lukten kommer jo inn hos andre. 

Jeg synes røyking bør bli ulovlig. Fordi det går utover alle rundt deg. snusing går kun utover den som snuser. 

Anonymkode: 249ec...f74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er heller ingen menneskerett å skulle kunne diktere hvordan fremmede mennesker skal leve sine egne liv, i sine egne hjem, så lenge det er innenfor samfunnets normer og regler.

Forklar gjerne, sånn rent praktisk, hvordan man skal kunne håndheve og bestemme dette. Hvilke typer "plager" skal denne nye loven gjelde for? Hvor går grensen for hva som er plagsomt og ikke? Er det opp til hvert enkelt menneske, eller skal det måles, slik at man kan bruke en tabell i et Excel-dokument for å umyndiggjøre voksne mennesker? 

Anonymkode: 8ee82...e6d

Han får gå utendørs å røyke eller slutte.

Gjør du noe som plager naboene, enten det er røyk eller høy muskk/annet bråk, må du finne deg i at styret reagerer med tiltak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skulle dette vært forbudt. Det er helt bakvendtland at noen forsvarer røyk med at det er lovlig, som om loven er noen legitim grunn for å påta seg retten til å røyke. Slavehold var lovlig det og, betyr et at det egentlig var greit? Å sammenligne dårlig matlukt med helseskadelig dritt lukt viser bare hvilket nivå man legger seg på for å forsvare noe som er helt uforsvarlig. Røyking kan ikke nytes uten at det går på bekostning av miljøet, derfor kan det ikke forsvares. Forresten så røyker han ikke kun i sitt eget hjem, han røyker i alle andres hjem. Det er der problemet ligger. Få taperen vekk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men matosen deres skal stinke ut hele nabolaget og drittungene deres skal hyle og herje fritt til pest og plage for andre. Jeg foretrekker Vidar som nabo. 

Anonymkode: 73e76...35f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men matosen deres skal stinke ut hele nabolaget og drittungene deres skal hyle og herje fritt til pest og plage for andre. Jeg foretrekker Vidar som nabo. 

Anonymkode: 73e76...35f

Ingen bryr seg hva du fortrekker. Antageligvis er du en god kandidat for utkastelse

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic

Jeg har faktisk hatt en slik nabo når jeg bodde i leilighet. Åpnet naboen døren så stinket det skikkelig sur innrøyka stank lang vei. Så ja, det gjør noe. Innestengt røyklukt er mye verre enn om noen står ved siden av deg å røyker. 

Denne Vidar dør vel en tidlig død i giftstua si siden han allerede har hatt hjertesykdom og fortsetter dampingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men matosen deres skal stinke ut hele nabolaget og drittungene deres skal hyle og herje fritt til pest og plage for andre. Jeg foretrekker Vidar som nabo. 

Anonymkode: 73e76...35f

Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: 2e127...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Honey Dew said:

Han får gå utendørs å røyke eller slutte.

Gjør du noe som plager naboene, enten det er røyk eller høy muskk/annet bråk, må du finne deg i at styret reagerer med tiltak.

Du må gjerne vise til noe lovverk som tilsier at man ikke kan røyke i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Det er ikke slik at alle har mulighet til å kjøpe et hus..Og det er mye mer logisk at de med en holdning "Jeg gjør hva jeg vil i min leilighet og driter i hvordan det påvirker andre" som bør flytte, da de tydeligvis ikke er egnet til å bo tett på andre folk. Bor man i et borettslaget, må man ta hensyn til hverandre. Det finnes regler angående støy,  dyrehold osv. Ingen sier "gidder du ikke å høre på musikk fra nabo til kl. 01 hver dag, kan du bare flytte". Men har du en uvane som påvirker andres hverdagen og er til og med helseskadelig, da er det bare å kjøre på.

For å snu på den så må alle de andre ta hensyn til Vidar da. Han ønsker å røyke, hjemme, inne i sin egen leilighet. Noe han har lov til. Da må de andre i sameiet ta hensyn til det.

Jeg er ikke-røyker selv og hater røyklukt og forstår veldig godt at det er pyton å leve med andres røyklukt. Likevel er jeg ikke for å innskrenke folks rettigheter i forhold til hva de gjør i sitt eget hjem, som de har kjøpt. 

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...