Gå til innhold

Naboer saksøker Vidar pga han røyker i egen stue (røyklukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Ulveedderkopp said:

Du brenner den din luring. Da går deler av den over i gassform, og forlater din leilighet.

Som sagt, om det er sånn at man har blitt så hysteriske i Norge, så er jeg sjeleglad for at jeg har flyttet fra landet. Det burde dere være også, for dere hadde hatet å ha meg som nabo.

Hilsen "Luringen" 🙄

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

80% av nordmenn virker å ha som preferanse at de skal bo tett inntil en høyt trafikkert vei, eller i alle fall så nærme som mulig, men så snart naboen tar seg en sigg(!!!), da bryter helvete løs! 🤣

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet flere ganger at sameier kan lage regler for om folk kan røyke i eget hjem. Det trodde jeg de kunne gjøre. Jeg trekker det når tilbake og ser at de kun kan lage regler for røyking når det kommer til fellesarealer. 

Så dere som mener at det ikke er lov å røyke som man vil i eget hjem har faktisk feil, enten dere liker det eller ikke.

Anonymkode: 29abd...09e

Vel, blir det sak så tolkes disse lovene i retning av at ting man kan gjøre hjemme hos seg selv er uproblematisk frem til det går utover andre. Når røyk siver inn i andre boenheter fra egen leilighet, så går det nettopp utover andre, og da er det styrets plikt å gjøre sitt beste for å rydde opp i det. Jeg skal si meg enig i at det er en svakhet i lovverket at dette ikke er presisert, men i rettssaker så legges det også stor vekt på lovens intensjon, som for borettslag og sameier er at egen oppførsel ikke skal være urimelig sjenerende for andre. Og når røyken siger inn i en annens leilighet så ER det sjenerende for andre. Folk som ikke forstår at man ikke alltid kan gjøre som man vil i et leilighetskompleks har ikke noe der å gjøre. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80% av nordmenn virker å ha som preferanse at de skal bo tett inntil en høyt trafikkert vei, eller i alle fall så nærme som mulig, men så snart naboen tar seg en sigg(!!!), da bryter helvete løs! 🤣

Anonymkode: 8ee82...e6d

Nå er det ikke snakk om en nabo som "tar seg en sigg" i ny og ne, men nesten en kjederøyker som røyker hele tiden slik at det siver inn i naboenes leilighet. Da er det ikke lenger å "bare ta seg en sigg". 

Sammenlikningen med å bo tett inntil vei er også feil, for det er noe man velger når man kjøper leiligheten. Man er fullt klar over at det kan innebære mer støy enn hvis man ikke hadde gjort det, og noe man velger selv. Men man velger ikke at naboen skal sitte å kjederøyke på en måte som går utover andre. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, om det er sånn at man har blitt så hysteriske i Norge, så er jeg sjeleglad for at jeg har flyttet fra landet. Det burde dere være også, for dere hadde hatet å ha meg som nabo.

Hilsen "Luringen" 🙄

Anonymkode: 8ee82...e6d

Vel. Litt avhengig av hvor du bor i utlandet så finner du tilsvarende regler mange steder. Jeg har også bodd i utlandet, og der var det i alle fall ikke så stor forskjell på dette med å forstyrre/sjenere naboer, enten det gjaldt røyk, støy eller andre ting. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både naboene og Vidar kan få seg luftrenser, hvorfor tenker de ikke på det?

Anonymkode: 49361...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2020 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Om man bor så tett på andre så kan man ikke lage mat med sterk lukt eller røyke inne, nei. Det sjenerer naboene. Røyking inne generelt er en uting! Lukta forpester ALT! Ja, jeg røyker selv, ute, i mitt eget hus. Kunne ikke drømt om å røyke inne, og slett ikke om jeg bodde i et leilighetskompleks. Hva tror folk leilighetene er? Hermetikkbokser??

Anonymkode: 57036...98c

Er den bygd skikkelig med god ventilasjon og tette pakninger rundt dør ut i gang vil ikke naboene merke noe til det. Klart man skal få røyke hjemme hos seg selv. Hvor skal de ellers gå? Røykehaterne har jo allerede gjort det forbudt i røyke på egen balkong.

Anonymkode: 8537b...8fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, blir det sak så tolkes disse lovene i retning av at ting man kan gjøre hjemme hos seg selv er uproblematisk frem til det går utover andre. Når røyk siver inn i andre boenheter fra egen leilighet, så går det nettopp utover andre, og da er det styrets plikt å gjøre sitt beste for å rydde opp i det. Jeg skal si meg enig i at det er en svakhet i lovverket at dette ikke er presisert, men i rettssaker så legges det også stor vekt på lovens intensjon, som for borettslag og sameier er at egen oppførsel ikke skal være urimelig sjenerende for andre. Og når røyken siger inn i en annens leilighet så ER det sjenerende for andre. Folk som ikke forstår at man ikke alltid kan gjøre som man vil i et leilighetskompleks har ikke noe der å gjøre. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

Kom gjerne med kilder som underbygger påstandene dine. Alle jeg finner sier det samme. Sameier og borettslag kan kun regulere hva som er lov i fellesarealer. Egen leilighet anses som egen privat sfære og kan, pr nå, ikke reguleres av sameier, naboer eller styrer.

https://boligmentoren.no/nekte-naboen-a-royke/

Sitat

Enhver har derfor rett til å røyke i egen leilighet dersom man ønsker det. Det kan derimot innføres røykeforbud i fellesarealer, altså områder som benyttes av alle beboerne, som for eksempel ved trappeoppganger, felles terrasser og bakgårder. Samtidig er det lurt å være oppmerksom på at å innføre et totalforbud mot røyking på alle fellesarealer, ikke nødvendigvis er den mest effektive måten å få bukt med problemene med den storrøykende naboen. Dersom det ikke legges til rette for at det kan røykes på enkelte steder utendørs, må den som røyker gjøre det inne i egen leilighet. Dette kan medføre at røyken siger inn i naboleilighetene innenfra.

Det er altså ikke rom for tolkning av dette, ei heller sier forarbeidene til loven noe om dette. Annet enn at eget hjem er eget og man bestemmer selv om man vil røyke der eller ikke.

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss få en fremtid der alt blir ulovlig. Problemet i dagens samfunn er at man skal klage på absolutt alt. Nå skal alt reguleres og man skal ha regler fordi man ikke takler andre mennesker og ikke takler at folk er forskjellig. Lenge leve det frie mennesket og samfunnet.. 🙄

Anonymkode: 102a2...129

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss få en fremtid der alt blir ulovlig. Problemet i dagens samfunn er at man skal klage på absolutt alt. Nå skal alt reguleres og man skal ha regler fordi man ikke takler andre mennesker og ikke takler at folk er forskjellig. Lenge leve det frie mennesket og samfunnet.. 🙄

Anonymkode: 102a2...129

En skal ikke gjøre ting som plager andre.

Anonymkode: 2e127...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En skal ikke gjøre ting som plager andre.

Anonymkode: 2e127...a10

Når man har blitt voksen er det på tide å innse at det ikke er særlig gjennomførbart å gå gjennom livet og leve etter Kardemommeloven. 

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en slik innrøykt voksen mann i min oppgang. Man kan kjenne på lukta om han har vært i gangen. Er jeg i gangen samtidig som ham er lukta så intens at jeg begynner å brekke meg. Det henger i iallefall en halvtime etter han har gått ut eller inn. Ser han også noen ganger på nærbutikken, og der også ligger stanken rundt ham. 

Anonymkode: 83835...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bor en slik innrøykt voksen mann i min oppgang. Man kan kjenne på lukta om han har vært i gangen. Er jeg i gangen samtidig som ham er lukta så intens at jeg begynner å brekke meg. Det henger i iallefall en halvtime etter han har gått ut eller inn. Ser han også noen ganger på nærbutikken, og der også ligger stanken rundt ham. 

Anonymkode: 83835...bc1

Ja, vi bør få sperret fyrer som ham inne på anstalt, så de ikke beveger seg ute og plager skikkelige folk.

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi bør få sperret fyrer som ham inne på anstalt, så de ikke beveger seg ute og plager skikkelige folk.

Anonymkode: f1942...fa5

Poenget er at dette handler ikke om hva han gjør inne hos seg selv, men at det er til reell sjenanse for naboer. 

Det må være mulig å vaske seg selv og klærne sine slik at det ikke stinker gammel røyk overalt man ferdes? 

Anonymkode: 83835...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Poenget er at dette handler ikke om hva han gjør inne hos seg selv, men at det er til reell sjenanse for naboer. 

Det må være mulig å vaske seg selv og klærne sine slik at det ikke stinker gammel røyk overalt man ferdes? 

Anonymkode: 83835...bc1

Det høres ut som alvorlig konstruksjonsfeil, eller defekt lufteanlegg, og det hadde jeg tatt med borettslaget.

Anonymkode: 8ee82...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at dette handler ikke om hva han gjør inne hos seg selv, men at det er til reell sjenanse for naboer. 

Det må være mulig å vaske seg selv og klærne sine slik at det ikke stinker gammel røyk overalt man ferdes? 

Anonymkode: 83835...bc1

Det er det sikkert, men så er det mange ulike av oss mennesker, og kanskje han rett og slett ikke kjenner det selv, eller bryr seg.

Jeg tenker mange ganger, når jeg går tur i skogen og treffer på sminkedokker dynket i halve parfymeflaska, slik at man kjenner parfymeeimen resten av turen hvis man er uheldig med vindretningen, at det må da kunne gå an å ta hensyn til andre mennesker, slik at det ikke stinker ekkel parfyme overalt hvor man ferdes? Når jeg er ute i naturen ønsker jeg å lukte på naturen. Ikke billig parfyme fra Nille.

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt.

Vidar drikker en del. Han kan lett sovne med sigaretten i hånden. Den faller i gulvet, og huset tar fyr.

Med det været vi har nå for tiden kan ilden lett smitte over på ditt hus, og du brenner inne.

Start en ny Facebook-gruppe "SETT VIDAR I FENGSEL NÅ!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som alvorlig konstruksjonsfeil, eller defekt lufteanlegg, og det hadde jeg tatt med borettslaget.

Anonymkode: 8ee82...e6d

Knstruksjonsfeil at det stinker av denne mannen, også når man møter han på butikken? 

I gamle bygg er det dårlig med klimaanlegg. Og lukta henger i etter ham i lang tid. Det er ikke noe jeg tar opp, men forsøker å si at det er ikke kun inne hos noen slikt ksn merkes, men også i fellesareal. 

Noen ganger når jeg ser han gå inn rett før meg må jeg gå en ekstra runde, eller holde pusten til jeg er inne i egen bolig. 

Anonymkode: 83835...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Knstruksjonsfeil at det stinker av denne mannen, også når man møter han på butikken? 

I gamle bygg er det dårlig med klimaanlegg. Og lukta henger i etter ham i lang tid. Det er ikke noe jeg tar opp, men forsøker å si at det er ikke kun inne hos noen slikt ksn merkes, men også i fellesareal. 

Noen ganger når jeg ser han gå inn rett før meg må jeg gå en ekstra runde, eller holde pusten til jeg er inne i egen bolig. 

Anonymkode: 83835...bc1

Det der er helt irrelevant, og barnslig. Så lenge tobakk er lovlig i Norge så får du nesten bare leve med det, frem til det blir gjort ulovlig, eller strengere regulert. Uansett hvor mye du hater tobakk, og folk som nyter det.

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er helt irrelevant, og barnslig. Så lenge tobakk er lovlig i Norge så får du nesten bare leve med det, frem til det blir gjort ulovlig, eller strengere regulert. Uansett hvor mye du hater tobakk, og folk som nyter det.

Anonymkode: 8ee82...e6d

Følte du deg truffet eller hva er grunnen til at du tillegger meg ting jeg ikke har sagt?

Hater ikke røyk eller folk som nyter det. Har også påpekt at jeg ikke har planer om å klage på denne naboen (selv om han innimellom fører til at jeg nesten kaster opp av å gå inn oppgangen til egen bolig), så det lever jeg desverre med allerede. Det jeg sier er at jeg ser poenget til de som sier dette ikke bare er et problem inne i den enkeltes hjem - det går faktisk ut over fellesareal også. 

Anonymkode: 83835...bc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...