Gå til innhold

Naboer saksøker Vidar pga han røyker i egen stue (røyklukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, money skrev:

Selvfølgelig skulle dette vært forbudt. Det er helt bakvendtland at noen forsvarer røyk med at det er lovlig, som om loven er noen legitim grunn for å påta seg retten til å røyke. Slavehold var lovlig det og, betyr et at det egentlig var greit? Å sammenligne dårlig matlukt med helseskadelig dritt lukt viser bare hvilket nivå man legger seg på for å forsvare noe som er helt uforsvarlig. Røyking kan ikke nytes uten at det går på bekostning av miljøet, derfor kan det ikke forsvares. Forresten så røyker han ikke kun i sitt eget hjem, han røyker i alle andres hjem. Det er der problemet ligger. Få taperen vekk.

Ignoransen din er jo helt hinsides. Jeg er allergisk mot hvitløk og får åndebesvær når jeg må oppholde meg i lukten. Nå er hverken røykelukt eller hvitløkslukt helseskadelig, men begge typer kan trigge alvorlige allergiske reaksjoner. 

Anonymkode: 82cdf...c5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne vise til noe lovverk som tilsier at man ikke kan røyke i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 8ee82...e6d

Selv om det ikke står i loven, har styret i borettslag lov til å bestemme at det ikke skal røykes på deres eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Selv om det ikke står i loven, har styret i borettslag lov til å bestemme at det ikke skal røykes på deres eiendom.

Jepp, men i dette tilfellet har de ikke vært føre var. Det de imidlertid kan gjøre er å ha styremøte og vedta at dette ikke skal være lov. Så kan de håndheve dette ovenfor de nye eierne når Vidar selger og velger å flytte. 

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Honey Dew said:

Selv om det ikke står i loven, har styret i borettslag lov til å bestemme at det ikke skal røykes på deres eiendom.

Advokaten i artikkelen er i alle fall uenig med deg.

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo noe gjøres med bygget, dersom det er så dårlig vedlikeholdt at lukt/siver fra en leilighet og til flere andre. Borettslaget må jo få en alvorlig oppstrammer . Ellers tenker jeg at når man bor i blokk/leilighet må man finne seg i litt mer ubehag i form av lyd, lukt osv  fra naboer, enn om man bor i enebolig. Jeg bor nå i enebolig langt ut på landet, og det er herlig. Har bodd i byer i leiligheter, og felles for alle uansett hvor nye de har vært, er at man opplever naboene litt mer enn ønskelig . Enten det er røyklukt når de røyker på varanda, grillukt, barnehyl og gråt, sexlyder, slamring med dører, at man hører når naboen går på do og hva de gjør på do. Det siste ble for meg det ekleste. At denne mannen røyker inne, og han bor alene, får være helt opp til ham.

Anonymkode: 5729f...4e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å snu på den så må alle de andre ta hensyn til Vidar da. Han ønsker å røyke, hjemme, inne i sin egen leilighet. Noe han har lov til. Da må de andre i sameiet ta hensyn til det.

Jeg er ikke-røyker selv og hater røyklukt og forstår veldig godt at det er pyton å leve med andres røyklukt. Likevel er jeg ikke for å innskrenke folks rettigheter i forhold til hva de gjør i sitt eget hjem, som de har kjøpt. 

Anonymkode: 29abd...09e

Så retten til å røyke i eget hjem trumfer retten til et røykfritt hjem? 

Er det du sier her.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er til sjenanse fra naboene, så kan man kreve endring ja. Være seg hund som står og uler hele dagen, eller røykelukt som siver inn hos folk (fysj!!!!!).

Anonymkode: 905a0...d2e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ulveedderkopp skrev:

Så retten til å røyke i eget hjem trumfer retten til et røykfritt hjem? 

Er det du sier her.

Nei, hensynet man er nødt til å ta til andre trumfer begge. Da er det nå en gang slik at det er lov å røyke inne i sitt eget hjem, akkurat som det er lov til å lage mat som stinker hver dag i sitt eget hjem. Hjemmet til personen som ikke røyker er for øvrig røykfritt, det blir bare ikke luktfritt. Det er ingen som røyker inne hos andre dersom dette ikke er lov.

Som sagt, liker man ikke støy, lukt eller folk så får man ikke bosette seg der det er støy, lukt og folk! Gjør man det får man tåle at folk røyker, promper, lager mat, skråler, skåler, har unger som tramper og hyler osv.
Jeg er ganske sikker på at dette dramaet hadde vært like ille dersom Vidar hadde røkt ute. Da hadde det "vært umulig å ha vinduer og dører åpne, og vet du? Han røyker til alle døgnets tider, kan ikke ha vindu åpent om natta engang, og vi har faktisk en BABY!" Hvor skulle Vidar røyket da? Om han ikke fikk lov inne i sitt eget hjem og ikke på balkongen/rett utenfor?

Retten til personlig frihet er noe vi alle burde verne om. Hvem skal feks sitte og diktere hva som er lov og ikke lov? Og hvor kommer den grensa til å gå? "Ikke lov å spise reker dagen etter søpla er hentet om sommeren, jeg gidder ikke lukte på rekeskallene i to uker før det blir hentet. Reker og annen luktemat er kun lov å spise to dager før søpla blir hentet om sommeren". Blir helt kaos det!

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene får spleise på mellomlegget til en enebolig til han, da.

Anonymkode: e453a...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Dette er det samme som støy. Dersom man ikke tåler lukt, støy og folk så får man kjøpe enebolig på landet. Han har rett til å røyke inne på lik linje som de som lager mat som lukter har rett til å lage mat i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 29abd...09e

Man har rett til å leve normalt i også et tettbebygd leilighetskompleks, men man kan ikke gjøre som man vil nei. Det er regler rundt støy (som f. eks. skal være på et lavnivå etter 22 i de fleste borettslag), og det er videre regler rundt rot i fellesarealer, lukt og andre ting som sjenerer naboene utover det som kan karakteriseres som vanlig bruk av en bolig. Å ta en sigg i ny og ne i egen bolig er en ting, men å nesten kjederøyke dag ut og dag inn slik at det siver inn i fellesarealer og til naboer er ikke lenger vanlig bruk. Da reagerer styret med rette siden det går utover andre. 

Vil man gi faen i å ta hensyn til naboer ente det gjelder lukt, rot, støy eller noe annet, så får man kjøpe seg en liten enebolig på et sted der man ikke sjenerer andre. Da kan man røyke, støye og rote av herrens lyst. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hensynet man er nødt til å ta til andre trumfer begge. Da er det nå en gang slik at det er lov å røyke inne i sitt eget hjem, akkurat som det er lov til å lage mat som stinker hver dag i sitt eget hjem. Hjemmet til personen som ikke røyker er for øvrig røykfritt, det blir bare ikke luktfritt. Det er ingen som røyker inne hos andre dersom dette ikke er lov.

Som sagt, liker man ikke støy, lukt eller folk så får man ikke bosette seg der det er støy, lukt og folk! Gjør man det får man tåle at folk røyker, promper, lager mat, skråler, skåler, har unger som tramper og hyler osv.
Jeg er ganske sikker på at dette dramaet hadde vært like ille dersom Vidar hadde røkt ute. Da hadde det "vært umulig å ha vinduer og dører åpne, og vet du? Han røyker til alle døgnets tider, kan ikke ha vindu åpent om natta engang, og vi har faktisk en BABY!" Hvor skulle Vidar røyket da? Om han ikke fikk lov inne i sitt eget hjem og ikke på balkongen/rett utenfor?

Retten til personlig frihet er noe vi alle burde verne om. Hvem skal feks sitte og diktere hva som er lov og ikke lov? Og hvor kommer den grensa til å gå? "Ikke lov å spise reker dagen etter søpla er hentet om sommeren, jeg gidder ikke lukte på rekeskallene i to uker før det blir hentet. Reker og annen luktemat er kun lov å spise to dager før søpla blir hentet om sommeren". Blir helt kaos det!

Anonymkode: 29abd...09e

Ja, flott med "personlig frihet" når det går utover andre...not. Din personlige frihet stanser der den begrenser min egen personlige frihet. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hensynet man er nødt til å ta til andre trumfer begge. Da er det nå en gang slik at det er lov å røyke inne i sitt eget hjem, akkurat som det er lov til å lage mat som stinker hver dag i sitt eget hjem. Hjemmet til personen som ikke røyker er for øvrig røykfritt, det blir bare ikke luktfritt. Det er ingen som røyker inne hos andre dersom dette ikke er lov.

Som sagt, liker man ikke støy, lukt eller folk så får man ikke bosette seg der det er støy, lukt og folk! Gjør man det får man tåle at folk røyker, promper, lager mat, skråler, skåler, har unger som tramper og hyler osv.
Jeg er ganske sikker på at dette dramaet hadde vært like ille dersom Vidar hadde røkt ute. Da hadde det "vært umulig å ha vinduer og dører åpne, og vet du? Han røyker til alle døgnets tider, kan ikke ha vindu åpent om natta engang, og vi har faktisk en BABY!" Hvor skulle Vidar røyket da? Om han ikke fikk lov inne i sitt eget hjem og ikke på balkongen/rett utenfor?

Retten til personlig frihet er noe vi alle burde verne om. Hvem skal feks sitte og diktere hva som er lov og ikke lov? Og hvor kommer den grensa til å gå? "Ikke lov å spise reker dagen etter søpla er hentet om sommeren, jeg gidder ikke lukte på rekeskallene i to uker før det blir hentet. Reker og annen luktemat er kun lov å spise to dager før søpla blir hentet om sommeren". Blir helt kaos det!

Anonymkode: 29abd...09e

Han røyker ikke bare i sitt eget hjem, han røyker i andres også. Røyklukt 24/7. 

Verdien på leilighetene til naboene går ned pga det. Det vil bli vanskeligere for dem å selge. 

Kunne lett løses med å legge til rette for et røykeområde ute om man absolutt må røyke.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, flott med "personlig frihet" når det går utover andre...not. Din personlige frihet stanser der den begrenser min egen personlige frihet. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

nettopp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 10.36, Apocalypte skrev:

Har du dokumentasjon på at røyk som  "vandrer" ikke er giftig?

Har du dokumentasjon på at det er giftig?

Anonymkode: 72b9b...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, flott med "personlig frihet" når det går utover andre...not. Din personlige frihet stanser der den begrenser min egen personlige frihet. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

Men at din personlige frihet begrenser min personlige frihet, det er ikke så viktig?

Hva om naboen stinker ned leiligheten min med hvitløk hver dag? Kan det til slutt føre til at vedkommende kan få tvangssolgt boligen sin fordi at det begrenser min personlige frihet?

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men at din personlige frihet begrenser min personlige frihet, det er ikke så viktig?

Hva om naboen stinker ned leiligheten min med hvitløk hver dag? Kan det til slutt føre til at vedkommende kan få tvangssolgt boligen sin fordi at det begrenser min personlige frihet?

Anonymkode: 8ee82...e6d

Ja, hvis din personlige frihet går ut på uforholdsmessig stor sjenanse av mine egne livsvilkår (altså utover det som kan karakteriseres som å leve normalt), så vil man kunne argumentere for at din personlige frihet går utover min. Røyklukt nesten til enhver tid som siver inn fra naboens leilighet vil lett kunne karakteriseres som akkurat det. Og styrets ansvar i borettslag og sameier er nettopp å begrense friheten til de som tar seg så mye til rette at det sjenerer de andre beboerne utover en vanlig livsførsel. Vil man ikke risikere det, så får man kjøpe en liten enebolig på et litt stillere sted i landet. 

Ja, det syntes jeg. Dersom det er stank hele tiden, så er det sjenerende for deg/dere ofte, og med stor sannsynlighet også for andre naboer. I tillegg kan det være vanskeligere å få solgt en leilighet som har sjenerende naboer. Så ikke bare dreier det seg om forverring av de dagligdagse livsvilkårene, men også en potensiell forringelse av boligens verdi ved salg. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis din personlige frihet går ut på uforholdsmessig stor sjenanse av mine egne livsvilkår (altså utover det som kan karakteriseres som å leve normalt), så vil man kunne argumentere for at din personlige frihet går utover min. Røyklukt nesten til enhver tid som siver inn fra naboens leilighet vil lett kunne karakteriseres som akkurat det. Og styrets ansvar i borettslag og sameier er nettopp å begrense friheten til de som tar seg så mye til rette at det sjenerer de andre beboerne utover en vanlig livsførsel. Vil man ikke risikere det, så får man kjøpe en liten enebolig på et litt stillere sted i landet. 

Ja, det syntes jeg. Dersom det er stank hele tiden, så er det sjenerende for deg/dere ofte, og med stor sannsynlighet også for andre naboer. I tillegg kan det være vanskeligere å få solgt en leilighet som har sjenerende naboer. Så ikke bare dreier det seg om forverring av de dagligdagse livsvilkårene, men også en potensiell forringelse av boligens verdi ved salg. 

Anonymkode: fe6cb...3ae

Om dette er representativt for Norge i dag, så er jeg jaggu glad for at jeg flyttet ut av landet, til et sted hvor folk aksepterer hverandre mere. Jeg hadde virkelig ikke taklet å leve i et sånt samfunn hvor naboen skal legge seg opp i mitt privatliv, og hva jeg gjør, innenfor mine egne fire vegger. Innenfor lovens og rimelighetens grenser, naturligvis.

Det høres ut som at Norge behøver en lovendring. En lovendring som gjør distribusjon og import ulovlig, eller i det minste strengt regulert (myyye strengere enn i dag), slik at folk kan slippe ned skuldrene og begynne å leve litt igjen.

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er regler rundt støy (som f. eks. skal være på et lavnivå etter 22 i de fleste borettslag), og det er videre regler rundt rot i fellesarealer, lukt og andre ting som sjenerer naboene utover det som kan karakteriseres som vanlig bruk av en bolig. Å ta en sigg i ny og ne i egen bolig er en ting, men å nesten kjederøyke dag ut og dag inn slik at det siver inn i fellesarealer og til naboer er ikke lenger vanlig bruk.

Å røyke så mye man vil i egen bolig er regnet som normal bruk, jo.

Anonymkode: 29abd...09e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...