Gå til innhold

Naboer saksøker Vidar pga han røyker i egen stue (røyklukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette synes jeg er utilbørlig inngripen i hans privatliv.
Det presiseres fra mange her at en må ta hensyn, ja ok, men det er jo to parter her. Naboene må jo vise hensyn og tolerere normal adferd. Å røyke inne i sitt eget hjem er lovlig og ikke unormalt i det hele tatt. 

Jeg røyker ikke, har aldri gjort det og liker heller ikke lukten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi?

Anonymkode: f1942...fa5

Fordi mat er mat og røyk er gift? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er veldig enkel, han kjøper seg en god luftrenser.

Anonymkode: 49361...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Apocalypte skrev:

Fordi mat er mat og røyk er gift? 

Røyk er ikke giftig når det har tatt turen ut, opp en etasje og inn gjennom luftelukene - da er det kun lukten som er plagsom. Og da er det liten forskjell på mat og røyk.

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyk er ikke giftig når det har tatt turen ut, opp en etasje og inn gjennom luftelukene - da er det kun lukten som er plagsom. Og da er det liten forskjell på mat og røyk.

Anonymkode: f1942...fa5

Har du dokumentasjon på at røyk som  "vandrer" ikke er giftig?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik at dette er lovlig. Det vil ikke hjelpe noen ting å saksøke Vidar. For når Vidars leilighet blir tvangssolgt, kan det flytte inn en Vigdis som røyker 30 om dagen. En Vidar kan flytte inn når som helst i en av de andre leilighetene. Skal de ha en screeningprosess for alle som flytter inn, hvor de undersøker om vedkommende røyker? Det er ikke lovlig. Det er samme problem om saksøkerne flytter, de aner ikke hvem som bor ved siden av etter en 45 minutters visning.

Så dette er bare dumt. Håper de å sette presedens for lovendring, slik at røyking blir forbudt i alle bygg? Ikke lov å røyke innenfor en radius på 50 m fra en hvilken som helst bygning? Det kommer aldri til å skje. Jeg skulle gjerne sett at slike regler ble en realitet, men frem til da kommer jeg til å tale røykernes sak, siden de faktisk ikke bryter noen lov.

Nei, dette er bortkasta penger for alle involverte.

 

Anonymkode: bc745...542

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde røyken forblitt i hans leilighet hadde det vært helt greit, men det gjør den jo ikke og da får han ta konsekvensene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulveedderkopp skrev:

Hadde røyken forblitt i hans leilighet hadde det vært helt greit, men det gjør den jo ikke og da får han ta konsekvensene.

Det er ikke hans feil, men borettslagets.

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hans feil, men borettslagets.

Anonymkode: f1942...fa5

å, tvinger de han til røyke? Tvang de han til å bo i den leiligheten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/mr/burettslaget-vil-kaste-ut-vidar-fordi-han-royker-1.14899620

Vidar røyker hjemme i egen stue. Han bor i et leilighetskompleks. Røyklukten siver ut i fellesarealer og inn i naboenes leiligheter. En nabo ble så plaget at han måtte selge og flytte. 

Nå er naboene så desperate at de har saksøkt Vidar og vil tvangsselge leiligheten hans og få han til å flytte.

Hva mener du? Bør en gammel, innrøyka kar som Vidar tvangsflyttes til et sted der han ikke plager noen med røykingen sin? Eller bør det være lov å røyke fritt hjemme i egen stue når man til og med eier sin egen bolig?

Anonymkode: 49618...040

Da bør noe gjøres med ventilasjonsanlegget, for jeg hadde heller ikke klart å bo i en leilighet som stinket røyk . Og om flere naboer plages med røyken, så må jo noe gjøres. Du skal ikke være til bry for dine naboer. Kanskje han aldri lufter eller noe så alt setter seg ekstra. Så når han åpner døren så kommer det en vegg av røyk ut i gangen eller noe? Eller at ventilasjonsanlegget ute som spyr ut luft fra leiligheten  står for nært vifta som drar inn lufta. Dermed kommer matlukt og røyk inn hos naboen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ulveedderkopp skrev:

å, tvinger de han til røyke? Tvang de han til å bo i den leiligheten?

Terskelen skal være høy for å nekte noen å holde på med lovlig aktivitet i sitt eget hjem. Blir interessant etterhvert når alt skal reguleres ut fra hva andre misliker.

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Terskelen skal være høy for å nekte noen å holde på med lovlig aktivitet i sitt eget hjem. Blir interessant etterhvert når alt skal reguleres ut fra hva andre misliker.

Anonymkode: f1942...fa5

Røyklukt ligger jo på samme nivå med kattepiss når det kommer til lukt. Akkurat der bør det være strengt. Man skal slippe å stinke røyk fordi naboen røyker. Det setter seg i alt man har av ting i leiligheten. Det er ikke en lukt som forsvinner med det første.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passiv røyking er skadelig og bevisst. Spesielt det som kommer fra sigaretten.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/passiv-royking-helseskader/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ulveedderkopp skrev:

Røyklukt ligger jo på samme nivå med kattepiss når det kommer til lukt. Akkurat der bør det være strengt. Man skal slippe å stinke røyk fordi naboen røyker. Det setter seg i alt man har av ting i leiligheten. Det er ikke en lukt som forsvinner med det første.

Jeg hater Chanel no 5 mye mer enn perifer røyklukt. Kan jeg kreve at mine naboer som bruker nevnte parfyme flytter?

Anonymkode: f1942...fa5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater Chanel no 5 mye mer enn perifer røyklukt. Kan jeg kreve at mine naboer som bruker nevnte parfyme flytter?

Anonymkode: f1942...fa5

Hvis den siver inn i leiligheten din, og setter seg i alt du har, hadde iallefall jeg banka på den døra. 

Er jo ikke akkurat snakk om en person som kun går rundt å lukter vondt her. Kommer det røyk inn setter det seg i gardiner, hår og klær og alt. 

Er jo nok å bare være kort tid på besøk hos en som røyker mye, og jakka vil lukte røyk i dagevis.

Det blir som om naboen din hadde gått og sprayet parfyme i leiligheten din til enhver tid. Synes du det er akseptabelt? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det kommer inn i naboenes leiligheter, så synes jeg det ikke er greit.

Jeg har selv astma og allergi, så jeg får astma anfall av røyk. Så jeg kunne ikke bodd der. I dag er jeg heldig og bor i halvparten av en tomannsbolig, og plages da ikke av naboen lukter, røyking osv. Men om noen få år må jeg flytte, da har jeg ikke råd til å bo her mer siden jeg mister barnetillegg, bidrag og barnetrygd. Og det jeg har råd til er en liten blokk leilighet, men gruer meg til det, for jeg er så redd for at de under eller ved siden av røyker mye, så kan ikke jeg verken lufte eller sitte på terrassen. Og er ikke så mange små blokk leiligheter som selges her heller, for tenker jo jeg burde prøve å få en i 1. etasje på enden, så det er minst mulig sannsynlighet for røyk i min leilighet. 

Og hva skal vi som blir syke av røyk og parfyme osv, gjøre da?

Anonymkode: 3a1e3...a99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke utendørs

Anonymkode: f1942...fa5

Jo det siver jo inn til deg fra sigaretten om naboen sitter på verandaen under deg. Ikke bagatelliser helserisikoen med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, VårKonto said:

Selvfølgelig er det ikke greit å røyke inne dersom lukten siver inn til alle naboene. Ja, han burde flyttes på. 

Hvilke andre situasjoner burde føre til tvangsflytting av mennesker? Hvor skal disse menneskene flytte? Må de søke et bestemt sted før de flytter inn i ny bolig også? Hvem bestemmer hvem som kan bo hvor? Hvilke andre lukter burde føre til at voksne mennesker blir fratatt retten til å bestemme over sin egen bolig? Hvilke andre "laster" kan føre til at man blir tvangslyttet? Dårlig hygiene? Om ja, hvem bestemmer hva som er dårlig hygiene, og hvor grensen går? Hvor langt unna skal man bli tvangsflyttet? Har man noen mulighet til å påvirke, eller komme med ønsker, i en slik situasjon, eller skal man bare umyndiggjøres helt og holdent? 

Seriøst, er det mulig??? :murvegg:

Anonymkode: 8ee82...e6d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...