Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det være mange årsaker til.

Det har ikke gått så veldig lang tid siden de som hadde vært i Alpene og i andre land og var smittet, kom hjem til Norge. Disse har igjen smittet andre nordmenn. 

Det er en inkubasjonstid (på noen dager til noen uker) fra man blir smittet og til man eventuelt blir syk. Blir man syk, tar det gjennomsnittlig ca 20 døgn før man blir friskmeldt.

Det fåtallet som dør: Det tar gjennomsnittlig ca 18,5 døgn fra de ble syke og til de døde.

Anonymkode: 6ce93...b91

Noen av disse, skulle det stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Karantenereglene er jo klare, har de symptomer skal de i karantene. Så jeg forstår stadig ikke hvorfor det ikke er bortkastet å teste mennesker som ikke trenger helsehjelp.

Anonymkode: 1afe2...ad2

Fordi asymptomatiske kan spre korona, og smitten når raskt sykehus. I dag kommer det på italienske aviser en studie utført på en småby i Veneto, som er del av den opprinnelige rød sone med utbredt smitte. Småbyen har ca. 3000 innbyggere, og alle har blitt testet. Studien viser at mellom 50 % og 75% av smittede er asymptomatiske men at de representerer en formidabel kilde til videre spredning. Studien viser at det å isolere alle smittede, asymptomatiske såvel som symptomatiske, har sunket betraktelig videre smitte. I løpet av 7-10 dager antall smittede har gått fra 88 til 7. De konkluderer at isolasjon av asymptomatiske er avgjørende i smittespredning, og dette gjelder særlig helsepersonell. Hvis man tester bare de som har symptomer, spesielt blant helsepersonell, risikerer sykehusene å bli smittebomber der ingen smittede er isolert.

Dette viser seg å være i tråd med WHO sine anbefalinger. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bortkastede ressurser å teste de. Fordi det er viktig at mange smittede holder seg i karantene.

Les dette:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke det du siterte på svensk, men skjønte at det var viktig. Noen som kan forklare det med enklere ord?

Anonymkode: 9975a...a2f

@likestilling og dere andre, kan en av dere forklare den svenske teksten for AB a2f? :) På forhånd takk!  Jeg er ikke så god til å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

@likestilling og dere andre, kan en av dere forklare den svenske teksten for AB a2f? :) På forhånd takk!  Jeg er ikke så god til å forklare.

Sitat

Jag tror att det är viktigt att folk läser detta, eftersom det finns mycket dålig information som går runt.
Förhoppningsvis hjälper denna information människor att förstå allvarligheten i situationen.

Det finns den här saken som kallas viral belastning (viraltiter, viral belastning eller viraltiter, betyder detsamma) är hur vi mäter i antal mängden virus i en volym.
Vi skriver då ned allt som virala partiklar per milliliter. HÖGER virusbelastningen visar ofta hur svår en virusinfektion är. Det beräknas genom att uppskatta den levande mängden virus i en involverad kroppsvätska (i corona är det RNA-virala kopior per milliliter blodplasma).

Vad betyder allt detta? Om det finns en person som har viruset och infekterar en annan, är den virala belastningen mycket låg. Du har knappt några problem och borde inte ha några problem att återhämta dig helt bra, även med äldre.

Om det sägs att 10 personer går runt med en aktiv infektion (de flesta har till och med ingen aning) den virala belastningen är HÖGRE, konsekvenserna är HÖGRE. Den äldre personen blir troligen väldtigt sjuk.

DETTA ÄR VARFÖR vi uppmanas att stanna inne, för att minska den virala belastningen. De flesta kommer att smittas ändå, ja. Men det är avgörande att minska den virala belastningen för att minska komplikationerna. detta är VARFÖR folk är arga på Sverige som fortsätter att låta fokk gå ut, dom gör det mycket värre än det beror på att viruset i sig lätt kan man återhämta sig från, problemet är hur snabbt det överförs och den virala belastningen.

Jag hoppas att jag förklarade mig själv.
För de av er som fortfarande inte gör ett jävla skit!

https://www.flashback.org/sp70745041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må tenke at alle man er i kontakt med nå, er potensielt smittet!

Angående flokkimuniteten Sverige og Storbritannia holder på med nå, henger  ikke på greip. De i risikosonen skal isoleres... Men er det noen som iallefall mottar helsehjelp er det jo disse gruppene. Dvs.. helsepersonell vil jo på ett eller annet tidspunkt smitte disse, da de av åpenbar grunn er svekket og ofte mottar helsehjelp, i større eller mindre grad. Og da må ha interaksjon med andre. 

Og for alle som tror de ikke er i risikogruppen.. Vet man det? Hypertensjon er blandt annet risikofaktor, og hvor mange har målt blodtrykk i det siste? Dette blir ofte fanget opp tilfeldig, og de fleste har det uten symptomer. 

Det dør unge friske mennesker, selv om majoriten er i risikogruppen, men det dør mennesker utenfor denne gruppen også! 

Pluss om noen dager kan jeg ikke skjønne annet enn at de vil få tilstander som vi dessverre ser i Italia, kapasiteten til å behandle egentlige "harmløse" tilstander er borte, fordi det er ikke sengeplasser eller personell tilgjengelig. Og det gjelder både somatikken og psykiatrien. 

Får Hitlervibber av den flokkimunitetgreia. 

Endret av Ert
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Karantene innebærer jo faktisk at man kan ta seg en tur ut, uten å være i nærheten av andre. Problemet med dette er at de som har luftveissyptomer men ikke minster korona skal bare være i karantene, ikke i isolasjon. Dermed har vi en haug som helt sikkert er koronasmittet, men har så milde symptomer at de tar seg den turen ut. Og så smitter det kjempelett sånn at man likevel smitter noen, for man har ikke påvist smittet og vet ikke at man må holde seg isolert. 

Anonymkode: 85cb9...c8c

Hvis vi skal pirke litt - karantene innebærer å midlertidig være isolert. Nordmenn har bare endret på betydningen de siste par ukene.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=karantene&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Anonymkode: 1afe2...ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke det du siterte på svensk, men skjønte at det var viktig. Noen som kan forklare det med enklere ord?

Anonymkode: 9975a...a2f

Jeg er virkelig ikke noe flink til å forklare, men kort fortalt:

F.eks et menneske har motstandskraft og klarer seg bra og blir frisk etter å ha blitt smittet en gang.

Hvis det samme mennesket blir smittet av flere mennesker (kanskje av 10 mennesker) og det mennesket har ikke motstandskraft til å bekjempe sykdomsangrepet og blir alvorlig syk.

Derfor er det viktig å ikke spre smitten.

Man kan selv være smittet uten å ha ett eneste symptom og uten å bli syk av det, og det gjelder nok de fleste som blir smittet. Og de smitter andre uten å vite at de er smittet selv. Derfor er vi oppfordret til å begrense kontakt, holde oss på avstand osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ert skrev:

Angående flokkimuniteten Sverige og Storbritannia holder på med nå, henger  ikke på greip. De i risikosonen skal isoleres... Men er det noen som iallefall mottar helsehjelp er det jo disse gruppene. Dvs.. helsepersonell vil jo på ett eller annet tidspunkt smitte disse, da de av åpenbar grunn er svekket og ofte mottar helsehjelp, i større eller mindre grad. Og da må ha interaksjon med andre. 

Og for alle som tror de ikke er i risikogruppen.. Vet man det? Hypertensjon er blandt annet risikofaktor, og hvor mange har målt blodtrykk i det siste? Dette blir ofte fanget opp tilfeldig, og de fleste har det uten symptomer. 

Det dør unge friske mennesker, selv om majoriten er i risikogruppen, men det dør mennesker utenfor denne gruppen også! 

Pluss om noen dager kan jeg ikke skjønne annet enn at de vil få tilstander som vi dessverre ser i Italia, kapasiteten til å behandle egentlige "harmløse" tilstander er borte, fordi det er ikke sengeplasser eller personell tilgjengelig. Og det gjelder både somatikken og psykiatrien. 

Jeg kan ikke fatte at dette er "løsningen" de kommer med. Hvordan kan folk støtte dette??

Anonymkode: 9d609...af5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Siden viruset smitter fra dyr til mennesker kan det mutere og utvikle seg til en ny type coronavirus. Viruset er et såkalt RNA-virus. Det betyr at genmaterialet består av RNA i stedet for DNA, noe som gjør at det blander seg med DNA og kan mutere raskt.»

Detta er skikkelig skummelt... 

HIV er eit RNA virus men smitte ikkje via dråpe... Detta viruset er ganske heftig. Tror dykk det har potensiale til spanskesyken?

Nei. Det var sånn 50.millioner smitta..

Oki eg må ut av panikkmodus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bortkastede ressurser å teste de. Fordi det er viktig at mange smittede holder seg i karantene.

Les dette:

De smittede skal være i isolasjon, ikke karantene.

Anonymkode: 23b19...fea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William Hannange v Harvard uttaler seg om UKs approach:

“The most fundamental function of a government is to keep its people safe. It is from this that it derives its authority, the confidence of the people and its legitimacy. Nobody should be under the illusion that this is something that can be dodged through somehow manipulating a virus that we are only beginning to understand. This will not pass you by; this is not a tornado, it is a hurricane.”

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemiologist-britain-herd-immunity-coronavirus-covid-19?fbclid=IwAR1uX8r6OEB3RSqEmn5aZdCAnNCX4w_knCPH9Gd0lHuN6QGuPo0S8WQEd20

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ert skrev:

Det står flere steder at halvparten av de døde i Italia hadde høyt blodtrykk, så det er tydeligvis en stor risikofaktor. Jeg er 42 år og har høyt blodtrykk som nå er godt kontrollert med en lav dose medisin. Jeg prøvde fortvilt å finne info om korona og høyt blodtrykk, men det er lite. Etter litt googling og leting fant jeg en side der de mente at også folk med kontroll på blodtrykket er i risikogruppen, blant annet på grunn av medisinene de går på.
Så nå sitter jeg her og føler meg litt smånervøs over å være i risikogruppa. Jeg har liksom hele veien tenkt at jeg er høvelig ung og frisk, og at det er samboeren med astma og div autoimmune sykdommer som må skånes.

Men jeg holder meg hjemme og går ikke på butikken en gang nå for tiden. Jeg tar ingen sjanser.

Anonymkode: 8ee23...739

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rainstorm said:

Hva er grunnen til at det ikke blir så mange flere smittet i Australia? 

Varme? 

De forseglet landet som en hermetikkboks fra dag 1 ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svensk

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva vedkommende vil frem til? Det er sant at vi måler "viral belastning", men dette er altså hvor mange virus man har  per milliliter kroppsvæske (f.eks. i nesen der man tester). Det er også sant at høyere "viral belastning" (virusmengde) gir en verre infeksjon, men dette kommer i all hovedsak fra virusets replikering, og ikke fra andre smittekilder. Vi snakker millioner til milliarder av virus per milliter av disse kroppsvæskene, rett og slett enorme mengder. Dette er greia med virus, som tar over cellene og får dem til å produsere enorme mengder virus.

Det er mulig jeg misforstår noe som sies, men for meg ser det ut som om vedkommende har misforstått noe vesentlig her. "Viral belastning" kommer ikke av at man puster inn flere virus...

Edit:

Det er selvfølgelig uendelig mange gode grunner til at man ikke skal spre smitten, men for meg gir ikke teksten noe særlig mening.

Hvis man f.eks. blir smittet, så havner man på sykehus med andre som også er smittede, og de vil "dele" virus med deg. Når man først er smittet har ikke dette mye å si, og det blir ikke mindre farlig om man er i fullstendig isolasjon...

Endret av likestilling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man isolerer og drar det ut slik  vi gjør i Norge må det være mer hensiktsmessig riktig med tanke på å redde flest mulig.  Hvis England har si 2500 respiratorer og 6000 stykk blir alvorlig syke på en gang sier det seg selv at dødstallet vil bli høyt og tom. unge med sykdommer vil dø fordi de ikke får pustehjelp.  Isolerer man slik man gjør i Norge vil man ikke få de toppene og folk blir syke i puljer slik at man kan redde fler.  Jeg hadde vært livredd nå om jeg hadde f.eks dia nå og bodde i England. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Hva er grunnen til at det ikke blir så mange flere smittet i Australia? 

Varme? 

Sitat

Se inlägg ca 2 sidor bak. Australien har knäckt koden. 2 antivirala medel med mycket god effekt är dom igång och ska ut på 50 sjukhus i Australien.

https://www.flashback.org/sp70747936

Vet ikke om det er pga varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva vedkommende vil frem til? Det er sant at vi måler "viral belastning", men dette er altså hvor mange virus man har  per milliliter kroppsvæske (f.eks. i nesen der man tester). Det er også sant at høyere "viral belastning" (virusmengde) gir en verre infeksjon, men dette kommer i all hovedsak fra virusets replikering, og ikke fra andre smittekilder. Vi snakker millioner til milliarder av virus per milliter av disse kroppsvæskene, rett og slett enorme mengder. Dette er greia med virus, som tar over cellene og får dem til å produsere enorme mengder virus.

Det er mulig jeg misforstår noe som sies, men for meg ser det ut som om vedkommende har misforstått noe vesentlig her. "Viral belastning" kommer ikke av at man puster inn flere virus...

Takk! :) Er det umulig å få større viral belastning av å bli tilført smitten flere ganger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ert skrev:

Ja, det finnes nok en del som har udiagnostiserte helseproblemer, spesielt fra 40 år og oppover, og som dermed selv ikke er klar over at de kan være mer utsatt for et alvorlig utfall. 

Eksempelet her er nok ikke særlig representativt mtp den uoppdagede, underliggende diagnosen, men burde være en tankevekker for dem som ikke tror yngre, presumptivt friske mennesker kan dø: https://www.dagbladet.no/sport/fotballtrener-21-dod-av-coronaviruset/72255068

Anonymkode: 23b19...fea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Er det umulig å få større viral belastning av å bli tilført smitten flere ganger da?

Nei, egentlig ikke, viruset sørger for dette selv...

Det er som sagt snakk om millioner til milliarder av virus i en milliliter, og hundre+ virus fra eller til gjør ingen forskjell.

Med forbehold om at jeg har misforstått noe...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...