Gå til innhold

Selvportrett - filmen om Lene Marie Fossen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Zenhouse skrev:

Hun var vel ikke det? Besto ikke det aller meste arbeidet hennes av å ta bilder av andre? 

Er ellers til dels enig med deg. 

Jo, det stemmer. Og det er svært mange gode bilder der. Men hun fikk mest media-oppmerksomhet for de bildene hun tok av seg selv. 

Endret av Turkis Sau
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/27/2020 at 6:20 PM, AnonymBruker said:

Gidder ikke å se filmen. Jeg er veldig lei av at anoreksi knyttes til en kunstnerisk, kompleks og grenseoverskridende personlighetstype, og tror dessverre at man med all estetiseringen gir den anorektiske personen akkurat det hun eller han ønsker: å være "spesiell", få oppmerksomhet rundt egen sjokkerende tynne kropp, og at alle rundt skal bruke masse tid og energi på deg. Det er jo litt betenkelig at det eneste Lene Marie Fossen virket interessert i rent kunstnerisk, var seg selv og sin egen kropp.

Det er ikke først og fremst på grunn av mulige triggere jeg er negativ til filmen, for jeg mener i utgangspunktet at kunst og journalistikk skal stå fritt til å undersøke også de mest ubehagelige sidene ved mennesket. Men jeg blir oppgitt når narrativet er så ensidig hele tiden. Jeg lurer på når en filmkunstner vil lage et portrett av en tjukk person som lider av overspising, en type spiseforstyrrelse som rammer mange og som er forferdelig å leve med, men som ikke virker å fascinere oss i like stor grad som den tynne radmagre kroppen. De som sliter med overspising får bare stå fram på slanke-realityshows hvor publikum kan dømme og le av dem. Sannheten er vel at fedme assosieres med uattraktive egenskaper som latskap, dumhet og mangel på kontroll, mens den anorektiske liksom er disiplinert, intelligent og spesiell. 

Anonymkode: 2d6d9...2e5

Kunne ikke være mere enig. Snakk om å søke og få oppmerksomhet. 

Anonymkode: c16fd...f70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

Denne filmen burde aldri vært vist.

Hvorfor?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Turkis Sau skrev:

Hvorfor?

På reklamemateriell f.eks ser det ut, fra mitt ståsted, som om de har undervurdert risikoen for hvor triggende bilder kan være.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

På reklamemateriell f.eks ser det ut, fra mitt ståsted, som om de har undervurdert risikoen for hvor triggende bilder kan være.

Andre har konkludert annerledes enn deg.

Har du sett filmen?

Endret av Turkis Sau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Turkis Sau skrev:

Andre har konkludert annerledes enn deg.

Har du sett filmen?

Jeg har ikke sett filmen, nei. Det har jeg heller ingen planer om å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

Jeg har ikke sett filmen, nei. Det har jeg heller ingen planer om å gjøre.

Da synes jeg det er merkelig å konkludere med at den aldri burde blitt vist.

 

Endret av Turkis Sau
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten så leste jeg en kronikk her om dagen hvor psykologer påpekte det samme. 

Anonymkode: 9ee9a...1c6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turkis Sau skrev:

Da synes jeg det er merkelig å konkludere med at den aldri burde blitt vist.

 

Jeg baserer det på at bare de bildene jeg har sett rundt om på nettet (og jeg har ikke lett engang) er av den type bilder som kan virke triggende for de som sliter med spiseforstyrrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday Addams skrev:

Jeg baserer det på at bare de bildene jeg har sett rundt om på nettet (og jeg har ikke lett engang) er av den type bilder som kan virke triggende for de som sliter med spiseforstyrrelser.

Skjønner ditt synspunkt. Men jeg mener det er feil å konkludere over noe man ikke har sett.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Jeg så den denne uken. Og er fremdeles rystet. Jeg satt igjen med mange følelser og tanker etter filmen. Det er forbi min fatteevne at ikke hun fikk mere hjelp. Selvom motstanden hennes mot helsevesenet var så stor.
 

Jeg syntes også at det var disturbing å se hvordan alle behandlet henne som et lite barn. Hun fikk på en måte det hun ville oppnå med anoreksiaen. Hun ville forbli et barn.

Vil tillegge at jeg selv hadde alvorlig bulimi i over 15 år og har vært i behandling flere ganger selv. 

Jeg forstår heller ikke hvordan hun har klart å leve så lenge som hun har gjort. Jeg skulle ønske de kunne hatt henne på tvang så lenge at hun fikk nok næring til at hjernen klarte å fungere. Slik at hun kanskje kunne vært i stand til å finne et lite håp om at det faktisk er mulig å bli frisk og ha et greit liv. 

Anonymkode: 61e00...df3

Så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Gidder ikke å se filmen. Jeg er veldig lei av at anoreksi knyttes til en kunstnerisk, kompleks og grenseoverskridende personlighetstype, og tror dessverre at man med all estetiseringen gir den anorektiske personen akkurat det hun eller han ønsker: å være "spesiell", få oppmerksomhet rundt egen sjokkerende tynne kropp, og at alle rundt skal bruke masse tid og energi på deg. Det er jo litt betenkelig at det eneste Lene Marie Fossen virket interessert i rent kunstnerisk, var seg selv og sin egen kropp.

Det er ikke først og fremst på grunn av mulige triggere jeg er negativ til filmen, for jeg mener i utgangspunktet at kunst og journalistikk skal stå fritt til å undersøke også de mest ubehagelige sidene ved mennesket. Men jeg blir oppgitt når narrativet er så ensidig hele tiden. Jeg lurer på når en filmkunstner vil lage et portrett av en tjukk person som lider av overspising, en type spiseforstyrrelse som rammer mange og som er forferdelig å leve med, men som ikke virker å fascinere oss i like stor grad som den tynne radmagre kroppen. De som sliter med overspising får bare stå fram på slanke-realityshows hvor publikum kan dømme og le av dem. Sannheten er vel at fedme assosieres med uattraktive egenskaper som latskap, dumhet og mangel på kontroll, mens den anorektiske liksom er disiplinert, intelligent og spesiell. 

Anonymkode: 2d6d9...2e5

Veldig bra formulert! Jeg har reagert på mye av det samme ifb Finn Skårderud feks. Jeg vet han er en dyktig psykiater og har hjulpet mange, men måten han skriver om anoreksi; å kalle et behandlingssenter for "Villa Sult", tittelen på boken "Sultekunstnere" og denne generelt romantiske tilnærmingen til en alvorlig og potensielt dødelig sykdom virker usmakelig.

Jeg har ikke sett filmen ennå, bare klipp. Og det jeg har sett nærer opp om denne beundringen og romantisering av Lene Marie Fossen som "sultekunstner". Det er ingenting romantisk med å sulte seg til døde i en alder av 33.

  • Liker 21
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, 17 kilo da hun døde :(

Og hun valgte bort tvangsforingen da hun var 18 ifølge TV2. Hvordan er det i det hele tatt mulig å få lov til å velge bort noe sånt? Det burde jo ikke være lovlig å bare spasere ut av tvangen på den måten der når man er så sjuk!

Anonymkode: 9da85...722

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, 17 kilo da hun døde :(

Og hun valgte bort tvangsforingen da hun var 18 ifølge TV2. Hvordan er det i det hele tatt mulig å få lov til å velge bort noe sånt? Det burde jo ikke være lovlig å bare spasere ut av tvangen på den måten der når man er så sjuk!

Anonymkode: 9da85...722

17 kg? 😨 Hvordan er det mulig? Hvor høy var hun?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett filmen. Jeg må si meg uenig i kritikken mange kommer med, til sammenligning synes jeg kronikken fra nrk var mer triggende.

https://www.nrk.no/ytring/jeg-stakk-fingeren-i-halsen-igjen-1.14871602

Som mange andre har jeg og slitt med spiseforstyrrelser, og filmen var alt annet enn romantiserende for meg. Det var jo lidelse hele veien, og det brukte hun jo til sin fordel i bildene. På samme måte som hun gjorde når hun tok bilder av flyktningene i Hellas. Det vonde og jævlige ble noe som også kunne være vakkert. Hun er ikke den første som har brukt det i kunsten. Men er enig i at de kunne valgt et annet filmcover.

Anonymkode: 719d4...945

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merker at at jeg blir uvel av alt dette. Jeg vet ingenting om spiseforstyrrelser og om filmen er triggende eller ikke.Tror ikke jeg kommer til å filmen.  Husker jeg så henne bli intervjuet for noen år siden og ble skremt. Hun var så ung og ødelagt. At noen kan bli så syk.

Endret av Kågebruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg var innlagt med henne en gang, så det blir for nært på et vis, selv om vi ikke har vekslet så mange ord. 

Anonymkode: 6f0fc...49d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en film man lærer noe nytt av? Noe som man i samfunnet trenger å vite?

 

Anonymkode: 1e55b...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer absolutt ikke til å se filmen. Hvorfor skal vi se en film hvor anoreksi blir glorifisert? Å se en syk kvinne sulte seg til døde? Det kan virke triggende på de som har anoreksi. Nei, takk. 

Det er ingenting vakkert, kunstnerisk eller fint med en som sulter seg til døde. 

Anonymkode: 0fc81...be0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...