Gå til innhold

Selvportrett - filmen om Lene Marie Fossen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Jeg har anoreksia selv og har hørt fra flere på institusjonen min som har sett den at den bare virket triggende og romantiserende.

Anonymkode: 9da85...722

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til å se filmen. Tror det ville vært en svært ubehagelig opplevelse.

Anonymkode: 03393...4c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt til å se den. All min sympati til henne, og hun tok flotte bilder! Men nei, jeg vil ikke se den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har anoreksia selv og har hørt fra flere på institusjonen min som har sett den at den bare virket triggende og romantiserende.

Anonymkode: 9da85...722

Det er ikke ok at de føler det sånn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil se den, men tør ikke gå alene. Får de om jeg får med meg noe som vil se en såpass spesiell dokumentarfilm. 

Anonymkode: bddf1...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett den. Synes det var en veldig fin , om jeg kan kalle den det. Utrolig sterkt å se på og det ble felt en del tårer. 

 

Anonymkode: 9949d...7f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal se den! Håper den kommer på stream over nett til sin tid så får sett. Tror den kan skape bedre forståelse av spiseforstyrrelsen. 

Anonymkode: ea282...dc9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den denne uken. Og er fremdeles rystet. Jeg satt igjen med mange følelser og tanker etter filmen. Det er forbi min fatteevne at ikke hun fikk mere hjelp. Selvom motstanden hennes mot helsevesenet var så stor.
 

Jeg syntes også at det var disturbing å se hvordan alle behandlet henne som et lite barn. Hun fikk på en måte det hun ville oppnå med anoreksiaen. Hun ville forbli et barn.

Vil tillegge at jeg selv hadde alvorlig bulimi i over 15 år og har vært i behandling flere ganger selv. 

Jeg forstår heller ikke hvordan hun har klart å leve så lenge som hun har gjort. Jeg skulle ønske de kunne hatt henne på tvang så lenge at hun fikk nok næring til at hjernen klarte å fungere. Slik at hun kanskje kunne vært i stand til å finne et lite håp om at det faktisk er mulig å bli frisk og ha et greit liv. 

Anonymkode: 61e00...df3

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den, og det var en utrolig sterk film.. Men hvordan den kan virke triggende og romantiserende skjønner jeg ikke. Jeg synes den fikk fram anoreksiens grusomme ansikt.

Anonymkode: 75f7b...4db

  • Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble hun ikke tvangsinnlagt? Jeg mener, det var jo tydelig fare for egen helse.  

Anonymkode: 35a8f...26e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble hun ikke tvangsinnlagt? Jeg mener, det var jo tydelig fare for egen helse.  

Anonymkode: 35a8f...26e

Godt spørsmål. Men hun sa i filmen at hun kun var hjemme hos moren i flere år. Hun gjemte seg for helsevesenet. Jeg mener problemet de gangene hun faktisk var tvangsinnlagt så var det ikke noe ettervern. Hun ble sendt rett hjem til sin mor. Burde vært et ambulerende team som fulgte opp hjemme. 

Anonymkode: 61e00...df3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble hun ikke tvangsinnlagt? Jeg mener, det var jo tydelig fare for egen helse.  

Anonymkode: 35a8f...26e

Hjelper ikke med tvangsinnleggelser med mindre de har henne på institusjon permanent eller ett godt ettervern hvor de kan følge med på henne utenfor sykehuset og gripe inn med tvang når hun slutter spisingen igjen. Jeg har anoreksi selv og det er ganske lett å falle tilbake så fort du blir skrevet ut fra sykehuset. I tillegg kan det jo virke som om moren ble en form for "Enabler". Hun har jo mer eller mindre tillatt at datteren har gjemt seg for helsevesenet, og da får ikke helsevesenet hjulpet dem heller.

Anonymkode: 9da85...722

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike filmer blir for sterke for min del. 

Anonymkode: ef90f...97d

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende den kommer ut på Netflix eller NRK etter den har vært på kino? Vil gjerne se den!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egosentrisk å  ikke ville leve: om ikke for egen del :  endr for moren din,  de rundt deg!!! 

Slet med spiseforstyrrelser i mange år, endret meg pga at jeg ikke ville andre så vondt 

 

Anonymkode: 35ad1...1f3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egosentrisk å  ikke ville leve: om ikke for egen del :  endr for moren din,  de rundt deg!!! 

Slet med spiseforstyrrelser i mange år, endret meg pga at jeg ikke ville andre så vondt 

 

Anonymkode: 35ad1...1f3

Man skal leve for seg selv, ikke andre. Hva andre har å si om den saken betyr lite. Hennes liv = hennes valg. Hun hadde ingen plikt til å eksistere kun for å behage moren sin og omgangskretsen. Det er så jævlig trist at hun døde, ikke pga de rundt henne men for at hun selv aldri fikk sjansen til å bi frisk.

Fint for deg at du klarte å bare " Ta deg sammen " fra sykdommen din, men for noen av oss så er det ikke så enkelt som at vi bare kan begynne å spise normalt fordi vi synes synd på mamma som ser oss ett par ganger i året . Sykdommen og problematikken sitter for mange av oss dypere enn det.

Anonymkode: 9da85...722

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at de rundt henne kunne gjort noe ved å begynne å behandle henne som en voksen kvinne. Stilt noen krav. Jeg syntes det var det tøffeste med hele dokumentaren, å se hvordan folk rundt behandlet henne som et barn. Hun fikk akkurat det hun selv ville med spiseforstyrrelsen; å forbli et barn. 

Anonymkode: 61e00...df3

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Det måtte være Olin ja. 

 

Nei, dette mølet gidder jeg ikke se. 

Anonymkode: 35f35...e25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...