Gå til innhold

Selvportrett - filmen om Lene Marie Fossen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 24.1.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble hun ikke tvangsinnlagt? Jeg mener, det var jo tydelig fare for egen helse.  

Anonymkode: 35a8f...26e

Nettopp. Hun blir ikke tvangsinnlagt, men hun vil gjerne bli filmet mens hun er syk. Nei, slik romantisering og fokus på anoreksi er ikke ønskelig for min del. 

Anonymkode: 0fc81...be0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.2.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Herregud, 17 kilo da hun døde :(

Og hun valgte bort tvangsforingen da hun var 18 ifølge TV2. Hvordan er det i det hele tatt mulig å få lov til å velge bort noe sånt? Det burde jo ikke være lovlig å bare spasere ut av tvangen på den måten der når man er så sjuk!

Anonymkode: 9da85...722

Så man burde fengsle syke for resten av livet tenker du? Så kunne de fått helgeperm iblant? Det er heldigvis ulovlig. 

Vi bor i et land hvor du selv bestemmer over egen kropp, og det er bra! Selvfølgelig trist at noen dør, men mange tar faktisk selvmord pga tvang i psykiatrien også. Er det bedre enn å dø av noe "selvpåført". 

 

Anonymkode: 83cc1...1ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Hun blir ikke tvangsinnlagt, men hun vil gjerne bli filmet mens hun er syk. Nei, slik romantisering og fokus på anoreksi er ikke ønskelig for min del. 

Anonymkode: 0fc81...be0

Jeg tenker at å uttrykke seg ekspressivt i seg selv kan være terapeutisk - enten det er via skrift, bilder eller film. Det å evne å sette ord på følelser og uttrykke brutaliteten og smerten er sterkt. Det er mange kunstnere som har uttrykt livssmerte på ulike måter og har sånn gitt andre et innblikk av hva det vil si å ha f.eks en sykdom. Det gir jo sykdommen et ansikt.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg og for spiseforstyrrelser. Vi forstår at dette er et tema som er naturlig å diskutere akkurat i denne saken, men vi kan dessverre ikke tillate at dette blir stående på forumet. 

Vi anbefaler at dere som sliter med disse tankene tar kontakt med deres fastlege for å få en profesjonell oppfølging.. 

Vi vil også oppfordre til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man ekstremt psykisk syk, så finnes faktisk muligheten for tvangsinnleggelse. 

Men dette betyr overhodet ikke det samme som at en person skal "fengsles inne or resten av livet" sånn som du påstår her.  

Anonymkode: a5950...285

Det er dessverre ikke alle som forstår forskjellen.

Mange liv kunne vært spart hvis det ikke hadde vært så strengt på tvangsvedtak.

Anonymkode: 9da85...722

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Har noen sett – er har tenkt å se denne filmen? 

Noen tanker?

https://www.filmweb.no/film/article1397251.ece

Anonymkode: 6b512...204

Nei, den klarer jeg ikke å se. Susanne Sundfør har skrevet en sang til denne filmen (When The Lord), og den er så utrolig vakker. Hver gang jeg hører denne sangen, så tenker jeg på min onkel som døde nylig. Og da får jeg tårer i øynene. Det er noe med denne sangen som rører meg langt inn i sjelen.

Anonymkode: 26bc4...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Dokumentaren er nå tilgjengelig gratis på NRKTV :)

Anonymkode: 35a8f...26e

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Er man ekstremt psykisk syk, så finnes faktisk muligheten for tvangsinnleggelse. 

Men dette betyr overhodet ikke det samme som at en person skal "fengsles inne or resten av livet" sånn som du påstår her.  

Anonymkode: a5950...285

Nå har jeg ikke lest alle svarene, men hun ble jo tvangsinnlagt mange ganger. Men hun hadde et veldig vondt forhold til nettopp det fordi hun var veldig mye tvangsinnlagt før hun ble 18 år og hun følte at det tok fra henne all frihet og verdighet. Jeg tror man har litt mer rettigheter etter man er 18, men det var en episode hun måtte blir tvangsinnlagt når hun var veldig langt nede, og det redda trolig livet hennes der og da.

På èn side var hun en stor kunstner, og på en annen side så kunne hun ikke ta ordentlig vare på seg selv. Å kunne være kunstner gav henne veldig mye. Det var en psykolog hun hadde møtt som fikk henne til å satse på dette, fordi han så henne som mer enn bare sykdom. Det var kunsten som gjorde at hun ville fortsette å leve fordi hun hadde mye som hun ville oppnå med den.

Anonymkode: d70eb...950

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett den. Det var en helt grei dokumentar. Hun ville være et barn, kledte seg ofte som et barn (kjolene), ble behandlet som et barn av alle andre. Også foreldrene, selv om maktesløsheten deres skinner gjennom, og måtte være forferdelig å leve med. Hun var et fantastisk talent. La merke til at flere der snakket om hvordan bildene ga anoreksi et ansikt. Jeg så ikke først og fremst det. Jeg så bilder med fantastiske lyssettinger og knallgode komposisjoner. Og synes at bildene som ikke var selvportrett burde få mye mer oppmerksomhet. De er jo helt fantastiske! Ambivalensen i sykdommen er tydelig. Hun vil bli frisk og leve av å fotografere, men hun tør ikke, vil ikke helt. Det ble et kort liv på henne som hadde et unikt talent innen fotografering. 

Anonymkode: bddf1...a25

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Dokumentaren er nå tilgjengelig gratis på NRKTV :)

Anonymkode: 35a8f...26e

Takk:)

Anonymkode: c4d34...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg sett dokumentaren.

 

Dette var noe av det jævligste jeg har sett. Jeg ble så opprørt av denne dokumentaren at jeg drømte om den inatt og den vonde følelsen satt fremdeles i utover dagen.

Stakkar stakkar dame! Så vondt livet må ha vært for henne! Fikk en følelse av at det er mye som har sviktet her selv om hun sier hun har gjemt seg for helsevesenet. Og hvor er instansene som kunne ha veiledet/hjulpet foreldrene?? Eller finnes det rett og slett ikke noe? 

Mulig jeg fikk helt feil inntrykk men det plager meg at Morten Krogvold ville at hun skulle velge ut bildene av henne til utsillingen. Ikke misforstå; en anorektisk kropp er ikke noe å skamme seg over. Det bare ga en bismak at han valgte de bildene. Hun var jo så sårbar, så skjør! Er det da greit å velge bilder som kan virke triggende for henne? Hva med alle de andre fine bildene hennes? Og hva nå?? Vil bildene hennes ligge bortgjemt for evig og alltid??

Fikk bare lyst til å hoppe inn i skjermen og gi henne en klem 💚💛

 

Anonymkode: 45b56...ced

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting; hvorfor ble ikke nakken hennes undersøkt etter bilkræsjet? Fordi hun hadde sykehusangst og ikke ville?

Anonymkode: 45b56...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en annen ting; hvorfor ble ikke nakken hennes undersøkt etter bilkræsjet? Fordi hun hadde sykehusangst og ikke ville?

Anonymkode: 45b56...ced

Jeg veit ikke helt hva som skjedde i nakken hennes, men denne ulykken som det var snakk om, var i følge regissørene bare en liten dump i veien som ingen andre reagerte på, men som kroppen hennes dessverre ikke tålte fordi den var så skjør. 

Anonymkode: d70eb...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Sett dokumentaren nå. Ble bare irritert av sytingen og tafattheten blant de som var med. Lite inspirerende... 

Anonymkode: 23a46...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett dokumentaren nå. Ble bare irritert av sytingen og tafattheten blant de som var med. Lite inspirerende... 

Anonymkode: 23a46...36f

Hvem var det som var sytete og tafatte? De rundt Fossen?

Jeg har ikke sett dokumentaren enda, vurderer om jeg skal...

Anonymkode: 15c99...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...