Gå til innhold

"Staten tar pengene mine" - er unge så "dumme"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er større grunn til å stille spørsmålstegn ved din verden. Du skal være et matematisk geni med 10 år på baken som freelancer om du skal ha sjanse til å få fast jobb som ufaglært. 

Hilsen kvinnelig leder for programmeringsteamet, hvor halvparten av mine kolleger er nettopp kvinner. 

Anonymkode: e6de0...75e

Jeg er ikke hen du svarte til, men jeg jobber uten utdanning innenfor IT-feltet. Tjener betydelig bedre enn en gjennomsnittlig programmerer med mastergrad, siden jeg er flinkere rent faglig. Det er det flotte med IT, er du virkelig flink så blir det anerkjent av en dyktig arbeidsgiver. 

Anonymkode: 2f444...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, O.G. skrev:

Blir sånn når de aldri har satt foten ned tidligere.

Helt enig, men synes det er nitrist at pensjonister skal måtte si de ikke har råd grunnet de har hjulpet sine voksne barn

Anonymkode: feb58...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

44 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg snakker ikke om vanskelighetsgraden i skolesystemet.  Jeg snakker om press på unge for å klare å få seg en utdannelse. Det presset har alltid vært tilstede og jeg personlig tror ikke det var noe mindre på 60 tallet enn i dag.  

Denne påstanden beviser vel nettopp hele kritikken mot boomer-generasjonen. Å påstå at presset for utdanning var like stort da som nå er helt vanvittig! Men klart, du får frem poenget for hele diskusjonen. 

Anonymkode: 6f958...d1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen kvinnelig leder for programmeringsteamet, hvor halvparten av mine kolleger er nettopp kvinner. 

Bullshit.

Anonymkode: cbd02...8cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel at disse unge ikke har skjønt at skatt går til felles goder, mens de godt voksne med leilighet, hytter og båt og alt nedbetalt, har blitt reinspikka egoister på sine godt voksne dager. 

Anonymkode: c0aae...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Denne påstanden beviser vel nettopp hele kritikken mot boomer-generasjonen. Å påstå at presset for utdanning var like stort da som nå er helt vanvittig! Men klart, du får frem poenget for hele diskusjonen. 

Anonymkode: 6f958...d1b

Spikeren på hodet 😂 

Nytter ikke å argumentere med boomere, de har alltid hatt det verst og hatt mest slitt...

Anonymkode: 02d92...267

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende skrev 30 - 50 år tilbake i tid.

At det var lettere å få jobb den gangen hadde vel noe å gjøre med at vi var færre da. Men å få jobb bare ved å møte opp er å ta hardt i, uansett.

Norges befolkning passerte tre millioner i 1942, fire millioner i 1975 og fem millioner i 2012. Ved inngangen til 2018 hadde Norge i alt 5 295 619 innbyggere inkludert Svalbard og Jan Mayen.

https://snl.no/Norges_befolkning

Anonymkode: e824c...fd3

Må da ha vært enda lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Dette er jo bare vas. Det er fint mulig å få jobb uten utdanning i dag og, men de jobbene er norsk ungdom for fine på det til å ta, så de tas av østeuropere i steden for. For 30 år siden holdt det heller ikke å møte opp, du måtte kjenne noen eller ha referanse for å få foten innafor. Jeg fikk min første jobb for 30 år siden på kjennskap, akkurat som i dag altså. Hadde jeg bare møtt opp hadde det ikke blitt noen jobb. Det kreves heller ikke master for enkle jobber i dag, men ungdom som tror de skal rett i lederjobb med millionlønn kommer aldri til å se verdien i å fø seg selv på jobb som renholder eller på fiskemottak. 

Anonymkode: 0492a...87a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Denne påstanden beviser vel nettopp hele kritikken mot boomer-generasjonen. Å påstå at presset for utdanning var like stort da som nå er helt vanvittig! Men klart, du får frem poenget for hele diskusjonen. 

Anonymkode: 6f958...d1b

Å forsøke å gi dagen 50-60 åringer dårlig samvittighet for at de fleste av dem har klart seg ganske bra er jo bare et kleint forsøk på hersketeknikk. 

Det eneste sånn argumentasjon bekrefter er jo at det er vi som foreldregenerasjonen deres har skjemt dere bort alt for mye.

Resten er sånn som det var for besteforeldrene deres og nå for oss. En evig klaging over hvor mye tøffere ting er for dagens unge generasjon enn det var for våre foreldre (deres besteforeldre)

Anonymkode: ba4d6...301

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er greit at jeg er uenig.

Man kan også si at, sett skoleutviklingen under ett, at de som er født 70-80 også hadde det vanskeligere på skolene enn de som er født 46-46. Logisk nok.

Siden jeg da er født i 1970, har jeg hatt en "vanskeligere" skole enn de som er født 20 år før meg. Ekvivalent med de som er født 20 år etter meg.

Anonymkode: a78c3...58f

Vi som er født 70-80 hadde det svært lett på skolen. Det er mye tøffere nå. Selv i barneskolen. 

Anonymkode: afc8a...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som er født 70-80 hadde det svært lett på skolen. Det er mye tøffere nå. Selv i barneskolen. 

Anonymkode: afc8a...f09

Var vel poenget mitt også. Den jeg siterte var dog ikke enig.

Anonymkode: a78c3...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var vel poenget mitt også. Den jeg siterte var dog ikke enig.

Anonymkode: a78c3...58f

Beklager. Har nok misforstått deg da :(  Sorry! 

Anonymkode: afc8a...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Opplevde du det selv? Hvilke typer jobber var det du kunne få ved bare å møte opp?

Anonymkode: e824c...fd3

Jeg gjorde dette da jeg var tenåring, slutten av 90-tallet. Butikkjobb, avisbud og assistent ved et offentlig kontor. Null søknad. Fikk beskjed via venner om at det var ledige jobber ved X, stakk innom og snakket med sjefen i 10 minutter, fikk jobben på flekken. Startet i løpet av en uke etter oppmøte alle steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er fullstendig feil. Og det vet du nok.

Anonymkode: e824c...fd3

Min mor, som nylig ble pensjonist, fikk i sin tid en stilling (som i dag ville tilsvart en førstekonsulent-stilling) i en stor, statlig organisasjon i Oslo med kun videregående utdannelse - eller gymnas da, som det het da. Hun hadde heller ingen annen kompetanse på det tidspunktet - hun var nettopp ferdig på skolen.  Så det er faktisk ikke fullstendig feil.

Men dette er nok nærmere 50 år siden enn 30 da. 

Anonymkode: 32401...594

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har en eldgammel bil som såvidt starter når det er minusgrader. Jeg sa til mamma at de burde kjøpe ny bil, da dette går ikke lengre. Hun freste tilbake at «tror du virkelig at vi har så jævlig god råd? Vi skulle gjerne ha pusset opp huset og, men vi driter faktisk ikke penger»

Neida!! Dere har bare ett veldig stort hus i Norges dyreste kommune, to biler, en hytte i Hafjell, en hytte i Sverige og tre utleieleiligheter som dekket hele boliglånet til det var ferdig nedbetalt🙄🙄 De kjøpte alt mellom 1980 og 1999.  Tenk å være så virkelighetsfjern. Hun mener også at det var hardere tider før, begge foreldrene mine er født på midten av 50-tallet. Jeg er ganske uenig.

Anonymkode: 43280...352

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Så Lindmo, der Lene Drange fortalte at hun hadde fått et seriøst spørsmål fra en som mente at staten hadde tatt penger urettmessig i fra ham (eller henne, kjønn kom ikke frem). Er unge mennesker så utrolig lite informert, at når det "forsvinner" penger fra lønnsslippen, så forstår de ikke begrepet skatt. Det står jo på lønnsslippen hva dette trekket er. Jeg følte ihvertfall at å fremføre dette i beste sendetid, som en form for underholdning, var i fordumme unge mennesker ut over det som gjelder for gjennomsnittet.

Anonymkode: d1166...4b3

Noen unge er helt blåste (samme med noen voksne for såvidt). :) Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men en liten brøkdel. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har en eldgammel bil som såvidt starter når det er minusgrader. Jeg sa til mamma at de burde kjøpe ny bil, da dette går ikke lengre. Hun freste tilbake at «tror du virkelig at vi har så jævlig god råd? Vi skulle gjerne ha pusset opp huset og, men vi driter faktisk ikke penger»

Neida!! Dere har bare ett veldig stort hus i Norges dyreste kommune, to biler, en hytte i Hafjell, en hytte i Sverige og tre utleieleiligheter som dekket hele boliglånet til det var ferdig nedbetalt🙄🙄 De kjøpte alt mellom 1980 og 1999.  Tenk å være så virkelighetsfjern. Hun mener også at det var hardere tider før, begge foreldrene mine er født på midten av 50-tallet. Jeg er ganske uenig.

Anonymkode: 43280...352

Vet du noe om hva rente og lønnsnivået var i 80-årene ?     Tydeligvis ikke.

Anonymkode: a4ba9...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du noe om hva rente og lønnsnivået var i 80-årene ?     Tydeligvis ikke.

Anonymkode: a4ba9...c21

Ikke den du siterer men likevel: Ja, det var høyt, men til gjengjeld var boligprisene langt lavere, og det var langt lettere å skaffe seg en jobb som var ok eller godt betalt. Når man legger til den enorme verdiøkningen mange boliger og hytter har hatt de siste 20-30 årene, så er resultatet at mange blant generasjonen som kjøpte boliger/hytter på 80-90 tallet sitter ganske godt i det i dag. Det betyr ikke at man skiter penger alltid, men man sitter totalt sett ganske godt i det. 

Anonymkode: 74633...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Dette er ikke direkte dumhet. Det er uvitenhet. Man er ikke dum bare fordi man ikke kan noe.

Men, det kan kanskje kalles dumhet at de ikke gidder å sette seg inn i lånebetingelser og hva dette medfører.

Men til de "dummes" forsvar/unskyldning har jeg møtt på mange som samvitighetsfullt har lest lånedokuemnetet nøye, og ikke forstått en noen ting. Disse dokumentene er fulle av juridiske ord og uttrykk, som stort sett kun personer med juridisk utdannelse forstår.

Dum er du først når du har kunnskapen, men ikke benytter deg av den.

Det er i hvert fall min definisjon av det å være dum

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er én person som ikke har skjønt det, så er plutselig alle unge dumme? Skjerp deg. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...