Gå til innhold

"Staten tar pengene mine" - er unge så "dumme"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så Lindmo, der Lene Drange fortalte at hun hadde fått et seriøst spørsmål fra en som mente at staten hadde tatt penger urettmessig i fra ham (eller henne, kjønn kom ikke frem). Er unge mennesker så utrolig lite informert, at når det "forsvinner" penger fra lønnsslippen, så forstår de ikke begrepet skatt. Det står jo på lønnsslippen hva dette trekket er. Jeg følte ihvertfall at å fremføre dette i beste sendetid, som en form for underholdning, var i fordumme unge mennesker ut over det som gjelder for gjennomsnittet.

Anonymkode: d1166...4b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen er så dumme.. 

Husker godt en episode fra svenske luksusfellen, der ei ung jente nektet å betale tilbake et «SMS-lån» fordi de krevde mer penger enn hun hadde lånt, og da mente hun det var svindel. Renter og omkostninger hadde hun aldri hørt om. 🤯

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke forbeholdt unge å være dumme. De kommer i alle aldre. Akkurat nå synes jeg det er en stor opphopning av dem blant dessertgenerasjonen...

Anonymkode: 0e235...014

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er desverre ikke forbeholdt unge å være dumme. De kommer i alle aldre. Akkurat nå synes jeg det er en stor opphopning av dem blant dessertgenerasjonen...

Anonymkode: 0e235...014

Hva tenker du på da?

Anonymkode: e824c...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ikke forbeholdt unge å være dumme. De kommer i alle aldre. Akkurat nå synes jeg det er en stor opphopning av dem blant dessertgenerasjonen...

Anonymkode: 0e235...014

Helt enig. Det gjør det heller ikke bedre at mange av dem har inntatt Facebook og andre sosiale medier, der de spyr av seg diverse ufunderte teorier om samfunnet etter eget hode.

Anonymkode: 74633...cbc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ikke forbeholdt unge å være dumme. De kommer i alle aldre. Akkurat nå synes jeg det er en stor opphopning av dem blant dessertgenerasjonen...

Anonymkode: 0e235...014

Tja, jeg opplever det motsatte, at godt voksne lirer av seg utsagn om at "staten tar penga mine" og "skatt er tyveri." Har heller inntrykk av dagens ungdom er mer informative enn tidligere, men det finnes så klart unntak. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke bare unge som klager over at de må betale penger til staten.

Anonymkode: c3082...a02

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Det gjør det heller ikke bedre at mange av dem har inntatt Facebook og andre sosiale medier, der de spyr av seg diverse ufunderte teorier om samfunnet etter eget hode.

Anonymkode: 74633...cbc

Hvor mange godt voksne gjør ikke dette? Logg inn på facebook og begynn å les kommentarene under diverse artikler. Mange godt voksne er utrolig lite belest og tror på konspirasjoneteorier. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange godt voksne gjør ikke dette? Logg inn på facebook og begynn å les kommentarene under diverse artikler. Mange godt voksne er utrolig lite belest og tror på konspirasjoneteorier. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

... Eller så er de bare liberalistiske 😅

Anonymkode: 0b1ce...2e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange godt voksne gjør ikke dette? Logg inn på facebook og begynn å les kommentarene under diverse artikler. Mange godt voksne er utrolig lite belest og tror på konspirasjoneteorier. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

Ja, det er jo det jeg mente - godt voksne som har inntatt nettsamfunn og sosiale medier. Og jeg opplever det samme, nettinformasjon slukes som rå fisk, det er ingen kildekritikk eller kritisk sans inne i bildet overhodet. 

Anonymkode: 74633...cbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

... Eller så er de bare liberalistiske 😅

Anonymkode: 0b1ce...2e5

Ja, du må gjerne mene det, men faktum er at svært mange av dem ikke hadde vært i nærheten av like godt stilt i dag om de hadde vokst opp i et liberalistisk samfunn med ubegrenset global konkurranse, ingen offentlig utdanning og null pensjonsordninger i det offentlige (noe dessertgenerasjonen nyter meget godt av nå). 

Anonymkode: 74633...cbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg opplever det motsatte, at godt voksne lirer av seg utsagn om at "staten tar penga mine" og "skatt er tyveri." Har heller inntrykk av dagens ungdom er mer informative enn tidligere, men det finnes så klart unntak. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

Hehe, uttrykket "våre skattepenger" er en velbrukt frase:-)

Anonymkode: a78c3...58f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mange unge er faktisk så dumme. Har en venninne som jobber i bank, og regelmessig har unge folk som kommer inn døren med kredittkortgjeld i hundretusenkronersklassen etter shopping, reise, designvesker, bytur, stylist, frisør, nye pupper osv. De kommer med krav om at banken MÅ hjelpe dem, for de får ikke boliglån med mye i kreditt, og ofte er også en hel del gått til inkasso. Når banken sier nei er det liten forståelse for det, ingen har fortalt dem at det ikke er noe krav å få lån eller hjelp fra banken, og mange har ingen forståelse av hva det vil si å ha 520 000 i kredittkortgjeld med 16% rente. 

Anonymkode: 0492a...87a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må gjerne mene det, men faktum er at svært mange av dem ikke hadde vært i nærheten av like godt stilt i dag om de hadde vokst opp i et liberalistisk samfunn med ubegrenset global konkurranse, ingen offentlig utdanning og null pensjonsordninger i det offentlige (noe dessertgenerasjonen nyter meget godt av nå). 

Anonymkode: 74633...cbc

Jeg er jo helt enig med deg, derfor jeg nevnte liberalisme, da tilhengerne av denne ideologien gjerne sier at skatt er tyveri. En gjeng som lever med store skylapper foran øynene. 

Anonymkode: 0b1ce...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er altså ikke fra dessertgenerasjonen men er over 40 og har vært heldig å komme inn på boligmarked før det tok helt av. Likevel mener jeg at det er noe sannhet at dagens unge har helt forvrengte forestillinger om mye. Når man blir myndig eier man ingenting og derfor kan man ikke ha samme livstil som man er vant til hjemmefra. Det tar mange år å komme dit.

Unge anser kanskje ny mobil til 10.000 kroner annethvert år som helt nødvendig men det er det ikke. Mye av presset de opplever er noe de pålegger seg selv. Ingen som tvinger dem med å være med på sosiale mediers rotterace. Psykiske problemer er sterk økende, man lurer på hvorfor. Generasjonen født etter krigen hadde det utvilsomt tyngre men de hadde nok ikke like mye tid å dyrke sine problemer.

Anonymkode: e891f...334

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/ytring/ok-boomer-1.14825499

Denne ytringen oppsummerer ganske godt.

Anonymkode: 0e235...014

Jeg tilhører denne generasjonen, og denne kronikken er noe av det dummeste jeg har lest.  Det er en generalisering av en generasjon som ikke henger på greip.  Jeg gidder ikke kommentere hele kronikken, men må komme med et innspill når det gjelder hvor sliten de unge blir av skolen.

Vi hadde undervisning 6 dager i uken (36 timer) og på ungdomskoletrinnet/gymnaset var det 6 timer pr. dag.  I tillegg hadde vi selvsagt lekser, til dels mye lekser.  For i det hele tatt å komme inn på gymnaset/vgs så måtte vi allerede som 13 åringer velge høyeste kursplan i matte/norsk/tysk og engelsk. Det betydde at undervisningen var på høyt nivå og hvis du ikke klarte det nivået ble du satt ned en kursplan og dermed kunne du glemme gymnas/vgs. I tillegg var det et høyt poengkrav for å komme inn på gymnas/vgs.  Mange hadde ikke gode nok karakterer til å klare det.  Nivået i Bergen var den gangen omtrent tilsvarende 4,5 i alle fag.

Så ikke kom og fortell at vi ikke hadde noe press på oss og at alt var så enkelt for oss.  Det er kunnskapsløst og helt feil.  Vi hadde like mye press som dagens unge, og kanskje enda mer fordi foreldrene våre stort sett hadde svært trang økonomi.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg tilhører denne generasjonen, og denne kronikken er noe av det dummeste jeg har lest.  Det er en generalisering av en generasjon som ikke henger på greip.  Jeg gidder ikke kommentere hele kronikken, men må komme med et innspill når det gjelder hvor sliten de unge blir av skolen.

Vi hadde undervisning 6 dager i uken (36 timer) og på ungdomskoletrinnet/gymnaset var det 6 timer pr. dag.  I tillegg hadde vi selvsagt lekser, til dels mye lekser.  For i det hele tatt å komme inn på gymnaset/vgs så måtte vi allerede som 13 åringer velge høyeste kursplan i matte/norsk/tysk og engelsk. Det betydde at undervisningen var på høyt nivå og hvis du ikke klarte det nivået ble du satt ned en kursplan og dermed kunne du glemme gymnas/vgs. I tillegg var det et høyt poengkrav for å komme inn på gymnas/vgs.  Mange hadde ikke gode nok karakterer til å klare det.  Nivået i Bergen var den gangen omtrent tilsvarende 4,5 i alle fag.

Så ikke kom og fortell at vi ikke hadde noe press på oss og at alt var så enkelt for oss.  Det er kunnskapsløst og helt feil.  Vi hadde like mye press som dagens unge, og kanskje enda mer fordi foreldrene våre stort sett hadde svært trang økonomi.

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Det er riktig at det var enkelt å få jobb for unge mennesker uten utdanning.

Men, kommentaren min går på at presset på skolen var i høyeste grad tilstede hvis du ønsket deg en utdanning.  Det virker som om yngre folk i dag tror at vi bare har surfet oss gjennom livet på en medgangsbølge uten å måtte jobbe noe særlig for det vi har. Kronikken jeg refererte til sier at unge i dag har det så voldsomt vanskelig med høyt press for å prestere, og min mening er at det hadde vi også.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...