Gå til innhold

"Staten tar pengene mine" - er unge så "dumme"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Begge deler er fullstendig feil. Og det vet du nok.

Anonymkode: e824c...fd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge deler er fullstendig feil. Og det vet du nok.

Anonymkode: e824c...fd3

Mnjja. Er nok satt på spissen, men jeg kan komme med eksempler på begge deler. Flest på det å få jobb  ved å møte opp. (Ikke meg du siterte)

Anonymkode: 84ddb...51f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Absolutt lettere å få jobb, men man måtte jobbe mye hardere og hadde heller ikke samme støtteordninger som nå. 

Jeg jobbet gjerne 12 og 14 timer i strekk, uten overtidsbetaling og fikk heller ikke ordentlig pause. Det var ikke lov, men mange steder var det slik for oss unge. Men jeg var sjeleglad over å tjene penger. Ydmyk. Jobbet hardt. 

Man søkte f.eks ikke sommerjobb og krevde ferieavvikling bestemte uker. Først jobb. Ferien ble tatt når det ikke var jobb å få. 

Dagens unge har en holdning om at arbeidsgiver skal belønne dem for å nedverdige seg nok til å komme på arbeidsplassen hver dag. 🙄

Anonymkode: 93020...bbe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pillarguri skrev:

Det er riktig at det var enkelt å få jobb for unge mennesker uten utdanning.

Men, kommentaren min går på at presset på skolen var i høyeste grad tilstede hvis du ønsket deg en utdanning.  Det virker som om yngre folk i dag tror at vi bare har surfet oss gjennom livet på en medgangsbølge uten å måtte jobbe noe særlig for det vi har. Kronikken jeg refererte til sier at unge i dag har det så voldsomt vanskelig med høyt press for å prestere, og min mening er at det hadde vi også.  

Jeg er dypt uenig. Når jeg sammenligner ungdomsskole og gymnaset jeg gikk på med ungdomsskole og gymnas min datter ble ferdig med i fjor, er presset og kravene helt hinsides forskjellige.

Jeg vil si at det vi drev på med kontra i dag fremstår som en søndagsskole. Det er prøver, innleveringer, gruppearbeid og framføringer av en annen verden nå til dags.

Anonymkode: a78c3...58f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, O.G. skrev:

De blir sånn når foreldrene ordner opp for dem hele tiden.

Kjenner flere eksempler hvor foreldre har måttet, redde sine barn på 45-50 år fra økonomisk rot

Anonymkode: feb58...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mnjja. Er nok satt på spissen, men jeg kan komme med eksempler på begge deler. Flest på det å få jobb  ved å møte opp. (Ikke meg du siterte)

Anonymkode: 84ddb...51f

Opplevde du det selv? Hvilke typer jobber var det du kunne få ved bare å møte opp?

Anonymkode: e824c...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dypt uenig. Når jeg sammenligner ungdomsskole og gymnaset jeg gikk på med ungdomsskole og gymnas min datter ble ferdig med i fjor, er presset og kravene helt hinsides forskjellige.

Jeg vil si at det vi drev på med kontra i dag fremstår som en søndagsskole. Det er prøver, innleveringer, gruppearbeid og framføringer av en annen verden nå til dags.

Anonymkode: a78c3...58f

Det er helt greit at du er uenig.

Jeg tenker at når du har en datter som akkurat er ferdig på vgs så er du sannsynligvis ikke en del av den i kronikken omtalte boomer generasjonen (født i 46-64). Så kanskje ting var annerledes på 60 tallet enn det du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde du det selv? Hvilke typer jobber var det du kunne få ved bare å møte opp?

Anonymkode: e824c...fd3

Lager blandt annet. Det var ikke vanskelig å få jobb der ca 15 år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pillarguri skrev:

Det er helt greit at du er uenig.

Jeg tenker at når du har en datter som akkurat er ferdig på vgs så er du sannsynligvis ikke en del av den i kronikken omtalte boomer generasjonen (født i 46-64). Så kanskje ting var annerledes på 60 tallet enn det du tror.

Klart det er greit at jeg er uenig.

Man kan også si at, sett skoleutviklingen under ett, at de som er født 70-80 også hadde det vanskeligere på skolene enn de som er født 46-46. Logisk nok.

Siden jeg da er født i 1970, har jeg hatt en "vanskeligere" skole enn de som er født 20 år før meg. Ekvivalent med de som er født 20 år etter meg.

Anonymkode: a78c3...58f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klart det er greit at jeg er uenig.

Man kan også si at, sett skoleutviklingen under ett, at de som er født 70-80 også hadde det vanskeligere på skolene enn de som er født 46-46. Logisk nok.

Siden jeg da er født i 1970, har jeg hatt en "vanskeligere" skole enn de som er født 20 år før meg. Ekvivalent med de som er født 20 år etter meg.

Anonymkode: a78c3...58f

46-64.

Anonymkode: a78c3...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

I hvilken verden lever du? Du kan finne en IT-jobb som betaler 500.000 uten utdanning idag. Da kreves det at du er teknisk interessert, og ikke akkurat en kvinneyrke. 

Anonymkode: 902a1...3ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

46-64.

Anonymkode: a78c3...58f

Jeg snakker ikke om vanskelighetsgraden i skolesystemet.  Jeg snakker om press på unge for å klare å få seg en utdannelse. Det presset har alltid vært tilstede og jeg personlig tror ikke det var noe mindre på 60 tallet enn i dag.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er altså ikke fra dessertgenerasjonen men er over 40 og har vært heldig å komme inn på boligmarked før det tok helt av. Likevel mener jeg at det er noe sannhet at dagens unge har helt forvrengte forestillinger om mye. Når man blir myndig eier man ingenting og derfor kan man ikke ha samme livstil som man er vant til hjemmefra. Det tar mange år å komme dit.

Unge anser kanskje ny mobil til 10.000 kroner annethvert år som helt nødvendig men det er det ikke. Mye av presset de opplever er noe de pålegger seg selv. Ingen som tvinger dem med å være med på sosiale mediers rotterace. Psykiske problemer er sterk økende, man lurer på hvorfor. Generasjonen født etter krigen hadde det utvilsomt tyngre men de hadde nok ikke like mye tid å dyrke sine problemer.

Anonymkode: e891f...334

Det du beskriver der handler jo om at folk som kjøper Apple produkter er dumme. Ikke unge generelt sett. 

Anonymkode: 2f444...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere eksempler hvor foreldre har måttet, redde sine barn på 45-50 år fra økonomisk rot

Anonymkode: feb58...2cf

Blir sånn når de aldri har satt foten ned tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

For 30 år siden kunne man ikke det nei. Det vet jeg fordi at for 30 år siden var jeg nyutdannet og tross gode resultater (riktignok innen en utdannelse som var veldig maskulin) så var det ikke like lett å finne jobb. Det var faktisk en del av datidens gamle fordommer ute. Så å ringe på en jobb og få høre "Vi skal faen ikke ha noen kjerringer her!" var ikke helt uvanlig.

Så leide vi leilighet når vi hadde fått oss jobb. Det var helt vanlig. Som ikke det var nok så var det jappetid og boligprisene fløy himmelhøyt. Du hadde ikke sjanse til å kunne kjøpe deg leilighet hvis du ikke var 2 eller rik. - høres det kjent ut?

Når krakket kom og ledigheten spratt til værs sammen med rentenivået (12-13-14% rente på boliglån) så var det ikke snakk om å pusse opp til nyeste og fineste umiddelbart. 

Vi er også del av dagens arbeidsmarket. Vi har riktignok leiligheter/hus de fleste av oss. Vi har byttet jobb fordi vår gamle jobb forsvant. Vi har sutret litt og syntes litt synd på oss selv, men vi har også klart det andre fortalte oss ikke var mulig: Vi skaffet oss nye jobber etter at vi fylte 50. 

Anonymkode: ba4d6...301

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg snakker ikke om vanskelighetsgraden i skolesystemet.  Jeg snakker om press på unge for å klare å få seg en utdannelse. Det presset har alltid vært tilstede og jeg personlig tror ikke det var noe mindre på 60 tallet enn i dag.  

En utrolig påstand. Men ok, vi er uenige.

Anonymkode: a78c3...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Keikolina said:

Lager blandt annet. Det var ikke vanskelig å få jobb der ca 15 år tilbake.

Vedkommende skrev 30 - 50 år tilbake i tid.

At det var lettere å få jobb den gangen hadde vel noe å gjøre med at vi var færre da. Men å få jobb bare ved å møte opp er å ta hardt i, uansett.

Norges befolkning passerte tre millioner i 1942, fire millioner i 1975 og fem millioner i 2012. Ved inngangen til 2018 hadde Norge i alt 5 295 619 innbyggere inkludert Svalbard og Jan Mayen.

https://snl.no/Norges_befolkning

Anonymkode: e824c...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis vokser de fleste unge seg av det med årene. 
 

Jeg var en av de som klagde på at staten stjal pengene mine. Nå betaler jeg skatt med glede🙃

 

 

Anonymkode: 9401f...aad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken verden lever du? Du kan finne en IT-jobb som betaler 500.000 uten utdanning idag. Da kreves det at du er teknisk interessert, og ikke akkurat en kvinneyrke. 

Anonymkode: 902a1...3ab

Det er større grunn til å stille spørsmålstegn ved din verden. Du skal være et matematisk geni med 10 år på baken som freelancer om du skal ha sjanse til å få fast jobb som ufaglært. 

Hilsen kvinnelig leder for programmeringsteamet, hvor halvparten av mine kolleger er nettopp kvinner. 

Anonymkode: e6de0...75e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg ser folk klage over at staten tar pengene deres så er det stort sett middelaldrene, sinte hvite menn i kommentarfeltene til VG.

Anonymkode: 9269c...45c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...