Gå til innhold

"Staten tar pengene mine" - er unge så "dumme"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kunne kjøpe et hus på 1 årslønn på 90-tallet. Min far betalte 50000 kr for leilighet i en av Norges største byer, dette på midten av 90-tallet. I dag må du ut med over 1500000 for samme leilighet. Lønningene har ikke økt i samme takt som boligprisene. Dvs at folk kunne bygge økonomien sin mye raskere ved å kjøpe seg inn på boligmarkedet. 

De fleste i min familie har bolig til en verdi av flere millioner. Det er de yngre i familien min som sliter mest pga de ikke får kjøpt seg inn, og at boligprisene er flatet ut.

Anonymkode: 2fc43...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig overrasket over hvor lite økonomisk kompetanse voksne mennesker har.

Kjæresten fylte ut selvangivelsen for ekskona..hun er nesten 40.

Anonymkode: da60e...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir så dumme når de må lære algebra på skolen istendenfor helt grunnleggende ting om hvordan verden fungerer.

Hmm...tror ikke jeg fikk bruk for algebra idag heller gitt!

Anonymkode: 42884...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2020 at 12:42 PM, AnonymBruker said:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Hadde det bare vært så vel, hilsen en med mastergrad som ikke klarer å få en butikkjobb.

Anonymkode: dd0d7...a98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det bare vært så vel, hilsen en med mastergrad som ikke klarer å få en butikkjobb.

Anonymkode: dd0d7...a98

Er det fordi de regner deg som overkvalifisert? Jeg har jobbet i butikk lenge og på de stedene jeg har vært ansatte aldri sjefene noen med høyere utdannelse fordi " de forsvinner så fort noe bedre dukker opp ". Tror nok at sjefene på kiwi og rema helst vil ha sånne som meg som de vet aldri kommer til å få jobb noe annet sted.

Anonymkode: 9269c...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/19/2020 at 12:09 PM, Pillarguri said:

Jeg tilhører denne generasjonen, og denne kronikken er noe av det dummeste jeg har lest.  Det er en generalisering av en generasjon som ikke henger på greip.  Jeg gidder ikke kommentere hele kronikken, men må komme med et innspill når det gjelder hvor sliten de unge blir av skolen.

Vi hadde undervisning 6 dager i uken (36 timer) og på ungdomskoletrinnet/gymnaset var det 6 timer pr. dag.  I tillegg hadde vi selvsagt lekser, til dels mye lekser.  For i det hele tatt å komme inn på gymnaset/vgs så måtte vi allerede som 13 åringer velge høyeste kursplan i matte/norsk/tysk og engelsk. Det betydde at undervisningen var på høyt nivå og hvis du ikke klarte det nivået ble du satt ned en kursplan og dermed kunne du glemme gymnas/vgs. I tillegg var det et høyt poengkrav for å komme inn på gymnas/vgs.  Mange hadde ikke gode nok karakterer til å klare det.  Nivået i Bergen var den gangen omtrent tilsvarende 4,5 i alle fag.

Så ikke kom og fortell at vi ikke hadde noe press på oss og at alt var så enkelt for oss.  Det er kunnskapsløst og helt feil.  Vi hadde like mye press som dagens unge, og kanskje enda mer fordi foreldrene våre stort sett hadde svært trang økonomi.

I hvilket land gikk du på skole som hadde undervisning 6 dager i uka?

Anonymkode: 84981...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de godt voksne som hvert år tror de enten har vunnet eller tapt skattepenger avhengig av om de får til gode eller restskatt? Noen folk er dumme. Det er ikke aldersbetinget

Anonymkode: c47df...536

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kunne kjøpe et hus på 1 årslønn på 90-tallet. Min far betalte 50000 kr for leilighet i en av Norges største byer, dette på midten av 90-tallet. I dag må du ut med over 1500000 for samme leilighet. Lønningene har ikke økt i samme takt som boligprisene. Dvs at folk kunne bygge økonomien sin mye raskere ved å kjøpe seg inn på boligmarkedet. 

De fleste i min familie har bolig til en verdi av flere millioner. Det er de yngre i familien min som sliter mest pga de ikke får kjøpt seg inn, og at boligprisene er flatet ut.

Anonymkode: 2fc43...8ae

Jeg leide min første leilighet i 2000, som koster 5600kr/mnd på en småby.

Jeg kjøpte min første bolig i 2004, en ny tomannsbolig til ca 2 millioner, i dag selges de samme for ca 3 millioner.

Om man 5-9 år tidligere kunne kjøpe en leilighet til 50 000 tror jeg må være feil, da lå der nok en fellesgjeld som du ikke har med. Mangler du en null kanskje (skulle det være 500 000)?

Anonymkode: 6cb20...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hvilket land gikk du på skole som hadde undervisning 6 dager i uka?

Anonymkode: 84981...055

I Bergen.  Var ferdig på ungdomsskolen i 1973 og det var siste året med 6 dagers skoleuke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Det kan du forsatt idag men mange uten utdannelse har en skrudd forventning til både lønn og arbeids oppgaver . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hill83 skrev:

Det kan du forsatt idag men mange uten utdannelse har en skrudd forventning til både lønn og arbeids oppgaver . 

Dette stemmer ikke med de ungdommene jeg kjenner. Kjenner mange som har gått fra bedrift til bedrift og prøvd å få seg jobb. De har fått blankt avslag fordi de ikke har relevant utdannelse. Her var det snakk om vaskejobbar, lager og lignende. Altså ikke noe snobbete eller urealistisk. 

En annen søkte på jobb som jorbærplukker på sommeren, men fikk beskjed om at de ønsket bare polakker... 

Det handler kanskje om latskap for noen, men å framstille det som en universell sannhet at ungdommer er prippen og kravstore, ja det er rett og slett ikke sant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leide min første leilighet i 2000, som koster 5600kr/mnd på en småby.

Jeg kjøpte min første bolig i 2004, en ny tomannsbolig til ca 2 millioner, i dag selges de samme for ca 3 millioner.

Om man 5-9 år tidligere kunne kjøpe en leilighet til 50 000 tror jeg må være feil, da lå der nok en fellesgjeld som du ikke har med. Mangler du en null kanskje (skulle det være 500 000)?

Anonymkode: 6cb20...949

Riktig. På 70-tallet, kanskje litt ut på 80-tallet kunne man kjøpe til så lave priser. På 90-tallet var prisene høyere. 

Anonymkode: afc8a...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. På 70-tallet, kanskje litt ut på 80-tallet kunne man kjøpe til så lave priser. På 90-tallet var prisene høyere. 

Anonymkode: afc8a...f09

Stemmer ikke helt som jeg husker; kjøpte i 88. Tidlig 90-tall var prisen halvert på leiligheten. Solgte i 97 for 30 000,- i «fortjeneste»

Anonymkode: bd4b6...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

For 30-50 år siden kunne man møte opp på en arbeidsplass, og få jobb på dagen. 

I dag kreves det mastergrad for å få en enkel butikkjobb 

Anonymkode: 99574...ad9

Tullprat. Det var ikke slik da jeg var nyutdannet for 32 år siden. Og har du mastergrad i dag, så får du ikke butikkjobb fordi du er overkvalifisert og ingen tror du blir der lengre enn til du får en mer relevant jobb.

På 19.1.2020 den 13.24, AnonymBruker skrev:

For 30 år siden kunne man ikke det nei. Det vet jeg fordi at for 30 år siden var jeg nyutdannet og tross gode resultater (riktignok innen en utdannelse som var veldig maskulin) så var det ikke like lett å finne jobb. Det var faktisk en del av datidens gamle fordommer ute. Så å ringe på en jobb og få høre "Vi skal faen ikke ha noen kjerringer her!" var ikke helt uvanlig.

Så leide vi leilighet når vi hadde fått oss jobb. Det var helt vanlig. Som ikke det var nok så var det jappetid og boligprisene fløy himmelhøyt. Du hadde ikke sjanse til å kunne kjøpe deg leilighet hvis du ikke var 2 eller rik. - høres det kjent ut?

Når krakket kom og ledigheten spratt til værs sammen med rentenivået (12-13-14% rente på boliglån) så var det ikke snakk om å pusse opp til nyeste og fineste umiddelbart. 

Vi er også del av dagens arbeidsmarket. Vi har riktignok leiligheter/hus de fleste av oss. Vi har byttet jobb fordi vår gamle jobb forsvant. Vi har sutret litt og syntes litt synd på oss selv, men vi har også klart det andre fortalte oss ikke var mulig: Vi skaffet oss nye jobber etter at vi fylte 50. 

Anonymkode: ba4d6...301

Støtter den. Stemmer godt med min erfaring.

På 19.1.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Heldigvis vokser de fleste unge seg av det med årene. 
 

Jeg var en av de som klagde på at staten stjal pengene mine. Nå betaler jeg skatt med glede🙃

 

 

Anonymkode: 9401f...aad

Hvordan klarer du å betales skatt med glede? Vi andre må betale med penger 🤣

På 18.1.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Jepp, mange unge er faktisk så dumme. Har en venninne som jobber i bank, og regelmessig har unge folk som kommer inn døren med kredittkortgjeld i hundretusenkronersklassen etter shopping, reise, designvesker, bytur, stylist, frisør, nye pupper osv. De kommer med krav om at banken MÅ hjelpe dem, for de får ikke boliglån med mye i kreditt, og ofte er også en hel del gått til inkasso. Når banken sier nei er det liten forståelse for det, ingen har fortalt dem at det ikke er noe krav å få lån eller hjelp fra banken, og mange har ingen forståelse av hva det vil si å ha 520 000 i kredittkortgjeld med 16% rente. 

Anonymkode: 0492a...87a

Det er kanskje ikke dumhet, men kunnskapsmangel. Privatøkonomi burde vært obligatorisk tema på ungdomsskolen (uten at jeg vet hvilket fag det burde vært i). 

Min lokale bank har avtale med ungdomsskolene og inviterer skoleklasser til banken med halvannen times foredrag om bank og privatøkonomi. De får utrolig god respons og tilbakemeldingene fra elevene er udelt positive. Mange får en aha-opplevelse og har sågar kommentert at "dette burde mamma/pappa ha hørt". Verre er det at noen av lærerne deres får lignende aha-opplevelse.

På 7.2.2020 den 15.29, TBergh skrev:

Hei.

Dette er ikke direkte dumhet. Det er uvitenhet. Man er ikke dum bare fordi man ikke kan noe.

Men, det kan kanskje kalles dumhet at de ikke gidder å sette seg inn i lånebetingelser og hva dette medfører.

Men til de "dummes" forsvar/unskyldning har jeg møtt på mange som samvitighetsfullt har lest lånedokuemnetet nøye, og ikke forstått en noen ting. Disse dokumentene er fulle av juridiske ord og uttrykk, som stort sett kun personer med juridisk utdannelse forstår.

Dum er du først når du har kunnskapen, men ikke benytter deg av den.

Det er i hvert fall min definisjon av det å være dum

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Alt for mange signerer uten å lese dokumentene, ja. Men hvis noen leser  og ikke forstår noe, så bør de jo ha vett til å kontakte banken og spørre om det de ikke forstår. Teksten i lånedokumenter er forbedret, og er slett ikke så uforståelig som før. Jeg har ingen juridisk utdannelse, men har ingen problemer med å forstå lånedokumenter.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stadig overrasket over hvor lite økonomisk kompetanse voksne mennesker har.

Kjæresten fylte ut selvangivelsen for ekskona..hun er nesten 40.

Anonymkode: da60e...56b

Jeg ordner skattemeldingen for samboeren min. Ikke fordi han ikke kan (han er økonom), siden en del poster på min forhåndsutfylte skal flyttes til hans. Men hvis han en gang blir en eks ... Den var verre.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hvilket land gikk du på skole som hadde undervisning 6 dager i uka?

Anonymkode: 84981...055

Det var da vanlig i Norge til en gang på 1970-tallet.

Anonymkode: c03d4...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Pillarguri said:

I Bergen.  Var ferdig på ungdomsskolen i 1973 og det var siste året med 6 dagers skoleuke.

Da var det nok forskjeller i landet, modern var ferdig i 1955 (Møre og Romsdal) og da gikk de på skolen annenhverdag

Anonymkode: 84981...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...