Gå til innhold

Dårlig mor som tar vinterferie?


Noramora86

Anbefalte innlegg

Ja, det synes jeg du er. Barnet ditt er 20mnd gammelt, og hun/han har godt at å bruke tid med deg og få fri fra en stressende hverdag.

Anonymkode: 7430c...1cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Era Vulgaris skrev:

Du er pedagog, men må faktisk stille dette spørsmålet. Jeg burde ikke bli overrasket, for det er ikke uvanlig at lærerforeldre i vår barnehage har ferie mens barna er i barnehagen hele tiden. Jeg tenker mitt, og får vondt av barna. Det er jo nitrist at folk ikke ønsker å være mer sammen med barna sine. For meg, helt uforståelig.

Jobber i barnehage her også, i min barnehage er det ingen som har så lange dager og lite fri som barna til lærere. Lærerne har lang sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Barna deres har lengre dager i barnehagen enn foreldrene selv har på jobb, de er der alle dager, alle ferier, hver dag, unntatt den pålagte ferien de har. Rareste er når de feks leverer barna i barnehagen og skal hjem å bake pepperkaker eller gjøre andre ting de fleste (?) foreldre vil gjøre sammen med barna sine, men 5-åringen nei den er for liten til å være med å gjøre sånne ting hjemme. Så er det vi i barnehagen som får gjøre disse tingene med barna, ikke foreldrene, for det er for mye styr.. 

Anonymkode: 5d712...002

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krok1 skrev:

Nei. 

Kan vi slutte å skamme oss for å ta vare på oss selv. Det er dritslitomt å være forelder, og jobbe. 

Og min erfaring er også at det er bra for barna å holde på rutinene så mye som mulig. De er vant til å være i bhg, og få utfolde seg der. Hjemme hos oss går barna på veggen etter mer enn 4 dager fri. Vi klarer aldri å aktivisere dem like mye som i bhg, og det er ikke mange jevnaldrende rundt oss heller. 

 

Kos deg, nyt ferien! 

Det er dritslitsomt for barn å være i barnehagen også. Når man har valgt å blir foreldre,  så har man valgt at man må sette barnets behov først noen år.

Og hvis du ikke klarer å aktivisere barne i mer enn 4 dager... da har jeg egentlig ikke ord.

Anonymkode: ae635...a61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dritslitsomt for barn å være i barnehagen også. Når man har valgt å blir foreldre,  så har man valgt at man må sette barnets behov først noen år.

Og hvis du ikke klarer å aktivisere barne i mer enn 4 dager... da har jeg egentlig ikke ord.

Anonymkode: ae635...a61

Vinterferie er ikke obligatorisk for barnehagebarn. De har et visst antall pålagte ferieuker i året de også, men det må ikke være i skolens vinterferie. De færreste har ferie da. Så at hun velger å sende kidden i bhg som normalt selv om hun tilfeldigvis er lærer, er fullstendig riktig og oppegående gjort.

Anonymkode: a43f9...389

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre gjør/har behov for gjør jeg meg ikke noen meninger om, så gjør som du vil! Kjenner du at du trenger mamma-tid, så unn deg det. Og kjenner du på dårlig samvittighet ovenfor lille som er i barnehagen, så kombiner begge deler.  
 

For vår del, begge i 100% stillinger i dagvakter, bruker vi alle feriedager sammen med barna i påska, på sommeren og til jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage her også, i min barnehage er det ingen som har så lange dager og lite fri som barna til lærere. Lærerne har lang sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Barna deres har lengre dager i barnehagen enn foreldrene selv har på jobb, de er der alle dager, alle ferier, hver dag, unntatt den pålagte ferien de har. Rareste er når de feks leverer barna i barnehagen og skal hjem å bake pepperkaker eller gjøre andre ting de fleste (?) foreldre vil gjøre sammen med barna sine, men 5-åringen nei den er for liten til å være med å gjøre sånne ting hjemme. Så er det vi i barnehagen som får gjøre disse tingene med barna, ikke foreldrene, for det er for mye styr.. 

Anonymkode: 5d712...002

Jeg jobber og i barnehage, men har ikke sett dette som en utpreget trend... Men min nabo er lærer, og hennes datter har fri når mor har fri, men til gjengjeld jobber mor søndager mens resten av familien stikker på tur, hun henter datteren tidlig i barnehagen for så å jobbe utover kvelden, datteren tar ferie hele sommeren med unntak av de to første ukene etter skolene tar ferie fordi mor da kommer ajour med diverse før hun senker skuldrene og tar ferie selv. Mor jobber MYE mens de andre i familien har fri, for å kunne gi datteren ekstra fri innimellom. Ikke alle kan velge å løse det på denne måten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dritslitsomt for barn å være i barnehagen også. Når man har valgt å blir foreldre,  så har man valgt at man må sette barnets behov først noen år.

Og hvis du ikke klarer å aktivisere barne i mer enn 4 dager... da har jeg egentlig ikke ord.

Anonymkode: ae635...a61

Dumt du ikke har ord, skulle gjerne hatt noen råd til hvordan jeg kan tilby barna mine det samme som bhg hjemme i en uke. Her er det ikke plass til to store lekerom, stor trygg lekeplass ute, og vi har bare 2 barn, og kjenner ikke 20 vi kan låne. 

Jeg sa riktignok ikke at jeg ikke klarer å aktivisere barna. Men de savner vennene sine og plassen de får til å herje rundt med dem. 

Ja, det er slitsomt å være i bhg. Men om du mener de skal aktiviseres på samme måte hjemme, så er det jo også slitsomt å være hjemme?... 

Jeg har valgt å sette mine barns behov først. I vårt tilfelle blir de behovene best dekt av at de får være i bhg en stund i løpet av dagen og leke og kose seg sammen med jevnaldrende. Og det tenker jeg kan stemme for TS også. Synes det blir rart at barnet plutselig har mye verre av å være i bhg fordi mor har ferie. Men det går feks an å ha kortere dager, eller ta et par dager fri.

Endret av Krok1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er dårlige foreldre selv om de av og til velger å prioritere seg selv i en travel hverdag. Når det er sagt, så er det viktig å huske på at de små barna også har behov for litt fri innimellom. Hverdagen i barnehagen er hektisk og slitsom for barna, selv om de trives aldri så godt. Prioriter deg selv av og til, men prioriter barnet ditt også innimellom. 

Anonymkode: 4e27a...2bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har også godt av fri fra barnehagehverdagen, og ikke minst få muligheten til ekstra kvalitetstid med foreldre. Den er slitsom også for dem og selv om de både leker og koser seg og sover der. Å ta en dag eller to med helt fri er forståelig, men selv hadde jeg stusset over om man sendte barna i barnehagen en hel uke for å kose seg alene og hadde aldri gjort det selv. Jeg ville nok ikke automatisk tenkt "dårlig mor", men jeg ville synes synd på barnet. 

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du forelder selv? Ikke det nei. 

Anonymkode: a43f9...389

Jo det er jeg til et funsjonshemmet til og med. 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som barnehageansatt og mamma så har det alltid forundret meg at de ungene som er lengst og oftest i barehagen er de som har lærer foreldre eller de som går hjemme i barselpermisjon med småsøsken. Hvorfor er det slik? Hvorfor få flere barn når man ikke orker de man har engang?

det verste jeg hører er når ungen ville så gjerne i barnehagen for de kjeder seg hjemme. Kjeder seg? 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er bedre foreldre vet jeg ikke men prioriterer ungen og har ungen alltid hjemme når jeg selv har ferie å det fordi jeg ønsker og evner å tilbringe dyrebar tid med ungen min som så alt for fort blir stor. 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 dømmer vel ingen og alle får gjøre det de mener er riktig for sitt barn og om det er å sende de i barnehagen når du har ferie så ja kanskje de har det bedre der enn hjemme når foreldre helt klart ikke ønsker å ha de hjemme. Syns bare som mamma det er rart og merklig prioritering.

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også lærer, og blir ganske skremt av hvor dømmende mange av mine barnehage-kollegaer er. For min del betyr høst- og vinter-ferie 5 dager med retting, men til en forandring to helger fri fra retting. Hvis jeg er heldig rekker jeg kanskje en etterlengta tur til frisøren, pluss husarbeid som går utover det rent foregående.

Jeg elsker jobben min, men det er en jobb jeg opplever som  vanskelig å kombinere med familie. For at barna ikke skal ha for lange dager i barnehagen på hverdager jobber jeg et par timer hver kveld + i snitt en dag i helgene. Det svir når jeg setter meg på kontoret og ikke kan være med ungene,  men jeg må prøve å ikke ha dårlig samvittighet.

Husk også på at det er dine unger jeg har ansvar for. Tiden min brukes på å lage gode og lærerike undervisningsopplegg,  på å gi tilbakemeldinger som både roser konkrete, gode grep, men også forklarer hva og hvordan noe kan gjøres enda bedre, og på å passe på at de har det bra. Når jeg ringer deg på kveldstid fordi jeg er bekymra for ditt barn bruker jeg av tid jeg kunne brukt på mitt barn. Når jeg sitter en time med ditt gråtende barn,som synes alt er stress og at hen ikke rekker noe eller får til noe bruker jeg av tid jeg kunne brukt med mitt barn. Når jeg, sammen med helsesøster, har samtale med vennene til hen som er vanskelig å hjelpe,  bruker jeg av tid jeg kunne brukt med mitt barn. Dette gjør jeg fordi jeg også bryr meg om ditt barn. Det går kanskje utover mitt barn. 

Anonymkode: 96d01...bca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Noen ganger er deilig å få fri fra drittunger. Helt normalt og nødvendig. 

Anonymkode: 5456d...cfc

Hvorfor har du barn..?

Anonymkode: 9a69a...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

som barnehageansatt og mamma så har det alltid forundret meg at de ungene som er lengst og oftest i barehagen er de som har lærer foreldre eller de som går hjemme i barselpermisjon med småsøsken. Hvorfor er det slik? Hvorfor få flere barn når man ikke orker de man har engang?

det verste jeg hører er når ungen ville så gjerne i barnehagen for de kjeder seg hjemme. Kjeder seg? 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Enig. Ungen min koser seg like mye hjemme med meg som hun gjør i bhg. Hvis et barn kjeder seg hver gang hen er hjemme fra barnehagen så er det noe galt en plass.

Anonymkode: 9a69a...876

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

som barnehageansatt og mamma så har det alltid forundret meg at de ungene som er lengst og oftest i barehagen er de som har lærer foreldre eller de som går hjemme i barselpermisjon med småsøsken. Hvorfor er det slik? Hvorfor få flere barn når man ikke orker de man har engang?

det verste jeg hører er når ungen ville så gjerne i barnehagen for de kjeder seg hjemme. Kjeder seg? 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Som lærer/spes.ped i skolen har jeg tre dager i uka hvor jeg har bunden tid til klokken 16 pga. fellestid og teamtid, den fjerde dagen sitter jeg til 16-17 for å planlegge, den femte dagen går jeg rundt 15-16, hvis jeg er heldig. Selv om barna på skolen slutter tidlig, betyr det ikke at de ansatte gjør det.. Jeg har ikke barn, men tenk deg at de lærerne som har barn i din barnehage kan ha trafikk og litt reisevei frem og tilbake til barnehagen, kanskje handler de før henting for å unngå et eller tre sultne og slitne barn i butikken? At foreldre som er lærere henter sent, betyr ikke at de har hatt fritid mellom 14 og 17. 

Anonymkode: 52245...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Ungen min koser seg like mye hjemme med meg som hun gjør i bhg. Hvis et barn kjeder seg hver gang hen er hjemme fra barnehagen så er det noe galt en plass.

Anonymkode: 9a69a...876

Det gjorde mine to eldste også. 😊 Så kom tredjemann, en attpåklatt som flyr på veggen uten sosial kontakt med andre barn og som maser om å dra tilbake i barnehagen dersom jeg henter han tidlig. Han er en veldig bestemt liten tass som er veldig tydelig på at han vil i barnehagen. 😉 Dersom vi finner på ting som er gøy for de alle tre, som svømmehallen, har jeg han selvsagt hjemme. Men med to større barn er det ikke alt som faller i smak hos minstemann, feks slalåm, bytur osv. Da maser han om å leke med vennene sine i barnehagen istedet. Ikke alle blir utslitt av barnehage.  😊

Anonymkode: 94dc5...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærer. Når vinterferien kommer, så går det 2-3 dager til retting etc. Så jeg ER på jobb, bare ikke på mitt fysiske kontorsted. De årene vi har en hel uke, så går de to andre dagene til rundvask. Vi legger jo gjerne innleveringer til tiden før jul, vinterferie, påske og fridager i mai fordi vi vet at vi da har tid til retting og kommentarer og fortsatt få en fridag.


Nå er ungene så store at de ikke er i barnehagen lenger, men jeg hadde ingen kvaler ved å ha dem der da de var yngre. Arbeid må gjøres, og får man litt tid til seg selv også, så er det et pluss.

Anonymkode: 8c11e...884

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...