Gå til innhold

Dårlig mor som tar vinterferie?


Noramora86

Anbefalte innlegg

Barna våre har fri når vi har fri. Men, dette er opp til hver og en. Ungene her elsker å være hjemme og har stor boltreplass, så vi kan sende dem ut og fortsatt få gjort ting. Du har en baby, og jeg forstår ønsket om pusterom. Gjør det som passer best for deg og ikke bry deg om hva andre tenker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha alle ungene i barnehagen når jeg har fri i vinterferien. Har 3 av dem. Men setter av én dag til hver, sånn at jeg får ekstra kvalitetstid 😍

Nå ønsker jo mine å gå i bhg og på SFO da, kanskje unntatt yngste. Men jeg vet jo med meg selv at jeg ikke får gjort noen ting om jeg ikke har dem i bhg. Så i vinterferien skal jeg ha kvalitetstid i 3 dager, og vaske hus i 2 dager. 

Anonymkode: 950bd...9e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som passer for deg uten å ta hensyn til alle supermammaer som synes det eneste saliggjørende er å være sammen med ungene sine hvert ledige sekund. Noen av oss trenger alenetid også for å kunne være supermamma resten av tiden. Jeg er av den typen, og bruker halve ferien min hvert år på bare meg. Da gjør jeg ting som ville vært umulig å kombinere med barn, og det gir meg overskuddet til å være den beste mammaen jeg kan resten av året. Det er det jammen mange som har en mening om, men det er det som fungerer for oss.

Anonymkode: ece4e...281

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det som passer for deg uten å ta hensyn til alle supermammaer som synes det eneste saliggjørende er å være sammen med ungene sine hvert ledige sekund. Noen av oss trenger alenetid også for å kunne være supermamma resten av tiden. Jeg er av den typen, og bruker halve ferien min hvert år på bare meg. Da gjør jeg ting som ville vært umulig å kombinere med barn, og det gir meg overskuddet til å være den beste mammaen jeg kan resten av året. Det er det jammen mange som har en mening om, men det er det som fungerer for oss.

Anonymkode: ece4e...281

Handler neppe om at vi liksom er supermammaer, men at mange av oss FÅR energi av å være med barna våre. Noen lader opp SAMMEN med barna våre, slapper av i deres selskap og trenger ikke fri fra barna for å samle overskudd.

Det fungerer for oss😊

Anonymkode: 5c7c2...dd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva er grunnen til at du ønsker å ha barnet ditt i barnehage i ferien? Skal du noe spesielt? Er du ekstra sliten/småsyk? Barnet ditt er jo så liten, at det neppe er veldig avhengig av bestevenn i barnehage el.lign. Klarer du ikke å finne på hyggelige ting dere kan gjøre? Jeg ville ikke gått for fulle dager hele uka, men vet for lite om deg til å svare. Tenk så fint for barnet ditt å få rolige morgener i det minste. 

Anonymkode: 8f276...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Jeg har er veldig nært forhold til min 12-åring - som begynte i bhg før fylte ett år og jeg jobbet lange dager 1 time reisevei unna.... hadde verken vinterferie eller mulighet til å ta fri nå og da (slik jeg har mulighet til nå). De færreste har vinterferie når barna er så små - så bare slutt! 

Anonymkode: 94dc5...842


Spørsmålet her er om Ts bør ha barnet fri når hun selv har ferie, blir noe annet om man ikke har så mye ekstra ferie. Men siden Ts spør så er det for meg helt ulogisk og trist å ikke ville være sammen med barna sine litt mer når man har muligheten til det. At man da skal prioritere egentid, fordi det er så slitsomt å ha barn. Og etter min mening da kan man ikke klage når barna blir voksne og prioriterer andre ting enn å besøke foreldrene sine, man har jo oppdratt dem til at andre ting enn familien er viktigere. 

Hilsen barnehagelærer og småbarnsmor som gjerne skulle hatt mer tid med barna sine.

Anonymkode: 5d712...002

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig trist at du føler du må ha ferie fra barnet ditt. Jeg hadde reagert om noen i omgangskretsen min gjorde det.

Anonymkode: a51d2...79e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig mor blir man ikke av det, men barna har også godt av litt fri. 
Jeg jobbet selv i barnehage i flere år og det var ofte barn av lærere som var der i alle ferier. Det er jo mange grunner til det, men syntes det var merkelig at de hadde mindre fri enn de andre barna. 

Anonymkode: 332b7...d4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff hvorfor får man barn når man ikke orker/ønsker å være sammen med dem når man har fri? 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som er rett for deg. Ungen har det fint i barnehagen, og vet ikke at du har ferie. 

Anonymkode: a43f9...389

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff hvorfor får man barn når man ikke orker/ønsker å være sammen med dem når man har fri? 

Anonymkode: 4d0d3...7fa

Er du forelder selv? Ikke det nei. 

Anonymkode: a43f9...389

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Handler neppe om at vi liksom er supermammaer, men at mange av oss FÅR energi av å være med barna våre. Noen lader opp SAMMEN med barna våre, slapper av i deres selskap og trenger ikke fri fra barna for å samle overskudd.

Det fungerer for oss😊

Anonymkode: 5c7c2...dd8

Og all ære til dere for det. Jeg synes det er fantastisk med mennesker som finner lykken i å være med ungene sine hele tiden. Og når venninnene mine snakker om alt de gjør med ungene sine og at de alltid har med ungene på alt, gleder jeg meg på deres vegne over at de har funnet en måte som funker for dem. Jeg blander meg ikke i deres livsprioriteringer.

Jeg er derimot ikke skrudd sammen slik og trenger input fra å gjøre egne ting, bare være meg noen ganger. Det er det mange som føler de har rett til å blande seg opp i og fortelle meg hvor feil jeg gjør det. Vi må alle finne vår egen måte å være mamma på, uten å kritisere andre for å ikke gjøre det på vår egen måte. Ingen av oss sitter med fasiten for andre.

Anonymkode: ece4e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at du føler du må ha ferie fra barnet ditt. Jeg hadde reagert om noen i omgangskretsen min gjorde det.

Anonymkode: a51d2...79e

🤣🤣🤣 alle i omgangskretsen min fantaserer om det😁

Anonymkode: 08923...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar noen ganger barna ha en eller to veldig korte dager i barnehagen (f.eks. 10-14) mens jeg får unna praktiske ting, går til frisør, jobber/retter o.l. I svært travle perioder har jeg latt barna være i barnehagen mens jeg sover noen timer.

Samtidig er jeg opptatt av at barna også skal ha ferie, og de har minst tre dager fri, som regel fire og noen ganger alle fem dagene.

Anonymkode: 0c8d6...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så merkelig med de som gjør sånt. Er jeg tidlig ferdig så er jeg superfornøyd med å få ekstra tid med 2åringen. Har jeg ferie så elsker jeg å være hjemme med han, sånn har jeg alltid vært. Til og med nå som jeg er gravid så har vi det sånn. Jeg mener ikke at noen er en dårlig mor da, men det er jo litt rart å ikke elske å være med egne barn  

Anonymkode: 53401...aeb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 10.23, Noramora86 skrev:

Jeg jobber som lærer, derfor har jeg vinterferie. Er jeg en dårlig mor dersom jeg har min 20 mnd gamle datter i barnehagen mens jeg har ferie?

Du er pedagog, men må faktisk stille dette spørsmålet. Jeg burde ikke bli overrasket, for det er ikke uvanlig at lærerforeldre i vår barnehage har ferie mens barna er i barnehagen hele tiden. Jeg tenker mitt, og får vondt av barna. Det er jo nitrist at folk ikke ønsker å være mer sammen med barna sine. For meg, helt uforståelig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lærer og ser frem til en uke uten barn! Det skal bli så deilig! Jeg har ikke dårlig samvittighet for det! Aldri tenkt tanken en gang.

Anonymkode: 8aaff...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man er ingen dårlig forelder om man leverer ungen i barnehagen i ferien sin. Det vet alle foreldre. Kanskje ts behøver litt fri? Å vite sitt eget beste er ikke galt. Ungen tar ikke skade av bhg de dagene

Anonymkode: a43f9...389

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Kan vi slutte å skamme oss for å ta vare på oss selv. Det er dritslitomt å være forelder, og jobbe. 

Og min erfaring er også at det er bra for barna å holde på rutinene så mye som mulig. De er vant til å være i bhg, og få utfolde seg der. Hjemme hos oss går barna på veggen etter mer enn 4 dager fri. Vi klarer aldri å aktivisere dem like mye som i bhg, og det er ikke mange jevnaldrende rundt oss heller. 

 

Kos deg, nyt ferien! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig mor nei. Vil vel heller si motsatt. 

Er så trøtt på folk som skammer seg over å ta seg fri. Det er sunt for barna at foreldre får slappet av. Husker jeg slet meg totalt ut da mine eldste var små, jeg levde i en slags rar boble at om jeg var hjemme måtte barna være det også. Eller at dersom jeg sluttet tidlig måtte barna hentes tidlig. 

Hva fikk jeg ut av det? Stort sett ganske sure barn som ble hentet tidlig i leken eller barn som ville til barnehagen å leke. Så begynte de på skolen og lurte på hvorfor de ikke kunne være hjemme når jeg var hjemme. Godt poeng. Nei, send ungen din i bhg. Lever i bhg, dra hjem, sett på kaffe, ta på mjukisbyxorna og rock that spare time! 

Anonymkode: e85f5...872

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...