Gå til innhold

Dårlig mor som tar vinterferie?


Noramora86

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer, derfor har jeg vinterferie. Er jeg en dårlig mor dersom jeg har min 20 mnd gamle datter i barnehagen mens jeg har ferie?

Endret av Noramora86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gjort det sammr hvertfall 

Anonymkode: 253e3...66c

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at alle lærere jobber md retting og planlegging og sånt i alle ferier? Dere skal jo jobbe inn all avspaseringen om sommeren. Og vinterferien, for den saks skyld.

Anonymkode: 95d4f...ade

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke hatt henne der full uke, fulltid. Men halv uke kanskje?

 

Anonymkode: 4d517...540

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det uten å ha brydd meg om hva andre mener. Du bestemmer selv hva som er riktig for deg og din familie 😊

Anonymkode: 3f4ae...8e4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Dette er et av de beste frynsegodene ved å være lærer. Å ha sjansen til å får noen rolige dager med barna, i en ellers hektisk hverdag. Ev reise på tur eller mye ut på ski. 

Synes det er trist at utviklingen har blitt sånn at man vil ha fri fra barns. En eller to korte dager, så man får ryddet eller gjort andre ting. Men å sette barna i barnehagen hele vinterferien. Det er bare trist.

Anonymkode: 269ee...6e4

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at alle lærere jobber md retting og planlegging og sånt i alle ferier? Dere skal jo jobbe inn all avspaseringen om sommeren. Og vinterferien, for den saks skyld.

Anonymkode: 95d4f...ade

Jo, det gjør vi. Men så er vi jo også så heldige da, at vi kan velge å jobbe 4 timer på morgen/formiddag og så ta noen timer på kvelden i ferien. ELLER vi kan planlegge og jobbe i helgene og på kveldstid utenom ferien for å kunne ta fri noen dager i ferien.

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må være som deg når det kommer til lærere. Kan garantere deg at vi jobber MINST like mye som deg.

Anonymkode: 1a28a...1b7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Slutt med å si dårlig mor. Du er ikke en dårlig mor! Men du er en mor som prioriterer riktig for deg selv og familien. Jeg er også lærer, og mens barna har gått i barnehage har jeg pleid å prioritere meg selv to-tre dager i høst/vinterferie. To av dagene har jeg stort sett jobbet intenst i 8 timer- rettet, planlagt, tatt igjen forefallende. Den tredje dagen har jeg typisk vasket kjøkkenskapene, og gjort noe for meg SELV, som man aldri gjør i hverdagene- gått på shopping, spa, fikset neglene. Vi fortjener å passe på oss selv. MEN jeg har alltid sørget for to dagers skikkelig kvalitetstid med barna- tur til badeland, ut i skogen, spilling på gulvet, kos og skapte minner. De er små så kort tid, og hverdagene er så hektiske - den dagen kommer når du kommer til å angre på at du ikke brukte kvalitetstiden du hadde på dem.

Anonymkode: 03daa...578

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, gjør det med GOD samvittighet. Ta deg fri og nyt det! 

Anonymkode: 28ef0...de6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnet vært større og ønsket det selv hadde jeg ikke reagert på det. Men når barnet de så lite, hadde jeg hatt det hjemme med meg så fort muligheten var der. Gjør deg ikke til en dårlig mor , men jeg hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: 5c98c...292

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at alle lærere jobber md retting og planlegging og sånt i alle ferier? Dere skal jo jobbe inn all avspaseringen om sommeren. Og vinterferien, for den saks skyld.

Anonymkode: 95d4f...ade

En full arbeidsuke for en lærer er 42,3 timer.   Som regel er ca 35 (+-) de timene bundet til å jobbe på skolen med undervisning og møter. De resterende timene jobbes som regel på kveldstid eller i helgene. Årsaken til  dette er at det er best at lærere jobber mest når elevene ikke har ferie og derfor har de komprimert arbeidsåret. Andre yrkesgrupper som jobber over 37,5 t i uka tar ut dette i overtid evt avspasering når det passer arbeidstakeren. Lærere er «tvunget» til å ta ut denne avspaseringen i skoleferier. Og det gjør lærere uten å klage, sånn er det å være lærer.
Er sikker på at andre mødre/ fedre som avspaserer en dag minnimellom, bruker den på seg selv, husarbeid evt reise uten å ta ut barnet fra bhg. 
La folk gjøre det de behøver. Læreryrket er meget intenst og de fleste lærere trenger et par timer uten unger rundt seg. Barna mine elsker å være i barnehagen og nyter godt av å få ei mor som får hentet seg inn i feriene. 

Anonymkode: 5b65d...bd7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer selv. Tar de aldri fri, for ofte ender enten jeg eller ungene opp med å bli syk fordi jeg endelig kan slippe ned skuldrene.

Å ha friske unger hjemme samtidig som man er syk er ikke gøy for noen.

Jeg bruker tiden om jeg har den,  på forfallent arbeid og diverse ting som skulle vært gjort hjemme for å komme meg någen Lunde asjur. Leverer de gjerne sent og kan hente dem tidlig. Synst det er bedre de leker litt med jevnaldrende i barnehagen enn at jeg konstant må avvise dem fordi jeg må jobbe meg inn. Da kan jeg heller være mer tilstedet når jeg er ferdig. 

Anonymkode: a7931...75e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En full arbeidsuke for en lærer er 42,3 timer.   Som regel er ca 35 (+-) de timene bundet til å jobbe på skolen med undervisning og møter. De resterende timene jobbes som regel på kveldstid eller i helgene. Årsaken til  dette er at det er best at lærere jobber mest når elevene ikke har ferie og derfor har de komprimert arbeidsåret. Andre yrkesgrupper som jobber over 37,5 t i uka tar ut dette i overtid evt avspasering når det passer arbeidstakeren. Lærere er «tvunget» til å ta ut denne avspaseringen i skoleferier. Og det gjør lærere uten å klage, sånn er det å være lærer.
Er sikker på at andre mødre/ fedre som avspaserer en dag minnimellom, bruker den på seg selv, husarbeid evt reise uten å ta ut barnet fra bhg. 
La folk gjøre det de behøver. Læreryrket er meget intenst og de fleste lærere trenger et par timer uten unger rundt seg. Barna mine elsker å være i barnehagen og nyter godt av å få ei mor som får hentet seg inn i ferien.

Anonymkode: 5b65d...bd7

Jeg ler så jeg griner. Tror du virkelig det jeg har uthevet?

Anonymkode: 95d4f...ade

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler så jeg griner. Tror du virkelig det jeg har uthevet?

Anonymkode: 95d4f...ade

Bra du fikk en god latter! Selvfølgelig har andre yrkesgrupper også hensyn de må ta på sin arbeidsplass, men mange yrkesgrupper kan i større grad enn lærere legge sin avspasering utenom skoleferier.  Selvfølgelig finnes det også yrkesgrupper som ikke har mulighet avspasering i det hele tatt. Jeg skriver ikke ALLE andre yrkesgrupper, men ANDRE. Hvis du ikke kan ta ut avspasering når det måtte passe deg i større grad enn lærere, så betyr ikke det at det finnes andre yrkesgrupper som kan det. 

Anonymkode: 5b65d...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler så jeg griner. Tror du virkelig det jeg har uthevet?

Anonymkode: 95d4f...ade

Det er ofte sånn ja. Om du ikke har det i din jobb så synd for deg. Din egen realitet er ikke regelen vettu. Tørk av deg det dumme fliret, og du burfe grine av dumheten din. 

Anonymkode: d1f84...329

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må jo ikke gjøre noe du får dårlig samvittighet av. Ta vinterferie med god samvittighet. Men kan hun ikke få litt kortere dager, og noen dager fri?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler. I høst og vinterferie uten planer så har jeg de et par korte dager i barnehagen for litt egentid eller vaske hus i godt tempo. Og mange dager med kos hjemme. :) mellomting er fine ting. 

Anonymkode: 91313...d59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja takk, begge deler. I høst og vinterferie uten planer så har jeg de et par korte dager i barnehagen for litt egentid eller vaske hus i godt tempo. Og mange dager med kos hjemme. :) mellomting er fine ting. 

Anonymkode: 91313...d59

Enig. Det går an å få til begge deler. Nå er jeg gravid og helt utslitt, så jeg skal ha barnet full dag i barnehage, men når jeg ikke er gravid har jeg henne gjerne fri en dag eller to, eller har kortere dager. Da føler jeg vi begge får litt ferie. 

Anonymkode: 08923...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...