Gå til innhold

Dårlig mor som tar vinterferie?


Noramora86

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sendt ungene i bhg når jeg selv har fri, fordi de er som meg, veldig rolig og hjemmekjær.Men om de hadde elsket barnehagen, og kjedet seg hjemme, hadde jeg latt dem hatt noen korte dager der.

Anonymkode: 88b5c...94b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke skrive sånt her inne! Her florerer av mødre som KUN vil være sammen med barna sine og som vemmes og blir kaldsvette ved tanken på alenetid 😇

 

Spøk til side: så lenge barnet trives i barnehagen så synes jeg du skal gjøre akkurat som du føler for, og som noen foreslår er jo rolig morgen og kortere dag deilig ☺️👍🏼

Anonymkode: 06efe...1f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg stusser ved prioriteringene. En hel uke fri og sende et barn under to i bhg? Nei, det hadde jeg ikke gjort. Hvis barnet var 3-6 år så kunne jeg fint sendt dem et par dager i bhg mens jeg hadde fri. De minste har derimot mer behov for fri og pauser. 

Anonymkode: d40eb...97a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også i skole. I høst/vinterferie er barna i bhg mandag og tirsdag, noen ganger kun mandag, for at jeg skal få ta igjen ulike ærender. Frisør, lege, bank, husarbeid osv. 

Kunne aldri hatt dem i bhg hele uka når jeg likevel er hjemme. At andre gjør det, får være opp til dem. 

Anonymkode: b4543...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg du er. Ungene trenger ferie de også, og de trenger å ha ferie sammen med foreldrene sine.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vinterferie. Barna skal i barnehagen den mandagen, ellers skal de ha ferie. Kunne ikke hatt dem i barnehagen hele uka, nei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnehagen uansett har åpent, ville jeg absolutt sendt barnet i barnehagen - bare med kortere dager, evt. fri fredag 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
9 timer siden, Noramora86 skrev:

Jeg jobber som lærer, derfor har jeg vinterferie. Er jeg en dårlig mor dersom jeg har min 20 mnd gamle datter i barnehagen mens jeg har ferie?

Hvorfor i alle dager skulle du vært en dårlig mor? Det er barnehagen som skal være der for barna, ikke barna som skal være der for barnehagen. Barn tar ikke skade av å tilbringe tid med sine egne foreldre, eller å gjøre annet enn den samme rutinen som hver dag ellers i året. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lærer selv. Tar de aldri fri, for ofte ender enten jeg eller ungene opp med å bli syk fordi jeg endelig kan slippe ned skuldrene.

Å ha friske unger hjemme samtidig som man er syk er ikke gøy for noen.

Jeg bruker tiden om jeg har den,  på forfallent arbeid og diverse ting som skulle vært gjort hjemme for å komme meg någen Lunde asjur. Leverer de gjerne sent og kan hente dem tidlig. Synst det er bedre de leker litt med jevnaldrende i barnehagen enn at jeg konstant må avvise dem fordi jeg må jobbe meg inn. Da kan jeg heller være mer tilstedet når jeg er ferdig. 

Anonymkode: a7931...75e

Du blir syk når du senker skuldrene?? Hver gang? ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er best som mor når du ikke er sliten. Som lærer trenger du sannsynligvis å hente deg inn igjen. La det være rettesnor for for hvor mange og hvor lange dager det blir i barnehagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke en dårlig mor av den grunn. Men jeg sybs det er nitrist... at hverdagen gjør at man ikke orker å være sammen med barnet sitt..

Anonymkode: ae635...a61

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ha ungen i barnehagen! Lengst mulig dager og full uke så du får sett henne minst mulig. Deilig å slippe å være sammen med familien sin.. helt til du sitter der som ensom gammel dame og lurer på hvorfor ikke dattera di prioriterer å besøke deg. Hvem er liten da?

Anonymkode: 5d712...002

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er JA. og det vet du selv. Helt ubegripelig for meg ihvertfall.

Anonymkode: 0929d...22e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kalt det dårlig mor, men jeg ville ikke sendt et så lite barn i barnehagen full uke dersom jeg hadde fri selv. Har du mye å gjøre hjemme, så send barnet i barnehagen én dag for å få gjort det unna, da vel?

Husk også at unger ikke har vondt av å være hjemme med foreldre som har ting å gjøre - man må ikke underholde ungene konstant. Ikke rart mange blir slitne av barna sine dersom det er normen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som barnehagelærer vil jeg anbefale å ha noen dager fri og kortere dager. Et så lite barn har godt av fri de også. Selvom de som oftest har det bra i barnehagen er det mye inntrykk for de små. De er rundt barn og voksne hele tiden, og tempo i barnehage er jo ofte hektisk, så de blir slitne de også. Men en dag eller 2 for å pleie seg selv er forståelig det - og det er jo noe alle har godt av innimellom. Så jeg tenker at det skal man ikke ha dårlig samvittighet for, så lenge man er klar over at barnehage er ikke bare lek og moro. 

Anonymkode: 77387...5bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Noramora86 skrev:

Jeg jobber som lærer, derfor har jeg vinterferie. Er jeg en dårlig mor dersom jeg har min 20 mnd gamle datter i barnehagen mens jeg har ferie?

Syns absolutt ikke det. Men kanskje litt kortere dager? Hun er jo liten enda, og vil sikkert helst være med deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det, med mindre vi hadde planer om å gjøre noe som barnet synes var gøy. Så lenge barnet har det fint i bhg er det jo ikke synd på barnet - barnet vet heller ikke at mor har vinterferie. Hvis du tenker å vaske hele huset eller gjøre noe som barnet synes er kjedelig, har jo barnet det bedre i bhg. Mens har du tid til å være med barnet kan du jo ha det hjemme, er jo det noe annet, men regner med du ikke føler du har tid og det er derfor du spør 😉 

Anonymkode: 94dc5...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal du ha ungen i barnehagen! Lengst mulig dager og full uke så du får sett henne minst mulig. Deilig å slippe å være sammen med familien sin.. helt til du sitter der som ensom gammel dame og lurer på hvorfor ikke dattera di prioriterer å besøke deg. Hvem er liten da?

Anonymkode: 5d712...002

Seriøst? Jeg har er veldig nært forhold til min 12-åring - som begynte i bhg før fylte ett år og jeg jobbet lange dager 1 time reisevei unna.... hadde verken vinterferie eller mulighet til å ta fri nå og da (slik jeg har mulighet til nå). De færreste har vinterferie når barna er så små - så bare slutt! 

Anonymkode: 94dc5...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Noramora86 skrev:

Jeg jobber som lærer, derfor har jeg vinterferie. Er jeg en dårlig mor dersom jeg har min 20 mnd gamle datter i barnehagen mens jeg har ferie?

Nei. Noen ganger er deilig å få fri fra drittunger. Helt normalt og nødvendig. 

Anonymkode: 5456d...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året jeg jobbet som lærer var barna i barnehagen ei uke etter jeg fikk ferie, samt noen dager i høstferie og vinterferie.  

Planen var å få komme ajour med husarbeid og jobben (i vinterferie og høstferie). Realiteten var at jeg leverte i barnehagen, og så sov helt til jeg hentet. 

 

Nå har jeg jobbet noen år, og blir ikke sliten av jobben lenger.  Så nå har ungene fri når jeg har fri, med unntak av et par dager på sommeren, hvor jeg fikser huset og pakker klart for ferie osv. 

 

Og til deg som mener vi lærere skal jobbe i vinterferien.  Vinterferien er avspasering for arbeid vi har gjort. De færreste arbeidstakere tar ut avspasering for å jobbe. Og det er svært stor lærermangel, så om du mener jobben er banalt enkel og bare består av fri, så er du hjertelig velkommen inn i yrket mitt. Vi jobber våre timer (og vel så det de fleste av oss), men det er knallkjekk jobb! Virkelig.

Anonymkode: 9dd11...3b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie for meg er fri og tid MED barna. For meg ville det vært helt feil å ha ungene i barnehage når jeg har fri. Hverdagene er travle nok, mye jobb, lange dager osv. Barndommen går fort og de pausene vi har fra hverdagen skal vi jaggu nyte sammen👍😊 

Anonymkode: 5c7c2...dd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...