Gå til innhold

Eksen er vanskelig å samarbeide med, går utover jenta vår, hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ville jeg faktisk forholde meg rimelig kort om hvilke problemer det gjaldt. Så ble det vanvittig mange spørsmål rundt dette og da svarer man best mulig på disse spørsmålene. Ingenting er endret, men jeg opplever kun at jeg må la problemene ligge. Jeg får ingen råd om et bedre samarbeid, kun om å godta alle fars feil. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Det finnes mange kurs om samarbeid etter samlivsbrudd hos fvk hvor du kan gå alene. Søk kurs + fvk så får du opp liste med kurs. 

Du har jo fått råd her inne som eks å velge kampene dine og ikke henge deg oppi alt. Det medfører at far ofte kan trekke seg tilbake, at konfliktnivået blir høyere etc. De fleste hadde nok reagert negativt hvis man føler seg overvåke og det man gjør er aldri bra nok. Andre råd du har fått er å trå litt mer varsomt når det kommer til kommunikasjonen med far, da kan det være lettere for mannen å samarbeide og disse rådene gjelder jo både der hvor par er sammen og hvor de ikke er sammen.

Du har også fått råd på de konkrete tilfellene du snakket om. Feks legge skift klart i barnehagen, klippe negler før samvær, at barnet blir levert tidligere dagen før så hun får slappet av litt ekstra etc. 

Du har også fått råd om å ta kontakt med bv hvis du er bekymret for barnet under samvær. 

Nå er det slik at om far ikke er en god far så vil ikke en far skjerpe seg når mor blander seg for mye inn, det gjør ikke saken bedre, men verre. Det har som regel negative konsekvenser for samarbeidet. Man kan jo tenke seg selv at man føler seg angripe, da går man ofte i forsvar. Klarer man å legge bort litt frustrasjon og se litt mellom fingrene samt tilnærme seg far på en god måte kommer man mye lengre og danner et bedre grunnlag for samarbeid. Menn og kvinner er som regel veldig ulike når det kommer til kommunikasjon, oppdragelse etc. Så fort man skjønner ulikhetene og kan tilpasse seg etter det så vil det bli enklere å samarbeide om de viktige tingene. Tenk at man skal være den voksne oppi dette og ta ansvar. Dette lærer man om på kurs og samtaler med fvk/psykologer. 

Er det omsorgssvikt så gjør man det man kan for å stoppe samværet så klart og da er det ingen hensikt å prøve å samarbeide, ihvertfall ikke enda. Siden du er bekymret for samværet så ringer du bv å snakker med de og rådføre deg. 

I og med at du er bekymret for barnet under samvær, så er ikke samarbeidet viktig nå, men legger ved litt linker du kan lese likevel. 

https://www.kk.no/mamma/slik-samarbeider-du-med-eksen-om-barna-selv-om-dere-hater-hverandre/63949211

https://fontene.no/fagartikler/slik-hjelper-vi-barn-i-hoykonfliktfamilier-6.47.636568.4e83e5b5d8

https://www.dagbladet.no/tema/modre-er-ikke-konsekvente-nok/63600565

https://www.iol.co.za/lifestyle/family/parenting/dads-love-is-different-from-moms-love-622829

Anonymkode: 73914...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er bekymret for omsorgssvikt er barnevernet rette instans å ta kontakt med. 
Du har jo forsøkt å snakke med far, kanskje på tide å endre taktikk slik at barnet får det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg lest igjennom innleggene fra Ts og det står ingenting om tannpuss. Det står at klærne var for små/skitne, men det problemet er fikset opp i ved at ts sender klær til far. Det står at negler ikke blir klipt og vokser så mye i løpet av samværet at neglene sprekker, hmm tvilsomt. Også står det at barnet er trøtt etter samvær, men var usikker på årsaken til at barnet ikke fikk nok søvn. Her har det kommet flere forslag til hva Ts kan gjøre, men da blir historien endret av Ts. 

Hun spurte om råd til å samarbeide bedre. Bv kom ikke inn før senere. Hun har fått masse råd, men endrer historien, legger på osv. Man må faktisk velge sine kamper og man kan ikke ta alle kampene som veldig mange her inne sier. Det er noe man nok lærer etterhvert skal man samarbeide godt. Det er jo kjent at veldig mange kvinnfolk skal ha kontroll og styre mannen, litt hønemor, mens det har en motsatt effekt på mannen. Skilt eller ei. Det finnes gode kurs om dette på fvk, gjorde ihvertfall som går nærmere inn på dette. 

Er det snakk om omsorgssvikt som enkelte sier her så må Ts gjøre noe, hun kan jo ikke sende barnet på samvær. Og jo, så svart hvitt er det faktisk. Da tar man kontakt med bv i dag og forhøre seg og får råd. 

Nei, jeg har ingen konflikt pågående heldigvis og har som jeg sa tidligere et meget godt samarbeid med far og har et trygt og fornøyd barn selv om barnet er litt ekstra trøtt etter samvær og kan ha noen småreaksjoner. Helt normalt. Nei, vi er ikke enig i alt den andre gjør som går begge veier, men vi blander oss ikke inn i hverandres samvær, med mindre det er noe som er skadelig for barnet. Men jeg hadde aldri sendt barnet mitt til en far som jeg ikke stoler på at kan ta hånd om barnet, da overholder jeg ikke mine plikter ovenfor barnet. Høyt konfliktnivået anses også som omsorgssvikt og å sende barn til samvær hvor det er omsorgssvikt, noe jeg tror mange hønemødre her glemmer litt. 

Anonymkode: 73914...584

Tannpuss var et EKSEMPEL for å illustrere at hvor grensen går for omsorgssvikt kan være uklar og avhenge av feks omfang og konsekvenser. Men du demonstrerer jo her hvordan du nekter å forstå hva folk skriver. Om man holder barnet unna far på for tynt eller ikke-dikumenterbart grunnlag kan det brukes mot mor senere. Og det vil jo sende konfliktnivået i taket. Så mor gjør jo det rette når hun lufter hvilke muligheter hun kan ha. At du velger alt - holde barnet unna - eller ingenting; «ikke prøve å styre far» viser mangel på både diplomatiske ferdigheter og forståelse for rettssystemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Tannpuss var et EKSEMPEL for å illustrere at hvor grensen går for omsorgssvikt kan være uklar og avhenge av feks omfang og konsekvenser. Men du demonstrerer jo her hvordan du nekter å forstå hva folk skriver. Om man holder barnet unna far på for tynt eller ikke-dikumenterbart grunnlag kan det brukes mot mor senere. Og det vil jo sende konfliktnivået i taket. Så mor gjør jo det rette når hun lufter hvilke muligheter hun kan ha. At du velger alt - holde barnet unna - eller ingenting; «ikke prøve å styre far» viser mangel på både diplomatiske ferdigheter og forståelse for rettssystemet. 

Derfor bør Ts ta kontakt med bv. Da får hun råd og veiledning. 

Ja jeg misforstod det med tannpuss, det beklager jeg og forstår nå hva du mener. 

Anonymkode: 73914...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...