Gå til innhold

Eksen er vanskelig å samarbeide med, går utover jenta vår, hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med samarbeid med eksen, han gjør motsatt og motarbeider alle rutiner jeg har bygget opp fra starten. Dette fører blant annet til at jenta vår er utslitt etter helger hos far. Hun utagerer veldig hos meg før hun roer seg helt eller så bruker hun de første dagene på å sove ut. Ved flere anledninger har det vært så ille at hun trenger en fridag for å hente seg inn igjen. 

Vi har vært flere runder hos fvk og som flere erfarer så blir alle feilene til eksen unnskyldt. Nå har vi skrevet at alle avtaler og annet skal foregå på sms slik at alt er og blir skriftlig. Jeg henviser alltid til avtaler og slikt når jeg føler jeg må ta opp ting. Desverre ser jeg gang på gang at han bare slutter å svare på meldinger i stedet for å være med på å finne en løsning. 

Anbefal meg gjerne hvordan jeg kan få samarbeidet lettere. Jeg kan tenke meg at det blir tøffere med årene om jeg ikke begynner å gjøre noe nå. Jenta vår er bare 2 år gammel. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen spørsmål: Hva mener du med avtaler og annet? Er det rutiner og detaljer rundt legging, aktiviteter og måltider, hvem, hvor og når de skal være med andre, eller bringing og henting? Hvis det er detaljstyring under samvær, så må du bare akseptere at han har andre rutiner enn deg, med mindre det er hinsides. Har du annet i relasjonen til ex som gnager deg? Er du over ham, er det nye inne i bildet på enten din eller hans side som påvirker? Rett og slett - er det faktorer inne som kan forsterke at du føler samarbeidet er så håpløst? Det er lett å henge seg opp i ting om man er sjalu, lei seg eller under press selv. En toåring pleier som regel å bare sovne når hun/han trenger det, og er selvregulerende. Grinete i overganger er normalt. Men å måtte hente seg inn i dagevis er spesielt, maksimerer du, eller er det virkelig helt på styr hos far? Hvilke tilbakemeldinger gir FVK? Om du mener det er omsorgssvikt, så må barnevernet inn. Men da skal du vite med deg selv at du ikke blander inn andre følelser rundt et samlivsbrudd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk ikke forvente at far har like rutiner som du har og du kan ikke styre samværet han har. Dette må du bare akseptere. Du kan komme med forslag på en forsiktig måte, men du kan ikke kreve noe som helst. 

Anonymkode: 73914...584

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Taffel skrev:

Noen spørsmål: Hva mener du med avtaler og annet? Er det rutiner og detaljer rundt legging, aktiviteter og måltider, hvem, hvor og når de skal være med andre, eller bringing og henting? Hvis det er detaljstyring under samvær, så må du bare akseptere at han har andre rutiner enn deg, med mindre det er hinsides. Har du annet i relasjonen til ex som gnager deg? Er du over ham, er det nye inne i bildet på enten din eller hans side som påvirker? Rett og slett - er det faktorer inne som kan forsterke at du føler samarbeidet er så håpløst? Det er lett å henge seg opp i ting om man er sjalu, lei seg eller under press selv. En toåring pleier som regel å bare sovne når hun/han trenger det, og er selvregulerende. Grinete i overganger er normalt. Men å måtte hente seg inn i dagevis er spesielt, maksimerer du, eller er det virkelig helt på styr hos far? Hvilke tilbakemeldinger gir FVK? Om du mener det er omsorgssvikt, så må barnevernet inn. Men da skal du vite med deg selv at du ikke blander inn andre følelser rundt et samlivsbrudd. 

Vi har skriftlig avtale med hver minste ting skrevet hos fvk med papirer anbefalt av de. Det mener jeg med avtaler. Sånn ellers reagerer jeg på at jeg ofte må ta fri fra jobb for at jenta skal få nok hvile etter å ha vært hos far. Jeg mener ikke å detaljstyre han, men det er tydelig at hun ikke får nok hvile der. I avtalen har jeg ellers skrevet at jeg skal ta alt av henting og levering fordi dette tidligere har vært et problem for han. Jeg har også skrevet i avtalen at jeg kjøper inn alt av klær så får far si ifra om det er noe han syns mangler. Dette er for at jenta skal ha klær som passer, ikke for små eller ødelagte klær som hun hadde før avtalen ble gjort. 

Jeg er langt over han, jeg er godt inn i et nytt forhold. Om han er over meg, det vet jeg ingenting om. 

En 2 åring sovner ikke av seg selv nei, den trenger ro og fred. Hun trenger å legges kl 11 i helgene, da pleier hun å prøve å stå opp, men innen 30 min sover hun likevel. Kanskje far lar henne stå opp? Kanskje det ikke er noe tid til å hvile da de stadig er på farten? Kanskje far ikke holder leggetider og er hjemme seint. For jenta vår da så sover hun ikke lengre dagen etter, hun våkner alltid til samme tid. Da får hun bare færre timer. 

Det er flere ting hos far som ikke er bra. Etter flere dager hos far så lukter hun rart, før jeg kjøpte inn tøy var det ødelagt klær eller 2 strl for smått. Hun var ofte skitten, ustelt på håret, ikke klippet negler og skitt sittende fast i håret. Hun har porøse negler som man må passe på, ellers knekker de ganske langt inn på fingrene hennes og det er ganske vondt. Far har vist også mye avlastning de 40% han har jenta. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Taffel skrev:

Noen spørsmål: Hva mener du med avtaler og annet? Er det rutiner og detaljer rundt legging, aktiviteter og måltider, hvem, hvor og når de skal være med andre, eller bringing og henting? Hvis det er detaljstyring under samvær, så må du bare akseptere at han har andre rutiner enn deg, med mindre det er hinsides. Har du annet i relasjonen til ex som gnager deg? Er du over ham, er det nye inne i bildet på enten din eller hans side som påvirker? Rett og slett - er det faktorer inne som kan forsterke at du føler samarbeidet er så håpløst? Det er lett å henge seg opp i ting om man er sjalu, lei seg eller under press selv. En toåring pleier som regel å bare sovne når hun/han trenger det, og er selvregulerende. Grinete i overganger er normalt. Men å måtte hente seg inn i dagevis er spesielt, maksimerer du, eller er det virkelig helt på styr hos far? Hvilke tilbakemeldinger gir FVK? Om du mener det er omsorgssvikt, så må barnevernet inn. Men da skal du vite med deg selv at du ikke blander inn andre følelser rundt et samlivsbrudd. 

Det er over 1 år siden brudd, jeg har ingen følelser der og mistet de følelsene for han før jenta vår ble født. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk ikke forvente at far har like rutiner som du har og du kan ikke styre samværet han har. Dette må du bare akseptere. Du kan komme med forslag på en forsiktig måte, men du kan ikke kreve noe som helst. 

Anonymkode: 73914...584

Okei, da må jeg avtale fri en dag annen hver uke for at jenta skal få sove ut. Fordi hun ikke får nok hvile hos far. Jeg har skriftlig at han er enig i å legge til det klokkeslettet, men han velger noe annet konsekvent. Som f.eks ved kjøp av sko så spør han hvilke strl hun bruker, jeg sier det og han kjøper strl under. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da må jeg avtale fri en dag annen hver uke for at jenta skal få sove ut. Fordi hun ikke får nok hvile hos far. Jeg har skriftlig at han er enig i å legge til det klokkeslettet, men han velger noe annet konsekvent. Som f.eks ved kjøp av sko så spør han hvilke strl hun bruker, jeg sier det og han kjøper strl under. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Kan være fordi du detaljstyrer han såpass at han går litt imot deg. Høres jo ufattelig slitsomt ut å ha en hengende over seg konstant. Hvis hun er 2 år så sover hun jo i barnehagen. Eventuelt kan du hente barnet litt tidligere så hun får en god natt søvn før barnehagen. Ingenting av det du sier er almerende. Negler kan du klippe før samvær, får du bidrag er du jo pliktig til å sende med klær, og nei ikke alle menn er flinke med hår. Dusj og gre henne når hun kommer hjem. 

Jeg blander meg aldri inn i samværet når far har sønnen vår med mindre det hadde vært snakk om omsorgssvikt. Jeg vet at han er ulik meg og det viktigste for meg er at de to har det bra sammen. Vi samarbeider supert og han er takknemlig for at jeg ikke styrer han på noen måte da mange av kompisene hans blir styrt av eksen. Det er en uting. Samarbeid og en god tone mellom meg og far er viktigere enn om håret ikke er stelt og ting henger litt på halv 12.

Anonymkode: 73914...584

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, men jenta vår er snart 9 år. Like rutiner er veldig viktig, og det har jeg blitt fortalt av fam.terapeuter og bv. Vi hadde 50/50 i noen år, og det gikk ikke. Nå har far annenhver helg og noen ferier, og det sklir helt ut. Med like rutiner, menes hovedsaklig leggetider, og hygiene/tannpuss. Far følger ikke opp like mye som meg, så barnet kan gå i dagesvis uten å dusje og pusser ikke tennene uten å bli bedt om det. Far klarer heller ikke være streng ift. leggetid, så der sovner hun alt mellom 00-03 i helger, mens hos meg legger vi oss aldri senere enn 23-00 på fre/lør. Og på søndager blir det ett problem å sove sent, når det er skole neste dag og hun er utslitt og sur når hun kommer til meg. Får ikke gjort så mye med det lenger, må bare prise meg lykkelig for at vi ikke har 50/50 lengre.. Men fvk har jeg dårlig erfaring med, så ville ikke ventet mye hjelp derfra.

Anonymkode: 2316d...989

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være fordi du detaljstyrer han såpass at han går litt imot deg. Høres jo ufattelig slitsomt ut å ha en hengende over seg konstant. Hvis hun er 2 år så sover hun jo i barnehagen. Eventuelt kan du hente barnet litt tidligere så hun får en god natt søvn før barnehagen. Ingenting av det du sier er almerende. Negler kan du klippe før samvær, får du bidrag er du jo pliktig til å sende med klær, og nei ikke alle menn er flinke med hår. Dusj og gre henne når hun kommer hjem. 

Jeg blander meg aldri inn i samværet når far har sønnen vår med mindre det hadde vært snakk om omsorgssvikt. Jeg vet at han er ulik meg og det viktigste for meg er at de to har det bra sammen. Vi samarbeider supert og han er takknemlig for at jeg ikke styrer han på noen måte da mange av kompisene hans blir styrt av eksen. Det er en uting. Samarbeid og en god tone mellom meg og far er viktigere enn om håret ikke er stelt og ting henger litt på halv 12.

Anonymkode: 73914...584

Ja, men lørdag og søndag hos far og full fart på besøk her og der hele tiden. Rekker ikke sove på dagtid og/eller leggetid på kvelden blir strekt hver gang. Hvordan skal en så liten en reagere? Stabilitet fører til trygge barn. Ustabilitet kan skade utviklingen. Dette jobber jeg med selv. Jeg styrer ikke h ikke grenser han skal ha, jeg styrer ikke hvem barnet får treffe, hvilke klær hun skal ha på seg, hva de skal finne på, ikke bestemmer jeg mat eller måltider. Jeg ønsker at jenta mi skal få det hun trenger. Og hun trenger mye søvn. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk ikke forvente at far har like rutiner som du har

Anonymkode: 73914...584

I stor grad, jo. Det er ikke mors rutiner, men barnets, små barn trenger faktisk rutiner! Det gir både trygghet og stabilitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme problem, men jenta vår er snart 9 år. Like rutiner er veldig viktig, og det har jeg blitt fortalt av fam.terapeuter og bv. Vi hadde 50/50 i noen år, og det gikk ikke. Nå har far annenhver helg og noen ferier, og det sklir helt ut. Med like rutiner, menes hovedsaklig leggetider, og hygiene/tannpuss. Far følger ikke opp like mye som meg, så barnet kan gå i dagesvis uten å dusje og pusser ikke tennene uten å bli bedt om det. Far klarer heller ikke være streng ift. leggetid, så der sovner hun alt mellom 00-03 i helger, mens hos meg legger vi oss aldri senere enn 23-00 på fre/lør. Og på søndager blir det ett problem å sove sent, når det er skole neste dag og hun er utslitt og sur når hun kommer til meg. Får ikke gjort så mye med det lenger, må bare prise meg lykkelig for at vi ikke har 50/50 lengre.. Men fvk har jeg dårlig erfaring med, så ville ikke ventet mye hjelp derfra.

Anonymkode: 2316d...989

En niåring legger seg da ikke så sent?

Anonymkode: 4e029...acf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være fordi du detaljstyrer han såpass at han går litt imot deg. Høres jo ufattelig slitsomt ut å ha en hengende over seg konstant. Hvis hun er 2 år så sover hun jo i barnehagen. Eventuelt kan du hente barnet litt tidligere så hun får en god natt søvn før barnehagen. Ingenting av det du sier er almerende. Negler kan du klippe før samvær, får du bidrag er du jo pliktig til å sende med klær, og nei ikke alle menn er flinke med hår. Dusj og gre henne når hun kommer hjem. 

Jeg blander meg aldri inn i samværet når far har sønnen vår med mindre det hadde vært snakk om omsorgssvikt. Jeg vet at han er ulik meg og det viktigste for meg er at de to har det bra sammen. Vi samarbeider supert og han er takknemlig for at jeg ikke styrer han på noen måte da mange av kompisene hans blir styrt av eksen. Det er en uting. Samarbeid og en god tone mellom meg og far er viktigere enn om håret ikke er stelt og ting henger litt på halv 12.

Anonymkode: 73914...584

Jeg mener jo at dette nærmer seg omsorgssvikt. Det er litt mer inn i bildet. Men alle ting skader barnet vårt. Jeg ønsker at far skal ha kontakt med henta si, ville jeg ikke hatt det så hadde han ikke fått 40% på en 2 åring. Jeg har også 8 tilfeller av at jenta mi er syk og at han enten ikke ser eller ikke bryr seg. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chroma skrev:

I stor grad, jo. Det er ikke mors rutiner, men barnets, små barn trenger faktisk rutiner! Det gir både trygghet og stabilitet. 

Ja, barnet har fra starten egentlig satt egne rutiner. Allerede 1 måned gammel trengte hun å sovne til kl 21 hver kveld. Etter hvert som hun ble eldre, ble det tidligere. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme problem, men jenta vår er snart 9 år. Like rutiner er veldig viktig, og det har jeg blitt fortalt av fam.terapeuter og bv. Vi hadde 50/50 i noen år, og det gikk ikke. Nå har far annenhver helg og noen ferier, og det sklir helt ut. Med like rutiner, menes hovedsaklig leggetider, og hygiene/tannpuss. Far følger ikke opp like mye som meg, så barnet kan gå i dagesvis uten å dusje og pusser ikke tennene uten å bli bedt om det. Far klarer heller ikke være streng ift. leggetid, så der sovner hun alt mellom 00-03 i helger, mens hos meg legger vi oss aldri senere enn 23-00 på fre/lør. Og på søndager blir det ett problem å sove sent, når det er skole neste dag og hun er utslitt og sur når hun kommer til meg. Får ikke gjort så mye med det lenger, må bare prise meg lykkelig for at vi ikke har 50/50 lengre.. Men fvk har jeg dårlig erfaring med, så ville ikke ventet mye hjelp derfra.

Anonymkode: 2316d...989

Gikk du til sak? 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver opp alt som skjer i negativ forstand, ting som går utover jenta. Det begynner å bli en ganske tykk bok. 

Men likevel går jeg å håper på et bedre samarbeid. 

Akkurat nå ser det jo ut som at jeg må la far behandle jenta som han vil, som det blir forklart her. Skal jeg la han slippe å klippe neglene hennes slik at de knekker opp og hun får vondt? Skal jeg la henne trenge flere dager med søvn hos meg, fordi hun ikke får hvile der? Må jeg hele tiden satse på at hun ikke blir syk hos far fordi han ikke ser eller ikke bryr seg? 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver opp alt som skjer i negativ forstand, ting som går utover jenta. Det begynner å bli en ganske tykk bok. 

Men likevel går jeg å håper på et bedre samarbeid. 

Akkurat nå ser det jo ut som at jeg må la far behandle jenta som han vil, som det blir forklart her. Skal jeg la han slippe å klippe neglene hennes slik at de knekker opp og hun får vondt? Skal jeg la henne trenge flere dager med søvn hos meg, fordi hun ikke får hvile der? Må jeg hele tiden satse på at hun ikke blir syk hos far fordi han ikke ser eller ikke bryr seg? 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Klipp neglene før barnet drar til far!! Hvor vanskelig kan det være??

Anonymkode: 36466...226

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klipp neglene før barnet drar til far!! Hvor vanskelig kan det være??

Anonymkode: 36466...226

Jeg gjør det. Dusjer, vasker hår, grer, fletter, klipper negler, sender med rent tøy. Må alltid ta samme runde igjen dagen hun kommer hjem. 

Skal sies at han har prøvd en gang å gå til sak mot meg for å overta jenta helt. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men lørdag og søndag hos far og full fart på besøk her og der hele tiden. Rekker ikke sove på dagtid og/eller leggetid på kvelden blir strekt hver gang. Hvordan skal en så liten en reagere? Stabilitet fører til trygge barn. Ustabilitet kan skade utviklingen. Dette jobber jeg med selv. Jeg styrer ikke h ikke grenser han skal ha, jeg styrer ikke hvem barnet får treffe, hvilke klær hun skal ha på seg, hva de skal finne på, ikke bestemmer jeg mat eller måltider. Jeg ønsker at jenta mi skal få det hun trenger. Og hun trenger mye søvn. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Vet du at høyt konfliktnivået er veldig skadelig for et barn? Er det ikke viktigere at dere har en god tone dere imellom enn om dere har helt like rutiner? 

Det er også helt normalt at barn utragerer etter samvær. Det virker som du hauser oppunder dette også og bidrar til negativitet ved samværet. 

Du spør om råd hvordan samarbeide bedre, men råd hvor du må gi opp kontroll liker du ikke. For det er nettopp det du må gjøre, gi slipp på eksen din. 

Anonymkode: 73914...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Dusjer, vasker hår, grer, fletter, klipper negler, sender med rent tøy. Må alltid ta samme runde igjen dagen hun kommer hjem. 

Skal sies at han har prøvd en gang å gå til sak mot meg for å overta jenta helt. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

Det kan da ikke være behov for å klippe neglene så ofte! Klipper du de før hun reiser til far,så trenger han da virkelig ikke å klippe de når han har samvær også! Det virker som du bare leter etter feil med far dessverre

Anonymkode: 36466...226

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at høyt konfliktnivået er veldig skadelig for et barn? Er det ikke viktigere at dere har en god tone dere imellom enn om dere har helt like rutiner? 

Det er også helt normalt at barn utragerer etter samvær. Det virker som du hauser oppunder dette også og bidrar til negativitet ved samværet. 

Du spør om råd hvordan samarbeide bedre, men råd hvor du må gi opp kontroll liker du ikke. For det er nettopp det du må gjøre, gi slipp på eksen din. 

Anonymkode: 73914...584

Skal jeg virkelig late som ingenting med disse problemene? Alt foregår skriftlig, vi møtes veldig sjelden, bytter i barnehagen og snakker sjeldent på tlf. Jeg håper på et bedre samarbeid før jenta blir større. 

Jeg syns det høres ut som omsorgssvikt å ikke holde på slike ting som går utover barnet negativt. 

Anonymkode: 72bd4...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...