Gå til innhold

Er dette en ok ukesmeny for vektreduksjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen er livredde for sukker i alle former. Du kan fint spise 2 frukt om dagen som er anbefalt. Frukt er ikke årsak til at folk er tjukke akkurat. 

Frukt er jo bare raske karbohydrater, og tilfører kroppen veldig lite annet enn tomme kalorier (selv om det ikke er så mange av de).

Anonymkode: 88f29...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

S

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får i meg langt mer enn 1000 kalorier, bare frokosten er rundt 500 og det er dagens minste måltid 😉 (typisk: en skive, smør, majones, agurk, egg, et stort glass melk/juice og kaffi med melk)

Jeg har en stillesittende kontorjobb, hadde jeg stappet i meg 4 skiver som kvinne hadde jeg blitt ubehagelig mett og sikkert ganske tykk etterhvert. Kjenner forøvrig ingen kvinner som spiser så mye som 4 skiver til lunsj, men med mye fysisk aktivitet er det sikkert normalt for noen. 

Anonymkode: 8525b..

De fleste har ofte ikke peiling på hvor mye kcal ting inneholder. Man må faktisk se på innholdsfortegnelse, bruke matvaretabellen, veie maten og regne ut hvor mye det er i maten. 

Feil jeg har vært borti folk gjør: 

Veier ikke maten

Regner ikke ut hvor mye det er, men tror at hele pakningen inneholder det som står. Det er pr 100 g ikke i hele pakningen! 

Beregner å spise for lite mat som ikke er holdbart over tid. 

Ikke teller med småspising. Alt teller! 

 

Anonymkode: 5fbf6...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Frukt er jo bare raske karbohydrater, og tilfører kroppen veldig lite annet enn tomme kalorier (selv om det ikke er så mange av de).

Anonymkode: 88f29...cac

Frukt er ikke tomme kalorier, sukker er. Frukt inneholder veldig mye annet enn sukker. I tillegg vil det hjelpe å ta en frukt når man opplever søtsug og gjør det lettere å ikke sprekke. Om man er på skikkelig lavkarbo er det ikke anbefalt selvfølgelig, eller sliter med diabetes, men for vanlig diett (også for vekttap) er det rom for frukt i kostholdet. Man kan med fordel se på hvilke frukt man velger, selvfølgelig, men for de fleste spiller det ikke stor rolle. Så lenge man forsøker å spise så naturlig mat som mulig og variert, får kroppen det den trenger og med moderasjon vil man nå en sunn vekt også. Som de sier: fem om dagen og sex om natten er oppskriften på et sunt og lykkelig liv. Limer inn fra iform.nu:

Selv om du spiser en halv kilo, det vil si en del mer enn anbefalt, får du bare rundt 50 gram karbohydrater og 250 kalorier fra de naturlige sukkerstoffene. Det er mindre enn 20 prosent av den anbefalte daglige mengden karbohydrater på 45–60 prosent av totalt energiinntak, og bare 12–15 prosent av det totale kaloribehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til grønnsaker og salater til måltidene dine. Det kan du spise ubegrenset av😉

Anonymkode: e93ed...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den som skreiv om 3000 kcal på en dag, men i følge FHI sin kalkulator skal en person som meg (jeg veier som sagt 57 kg og er absolutt veldig langt fra å være overvektig) ha mellom 2700 og 2830 kcal daglig ved bare en stående jobb og trening 30-60 min fire-fem dager i uka. Hvis jeg krysser av på hardt fysisk arbeid kommer en person som meg opp på mellom 2600 og 3050 kcal daglig. Så med andre ord trenger man absolutt ikke være hverken mann eller veie mye for å ha et kaloribehov på 3000 kalorier daglig. Jeg har skjønt at veldig mange er veldig lite fysisk aktiv og derfor kan jeg forstå at det er vanskelig å sette seg inn i hvor mye næring kroppen til en atletisk person trenger. 

Anonymkode: a2578...292

Jeg veier 59 og hadde gått opp to kilo i uka ved å spise 2700 hver dag. 

Anonymkode: ebd50...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Frukt er jo bare raske karbohydrater, og tilfører kroppen veldig lite annet enn tomme kalorier (selv om det ikke er så mange av de).

Anonymkode: 88f29...cac

Hel frukt betyr også fiber, noen vitaminer og sånt. Å velge å spise hele frukten istedet for å drikke juice er lurt ;)  En grei mengde frukt og bær er ikke det som vil stanse en vektnedgang om alt annet er på plass.

Anonymkode: 71449...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, RoNo skrev:

 Om man er på skikkelig lavkarbo er det ikke anbefalt selvfølgelig, eller sliter med diabetes, men for vanlig diett (også for vekttap) er det rom for frukt i kostholdet.

Diabetes er ikke en matsykdom, det er en hormonsykdom. Frukt kan selvfølgelig spises, det må bare kompensere for karbohydratinnholdet i frukten med insulin.

Anonymkode: 71449...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes er ikke en matsykdom, det er en hormonsykdom. Frukt kan selvfølgelig spises, det må bare kompensere for karbohydratinnholdet i frukten med insulin.

Anonymkode: 71449...f12

Ja, det har du rett i, men mange velger å la være nettopp på grunn av dette. Spesielt f.eks ved svangerskapsdiabetes. Uansett bedre å ta seg en frukt enn å sprekke. 

Min personlige og ikke dokumentere mening er at det er bedre å ta en frukt enn å ta noe med kunstig sukker også. En ny oppdagelse i forhold til å bli kjent med min egen kropp sett i forhold til kosthold. Kroppen virker mer fornøyd med sunt kosthold om jeg ikke har mye kunstig sukker. Om jeg f.eks drikker lettbrus må jeg på en måte fortsett å drikke det, så ikke jeg sprekker på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil, ett egg inneholder 155 kalorier,  et stort melkeglass 127, og en brødskiven med utvalgt pålegg 230. Dette er naturligvis fra varene og mengden jeg benytter...

Du vet ingenting om hverken hvilke varer jeg spiser og drikker, hvor høy og tung jeg er (Jeg har IKKE 57 kg i muskelmasse). Jeg spiser og drikker rundt 1800-2000 kalorier, som er anbefalt for min vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 8525b...91a

100 gram egg inneholder 155kcal ja.

Egget ditt er mellom 50-70 gram. Hva som er i melka di avhenger jo selvsagt av hvilken type melk og hva et stort glass er, men et vanlig 2dl glass inneholder ca 100 kcal. Brødskiva di veier ca 40 gram så er det 40% av kaloriene i næringsinnholdet som er oppgitt i 100gram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Frukt er jo bare raske karbohydrater, og tilfører kroppen veldig lite annet enn tomme kalorier (selv om det ikke er så mange av de).

Anonymkode: 88f29...cac

Hva med vitaminer, mineraler og fiber som de også inneholder? Det er ikke noe galt i å spise frukt. Og et fantastisk alternativ til snop. Banan inneholder f.eks gode mengder kalium og appelsin gode mengder C vita.

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes er ikke en matsykdom, det er en hormonsykdom. Frukt kan selvfølgelig spises, det må bare kompensere for karbohydratinnholdet i frukten med insulin.

Anonymkode: 71449...f12

Ikke alle må kompensere med insulin. Tålegrensen er forskjellig hos mennesker med insulin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Camillapb skrev:

Jeg er ca 55-56 kg

Min typiske dag er: 

Frokost: havregryn med biola (fyller en medium skål helt full) 

Mellom: 1-2 skyr

Lunch: 3 skiver/omelett/sushi 10 biter/wok med 1 kyllingfilet/salat med 2 egg + skive osv

Mellom: proteinbar

Middag: typisk vanlige retter. Wok, laks med pasta, kyllingsalat, taco, lasagne, pizza, div gryter, mye fisk osv

Kvelds: varierer mellom frokost og lunchrettene, evt middagsrester. 

Drikker også 2-3 kopper cappuccino hver dag! 

Her har jeg og rom for kos med candy, chips, vin ol i helger og noen ganger i ukedagene. 

As in: jeg syntes det høres ut som litt lite mat :)

Nå skal jeg besswisser litt, men du vet hvor mye kalorier de 2-3 cappucinoene blir til sammen iløpet av uka? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, ett egg inneholder 155 kalorier,  et stort melkeglass 127, og en brødskiven med utvalgt pålegg 230. Dette er naturligvis fra varene og mengden jeg benytter...

Du vet ingenting om hverken hvilke varer jeg spiser og drikker, hvor høy og tung jeg er (Jeg har IKKE 57 kg i muskelmasse). Jeg spiser og drikker rundt 1800-2000 kalorier, som er anbefalt for min vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 8525b...91a

Du teller tydeligvis kaloriene i pr 100 gram, men nå er det ikke sånn at hver og en matvare du spiser er 100 gram. 1 egg er ikke 100 gram.

Anonymkode: a2578...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei på 168 som nå veier rundt 59 kg. Jeg har aldri telt kalorier. Trener ikke annet enn å gå i trapper fra kjeller til andre etasje ørten ganger om dagen. Har ikke bil, så må gå. 
Min typiske dag er:

Frokost kl 06: 2 glass vann + 1 stor kopp Braserokaffe med laktoseredusert melk. 

Middag kl 18-20: Wok med laks/kylling/kjøtt med hvit ris kokt i riskoker, stekt laks/kylling/kjøtt med poteter og grønnsaker (eventuelt med saus), gryteretter. Flere glass vann. Eventuelt dessert med bær/frukt. 

Gjennom dagen, flere kopper med nevnte kaffe og flere glass vann.

Helg: Snop innimellom om jeg ønsker. 

Jeg holder meg på vekten og går aldri over 60 kg. 

Anonymkode: c31c5...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ei på 168 som nå veier rundt 59 kg. Jeg har aldri telt kalorier. Trener ikke annet enn å gå i trapper fra kjeller til andre etasje ørten ganger om dagen. Har ikke bil, så må gå. 
Min typiske dag er:

Frokost kl 06: 2 glass vann + 1 stor kopp Braserokaffe med laktoseredusert melk. 

Middag kl 18-20: Wok med laks/kylling/kjøtt med hvit ris kokt i riskoker, stekt laks/kylling/kjøtt med poteter og grønnsaker (eventuelt med saus), gryteretter. Flere glass vann. Eventuelt dessert med bær/frukt. 

Gjennom dagen, flere kopper med nevnte kaffe og flere glass vann.

Helg: Snop innimellom om jeg ønsker. 

Jeg holder meg på vekten og går aldri over 60 kg. 

Anonymkode: c31c5...361

Spiser du virkelig bare 1 gang om dagen?

Anonymkode: c3b15...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du virkelig bare 1 gang om dagen?

Anonymkode: c3b15...9af

Sannsynligvis glemmer man igjen de småtingene, en kjeks her og der, en kaffe her og der osv.

Det går fint å spise bare 1 gang om dagen altså. Nå for tiden spiser jeg f.eks 2 ganger om dagen. Prøver å venne kroppen til periodisk faste. Men spiser måltider da som har litt kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CabinCruiser skrev:

Nå skal jeg besswisser litt, men du vet hvor mye kalorier de 2-3 cappucinoene blir til sammen iløpet av uka? :P

Haha, ja er fullt klar over det, men de nytes med good samvittighet 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Frukt er jo bare raske karbohydrater, og tilfører kroppen veldig lite annet enn tomme kalorier (selv om det ikke er så mange av de).

Anonymkode: 88f29...cac

De inneholder vitaminer vi trenger og smaker godt. 

Anonymkode: 5fbf6...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 53kg og spiser 2 skiver til frokost og 2 til lunsj, en normal middagsporsjon og en brødskive til kvelds. Er normalt slank. Å spise en ussel skive til frokost og lunsj er alt for lite. Du kommer til å være utsultet før første dag er omme. 2 brødskiver er en mye bedre plan. Hvor mye er du vant til å spise? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg veier 53kg og spiser 2 skiver til frokost og 2 til lunsj, en normal middagsporsjon og en brødskive til kvelds. Er normalt slank. Å spise en ussel skive til frokost og lunsj er alt for lite. Du kommer til å være utsultet før første dag er omme. 2 brødskiver er en mye bedre plan. Hvor mye er du vant til å spise? 

Kommer veldig an på høyden også da 😊

Anonymkode: 5fbf6...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer veldig an på høyden også da 😊

Anonymkode: 5fbf6...c91

Klart det, men tenker at en skive til hvert måltid er lite nesten uansett hvor lav du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...