Gå til innhold

Er dette en ok ukesmeny for vektreduksjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og dersom du googler nhi kaloriberegning så kan du legge inn der og trekke fra 500 kcal. Deretter kan du søke på dagsmenyer på det antallet kcal du skal ha på feks melk.no. Så står det hva du kan spise ca pr dag som inneholder det antallet kcal du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær forsiktig med å spise for lite, da kan du ende opp med å stappe i deg mat (gjerne søtsaker) tilslutt.

Det høres ganske lite ut det du spiser, og det spørs om det holder i lengden. Ville satset på mer mat. Men det er vanskelig å vite hva som er nok i mengde og kalorier, så du kan jo sjekke ut med lege/ernæringsfysiolog.

Anonymkode: f3694...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns menyen din virker ok, men ville nok spist litt mer til lunsj? 

Jeg er slank og spiser dette ila en dag:

Frokost (ca. 08): en brødskive og gjerne ett egg dersom tid. 

Lunsj (ca. 12): 2 brødskiver 

Middag (ca.18): typisk spagetti, torsk, tomatsuppe etc. Normal porsjon. 

Spiser alltid til jeg er mett under alle måltid, så enkelte dager kan jeg spise noe mer til frokost. Spiser så og si aldri noe etter middag. 

Anonymkode: 8525b...91a

Har du telt hvor lite kalorier du spiser? Altså, jeg skjønner ikke at det går an å spise så lite. Jeg veier 57 kg og brenner ca 2200-2500 kalorier daglig så jeg spiser fort i alle fall det dobbelte av det du gjør. Det du spiser må jo tilsvare sånn 1000 kalorier. At folk som ikke er sengeliggende overlever på så lite mat er uforståelig for meg ihvertfall. Altså, jeg spiser i alle fall 4 brødskiver til lunsj eller 3 brødskiver pluss en havregrynsgrøt for eksempel kl 12 og allerede kl 16 før middag holder jeg på å dø av sult. 

Anonymkode: a2578...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lite grønnsaker. Hvorfor ikke lage seg en stor salat med kikerter eller bønner til lunsj? Det metter godt, er sunt og  du får i deg nødvendige vitaminer og fibrr. 

Anonymkode: a5c4f...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal velge magre påleggstyper, prøve å unngå smør/olje til steking, unngå smør på brødskiva etc.
TS

Anonymkode: 1a1a6...b13

Nei, det trenger du ikke. Du trenger også å spise fett. Minimum 10gr hvert måltid. Dette for at du også skal få tatt opp næringsstoffene i maten på en god måte. Hvis du spiser en boks cottage cheese med feks en dæsj syltetøy eller en banan så er det ca 300kcal boksen, med både fett og proteiner.

Du trenger også å innta essensielle fettsyrer, som du feks finner i laks. Problemet i dag er at det som regel er for store forskjeller i ratio mellom omega3 og 6 og det er vanskelig å få rett sammensetning uten å ta et tilskudd. Jeg anbefaler vita arctic oil.

Frukt er også helt greit. Det er forskjell på sukkeret i frukten og en pakke farin!

Jeg skal gi ett stykke råd: Mange jenter, faktisk de aller fleste jenter, tror at løsningen er å kutte og kutte og kutte i maten, uten å erverve matkvaliteten, makronæringsstoffene og eget aktivitetsnivå en tanke. Mange pøser også på med trening, type cardio. Det som skjer om to-tre dager er at de fleste tryner i nærmeste candyking hylle, og tror de har ødelagt alt, føler seg mislykket osv osv. Hva skjer når du spiser lite og ikke har vektnedgang? Jo, du kutter mer, og mer og hvor skal dette til slutt ende?

Hva skjer når du spiser mat av godt kvalitet? Godt med proteiner, fett og litt karb? Jo, du kan spise mer, for den termiske effekten i kroppen går opp. Og når du spiser mat av kvalitet (knekkebrød er IKKE en god ide å spise om man vil gå ned i vekt - man blir ikke mett av det, da bør man i så tilfelle lesse på med proteinrikt pålegg) så holder du deg mett lengre og du vil holde en høyere grad av fornøydhet fordi posjonene dine ser større ut og det tilfredsstiller hodet.

Det er ikke verdt det! Du klusser med hormonene dine, du klusser med hodet ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å tenke litt i andre baner. Som kvinne på under 1.60 pg normal BMI så opplever jeg at jeg kan spise ganske store mengder mat på diett i forhold til de "folkelige tankegangene" og fremdeles gå ned i vekt (opp mot 3000 faktisk). Fordi jeg velger mye mat med gode makro og mikronæringsstoffer. Det gjør meg også i stand til å prestere bedre i hverdagen, på trening og på jobb + at jeg ser resultatene ganske raskt.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du telt hvor lite kalorier du spiser? Altså, jeg skjønner ikke at det går an å spise så lite. Jeg veier 57 kg og brenner ca 2200-2500 kalorier daglig så jeg spiser fort i alle fall det dobbelte av det du gjør. Det du spiser må jo tilsvare sånn 1000 kalorier. At folk som ikke er sengeliggende overlever på så lite mat er uforståelig for meg ihvertfall. Altså, jeg spiser i alle fall 4 brødskiver til lunsj eller 3 brødskiver pluss en havregrynsgrøt for eksempel kl 12 og allerede kl 16 før middag holder jeg på å dø av sult. 

Anonymkode: a2578...292

De som lister sånne menyer glemmer gjerne av alt det andre som ikke blir tatt med, den neven med nøtter, tvisten til 14kaffen og sjokoladebar i bilen på tur hjem etter jobb. Sier ikke at innleggsstarter gjør det, men veldig veldig ofte er det skjulte inntak som de ikke har tenkt over. I nevnte meny er det jo nesten bare karbohydrater så jeg tror nok karbomonsteret kommer oftere enn man vil innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, CabinCruiser skrev:

De som lister sånne menyer glemmer gjerne av alt det andre som ikke blir tatt med, den neven med nøtter, tvisten til 14kaffen og sjokoladebar i bilen på tur hjem etter jobb. Sier ikke at innleggsstarter gjør det, men veldig veldig ofte er det skjulte inntak som de ikke har tenkt over. I nevnte meny er det jo nesten bare karbohydrater så jeg tror nok karbomonsteret kommer oftere enn man vil innrømme.

Jo, det er sant. Alle trenger karbohydrater når man er fysisk aktiv og spesielt om man driver med cardio noen dager i uka, men jeg merker selv at om jeg spiser f.eks pannekaker eller pasta til middag går det 1 time før jeg er skrubbsulten igjen, så jeg holder meg unna raske karbohydrater til middag. Prøver å spise proteinrikt til middag jeg da siden jeg ikke spiser voldsomme mengder proteiner til de andre måltidene, og så tar jeg ofte proteinpulver i smoothie etter trening.

Anonymkode: a2578...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, CabinCruiser skrev:

knekkebrød er IKKE en god ide å spise om man vil gå ned i vekt - man blir ikke mett av det

Dette er jeg helt uenig i. Jeg blir god og langvarig mett av knekkebrød som jeg lager av havregryn, linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner og litt nøtter. Og jeg får i meg sunt fett, så vinn-vinn. 

Anonymkode: a5c4f...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du telt hvor lite kalorier du spiser? Altså, jeg skjønner ikke at det går an å spise så lite. Jeg veier 57 kg og brenner ca 2200-2500 kalorier daglig så jeg spiser fort i alle fall det dobbelte av det du gjør. Det du spiser må jo tilsvare sånn 1000 kalorier. At folk som ikke er sengeliggende overlever på så lite mat er uforståelig for meg ihvertfall. Altså, jeg spiser i alle fall 4 brødskiver til lunsj eller 3 brødskiver pluss en havregrynsgrøt for eksempel kl 12 og allerede kl 16 før middag holder jeg på å dø av sult. 

Anonymkode: a2578...292

Jeg får i meg langt mer enn 1000 kalorier, bare frokosten er rundt 500 og det er dagens minste måltid 😉 (typisk: en skive, smør, majones, agurk, egg, et stort glass melk/juice og kaffi med melk)

Jeg har en stillesittende kontorjobb, hadde jeg stappet i meg 4 skiver som kvinne hadde jeg blitt ubehagelig mett og sikkert ganske tykk etterhvert. Kjenner forøvrig ingen kvinner som spiser så mye som 4 skiver til lunsj, men med mye fysisk aktivitet er det sikkert normalt for noen. 

Anonymkode: 8525b...91a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt for lite 👍🏼 Kan fortelle deg hva jeg har spist idag da.

Frokost: yoghurt med granola OG frukt

lunsj: to ostesmørbrød med ketchup

middag: fiskeboller i hvit saus, normal porsjon. 
 

skal enda spise mer og har good margin. Forbrenner ca 3000 kcal om dag ved å ta en treningsøkt. 

Anonymkode: 3fa1c...4b6

Nei vet du hva, man brenner ikke 3000 kcal ved å trene. Jeg hadde veid MINUS om så var tilfelle. 

Det der er ikke anbefalt kosthold. Du bruker mye kalorier på lite mat. Rart ikke du er sulten på kvelden? Og til frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig klarer å hold dege til dette, går du nok ned i vekt, men det ser ut som det er så lite at du kan gå på en skikkelig smell når du blir sulten nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 55-56 kg

Min typiske dag er: 

Frokost: havregryn med biola (fyller en medium skål helt full) 

Mellom: 1-2 skyr

Lunch: 3 skiver/omelett/sushi 10 biter/wok med 1 kyllingfilet/salat med 2 egg + skive osv

Mellom: proteinbar

Middag: typisk vanlige retter. Wok, laks med pasta, kyllingsalat, taco, lasagne, pizza, div gryter, mye fisk osv

Kvelds: varierer mellom frokost og lunchrettene, evt middagsrester. 

Drikker også 2-3 kopper cappuccino hver dag! 

Her har jeg og rom for kos med candy, chips, vin ol i helger og noen ganger i ukedagene. 

As in: jeg syntes det høres ut som litt lite mat :)

Endret av Camillapb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel;
Frokost: Havregryn eller yoghurt med frukt/granola
Lunsj: 1 skive + 1 frukt (for mye?)
Middag: 1 Kyllingfilet m/ grønnsaker
Kvelds: 1 knekkebrød eller 1 frukt

Middag resten av uken:
- 1 stor fiskekake m/ grønnsaker
- salat med kylling eller bønner/ linser
- 2 (?) laksestykker m/ grønnsaker
- kyllinglår + salat
- grønnsakssuppe

 

Anonymkode: 1a1a6...b13

Vi vet ikke din forbrenning eller dine forventninger til vektreduksjon, så det blir umulig å si.

Når det gjelder maten du har skrevet opp så har du ikke nevnt hverken mengder eller type produkt, så det går ikke å regne ut kcaloriene engang 😅 

Tips; bak på produktene finner du innholdsfortegnelse. Ut i fra den kan du regne kalorier 😊

Anonymkode: 9078c...2b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, theTitanic skrev:

Nei vet du hva, man brenner ikke 3000 kcal ved å trene. Jeg hadde veid MINUS om så var tilfelle. 

Det der er ikke anbefalt kosthold. Du bruker mye kalorier på lite mat. Rart ikke du er sulten på kvelden? Og til frokost. 

Det er ikke umulig. Mulig det er en mann, eller personen er veldig overvektig. Eventuelt har en veldig fysisk hard jobb i tillegg. 

Anonymkode: 9078c...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som sier dette er for lite, men det kommer helt an på hvor høy du er og hvor mye du i utgangspunktet bør veie. Bruk en kalorikalkulator, og så regner du rundt 400 kaloerier mindre enn hva den mener du bør ha i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke ha altfor lavt kaloriinntak, for da går hvileforbrenningen din ned. Og du vil jo ha høy hvileforbrenning, for da forbrenner du mer i løpet av en dag ;-). Derfor det er så irriterende når tynne folk kan spise godis uten å legge på seg, fordi de spiser variert og samtidig unner seg digg i ny og ne. Dessuten, kort sagt: Jo mer muskler, jo høyere forbrenning. Og muskler elsker karbohydrater i dagene etter styrketrening. Man forbrenner faktisk mer kalorier med en blanding av karbo + protein + umettet fett, enn lavkrabo når man driver styrketrening. Det finnes mange myter om trening og kosthold der ute. Oppsøk gjerne en ernæringsfysiolog som også har teoretisk bakgrunn innenfor toppidrett. Da vil du få de aller beste rådene, selv om du er mosjonist.

Anonymkode: db110...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får i meg langt mer enn 1000 kalorier, bare frokosten er rundt 500 og det er dagens minste måltid 😉 (typisk: en skive, smør, majones, agurk, egg, et stort glass melk/juice og kaffi med melk)

Jeg har en stillesittende kontorjobb, hadde jeg stappet i meg 4 skiver som kvinne hadde jeg blitt ubehagelig mett og sikkert ganske tykk etterhvert. Kjenner forøvrig ingen kvinner som spiser så mye som 4 skiver til lunsj, men med mye fysisk aktivitet er det sikkert normalt for noen. 

Anonymkode: 8525b...91a

En brødskive inneholder 80 kalorier. 6 gram smør inneholder 44 kalorier, majonesen ca det samme om du spiser en halv spiseskje med det på skiva di, 1 egg inneholder 80 kalorier. 2,5 dl melk (stort glass) inneholder 113 kalorier. 80+44+80+113 er sist jeg sjekka ikke 500 kalorier, men 317 kalorier, så den kaffimelka di må i såfall inneholde noe sinnsykt med kalorier om hele frokosten din er 500 kalorier. 

Jeg har derfor ingen tro på at du spiser særlig mer enn kanskje 1200 kalorier på en dag om du var helt ærlig på hva du spiser, og for min del er bare hvileforbrenningen min regnet til 1362 kcal i forhold til en gjennomsnittlig kvinnes andel muskelmasse på 57 kg, men siden jeg har godt over snittet muskelmasse har jeg i alle fall 1500 kcal i hvileforbrenning. Så hvordan du overlever på å spise det du sikkert har i hvileforbrenning selv med en kontorjobb og null trening er for meg uforståelig. Ikke at det er sunt å være så lite fysisk aktiv i det hele tatt, men hvordan du greier å få i deg en fullverdig kost fordelt på så få kalorier skjønner jeg bare ikke at det kan være mulig.

Jeg tror rett og slett du spiser en hel del mer enn du selv tror, sånn som de aller fleste gjør. 

Anonymkode: a2578...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke umulig. Mulig det er en mann, eller personen er veldig overvektig. Eventuelt har en veldig fysisk hard jobb i tillegg. 

Anonymkode: 9078c...2b7

Jeg er ikke den som skreiv om 3000 kcal på en dag, men i følge FHI sin kalkulator skal en person som meg (jeg veier som sagt 57 kg og er absolutt veldig langt fra å være overvektig) ha mellom 2700 og 2830 kcal daglig ved bare en stående jobb og trening 30-60 min fire-fem dager i uka. Hvis jeg krysser av på hardt fysisk arbeid kommer en person som meg opp på mellom 2600 og 3050 kcal daglig. Så med andre ord trenger man absolutt ikke være hverken mann eller veie mye for å ha et kaloribehov på 3000 kalorier daglig. Jeg har skjønt at veldig mange er veldig lite fysisk aktiv og derfor kan jeg forstå at det er vanskelig å sette seg inn i hvor mye næring kroppen til en atletisk person trenger. 

Anonymkode: a2578...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En brødskive inneholder 80 kalorier. 6 gram smør inneholder 44 kalorier, majonesen ca det samme om du spiser en halv spiseskje med det på skiva di, 1 egg inneholder 80 kalorier. 2,5 dl melk (stort glass) inneholder 113 kalorier. 80+44+80+113 er sist jeg sjekka ikke 500 kalorier, men 317 kalorier, så den kaffimelka di må i såfall inneholde noe sinnsykt med kalorier om hele frokosten din er 500 kalorier. 

Jeg har derfor ingen tro på at du spiser særlig mer enn kanskje 1200 kalorier på en dag om du var helt ærlig på hva du spiser, og for min del er bare hvileforbrenningen min regnet til 1362 kcal i forhold til en gjennomsnittlig kvinnes andel muskelmasse på 57 kg, men siden jeg har godt over snittet muskelmasse har jeg i alle fall 1500 kcal i hvileforbrenning. Så hvordan du overlever på å spise det du sikkert har i hvileforbrenning selv med en kontorjobb og null trening er for meg uforståelig. Ikke at det er sunt å være så lite fysisk aktiv i det hele tatt, men hvordan du greier å få i deg en fullverdig kost fordelt på så få kalorier skjønner jeg bare ikke at det kan være mulig.

Jeg tror rett og slett du spiser en hel del mer enn du selv tror, sånn som de aller fleste gjør. 

Anonymkode: a2578...292

Feil, ett egg inneholder 155 kalorier,  et stort melkeglass 127, og en brødskiven med utvalgt pålegg 230. Dette er naturligvis fra varene og mengden jeg benytter...

Du vet ingenting om hverken hvilke varer jeg spiser og drikker, hvor høy og tung jeg er (Jeg har IKKE 57 kg i muskelmasse). Jeg spiser og drikker rundt 1800-2000 kalorier, som er anbefalt for min vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 8525b...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, ett egg inneholder 155 kalorier,  et stort melkeglass 127, og en brødskiven med utvalgt pålegg 230. Dette er naturligvis fra varene og mengden jeg benytter...

Du vet ingenting om hverken hvilke varer jeg spiser og drikker, hvor høy og tung jeg er (Jeg har IKKE 57 kg i muskelmasse). Jeg spiser og drikker rundt 1800-2000 kalorier, som er anbefalt for min vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 8525b...91ak

Det er ikke 155 kalorier i et egg, men i 100 gram egg (kanskje). Et vanlig egg har 60-70 kalorier. Heier forøvrig egg. Fantastisk for kroppen og kan varieres i det uendelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...