Gå til innhold

På tide å tone ned diagnosehysteriet i dag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Enig i at selvdiagnostisering aldri er bra. Det får man overlate til de profesjonelle.

Helt riktig. Men også med tanke på at det er kommer 180 nye diagnoser de siste 10 årene, samt at en amerikansk professor sa at bare du blir utredet lenge nok vil alle verdens mennesker ha en diagnose, ser det ikke lyst ut.

Anonymkode: 5310c...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Men også med tanke på at det er kommer 180 nye diagnoser de siste 10 årene, samt at en amerikansk professor sa at bare du blir utredet lenge nok vil alle verdens mennesker ha en diagnose, ser det ikke lyst ut.

Anonymkode: 5310c...231

Det siste der tror jeg ikke helt på. Man skal ha rimelig store plager over lang tid for å faktisk få stilt en diagnose. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Men også med tanke på at det er kommer 180 nye diagnoser de siste 10 årene, samt at en amerikansk professor sa at bare du blir utredet lenge nok vil alle verdens mennesker ha en diagnose, ser det ikke lyst ut.

Anonymkode: 5310c...231

Bare så enig. De profesjonelle bruker jo selvfølgelig disse diagnosene også, det er jo dem de er laga for. Selv om det tar litt lenger tid før de blir populære i Norge enn i USA.

 

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gorilla skrev:

Det siste der tror jeg ikke helt på. Man skal ha rimelig store plager over lang tid for å faktisk få stilt en diagnose. 

Ikke så enig. Det blir lettere og lettere. Sorg og gaming er de siste poppisene.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så enig. De profesjonelle bruker jo selvfølgelig disse diagnosene også, det er jo dem de er laga for. Selv om det tar litt lenger tid før de blir populære i Norge enn i USA.

 

Anonymkode: 7ed16...255

Ja, og det kommer ugjenkallelig hit. En skulle tro folk satt å produserte diagnoser.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det kommer ugjenkallelig hit. En skulle tro folk satt å produserte diagnoser.

Anonymkode: 5310c...231

Det er vel det de gjør ved å krympe normalspekteret så mye. Diagnoser er jo ikke naturlige kategorier, men båser som er skapt av noen.

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel det de gjør ved å krympe normalspekteret så mye. Diagnoser er jo ikke naturlige kategorier, men båser som er skapt av noen.

Anonymkode: 7ed16...255

Bare tenk på hvor lett dette er å utnytte for den som vil. En kan simulere seg syk av sorg etter et dødsfall i familien, nært eller fjernt. En kan game til en spyr og få seg en diagnose på det.

Helt sykt. Og det er mange andre også.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så enig. Det blir lettere og lettere. Sorg og gaming er de siste poppisene.

Anonymkode: 5310c...231

Vi har ulike diagnoser som reaktiv depresjon og komplisert sorglidelse, ja. Det er ikke det samme som å være lei seg en stund etter noen er død, det er snakk om en altoppslukende sorg som ikke går over med tiden og som enkelte trenger profesjonell hjelp med å håndtere. Dette kan oppstå f.eks om man mister et barn, om noen man er glad i blir drept eller utsatt for en ulykke eller om man mister f.eks foreldre i selvmord. Noen utvikler traumer og er ikke i stand til å komme seg videre. Sorgen stagnerer fullstendig, de unngår triggere, sover dårlig, har mareritt, gjenopplever hendelser, tenker kun på den døde, besøker graven daglig. Tilstanden blir så alvorlig at de bukker helt under. Et av de verste tilfellene jeg har vært borti var noe jeg så på TV fra USA - ei dame hadde mistet et kjært familiemedlem og hadde spart på alle blomstene som ble gitt til kista under begravelsen og holdt dem gjemt og innestengt i en kiste i huset i 20 år etter dødsfallet! Og klarte ikke å kvitte seg med blomstene fordi det var en forbindelse mellom henne og den døde. Så sorg kan låse seg totalt. Da er det jo en psykisk sykdom, og henger ofte sammen med at personen kanskje har hatt tapsopplevelser tidlig i livet som gjør at dette er svært triggende. Disse vil ofte trenge profesjonell hjelp for å lære og leve med sorgen. Modum Bad har bl.a døgnbehandling for komplisert sorglidelse i depresjonsavdelingen. 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye dumt.

"Har du ofte konsentrasjonsvansker? Ja, hvem har vel ikke det. Vi lever i et overstimulert miljø hvor det er nesten umulig å konsentrere seg over lenger tid."

Altså, bare fordi du ikke klarer å konsentrere deg over lengre tid betyr ikke at du har konsentrasjonsvansker.

"Føler du at du har spesielle evner? Ja, har ikke de fleste det?"

Nei, de fleste har ikke spesielle evner. 

"Psykolog Per Holth, som underviser ved Høgskolen i Oslo- og Akershus i læringspsykologi/atferdsvitenskap, satt en dag  og lekte  med ordet UTREDNING og  fant ut at hvis han stokker om bokstavene, kunne han få ordet DRITUNGEN."

Altså, what? Dritungen er ikke et ord, og hvilken rolle spiller anagrammer? 

"Kjære jente i 20-årene, jeg håper du nå har funnet et liv med positive aktiviteter, naturlig mat, nok søvn, nok bevegelse i naturen, og at du aksepterer at du har tanker og følelser som svinger. Da vet du at du ikke er ”psyk” på noen som helst måte."

Rar konklusjon. Du kan vel strengt tatt være psykisk syk selv om du hopper og spretter i naturen.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Her var det mye dumt.

"Har du ofte konsentrasjonsvansker? Ja, hvem har vel ikke det. Vi lever i et overstimulert miljø hvor det er nesten umulig å konsentrere seg over lenger tid."

Altså, bare fordi du ikke klarer å konsentrere deg over lengre tid betyr ikke at du har konsentrasjonsvansker.

"Føler du at du har spesielle evner? Ja, har ikke de fleste det?"

Nei, de fleste har ikke spesielle evner. 

"Psykolog Per Holth, som underviser ved Høgskolen i Oslo- og Akershus i læringspsykologi/atferdsvitenskap, satt en dag  og lekte  med ordet UTREDNING og  fant ut at hvis han stokker om bokstavene, kunne han få ordet DRITUNGEN."

Altså, what? Dritungen er ikke ett ord, og hvilken rolle spiller anagrammer? 

"Kjære jente i 20-årene, jeg håper du nå har funnet et liv med positive aktiviteter, naturlig mat, nok søvn, nok bevegelse i naturen, og at du aksepterer at du har tanker og følelser som svinger. Da vet du at du ikke er ”psyk” på noen som helst måte."

Rar konklusjon. Du kan vel strengt tatt være psykisk syk selv om du hopper og spretter i naturen.

Jeg syns konklusjonen din var enda rarere.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns konklusjonen din var enda rarere.

Anonymkode: 5310c...231

Og hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Og hvorfor det?

Pga at du må se setningen i en sammenheng. Det er ingenting som tyder på at man ikke kan hoppe og sprette i naturen som psykisk syk.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at du må se setningen i en sammenheng. Det er ingenting som tyder på at man ikke kan hoppe og sprette i naturen som psykisk syk.

 

"Kjære jente i 20-årene, jeg håper du nå har funnet et liv med positive aktiviteter, naturlig mat, nok søvn, nok bevegelse i naturen, og at du aksepterer at du har tanker og følelser som svinger. Da vet du at du ikke er ”psyk” på noen som helst måte."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

"Kjære jente i 20-årene, jeg håper du nå har funnet et liv med positive aktiviteter, naturlig mat, nok søvn, nok bevegelse i naturen, og at du aksepterer at du har tanker og følelser som svinger. Da vet du at du ikke er ”psyk” på noen som helst måte."

Jeg gjentar min påstand.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar min påstand.

Anonymkode: 5310c...231

Personen bruker svært sterke implikasjoner ("Da vet du" og "På noen som helst måte") på at man er ikke psykisk syk selv om personen bruker anførselstegn ("psyk").

Svært drastisk konklusjon, og jeg er uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Personen bruker svært sterke implikasjoner ("Da vet du" og "På noen som helst måte") på at man er ikke psykisk syk selv om personen bruker anførselstegn ("psyk").

Svært drastisk konklusjon, og jeg er uenig. 

Du må som sagt se sammenhengen. Jeg har sagt mitt ang dette.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Personen bruker svært sterke implikasjoner ("Da vet du" og "På noen som helst måte") på at man er ikke psykisk syk selv om personen bruker anførselstegn ("psyk").

Svært drastisk konklusjon, og jeg er uenig. 

Dette er da ikke sterke eller drastiske implikasjoner og konklusjoner, det er helt relevante og greie eksempler i teksten. Hva mener du man skal gjøre, løpe til legen for å sjekke at man ikke oppfyller kriteriene for en el annen fancy diagnose hver gang livet butter?

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke sterke eller drastiske implikasjoner og konklusjoner, det er helt relevante og greie eksempler i teksten. 

Nei, det er det ikke. "På noen som helst måte" er en sterk implikasjon.

Forskjell på "Du kan mest sannsynlig ikke få barn" og "Du kan aldri på noen som helst måte få barn". 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du man skal gjøre, løpe til legen for å sjekke at man ikke oppfyller kriteriene for en el annen fancy diagnose hver gang livet butter?

Nei, hvor har jeg sagt det? 

Det er greit å være trist, lei seg og alt det der. Men folk takler det forskjellig, og det finnes forskjellige grader.

De fleste er nervøse før en presentasjon eller en prøve. Det betyr ikke at man har en psykisk sykdom. Men hvis det man lider av har en såpass sterk påvirkning på ditt daglige liv vil jeg si at det er en sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjæresten min sa jeg var feit og burde slanke meg. Nå har jeg fått traume diagnose. "

"Jeg gruer meg bare sånn til muntlig eksamen imorgen, så jeg har sosial angst"

"Jeg blir så utrolig sliten etter å ha kommet hjem etter jobben for så å hente barna, lage middag, vaske, støvsuge så nå har jeg fått ME diagnose"

"Jeg fikk en 4'er på tentamen, nå er jeg deprimert"

 

Anonymkode: 80916...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt typisk for slike tråder at alle argumenterer ut i fra det personlige. Folk argumenterer i mot artikkelen ved å henvise til egne lidelser og diagnoser. 

Saken er vel heller at dette er et samfunnsproblem, og det blir meningsløst å diskutere om AB nr ett-eller-annet faktisk behøver en diagnose eller ikke. Saken er den at vi har en hel generasjon med mennesker som nå sliter i det daglige, og som ikke mestrer (sterke) menneskelige følelser. Og det må det gå an å diskutere og stille spørsmålstegn ved. Gjør vi noe som ikke er bra, på et samfunnsplan? Er det til fordel eller til ulempe slik vi praktiserer diagnostisering i dag? Det er bare slik vi kan håpe på å oppnå en friskere befolkning. For det må vel være målet uansett - ikke å få mest mulig hjelp, men å oppnå best mulig helse? Refleksjon og spørsmål er en helt essensiell del av utvikling og forbedringsarbeid.

Anonymkode: 03bd3...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...