Gå til innhold

På tide å tone ned diagnosehysteriet i dag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns den var veldig god. Det peker på noe som kommer til å bli et enormt samfunnsproblem om kort tid.

Anonymkode: 5310c...231

Hva tenker du kommer til å bli et samfunnsproblem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Hva tenker du kommer til å bli et samfunnsproblem?

Omtrent det som står i artikkelen. Folk sykeliggjør eg selv i større og større grad.

Anonymkode: 5310c...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns den var veldig god. Det peker på noe som kommer til å bli et enormt samfunnsproblem om kort tid.

Anonymkode: 5310c...231

Man kan ikke bare ta noen løsrevne eksempler på spørsmål som brukes ved diagnostisering og si at dette er bare tull og helt vanlig. Da skjønner man lite av hvordan utredning og diagnostisering foregår. 

Det vi imidlertid trenger mindre av, er selvdiagostisering av angst, depresjon osv. Ungdommens selvrapportering av psykiske symptomer henger ikke sammen med den reelle forekomsten av psykiske lidelser. Å være litt lei seg eller nervøs for noe er ikke det samme som angst og depresjon. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke bare ta noen løsrevne eksempler på spørsmål som brukes ved diagnostisering og si at dette er bare tull og helt vanlig. Da skjønner man lite av hvordan utredning og diagnostisering foregår. 

Det vi imidlertid trenger mindre av, er selvdiagostisering av angst, depresjon osv. Ungdommens selvrapportering av psykiske symptomer henger ikke sammen med den reelle forekomsten av psykiske lidelser. Å være litt lei seg eller nervøs for noe er ikke det samme som angst og depresjon. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Helt riktig. Dessverre peker alle piler den gale veien.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, send hele folket på DPS og BUP, så får de profesjonelle sette diagnoser. Vi kan ikke leve av å behandle hverandres traumer og depresjoner, vet du.

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mange som får diagnoser som egentlig ikke har noen funksjonsnedsettelser pga dem. Det er litt rart.

Angst og depresjon? Joda angst og depresjon det har dem, men å studere, henge med venner, reise, dra på byen å feste det gjør dem. 

Anonymkode: 80916...e46

Slutt å uttale deg så bastant om noe du viser svært lite forståelse for! 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent det som står i artikkelen. Folk sykeliggjør eg selv i større og større grad.

Anonymkode: 5310c...231

Enig i at det ikke er bra å selvdiagnostisere seg. Man bør la de profesjonelle ta seg av diagnostiseringen og ikke gi seg selv diagnoser. Det er uheldig. Men, om det er psykologer som gir ut for mange diagnoser så er ikke det pasientenes skyld. Godt mulig noen gir litt for mange diagnoser, evt gir feil diagnose, men jeg tror samtidig de er bevisste på at kriteriene må oppfylles for å stille en diagnose. 
 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Dessverre peker alle piler den gale veien.

Anonymkode: 5310c...231

Men hun blander to ting i artikkelen sin. Dermed gir den ikke så veldig mening. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at de profesjonelle setter diagnoser som parkerer folk i årevis, evt. at behandlingene ikke funker. Det blir dyrt. Hva skjedde med å skjerpe seg?

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Dessverre peker alle piler den gale veien.

Anonymkode: 5310c...231

Jeg tenker at man må ta de unges perspektiv på alvor. Mange oppgir at de sliter og har det vanskelig, og selv om en del av det kanskje er normale følelser, så tenker jeg at det er viktig å ta imot det også - å snakke med ungdommen og ta dem på alvor selv om det de føler er normalt. For man kan hindre at mye utvikler seg i gal retning ved å ta tak tidlig og drive med forebyggende arbeid. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gorilla skrev:

Enig i at det ikke er bra å selvdiagnostisere seg. Man bør la de profesjonelle ta seg av diagnostiseringen og ikke gi seg selv diagnoser. Det er uheldig. Men, om det er psykologer som gir ut for mange diagnoser så er ikke det pasientenes skyld. Godt mulig noen gir litt for mange diagnoser, evt gir feil diagnose, men jeg tror samtidig de er bevisste på at kriteriene må oppfylles for å stille en diagnose. 
 

Grunnet til at så mange selvdiagnostiserer seg før de kommer til helsevesenet, er trenden i dette. De overbeviser seg selv om at de er syke og nekter å tro på at legen sier at intet feiler dem. Karusellen er i gang fra dag 1. Dett er ingen logisk grunn til at de skal gjøre dette, men de gjør det likevel.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun blander to ting i artikkelen sin. Dermed gir den ikke så veldig mening. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Utdyp gjerne.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at de profesjonelle setter diagnoser som parkerer folk i årevis, evt. at behandlingene ikke funker. Det blir dyrt. Hva skjedde med å skjerpe seg?

Anonymkode: 7ed16...255

Veldig lurt å la dem gå ubehandlet i årevis i stedet? Er du dum? Å skjerpe seg er heller ikke dokumentert behandling for psykiske lidelser. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Jeg tenker at man må ta de unges perspektiv på alvor. Mange oppgir at de sliter og har det vanskelig, og selv om en del av det kanskje er normale følelser, så tenker jeg at det er viktig å ta imot det også - å snakke med ungdommen og ta dem på alvor selv om det de føler er normalt. For man kan hindre at mye utvikler seg i gal retning ved å ta tak tidlig og drive med forebyggende arbeid. 

Det er nok også medvirkende at dagens ungdommer har blitt pakket inn i bomull. Men dessverre gjelder ikke denne selvdiagnostiseringen bare de unge. En ser det brer seg blant voksne også. Slik som hvordan sykefravær smitter blant kvinner på en arbeidsplass.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet til at så mange selvdiagnostiserer seg før de kommer til helsevesenet, er trenden i dette. De overbeviser seg selv om at de er syke og nekter å tro på at legen sier at intet feiler dem. Karusellen er i gang fra dag 1. Dett er ingen logisk grunn til at de skal gjøre dette, men de gjør det likevel.

Anonymkode: 5310c...231

Jeg tror mange som har det vanskelig ofte har en tanke om hva det er som plager dem. De lurer kanskje på om de kan ha en depresjon eller angst, og går til legen for å ha noen å snakke med. Ingen vil ha det vanskelig. Om de gir seg en diagnose så kan det kanskje være fordi de prøver å forstå seg selv slik at de kan finne veien ut og få det bedre. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdyp gjerne.

Anonymkode: 5310c...231

Jeg må legge meg. Skal gi deg et svar i morgen! 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men det er jammen ikke det å henge i psykiatrien i det vide og brede heller. De unge uføre er BUP-generasjonen, du forstår det? Og de er veldig, veldig mange og blir veldig dyre å fø på etter hvert.

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Jeg tror mange som har det vanskelig ofte har en tanke om hva det er som plager dem. De lurer kanskje på om de kan ha en depresjon eller angst, og går til legen for å ha noen å snakke med. Ingen vil ha det vanskelig. Om de gir seg en diagnose så kan det kanskje være fordi de prøver å forstå seg selv slik at de kan finne veien ut og få det bedre. 

Ja, samtidig som mange føler at de blir sett og de liker den oppmerksomheten de får ved å "feile noe".

Anonymkode: 5310c...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg må legge meg. Skal gi deg et svar i morgen! 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

😀

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok også medvirkende at dagens ungdommer har blitt pakket inn i bomull. Men dessverre gjelder ikke denne selvdiagnostiseringen bare de unge. En ser det brer seg blant voksne også. Slik som hvordan sykefravær smitter blant kvinner på en arbeidsplass.

Anonymkode: 5310c...231

Enig i at selvdiagnostisering aldri er bra. Det får man overlate til de profesjonelle.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...