Gå til innhold

På tide å tone ned diagnosehysteriet i dag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mulig folk får diagnosene angst og depresjon for lett i dag, men det betyr ikke at diagnoser ikke er nødvendig å kunne sette. For meg som har både bipolar2 og dermed strever med tunge depresjoner, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og avhengig personlighetsforstyrrelse pluss enda litt til som totalt gir et veldig komplisert sykdomsbilde så er det nødvendig å ha diagnoser på papiret. Hvis ikke ville det bare vært kaos rundt hvordan hjelpe meg og jeg hadde vært i kaos fordi jeg ikke hadde noe godt svar på hvorfor jeg er som jeg er. Uten å forstå hvorfor og hva som trigger meg hvordan skulle jeg kunne jobbe med meg selv for å bli bedre? 

Anonymkode: 700c4...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig folk får diagnosene angst og depresjon for lett i dag, men det betyr ikke at diagnoser ikke er nødvendig å kunne sette. For meg som har både bipolar2 og dermed strever med tunge depresjoner, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og avhengig personlighetsforstyrrelse pluss enda litt til som totalt gir et veldig komplisert sykdomsbilde så er det nødvendig å ha diagnoser på papiret. Hvis ikke ville det bare vært kaos rundt hvordan hjelpe meg og jeg hadde vært i kaos fordi jeg ikke hadde noe godt svar på hvorfor jeg er som jeg er. Uten å forstå hvorfor og hva som trigger meg hvordan skulle jeg kunne jobbe med meg selv for å bli bedre? 

Anonymkode: 700c4...6ce

Du må jo enda bli kjent med deg selv, å leve på egenhånd.

Hvordan vet du at det er riktig som en skolepsykolog/psykiater forteller deg?

Anonymkode: 24bc0...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo enda bli kjent med deg selv, å leve på egenhånd.

Hvordan vet du at det er riktig som en skolepsykolog/psykiater forteller deg?

Anonymkode: 24bc0...dd9

Jeg kjenner meg jo igjen diagnosene. Har gått gjennom utredninger. Jeg har ikke fungert i samfunnet på over tre år. Ikke i jobb, ikke sosialt, ikke som mor. Jeg har vært følelsesmessig ute av kontroll og helt styrt av impulser. Periodevis sengeliggende av depresjon og periodevis inn og ut av akuttpsykiatrien. 

Jeg har full tillitt til at diagnosene er riktig. Har jo lest masse om det selv også. 

Anonymkode: 700c4...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gorilla said:

Diagnoser blir satt for å kunne gi riktig hjelp. Uten riktig diagnose, er det vanskelig å få riktig hjelp og vanskelig å vite hvilke rettigheter man har. Dessuten kan diagnoser gi en forklaring på hvorfor man har det som man har det, og det kan gi vedkomne en bedre forståelse av seg selv samt at det kan være lettere å gjøre noe med problemet når man vet hva man må jobbe med. Om man ikke har kartlagt problemet og dermed ikke forstår seg selv, så kan det oppstå fryktelig mye forvirring. Å få en diagnose kan være å starte et sted, en begynnelse mot å bli kjent med seg selv og få mer kontakt innover. Da er det lettere å begynne å ta styringen, å bli en aktiv utøver i eget liv, ikke bare en tilskuer hvor alt skjer over hodet på én og man egentlig ikke forstår noe som helst. 
 

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så man føler seg unormal når man verken har allergier, angst eller diagnoser 

Anonymkode: f8733...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg jo igjen diagnosene. Har gått gjennom utredninger. Jeg har ikke fungert i samfunnet på over tre år. Ikke i jobb, ikke sosialt, ikke som mor. Jeg har vært følelsesmessig ute av kontroll og helt styrt av impulser. Periodevis sengeliggende av depresjon og periodevis inn og ut av akuttpsykiatrien. 

Jeg har full tillitt til at diagnosene er riktig. Har jo lest masse om det selv også. 

Anonymkode: 700c4...6ce

Ja, men det gjør man. Hvis du føler livet er krise og oppsøker noen med autoritet for å finne svar, er sjansen stor for at du opplever svarene som riktige. Det betyr ikke at de er det, men at det føles sånn.

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det gjør man. Hvis du føler livet er krise og oppsøker noen med autoritet for å finne svar, er sjansen stor for at du opplever svarene som riktige. Det betyr ikke at de er det, men at det føles sånn.

Anonymkode: 7ed16...255

Så du mener jeg er frisk du da. At jeg bare har helt normale tanker og følelser? 

At jeg har blitt så syk er ikke så rart for jeg har vært gjennom mye, men jeg har altså blitt ganske syk og jeg hadde ikke levd i dag uten all den hjelpen jeg har fått. Som har vært både tvang og frivillig. 

Anonymkode: 700c4...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener jeg er frisk du da. At jeg bare har helt normale tanker og følelser? 

At jeg har blitt så syk er ikke så rart for jeg har vært gjennom mye, men jeg har altså blitt ganske syk og jeg hadde ikke levd i dag uten all den hjelpen jeg har fått. Som har vært både tvang og frivillig. 

Anonymkode: 700c4...6ce

Nei, det mener jeg ikke. Jeg kjenner ikke deg, så det kan jeg ikke vite noe om. Men jeg kan forklare noe om mekanismene som gjør at folk opplever at psykiatrien gir sånne og gode svar på utfordringene folk har.

Anonymkode: 7ed16...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det mener jeg ikke. Jeg kjenner ikke deg, så det kan jeg ikke vite noe om. Men jeg kan forklare noe om mekanismene som gjør at folk opplever at psykiatrien gir sånne og gode svar på utfordringene folk har.

Anonymkode: 7ed16...255

Det kan hende. Mitt poeng var i hvert fall i utgangspunktet så er det mulig at diagnoser er mest unødvendig og til besvær for en som er mildt rammet. For en som meg er det nok nødvendig. 

Anonymkode: 700c4...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok større kjennskap til systemet enn deg.

Anonymkode: 5310c...231

For du vet hva jeg driver med til daglig???

Anonymkode: a2ea3...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For du vet hva jeg driver med til daglig???

Anonymkode: a2ea3...389

Betyr ingenting. Jeg har vært i systemet siden 2002.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt trendy å ha en diagnose, men selvsagt skal vi ikke diskutere dette.

Det er også lett å bruke forskjellige diagnoser for å oppnå stønader og trygd, men selvsagt skal vi ikke diskutere dette.

 

Anonymkode: 5310c...231

Er mange som får diagnoser som egentlig ikke har noen funksjonsnedsettelser pga dem. Det er litt rart.

Angst og depresjon? Joda angst og depresjon det har dem, men å studere, henge med venner, reise, dra på byen å feste det gjør dem. 

Anonymkode: 80916...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke skjønne at folk mener det er trendy med diagnoser. Jeg har 5 psykiske diagnoser, men kun 2 stykk vet om disse inkl behandleren mine. Jeg vil være frisk, jeg vil ikke være syk, det er helt jævlig og jeg gjør alt jeg kan for å jobbe for å bli frisk. 

Jeg blir faktisk ufattelig provosert av folk som mener de har depresjon, angst, traumer etc når de i utgangspunktet har hatt helt normale følelser, opplevelser osv, ofte igjennom å diagnostisere seg selv. Det er og blir et stort tråkk på de som faktisk er syke og de som har opplevd traumer. Ikke bare det, men det bidrar til mye fordommer. 

Anonymkode: 8dbe5...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betyr ingenting. Jeg har vært i systemet siden 2002.

Anonymkode: 5310c...231

Så da vet du alt mener du...? Eller tror som du selv sa

Anonymkode: a2ea3...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er mange som får diagnoser som egentlig ikke har noen funksjonsnedsettelser pga dem. Det er litt rart.

Angst og depresjon? Joda angst og depresjon det har dem, men å studere, henge med venner, reise, dra på byen å feste det gjør dem. 

Anonymkode: 80916...e46

 

Snakk om å være trangsynt og ha manglende kunnskap

Anonymkode: a2ea3...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er mange som får diagnoser som egentlig ikke har noen funksjonsnedsettelser pga dem. Det er litt rart.

Angst og depresjon? Joda angst og depresjon det har dem, men å studere, henge med venner, reise, dra på byen å feste det gjør dem. 

Anonymkode: 80916...e46

Jeg hadde ikke problemer under studiet før det kom til praksis...teori er jo enkelt, intresserer du deg for ting så husker du jo det du har lest....praksis/ jobb krever at du overholder tidspress/ krav/ empati/ være sosial etc. Og dagens ledere vil ikke ha oss som har lav konsentrasjonen/ hukommelse, anderledes tenking, litt dårlige sosiale antenner og som er stadig utmatta...henge med de få vennene jeg har er lettere pga felles interesser og ingen krav til hverandre. Er på byen 4 ganger i året max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da vet du alt mener du...? Eller tror som du selv sa

Anonymkode: a2ea3...389

Jeg har aldri sagt jeg vet alt. Jeg vet imidlertid mye om det jeg har skrevet om.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er mange som får diagnoser som egentlig ikke har noen funksjonsnedsettelser pga dem. Det er litt rart.

Angst og depresjon? Joda angst og depresjon det har dem, men å studere, henge med venner, reise, dra på byen å feste det gjør dem. 

Anonymkode: 80916...e46

Selv om man får til mye, så kan man likevel ha funksjonsnedsettelser på andre områder. F.eks kan man være diagnostisert med en fobi og fungere greit i sosiale sammenhenger så lenge man unngår akkurat den tingen man har fobi mot. Det er fortsatt en angst. Det er også mulig å være deprimert og suicidal men likevel følge opp studier. Eller ha jobb om man har ptsd. Kanskje det er de nære relasjonene som er vanskeligst for den personen, mens det å omgås kollegaer går greit siden dette er mer perifere relasjoner. Noen kan også feste med sosial angst, f.eks kan alkoholen gjøre at de slår seg mer løs. En med sosial angst kan også f.eks ha en venn for kanskje den er trygg på akkurat den vennen men redd for å bli dømt av alle andre. 

Det finnes fryktelig mange perspektiver. Mange kan klare mye selv med store begrensninger innen andre områder. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var en dårlig artikkel. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette var en dårlig artikkel. 

Anonymkode: 6dbb6...9cd

Jeg syns den var veldig god. Det peker på noe som kommer til å bli et enormt samfunnsproblem om kort tid.

Anonymkode: 5310c...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...