Gå til innhold

Fikk ikke besøke nytt barnebarn på sykehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er merkelig å ta fly uten å forhøre seg først, men egoistisk er det ikke. Når det først har skjedd, er jeg mest sjokkert over sønnen som har såpass lite barmhjertighet til sine egne foreldre.

Kanskje holdningene varierer etter hvor i landet man er oppvokst, men jeg har hørt med flere fra bygda om denne saken og ingen kan forstå at en et barn gjør slik mot sin egen forelder. Etter min mann og mine barn er de det aller nærmeste jeg har, det å såre dem slik kan jeg knapt fantasere om. 

Anonymkode: 99969...eee

Holdningene varierer nok ikke hvor i landet man bor, men med hvilke erfaringer man selv har med svigermødre. Er svigermor god og snill, eller «håndterbar» skjønner jeg at man ikke kan forstå det. Har man derimot en svigermor som er en forferdelig påkjenning å forholde seg til er det lettere å forstå andre som avviser noen fordi man er sliten. Utfra Ts virket ikke svigermor særlig god og snill. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Holdningene varierer nok ikke hvor i landet man bor, men med hvilke erfaringer man selv har med svigermødre. Er svigermor god og snill, eller «håndterbar» skjønner jeg at man ikke kan forstå det. Har man derimot en svigermor som er en forferdelig påkjenning å forholde seg til er det lettere å forstå andre som avviser noen fordi man er sliten. Utfra Ts virket ikke svigermor særlig god og snill. 

Anonymkode: 1886e...6d7

Jeg skal ikke uttale meg om forholdet til svigermor, det er sønnen jeg legger skyld på her. Basert på at foreldrene hans reiste halve landet for å møte hans avkom, vil jeg anta at de ikke har et horribelt forhold. Derfor er det kritikkverdig at han ikke ofret noen minutter til å trille babyen ut av avdelingne for å hilse på sine besteforeldre. 

Anonymkode: 99969...eee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Dagens nybakte mødre er små snøfnugg, som tror hele verden sirkulerer rundt dem. Ikke ta det personlig, det er det nye normale. 

Anonymkode: b1b28...4fc

Helt enig! Blir helt matt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke uttale meg om forholdet til svigermor, det er sønnen jeg legger skyld på her. Basert på at foreldrene hans reiste halve landet for å møte hans avkom, vil jeg anta at de ikke har et horribelt forhold. Derfor er det kritikkverdig at han ikke ofret noen minutter til å trille babyen ut av avdelingne for å hilse på sine besteforeldre. 

Anonymkode: 99969...eee

Er vel mer kritikkverdig av moren hans å lage en tråd om det på KG... 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er merkelig å ta fly uten å forhøre seg først, men egoistisk er det ikke. Når det først har skjedd, er jeg mest sjokkert over sønnen som har såpass lite barmhjertighet til sine egne foreldre.

Kanskje holdningene varierer etter hvor i landet man er oppvokst, men jeg har hørt med flere fra bygda om denne saken og ingen kan forstå at en et barn gjør slik mot sin egen forelder. Etter min mann og mine barn er de det aller nærmeste jeg har, det å såre dem slik kan jeg knapt fantasere om. 

Anonymkode: 99969...eee

Tror det er mer sannsynlig at holdningene varierer etter hva slags erfaring man har med manipulasjon.

Det finnes foreldre der ute som satser på tilgivelse når de ikke får tillatelse, og gjør som de vil selv om de får nei. Kanskje fikk nå de nye foreldrene endelig hjelp til å vise at grensene deres skal taes på alvor, siden selv pågående besteforeldre ikke bare kan valse inn på sykehuset. Det kunne de lettere gjort om de plutselig stod på døra hos sønnen.

Nå vet vi jo ikke om det er slik det har foregått, men evnen til å forestille seg slike grunner, kommer nok an på erfaringene man har, ikke bosted. 

Endret av Hactar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at mor og far har en ganske annen versjon av denne situasjonen.. At TS ikke får svar på tlf av sin sønn en gang sier kanskje litt.

Kjenner til en litt lignende sak der besteforeldre la ut om hvor kjipe foreldrene var, men så viste det seg at de hadde "feiret litt" og var tydelig beruset når de skulle besøke. 

Sier ikke at dette er årsaken her, men et eksempel på at man vet aldri hva som ligger bak avgjørelser som virker veldig feil for andre. 

Anonymkode: 12e5f...214

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet vi ikke hele historien her, det kan ligge mye mer bak. 

Men, dere som besteforeldre kan ikke forvente å få treffe babyen samme dag som den blir født. Fødsel er tøft, uansett hvilken form man går gjennom. Her burde dere vist litt mer respekt og empati. 

Samtidig så høres det litt sært ut å nekte besteforeldrene å hilse på barnebarnet, særlig når de har reist fra en annen landsdel for å se barnebarnet. 

 

Anonymkode: 6284c...a97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 1.09, AnonymBruker skrev:

Har lest gjennom tråden og er faktisk litt sjokkert over "meg"-mentaliteten som råder blant folk. Besteforeldrene flyr halve landet for å hilse på den nyfødte, og det er helt OK at sønnen ikke tar seg bryet å vise det fram en liten stund? Om så den nybakte moren hadde revna fra vagina til endetarmen, som jeg gjorde med min førstefødte, kunne det ikke falt meg inn å nekte besteforeldrene slik. 

Anonymkode: 99969...eee

Synes det er besteforeldrene som har den største "meg-mentalitet" her jeg. Flyr halve landet for å hilse på den nyfødte uten en avtale eller et klarsignal om at det er ok for foreldrene. Da er det besteforeldrenes behov som er viktigst, og hvorfor i alle dager haster det så? La nå ungen komme ut først og spør først når det passer. Ikke stå utenfor sykehuset og mas om å få komme inn, ærlig talt, ingen krise å vente med å se baby til den er noen dager. 

Anonymkode: f39eb...971

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 14.1.2020 den 13.17, Vera skrev:

Jeg syns egentlig denne debatten er veldig interessant, da fortid ofte trekkes inn (dagens unge tar ikke hensyn osv, og fortidens mødre hadde besøk døgnet rundt tidligere). 
 

Man glemmer at tidligere lå en barselkvinne på sykehus i minimum 7 dager - om alt hadde gått greit under fødsel. 2-3 uker om det var keisersnitt. I tillegg var ikke barnet hos mor på rommet, men på et eget rom hvor det var under oppsyn 24 t i døgnet. Mor fikk barnet inn til seg når det skulle ammes, resten av tiden skulle mor bruke på hvile. Besøkstid var 1 time, på besøksrommet, om mor var i form. Besøkstid gjaldt alle, også far. Slik var det da min mor fikk barn 😂

I dag skal man helst ut av sykehuset etter 1 døgn..

Når min mor fikk barn var det KUN far som fikk BESØKE - alle andre - inkludert storesøsken - måtte pent vente de 7 dagene det tok før mor kom hjem.

Så det at man invaderer føden er en "moderne oppfinnelse" fra 80-tallet som man nå heldigvis har gått tilbake på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor det er blitt av ts? Luktet troll lang vei!

Anonymkode: 8a36f...0e5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Jeg synes foreldrene høres temmelig selvopptatt ut som ikke lot besteforeldrene få lov til å hilse på babyen, spesielt når de har tatt seg en tur spesielt fra en annen del av landet. Selv som nybakt mor/far må det jo kunne gå an å ha et snev av empati og forståelse for at det er flere enn de selv som har ventet på akkurat denne babyen og som flere har påpekt; far kunne jo tatt seg en liten spasertur med babyen så farmor og farfar fikk hilst på før de dro tilbake hjem. 

Anonymkode: 6d5ca...6eb

Jepp, her burde far tatt med det babyen for å hilse på besteforeldre. Så frem det ikke er noe spesielt med besteforeldre, som gjør at de vil holde babyen unna dem.

Anonymkode: cf8da...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det dere gjorde er grunnen til at jeg hadde nekta dere å se barnebarnet.

Greit dere er ivrige besteforeldre, men jeg hadde ikke godtatt et uanmeldt besøk, om dere så bodde på andre siden av kloden. Jeg er like sliten fordet om. 

Jeg har sagt det klart i fra til min far og stemor på andre siden av landet også at de får bare vente til det har gått noen uker.
Har ikke sagt det til svigers enda, men vet veldig godt at det ikke blir godt motatt, men det får bare være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan folk slutte å si at de «reiste halve landet»??? Sørlandet til Østlandet er IKKE halve landet. Oslo til Trondheim er så vidt det engang... 

Anonymkode: 6e4da...a23

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... da vår datter ble født etter hastekeisersnitt 7 uker for tidlig og både ungen og jeg holdt på å stryke med så bad vi om ro den første dagen på sykehuset og at besøk måtte heller gjerne komme dag 2. Da ringte min mor til min søster og raste i tlf over at hun var nektet å komme på besøk og at vi holdt ungen borte fra henne. Fikk litt slike vibber fra TS.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 11.31, Hr. Aktiv skrev:

Hva i all verden. Makan for oppførsel. Jeg hadde på ingen måte akseptert denne oppførsel. Ihverfall ikke når de har reist halve Norge. 

Østlandet-sørlandet er langt fra halve Norge. Og så klart måtte du akseptert sånn «oppførsel»😂 Foreldrene hadde da ikke vært avhengig av din aksept?

Anonymkode: 199d1...56b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså whaaat!? Du sier at keisersnitt ikke er noe iforhold til en fødsel!? Jeg har hatt begge deler og kan si deg at keisersnitt er sååå mye tøffere etterpå enn det en fødsel var! Etter fødselen så kunne jeg gå normalt, var bare litt vondt og sitte ettersom jeg var litt sydd der nede ellers så kunne jeg være som normalt igjen så og si med en gang baby var ute, litt sliten men ellers greit! Etter keisersnittet derimot følte jeg meg mørbanket leenge etterpå og spøy i 2-3 dager hver gang jeg prøvde å gå litt. Fikk bare til å spasere i gangene i 2-3 minitter før jeg ble skikkelig svimmel og måtte legge meg igjen, var rett og slett et mareritt iforhold til en fødsel! Og jeg gadd heller ikke besøk på sykehuset etter keisersnitt men det gadd jeg etter en fødsel! 

skjerp deg!!! La de få kose seg de første dagene i ro å fred! Var sikkert meget stressende for de å vite at dere bodde på hotell ifra hun fødte og de første dagene etter også.. 

Anonymkode: 86eb7...a03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over

en ting til: er ganske normalt at mor vil ha besøk av moren sin først! Er tross alt hun som har født ungen og trenger selv og kanskje litt ekstra støtte og kjærlighet ifra sin mor før hun klarer å møte andre. Sånn er det bare! Noe alle farmor-er bare må akseptere. Er ikke bare det å møte det nye barnet det handler om, men at mor har vært igjennom en stor greie, det å ha gått gravid lenge og det å være igjennom en vanlig fødsel eller keisersnitt, å da trenger mor ofte å møte moren sin aller først! Er ikke så unormalt det! Alle er så paniske på å skal møte dette nye barnet og det er det det handler om! Men tenk også litt på moren som har født og nybakte foreldrene sammen som skal bli kjent med den lille bare dem sammen. 

Anonymkode: 86eb7...a03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2020 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Svigerforeldre mine opplever slik med den ene svigerinne her. Hun gjør alt for å såre dem. Jeg skjønner ikke greia da jeg synes dem er helt supre. Dette kunne vært henne. Mormoren får full pakke og svigerforeldrene mine sitter i kulden. Skjønner ikke at svogeren min tillater dette. Han ser det nok ved brudd at hun har styrt for mye. Her har aldri svigerforeldrene fått trille de 4 barnebarna i vogn heller. Ei besøkt på sykehuset, og besøkstiden for 10 år siden var ikke så streng som i dag. 

Jeg er ofte sjokkert av alt hun gjør, men også imponert hvordan hun klarer å gjennomføre dette. 

Anonymkode: 312a4...f27

Var ikke besøkstid strengere for 10 år siden? Mulig det er ulikt fra sykehus til sykehus.

Anonymkode: 5f0c2...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er alene med barnet, dermed kan ingen se barnet uten meg, og jeg er ikke komfortabel med å vise meg fram på mitt mest sårbare. Jeg har ikke den typen relasjon med mine nærmeste heller, og det er grunner til at det er slik. Selvfølgelig skal jeg være like raus som min søster og svigerinne har vært med meg, tanter og onkler og alle skal få mulighet til å knyte bånd med barnet mitt, jeg håper ungen min får like nære bånd som jeg har med mine tantebarn. Men kanskje ikke på samme dag som keisersnittet, kanskje ikke engang på dag 2 eller 3 heller. Men når vi er klare! For meg er det vi skal gjennom snart det nærmeste, såreste og mest private jeg noensinne har gjort. Eller hvem vet - kanskje jeg er i tipp topp form og da skal jeg ikke tviholde på barnet mitt alene på et rom for prinsippets skyld, poenget mitt er bare at det må mor/foreldre få bestemme premissene for. For man vet ikke, det kan være utfordringer med barnet man ikke har lyst å dele ennå fordi man har mer enn nok med å håndtere selv. Jeg tror/håper ikke mødre som ikke ønsker besøk umiddelbart gjør det for å være vrange. Raushet går begge veier.

Anonymkode: 48d3f...223

Men det er jo en helt annen situasjon enn den som beskrives i HI, her ER det jo en far som kan ta med seg baby ut mens mor hviler, ingen grunn til at mor må avsted for å vise frem barnet - det skjønner jeg at du ikke orker. 

På 14.1.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Ser at alle utenom 1 person i diskusjonen her glemmer barnet og melkeproduksjonen her. Melken kommer vanligvis ikke før dag 3, men det vanlige er dag 5 etter keisersnitt. Det å ha barnet hud mot hud er med på å sette ting i gang og kan fremskynde melkeproduksjonen og dermed gjøre ting bedre for både mor og barn. 

Og alle dere som mener at far bare kan ta med seg barnet og gå, nei alle kan ikke det. Med første så klarte jeg ikke gi han fra meg, jeg var så overveldet og samtidig så innstilt på å få til ammingen at jeg så vidt la han ned, eneste gangene jeg ikke holdt han var når far fikk holde. Svigermor kom uanmeldt på besøk og jeg "måtte" bli med ut i gangen og hilse på selv om jeg nesten ikke klarte å gå, rett og slett fordi vi ammet hvert 10. minutt i starten. Hun ville så gjerne holde babyen at hun plukket han opp når han sov og derav vekket han, og gjorde alt hun kunne for å drøye tiden før jeg fikk han tilbake. Babyen gir beskjed om behov for mat lenge før den gråter og dette ble da ignorert og gjorde både meg og sønnen min stresset.

Jeg har verdens beste svigermor altså, men når nummer to ble født ga vi klar beskjed, møter noen opp før vi er klare kan de snu i døren. Vi gir beskjed når vi ønsker besøk, enkelt og greit. 

Anonymkode: ee269...8ba

Dette er jo bare vås, jeg har aldri hørt helsepersonell si at man må ha kroppskontakt 24/7 p.g.a. amming (og jeg har hatt treg ammestart to ganger, både etter keisersnitt og gulsott hos baby). 10 minutter for å hilse på besteforeldre mens mor tar en dusj eller en blund har selvsagt ingenting å si for ammingen. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså whaaat!? Du sier at keisersnitt ikke er noe iforhold til en fødsel!? Jeg har hatt begge deler og kan si deg at keisersnitt er sååå mye tøffere etterpå enn det en fødsel var!  [...]

Anonymkode: 86eb7...a03

For deg, ja, du kan jo ikke si det som en generell regel, det høres bare dumt ut. :roll:  Jeg har både hatt hastesnitt etter over to døgn i fødsel, og en temmelig ukomplisert vaginal fødsel som var over noen timer etter at vannet gikk, og likevel følte jeg meg mye bedre etter keisersnittet. Har venninner som har liknende opplevelser, så det provoserer meg at det så bastant hevdes at keisersnitt alltid er verre enn fødsel - det er slett ikke tilfelle. 

Til HI så synes jeg utvilsomt at svigers var i korttenkte som bare dukker opp (tilsynelatende) uten at det var avtalt, men jeg ville latt tvilen komme dem til gode og tenkt at de rett og slett var i overkant entusiastiske. Og i motsetning til enkelte her som hevder at å ta inn på hotell tyder på et dårlig forhold, tenker jeg at det er da hensynsfullt å ikke ta inn hos de nybakte foreldrene; dét hadde vært over streken, men å regne med å få se barnebarnet i 10 minutter i løpet av helgen er helt innafor. 

Anonymkode: 6896f...b78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...